Militaria 122-Curtiss P-40 vol. II.pdf

(24108 KB) Pobierz
181193309 UNPDF
181193309.009.png 181193309.010.png 181193309.011.png
"Hawk" H81A-2 (p-4OC) z 1. Dywizjoou Amerykanskiej Grupy Ochotniczej (AVO), Binna i Chiny, 1942 rok. Charles R. Bond
na tym samolncie zestrzelil w marcu 1942 roku dwa japonskie sarnoloty. "//awk" //SlA-2 (P--iOC) of 1. Squadron of the
American Volunreer Group. Bunna and China. J9~2. In March 19.J2 Ch ..,rJes R. Bond flymg this airplane destroyed t\Vo Japanese
aircraft.
P-4OC, samolot or 300,18. Grupa PnScigowa U.S.A.A.F.,lntnisko Bellows Field, Hawaje, grudzien 1941 roku. P-4OC. a,c #300. IS.
Pursuit Group of U.S.A.A.F.. Bellows Field. Han'aii. December J g·lJ.
P-40N (43-86???) lotnietwa Kuomintangu, lotnisko Kangwan, Chiny, pocZlltek 1946 roku. P-40N (43-S6???) of the Kuomintang Air
Force, Kangwan airfield, China, early J 946.
P-40E, 42-45914, dow6dcy i asa 23. Grupy Mysliwskiej U.S.A.A.F. pulkownika Robert L. Scotta, Chiny, listnpad 1942 roku.
P-40E. 42-45914, of the commander and ace of the 23. Fighter Group U.S.A.A.F.. Col. Roben L. SCOII. China. No,'ember 1942.
181193309.012.png 181193309.001.png 181193309.002.png 181193309.003.png 181193309.004.png
Jacek Nowicki
Andre R. Zbiegniewski
Curtiss P-40
"Kittyhawk"/"Warhawk"
vol. II
Warszawa 2000
181193309.005.png
XP-46 byl elegancki, lepiej uzbrojony i mniejszy nii P-40, kt6rego ostatecznie nie udalo mu silt zast<lpic. The XP-46 was compact, well
armed. elegant and smaller than P-40. however it failed to replace its famous predecess01: (Curtiss]
W drugiej CZeSC monografii s/ynnego samolo-
tu Curt/55 P-40 zostanie om6wiony dalszy
rozw6j techniczny tej konstrukcji, historia zas-
tosowania bojowego w Azji / na Pacyfiku,
{J0CZqwszy od Pearl Harbor, poprzez walki na
Filipinach, w Indonezji i Australii. Opisano
walki w Chinach, na Cuadalcanalu, Aleutach i
owej Cwinei.
Ksiqzka zawiera tez opis techniczny i in for-
macje 0 malowaniu i oznakowaniu samolow.
XP-46 zesp6t iniynier6w kierowany przcz Donovana
Berlina zaprojektowat z myslC\ 0 zastosowaniu nowego silnika
Allison V-1710-39 0 mocy 1150 hp - wiekszej 0 ok. 5 procent
od moey dotyehczasowych silnik6w Allison stosowanych we
wczesnych P-40 i sprawujC\ey sie lepiej w loeie na duiej
wysokoSci.
Nowy samolot mia' otrzymae poteine uzbrojenie ztoione
f'leznie z ai 10 karabin6w maszynowych: dw6ch kal. 0,5 cala
(12,7 mm) zainstalowanych w dolnej czesci nosa kad'uba plus
osmiu kal. 0,3 cala (7,62 mm) zainstalowanych po eztery w
kaidym ze skrzydeL Zastosowano niezbedne z europejskiego
punktu widzenia "nowinki", jak samouszczelniajqce zbiorniki
paliwa, opancerzenie fotela pilota i wiatrochron z szybami ze
szkla ku loodpornego.
XP-46, dzieki wprowadzonemu wyposaieniu i uzbrojeniu,
miat mase startowq wynoszqcq 7665 funt6w (3476 kg), a wiec
o ponad p61 tony wiekszC\ nii P-40. Wieksza masa i mniejsza
powierzchnia skrzyde' spowodowaty, ie XP-46 miat 0 ponad
30 procent wieksze obciqienie powierzchni nosnej nii P·40.
Musiato to wplyn'le w spos6b znacz'lcy na zwrotnose samolo-
tu i zwiekszye predkosc Iqdowania. Aby choc czesciowo
poradzie sobie z tymi problemami konstruktorzy zastosowali
automatyczne sloty zainstalowane na noskach skrzydet
XP-46 - BOCZNA GAL'\Z
Jesieni'l 1939 roku, gdy wojna w Europie stata sif; jui fak-
tem, konstruktorzy Curtissa doskonale zdawali sobie sprawe, ie
przygotowywany w~asnie do produkeji seryjnej P-40 nie
dor6wna nowoezesnym mysliweom europejskich poteg lot-
niezyeh. US Army Air Corps, dysponuj'ley lieznymi informae-
jami 0 niemieekich i brytyjskieh samolotaeh zdobytymi przez
amerykanski wywiad, opracowat i rozesta' do przedsiebiorstw
przemys'u lotniczego nowy zestaw wymagan Circular Proposal
39-13 okreslajqcy wymagania dla ewentualnego nastepcy P-40.
Odpowiedzi'l iniynier6w Cunissa by' projekt samolotu
nazwanego przez wytw6rnie Model 86 (uiywano r6wniei
oznaezenia CP-39-13 - od numeru dokumentu - speeyfikaeji
USAAQ. Projekt spotkal sie z akceptacjq USMC dzieki ktorej
29 wrzesnia 1939 roku podpisany zostat kontrakt na budowe
dw6eh prototyp6w, kt6rym nadano wojskowe oznaezenie
Curtiss XP-46.
