JANUSZ LALEWICZ, RETORYKA KATEGORII OSOBOWYCH (12).pdf
(
1045 KB
)
Pobierz
Januse
Laiewicz
278
rzeczywista sytt
jako siebie i wn
miam, ze babcia
niu rozmowcy cz
zamierzenia. Zal
Ujmowanie
i
w wypowiedziac
nie umie jeszc:
a przeto bardzi<
kiego ujeeia jes'
w rozpatrywan;
rzeri babci, gd;
sensu artykula<
pil soczkul,
z t
wlasnego pytai
Stawiaj^c to ]
za ciebie pytai
rozmowcy, by
go£, co sam m
w wypowiedzi
sensu polecenk
jej zamierzen
kulacja podzi(
wypowiadani I
amplifikacja (
bylo wyzej po
imieniu, jest \
3.
Przedst:
rycznego uzyf
systematyczn;^
kladniejszej
c.
nych typow '.
tych przyklat
styk§ rnecban
z manipulow;
Stosujg..c ]
;
inscenizuje jr
jest w sytuac
ich uzycie —
III. Uzycia retoryczne
1.
Oto dwa przyklady uzycia MY w pewnej rozprawie kistorycznej:
(1)
Sytuacja, ktorq, przedstawilismy wyzej...
i
(2)
Widzimy zatem, ze przy-
wodca rebelianioiv nie polrafil ivykorzysiac...
W obu przypadkack uzycie
MY jest nieuzasadnione z puuktu widzenia gramatyki. Je&li jednak
•w pierwszym niezgodnosc z normairri gramatyki thimaczy konwencja
kcmunikacyjna, ktora przewiduje stosowanie w publikacjach pluralis
modestiac, to drugi wymaga wyjaSnienia innego rodzaju. Piszac:
Widzimy
zatem, ze...
autor uniknaJ przedstawienia wypowiadanej oceny przywodcy
rebeliantow jako MOJEJ oceny, do ktorcj
JA
WAS przekonuje (up.
Wobec iego scf-dze, ze...
albo:
Jak panstwu pokazalem, przywodca nie umial...),
by ja_ przedstawic jako NASZ4 wspolna_ ocene, ktora. JA wypowiadani
w imieniu
JSTAS
wszystkick. Uzycie MY
in
jest tu zatem podstawa, pew-
nego chwytu retorj-cznego: sluzy do nadania temu, co JA mowi§ — i co
jest artykulacj% MOJEGO zdania — sensu NASZEG-O zdania, a przez
to wymuszenia ua WAS niejako, byScie je odebrali jako WASZE.
Jest to przyklad uzycia retoryczuego kategorii osobowyck, czyli
uzycia, ktorego nie wyjaSniaja. normy gramatyki i konwencji koinuni-
kacyjnych, a ktore tlumacza jakies fuukcje retoryczne — uzycia, ktore
sluzy mowiacemu do sformulowania tego, co ma do zakomunikowania,
w sposob bardziej przekonywaja.cy lub bardziej dobitny, bardziej poru-
szajacy albo bardziej zobowrazujacy, niz mogiby to uczyuic poslugujac
si§ wlasciwymi w danej sytuacji kategoriami.
2.
Eozpatrzenie paru przykladow pozwoli te okreslenia sprecyzowac.
Oto kaznodzieja — uzywaja.cy w carym kazauiu uzasadnionej w
vry-
stapieniach publiczuych formy WY — zadaje pytanie:
I coz odpowiesz
Chryslusowi, kiedy staniesz przed jego obliczemt
Przez zastosowanie TY
kaznodzieja formuluje swoje pytanie tak, jak gdyby to bylo pytanie
zadane komus w osobistej rozmowie. Sugerujac w ten sposob S3"tuacje.
rozrnowy, sugeruje niejako kazdemu ze slucbaczy, iz odbiera on to P3
7
-
tanie jako osoba postawiona wobec drugiej osoby, a nie jako jeden z czlon-
kow zbiorowoSci shicbaczy kazania. Pytanie sforniulowane we wlagciwej
ze wzgledu na
S3
r
tuacje formie osobowej — np.:
I coz odpowiecie...
albo:
I coz kazdy z was odpowie... —
mialoby sens ..pytania retoryczuego",
czyli jednego ze zdaii monologu kaznodziei, wypowiedzianego w formie
pytajnej, ale nie wymaga j%cego odpowicdzi, a nawet wykluczajacego ja..
Uzycie liczby pojedyuczej ma postawione pytanie uczynic bardziej oso-
bistym, a przez to bardziej angazujacym i zobowiazujacym.
Innego rodzaju zabiegi retoryczne stosuje babcia, ktora mowi do wnuez-
ka:
(A)
Babcia zaraz dziecko ubierze,
(B)
Nie bede. pil soczkut Dlaczego —
nie smakujel,
(C)
No to kladziemy siq do Uzeczka.
We wszystkich trzech
przypadkack babcia formuluje to, co ma do powiedzcnia wnuczkowi,
tak, jak gdyby to bylo wypowiadane przez Logos innego. w innej niz
Liczne i
tegorii osobow;
0 stylistyce n
W oytowa-DTni
raoh literackic
12
Plik z chomika:
malutka_cmelka
Inne pliki z tego folderu:
JANUSZ LALEWICZ, RETORYKA KATEGORII OSOBOWYCH (1).pdf
(1018 KB)
JANUSZ LALEWICZ, RETORYKA KATEGORII OSOBOWYCH (10).pdf
(1020 KB)
JANUSZ LALEWICZ, RETORYKA KATEGORII OSOBOWYCH (11).pdf
(1213 KB)
JANUSZ LALEWICZ, RETORYKA KATEGORII OSOBOWYCH (12).pdf
(1045 KB)
JANUSZ LALEWICZ, RETORYKA KATEGORII OSOBOWYCH (13).pdf
(1271 KB)
Inne foldery tego chomika:
ALICJA GAŁCZYŃSKA NIEDEFINICYJNE FUNKCJE PERFORMATYWU PRZEPRASZAM
EWA MASŁOWSKA, PROSZĘ DZIĘKUJĘ PRZEPRASZAM
Metodologia Badań Językoznawczych - typy modalności (Grzegorczykowa)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin