PUC BURSZTYN I GOŚCIE
PSY:
PUC,BURSZTYN,LORD,
TIUZDEJEKmieszkający w Warszawie piesek, który przyjeżdża na wieś razem z Mikadem.
MIKADO mieszkający w Warszawie piesek, wychowany "na kanapie". Psuje życie Pucowi i Bursztynowi.
kogutem Białkiem, kurą Łysuchą i kotką Imką.
WRÓBEL
MOTYL
KATARZYNA
Agata – właścicielka Mikada i Tiuzdeja.
MELANCIA-KACZKA, KACPEREK- KACZOR
1.PRZYGODA Z WRÓBLEM.
2.
Temat kręgu: Bohaterowie lektury "Puc, Bursztyn i goście".Tematy ośrodków dziennych:
1. Zwyczaje zwierząt na wiejskim podwórku.
2. Psy różnych ras.
Temat dnia: Psy różnych ras.Zapis w dzienniku:Opisywanie psa na podstawie ilustracji, planu i zgromadzonego słownictwa. Określenie cech charakteru ułatwiających i utrudniających współżycie między ludźmi. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Układanie akompaniamentu perkusyjnego do piosenki "Pies na medal".Poziom I – wiadomościKategoria A- Zapamiętanie wiadomościUczeń:
• pamięta charakterystyczne cechy wyglądu psa;
• zna melodię i słowa piosenki "Pies na medal";
• pamięta nazwy kilku ras psów
Kategoria B – Rozumienie wiadomościUczeń rozumie:
• znaczenie wyrazów dotyczących opisywanego psa;
• dostrzega różnice między różnymi rasami psów;
• zasady dodawania i odejmowania z przekroczeniem progu dziesiątkowego;
• polecenia nauczyciela
Poziom II - umiejętnościKategoria C – Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowychUczeń:
• układa zdania opisujące wybranego psa z uwzględnieniem planu opisu;
• wyszuka odpowiedni fragment w książce;
• śpiewa piosenkę i gra do niej prosty akompaniament perkusyjny;
• oblicza wyniki działań z przekroczeniem progu dziesiątkowego;
• zgodnie współpracuje w grupie
Kategoria D – Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowychUczeń:
• wyszuka określenia charakterystyczne dla psa;
• zapisze cechę charakteru, która ułatwia kontakty z rówieśnikami
Cel wychowawczy: Kształtowanie świadomości pracy nad sobą i swoim charakterem.Metody:
• podające: opis, objaśnienie prowadzącego
• eksponujące: pokaz, prezentacja multimedialna (nagranie na CD)
• praktyczne: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne
• aktywizujące: promyczkowe uszeregowanie, ewaluacyjna- Barometr nastroju
• problemowa
Formy pracy: zbiorowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana, grupowa zróżnicowana.Środki dydaktyczne:
• lektury "Puc, Bursztyn i goście", karty do pracy samodzielnej, plan opisu psa, ilustracje psów, kartoniki z wyrazami (cechy charakteru psów), mazaki, arkusze papieru;
• instrumenty perkusyjne, magnetofon, CD z piosenką "Pies na medal";
• matematyczne karty z działaniami i ilustracjami psów;
• piktogramy do ewaluacji "Barometr nastroju":
• kartki samoprzylepne.
Literatura:
1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie- przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.
2. Bzowska L., Kownacka R.: Uczymy się bawiąc. Wyd. KLANZA, Lublin 2001
3. Grabowski J.: Puc, Bursztyn i goście. Nasza Księgarnia, Warszawa 1989.
4. Kida J., Hadała A., Dyka F.: Koncepcje metodyczne pracy z lekturami w klasach I-III. Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000.
5. Krzyżewska J.: Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej- część 1. AU OMEGA, Suwałki 1998.
6. Węglińska M.: Opis jako forma wypowiedzi w klasach początkowych. WSiP, Warszawa 1989.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie:
• Witam wszystkich, którzy dzisiaj przyszli do nas w gości. (Osoby, które czują się powitane machają ręką)
• Witam wszystkich, którzy czytali książkę "Puc, Bursztyn i goście".
• Witam wszystkich, którzy potrafią wymienić bohaterów tej książki.
• Witam wszystkich, którzy będą dzisiaj zgodnie pracować w grupie.
2. Zaznaczenie na piktogramach nastroju jaki towarzyszy każdemu uczniowi na początku zajęć (umieszczenie kropki obok odpowiedniego piktogramu – zał. Nr 1)Uczniowie, którzy chcą mogą skomentować swój nastrój.
3. Rachunek pamięciowy- praca indywidualna jednolitaUczniowie otrzymują karty pracy z sylwetkami różnych ras psów ( zał. Nr 2), na których zapisane są działania matematyczne.
• Wykonaj obliczenia,Sprawdzenie poprawności wykonanego zadania.
• Podaj do sprawdzenia swoją kartkę koledze z ławki. Porównaj wyniki z kartki z wynikami na tablicy. Jeżeli będą błędy podkreśl je.Uczniowie sprawdzają wyniki ze wzorem na tablicy.
• Odczytaj wyniki działań i przyporządkuj do nich nazwy psów.Wybrany uczeń odczytuje.
• Aby dowiedzieć się, co będziemy dzisiaj robić na zajęciach, należy uporządkować liczby malejąco, a następnie odwrócić kartoniki.Uczniowie porządkują liczby na swoich kartkach, a wybrany uczeń na tablicy.18 16 15 8 4Opisujemy bohaterów lektury "Puc, Bursztyn i goście".
4. Nawiązanie do lektury
• Wymień psy, które występowały w lekturze.Nauczyciel zawiesza ilustracje różnych ras psów.
• Czy wśród ilustracji psów na tablicy rozpoznajesz któregoś z naszych bohaterów? Jaka to rasa? Przypięcie podpisów: Puc, Bursztyn, Mikado, Tiuzdej pod rozpoznanymi psami.
• Jakie znasz inne rasy psów?
• Czym różnią się te psy?Uczniowie odpowiadają na pytania, podają przykłady.
5. Zapoznanie z planem opisu.
• Aby opisać psa, potrzebny nam będzie plan opisu.Nauczyciel przypina na tablicy PLAN OPISU PSA
1. Przedmiot opisu
2. Rasa
3. Wygląd zewnętrzny:
• wzrost i ogólna budowa
• sierść
• głowa
• uszy
• nogi
• ogon
4. Cechy charakteru
5. Stosunek do postaci (Za co go lubię lub nie lubię?)
6. Gromadzenie słownictwa
• Które psy z lektury możemy opisać?
• Jakiej są rasy?Uczniowie odpowiadają na pytania, a nauczyciel zapisuje słownictwo na tablicy.
• Odszukajcie w książkach te fragmenty, które mówią o wyglądzie każdego psa.Uczniowie odczytują wybrane fragmenty, podają określenia. Nauczyciel zapisuje potrzebne do opisu wyrazy ( zał. Nr 3)
7. Podział na 4 grupy (poziomy) Uczniowie siedzą w kręgu plecami do środka. Nauczyciel przypina każdemu na plecach kartkę z imieniem wybranego psa (Puc, Bursztyn, Mikado, Tiuzdej). Na sygnał wstają, chodzą po klasie i mogą zadać tylko trzy pytania, próbując odgadnąć nazwę psa na swoich plecach. Można odpowiedzieć tylko "tak" lub "nie". Kto odgadł, przykleja swoją kartkę z przodu i bez słów pomaga innym.W ten sposób powstaną cztery grupy dzieci opisujące jednego psa.
8. Redagowanie opisu wybranego psa- praca grupowa zróżnicowana (zał. Nr 4)I poziom (łatwy)- układanie zdań opisujących psa Puca z rozsypanki zdaniowej zgodnie z planem opisu II poziom (trudniejszy)- uzupełnianie luk w zdaniach podanymi wyrazami- opisywanie BursztynaIII poziom (średnio trudny)- kończenie odpowiedzi na postawione pytania- opisywanie psa MikadoIV poziom (trudny)- samodzielne układanie opisu psa Tiuzdejka korzystając z pytań pomocniczych.
9. Odczytanie opisów z każdego poziomu. Ustna pochwała grup. Prezentacja opisów na tablicy
10. Przerwa śródlekcyjnaZabawa "Pies, buda, bałagan"
11. Układanie akompaniamentu do piosenki
• Śpiewanie z magnetofonem wcześniej poznanej I zwrotki i refrenu piosenki.
• Śpiew II zwrotki ze zwróceniem uwagi na oddech- miejsce pauzy ćwierćnutowej.
• Jak ruchem można przedstawić w którym miejscu jest pauza?
• Uczniowie podają propozycje, np. rozłożenie rąk lub klaśnięcie.
• Jakie nuty wyznaczają nam rytm? Wyklaszcz ten rytm.
• Uczniowie wyklaskują rytm ćwierćnutowy.
• Podział klasy na grupy:I grupa - wyklaskuje rytm II grupa – klaszcze w miejsce pauzy. III grupa- naśladuje psa w refrenie
• Śpiew z klaskaniem I zwrotki i refrenu.
• Zmiana czynności grup – śpiew II zwrotki i refrenu.
• Włączenie bębenka (wystukuje rytm) i talerzy (zaznaczają pauzę) – przydział instrumentów.
• ...
Anovia