Przy opraeowywaniu mysliwca XP-46 cennC\ pomocC\
o azaty sie pierwsze doswiadezenia Franeuz6w z eksploataeji
Curtiss6w 75 przekazane do USA za posrednictwem
amerykanskich attache lotniczych. Samolot mial bye nieco
mniejszy od P-40: rozpietosc skrzydel byla mniejsza 0 ok. 3
Slopy = 0,9 m (34 stopy i 3,75 cala w XP-46 wobec 37 stop i
3.5 eala w P-40), zas ich powierzehnia miata bye zmniejszona
028 stop kwadratowych (2,6 m'l.
Pelnowymiarowa makieta mysliwca XP-46 zaprezentowana
przez Curtissa w sierpniu 1939 roku. Thefuil-scale mockup of
XP-46 fighter displayed by Curtiss ill August /939. (Curtiss]
5
181193309.006.png
wsp6ldzialaj<l,ce z klapami, podobne do rozwiazania zas-
tosowanego w niemieckim mysliwcu Messerschmitt Bf 109. W
XP-46 zastosowano nowe rozwi<l,zanie podwozia, kt6re
skladalo sie w kierunku osi symetrii samolotu, do kom6r
umieszczonych w centroplacie.
Pierwszy prototyp XP·46, oznaczony wojskowym numerem
seryjnym 40-3053 miaf zostae ukorkzony z pelnym uzbroje-
niem i wyposai:eniem. W tej sytuacji drugi prototyp (nr ser. 40-
3054) oznaczony XP-46A miat wczesniej rozpoczqC program
pr6b w locie. Nie miat on zainstalowanego uzbrojenia i
opancerzenia ani nawet radiostacji pokladowej. Samolot ten
oblatany zostal 2 lutego 1941 roku. W trakeie lot6w pr6bnyeh
osi&lln&1 on predko,c maksymaln& 410 mil na godzine (660
kmjh) - stajac sie najszybszym 6wczesnym samolotem lotnic-
twa armii Iqdowej Stan6w Zjednoczonych. Jednak predkose
taka, konstruktorzy przewidywali dla samolotu z pelnym uzbro-
jeniem i wyposai:eniem, a XP-46A byl go niemal zupelnie
pozbawiony, przypominaja.c samolot przygotowany do wys-
eig6w lotniezyeh. Nie byl to dobry znak. 29 wrze,nia 1941
roku oblatano drugi prototyp XP-46 ~ jui: obcia.i:ony uzbroje-
niem i wyposai:eniem. W locie osia.gna.f on predkose maksy-
malna. wynoszaca zaledwie 355 mil na godzine (571 km/h).
Uzyskano zatem samolot spelniaj<lcy wszelkie wymagania w
dziedzinie uzbrojenia i wyposai:enia, majqcy jednak dalece nie
zadawalajace osiagi. To zadecydowato 0 fiasku jego dalszego
rozwoju.
Drugi prototyp po ukonczeniu pr6b fabrycznych jesienia
1941 roku zostaf przekazany do osrodka badawczego Air
Corps na lotnisku Wright Field w stanie Ohio. Ostatecznie tram
on do szkoly mechanik6w na lotnisku Chanute Field w Rantoul
w stanie Illinois a naslepnie przekazano go na zlom.
Jedna z czesto powtarzanych legend zwiazanych z XP-46
jest, to i:e konslrukcja ta stala sie podstawa dla opracowania
innego, jaki:e slynnego, samolotu mysliwskiego: North
American P-51 "Mustang". Faktem jest, i:e firma North
American Aviation, nie majaca dotad i:adnych doswiadczen w
Prototyp XP-46 (40-3053) w szkole mechanikow USMF, Chanute
Field, paidziernik, 1942 rok. The XP-46 prolDOpe (40-3053) ill Ihe
USAAF mechanic's school, Chanute Field, October. 1942. IUSM.F)
budowie samolot6w mysliwskich, kupila ad Cunissa dane doty-
czace aerodynamiki platowca XP-46 za niebagatelna sume 56
tysieey dolar6w. Jednakze podobienstwo XP-46 do NA-73X -
prototypu "Mustanga", wydaje sie bye dose powierzchowne.
W obu samolotach podobnie rozwi<lzano usytuowanie radia-
tor6w ehlodniey i ehlodniey oleju (z eharakterystyeznym pod-
kadtubowym wlotem powietrza). Mysliwiec Cunissa nie miat
r6wniei: skrzydel 0 laminarnym profilu zastosowanych w NA-
73X. Co wiecej, wst~pny projekt znakomitego mysliwca firmy
Nonh American powstat, zanim uzyskala ana dostep do mate-
riat6w kupionych ad Curtissa.
P-40D (I/KITTYHAWK II
MK I)
Podczas, gdy na przelomie fat 1940-41 trwaly prace nad XP-
46, jako ewentualnym nastepe& dla P-40, trwala produkeja
seryjna tych mysliwc6w zar6wno na potrzeby Wsp6lnoty
Brytyjskiej, toczacej b6j z przewai:ajaca potegq europejskich
Platowiec XP-46 zostat zaprojektowany w celu zastosowania "owego silnika Allison V-1710-39. pOfniej wykorzystanego w P-40D. The
XP-46 ai/jrame was desiglled around the new Allison V-1710-39 engine. later used to power the P-40D. (Curtiss)
6
181193309.007.png 181193309.008.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin