Rozdział I: Zagadnienia wprowadzające
I. Historia Procesu integracji europejskiej
Pierwsze znaczące dążenia do zintegrowania europy pojawiły się tuż przed I wojną światową, jednak idee te swój rozkwit datowały na okres międzywojenny.
Po drugiej wojnie światowej
1. Rada Europy
Rada europy ma swoja siedzibę w Strasbugu, zajmuje się bardzo szerokim zakresem spraw politycznych, gospodarczych i społecznych dotyczących Europy; jej celem jest osiągnięcie większej jednomyślności między jej członkami, dla ochrony i realizacji ideałów i zasad będących wspólnym dziedzictwem.
Organy:
1. Zgromadzenie parlamentarne – składające się z parlamentarzystów wyznaczonych przez parlamenty państw członkowskich
2. komitet ministrów – składający się z ministrów spraw zagranicznych państw członkowskich lub ich zastępców
3. sekretariat – na czele którego stoi sekretarz generalny
4. kongres władz lokalnych i regionalnych europy
kompetencje/instytucje prawne:
niewiążące rezolucje
możliwość przygotowywania projektów umów międzynarodowych , które mają moc wiążącą tylko w stosunku do państw stron
Idee Przyświecające pracom:
N zasada demokratyzacji pluralistycznej
N poszanowanie prawa
N system ochrony praw człowieka
2. Powstanie i ewolucja wspólnot Europejskich
A. Europejska Wspólnota Węgla i stali
W 1950 Robert Schuman wystąpił z oświadczeniem, w którym proponował połączenie przemysłów węgla i stali Francji i Niemiec, a także innych państw zachodnio europejskich oraz podporządkowanie ich zarządzania organowi ponadnarodowemu.
18. IV. 1951 podpisano(Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg, RFN i Włochy) na 50 lat TEWWiS; na mocy traktatu przekazano Wysokiej Władzy(jej członkowie są ponadnarodowi) przemysł węglowo-stalowy i bezpośredni zarząd nad przedsiębiorstwami sektora górniczo-hutniczego.
Instytucje struktury organizacyjnej:
1. Specjalna Rada Ministrów(funkcje decyzyjne)
2. Wysoka Władza przekształcona później w komisję(funkcje decyzyjne)
3. Wspólne Zgromadzenie przekształcone później w parlament Europejski(funkcje kontrolne)
4. Trybunał Sprawiedliwości (funkcje kontrolne)
Zasady/rozwiązania ponad-narodowości wykształcone w drodze praktyki:
N Instytucje nie reprezentujące państw
N Podejmowanie decyzji większością głosów
N Upoważnienie organów organizacji do przyjmowania aktów o charakterze wiążącym
N Skutek wiążący niektórych aktów w stosunków do jednostek fizycznych i osób prawnych
N Ustanowienie Nowego porządku prawnego obejmującego traktat i powstające na jego podstawie prawo
N Poddanie oceny ważności aktów takiej organizacji i oceny wypełnienia zobowiązań przez państwa członkowskie kontroli instytucji sądowej organizacji
B. Europejska wspólnota gospodarcza
Mając za podstawę projekt holenderskiego ministra spraw zagranicznych Jana Beyena, państwa Beneluksu zaproponowały utworzenie wspólnego rynku przez stopniowe rozszerzanie integracji na nowe dziedziny gospodarcze. W 1955 państwa członkowskie EWWiS zobowiązały komitet pod przewodnictwem Paula Henri Spaaka do opracowania odpowiednich dokumentów. Raport Spaaka przyjęty na konferencji weneckiej był uważany za punkt wyjścia negocjacji traktatów.
Traktat o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty gospodarczej został zawarty na czas nieokreślony w Rzymie 1957 r a wszedł w życie w 1958.
Instytucje:
N Rada – ciało prawodawcze o charakterze międzynarodowym
N Komisja - jako instytucja wykonawcza o charakterze ponadnarodowym
N Europejskie zgromadzenie parlamentarne – (złożone z reprezentantów parlamentów narodowych) jako instytucja o charakterze w pewnym stopniu uczestnicząca w procesie prawotwórczym
N Trybunał sprawiedliwości – instytucja o charakterze ponadnarodowym, wymiar sprawiedliwości
N komitet ekonomiczno-społeczny - jako instytucję pomocniczą
Na mocy traktatu z Maastricht dokonano zmiany nazwy wspólnoty Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej na Wspólnotę Europejską
C. Euroatom
1957 – traktat o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Atomowej wszedł w życie w 1958
instytucje euroatomu są takie same jak w przypadku EWG
D. – Traktaty o fuzjach instytucji trzech wspólnot
E. – Charakter relacji między traktatami ustanawiającymi Wspólnoty Europejskie
TEWG
TEWEA
Charakter
Traite-cadre – dotyczy całej gospodarki, zawiera ogólne przepisy i dlatego pozostawia dużą przestrzeń do regulacji w trybie aktów pochodnego prawa wspólnotowego
Traite –loi – opisuje szczegółowo zdarzenia prawne i dlatego pozostawia niewielką przestrzeń w trybie aktów pochodnego prawa wspólnotowego
Prawo Wspólnoty Europejskiej funkcjonuje jako lex generalis, które w razie potrzeby może uzupełniać leges speciales zawarte w przepisach TEWEA
Co prawda EWG i Euroatom mają wspólne organy, które często podejmują decyzje ramach obu organizacji to te instytucje mają wiele różnic w sferze kompetencji w poszczególnych wspólnotach. W obydwu wspólnotach decydującą role odgrywa Rada, a parlament ma stosunkowo ograniczone kompetencje, które jednak w tym przypadku z czasem ulegają rozszerzeniu. W ramach Wspólnoty Europejskiej poprzez dodania kompetencji współpracy i współdecydowania w procesie legislacyjnym.
F. Jednolity Akt Europejski
1986 – jednolity akt Europejski wszedł w życie w 1987 składa się z trzech części:
Rozszerzono zakres działania EWG o nowe polityki i postanowiono o utworzeniu do 1992 wspólnego rynku wewnętrznego na którym zostanie zapewniony swobodny przepływ kapitału, towarów, osób i usług.
W preambule proklamowano powstanie UE na fundamentach istniejących wspólnot Europejskich i EWP.
JAE nie połączył dwóch torów integracji lecz opisał je w jednym dokumencie i stworzył podwaliny do połączenia ich w przyszłości poprzez danie radzie Europejskiej prawa podejmowania działań w obu obszarach integracji, przepisy JAE przyczyniły się też do skoncentrowania procesu podejmowania decyzji w Radzie przy stałym udziale Komisji i Parlamentu Europejskiego, oraz do określenia wzajemnej zależności polityk zewnętrznych Wspólnot i Europejskiej Wspólnoty Politycznej.
G. Traktaty o Unii Europejskiej
N Traktat z Maastricht, który wszedł w życie w XI 1993 - jest umową międzynarodową składającą się z preambuły i dyspozycji ujętej w siedmiu tytułach. Postanowienia dotyczące Unii Europejskiej zawarto w I, V, VI, VII tytułach które dotyczą celów i struktury Unii oraz jej II i III filaru. W pozostałych postanowieniach traktat z Mastricht modyfikował traktaty założycielskie. Przykładowe modyfikacje
~ To on zmienił nazwę EWG na WE
~ Włączenie do TWE przepisów dotyczących Unii Gospodarczej i walutowej(UGW)
~ Zostały wprowadzone postanowienia dotyczące Obywatelstwa Europejskiego oraz zasady pomocniczości
~ Przewidziano procedurę współdecydowania w ramach tworzenia prawa pochodnego WE
~ Poszerzono zakres normowania WE
N Traktat z Amsterdamu, wszedł w życie V. 1999 – zmodyfikował Traktat o UE jak również traktaty założycielskie wspólnot Europejskich.
~ Określono zasady na jakich opiera się unia Europejska,
~ Wprowadzono postanowienia dotyczące tzw. ściślejszej współpracy
~ Uwspulnotowiono politykę azylową, wizową, imigracyjną
~ Zmieniono nazwę trzeciego filaru na Współpracę policyjną i sądową w sprawach karnych.
~ I rozszerzono jurysdykcję TS na III filar
~ Dokonano wielu istotnych zmian w ramach filaru II(zakres podejmowania decyzji większości kwalifikowaną w radzie). Traktat wprowadził też wiele innych zmian o mniejszym znaczeniu.
N Traktat z Nicei, wszedł w życie II 2001 – z formalnego punktu widzenia jest umową międzynarodowa zmieniającą Traktat o UE, Traktaty ustanawiające wspólnoty europejskie i inne związane z nimi akty prawne. Traktat składa się z bardzo krótkiej preambuły i dwóch części
~ Pierwsza część – zbudowana jest z sześciu bardzo obszernych przepisów, w których zawarto zmiany wnoszone do TUE, TWE, TEWWiS, TEWEA, Protokołu w sprawie statutu ESBC i EBC oraz protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich
~ Druga część – znalazła się postanowienia przejściowe i końcowe
Do traktatu Nicei dodano cztery protokoły
~ W sprawie rozszerzenia UE
~ W sprawie Statutu TS
~ O skutkach finansowych wygaśnięcia TEWWiS oraz o funduszu badawczym Węgla i Stali
~ W sprawie art. 67 TWE
Do aktu końcowego dodano 24 deklaracje przyjęte przez konferencje i trzy deklaracje, które konferencja odnotowała .
II. Charakter prawny Wspólnot Europejskich i Unii Europejskich
1. Charakter prawny Wspólnot Europejskich
Wspólnoty Europejskie są organizacjami międzynarodowymi powstałymi w wyniku zawarcia przez państwa-strony konstytuujących je umów. Funkcjonują one w oparciu o system instytucji zapewniających realizację celów zawartych w umowach. Wyposażenie każdej ze wspólnot w podmiotowość prawną, powoduje, że w kontaktach z podmiotami trzecimi ich działalność opiera się na normach prawa międzynarodowego. (tylko EWWiS miała podmiotowość zapisaną w traktacie założycielskim, w przypadku pozostałych organizacji jest ona interpretowana z funkcji jakie wspólnoty mają pełnić i jest przez nią ograniczona). Podmiotowość prawno międzynarodowa Wspólnot przejawia się w zasadzie przez nawiązywanie stosunków dyplomatycznych i zawieranie umów międzynarodowych z państwami trzecimi.
A. Ponadnarodowy charakter Wspólnot Europejskich
W stosunkach między państwami członkowskimi, miedzy państwami członkowskimi a wspólnotą nie stosuje się prawa międzynarodowego lecz zastępowane jest ono przez prawo wspólnotowe(w związku z tym nazywane jest ono prawem ponadnarodowym)
Pojęcie ponadnarodowości pojawiło się w TEWWiS, nie było ono jednak sprecyzowane. Z praktyki wyewoluowały pewne cechy charakterystyczne takich organizacji:
B. Charakter prawny unii Europejskiej
ZASADNICZE pytania stawiane w tej materii przez doktrynę to:
III. Trójfilarowa struktura Unii Europejskiej i jej konsekwencje prawne
filary unii
1. Wspólnoty Europejskie
2. Wspólna polityka Zagraniczna –
...
princeska9