ochrona 11
przed —
korozją 99
=KSANDRA BARANIAK
L" Sp- z o.o. Gdańsk
Zabezpieczenie przed korozją zbiorników
magazynowych na ropę naftową
i produkty jej przerobu
ff artykule omówiono przyczyny korozji zbiorników magazynowych na [opę naftową i produkty jej przerobu, przytoczono uregulowania prawne .dotyczące wymagań w zakresie ochrony przed korozją i wyciekami do -gruntu i wód gruntowych. Przeanalizowano stosowane sposoby zabezpieczeń oraz prognozy i kierunki rozwoju pokryć zbiornikowych.
A. Earaniak — Anticorrosion protection of petroleum and its product storage tanks
This article contains causes of corrosion of petroleum and its product storage tanks, Iow and environments reąuirements with special attention to anticorrosion and protection agains leakage to soil and ground water. There were also analyzed methods of using for corrosion protection and forecast and ways of development for tank coatings as well.
ogół) wykonane, z zachowaniem optymalnych warunków dla uzyskania deklarowanych własności pokrycia. Nie zawsze jednak widzi się dbałość inwestora o stan pokrycia w trakcie eksploatacji; niejednokrotnie powłoki są uszkadzane termicznie lub mechanicznie w trakcie różnych prac remontowych i tak pozostawione bez wykonania poprawek. Te zbiorniki, które nie były remontowane po 1989 r. posiadają często przypadkowo dobraną powłokę ochronną, z zaawansowanym procesem destrukcji. Część z nich nawet na dnie od wewnętrznej strony nie posiada żadnego pokrycia.
Na rys. l pokazano fragmenty powierzchni zbiorników, na których obserwuje się największe zmiany korozyjne. ....___
1. Wprowadzenie
Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, określa Rozporządzenie Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 30 sierpnia 1996r. [1].
Publicznych stacji paliwowych jest w Polsce ok. 5600, z tego ponad 500 należy do firm zagranicznych — te są obiektami nowymi. Z pozostałych 5100 stacji szacuje się, że 10 do 15% to obiekty przestarzałe, wymagające bądź generalnej modernizacji, bądź też powinny ulegać sukcesywnej likwidacji [2]. Przyjmuje się, że w Polsce jest jeszcze miejsce dla ok. 1500—2000 stacji paliwowych [3]. Baz paliw płynnych jest ok. 200, przy czym większość stanowią obiekty należące do spółki NAFTO BAZY. Pojemność zbiorników magazynowych w bazach wynosi od 250 m3 do 32000 m3. Były one budowane w latach 1951-1995, a ich struktura wiekowa kształtuje się następująco [4]:
9% 14% 18% 41% 18%
do 10 lat 10 do 20 lat 20 do 30 lat 30 do 40 lat 40 do 50 lat
Ponadto duże terminale na ropę naftową w Płocku i Gdańsku posiada Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych »PRZYJAZŃ". Do tej ilości należy dodać zbiorniki na surową ropę naftową i produkty jej przerobu znajdujące się na terenie Polskiego Koncernu Naftowego S.A., Rafinerii Gdańskiej S.A. i pięciu pozostałych małych rafinerii usytuowanych na południu Polski. Z przytoczonych informacji wynika, że zbiorniki magazynowe to hektary powierzchni wymagających właściwego zabezpieczenia przed korozją. Ropa naftowa i produkty jej przerobu składowane sąna ogół w następujących zbiornikach: ~~ naziemnych o osi głównej pionowej, jednopłaszczowych lub
dwupłaszczowych;
~~ naziemnych o osi głównej poziomej; ~~ podziemnych o osi głównej poziomej, jednopłaszczowych lub
~~ podziemnych o osi głównej pionowej (obecnie zaniechano budowy tego typu zbiorników).
Stan zabezpieczenia przed korozją tych obiektów jest bardzo *óżny. Najlepiej sytuacja przedstawia się w PERN-ie i rafine-ftach, gdzie systematycznie przeprowadzane są przeglądy i pro-"a ;zone prace modernizacyjne. W pozostałych obiektach jest "ardzo różnie. Zbiorniki budowane i modernizowane po 1989 r. "^ają prawidłowo dobrane systemy ochronne i profesjonalnie (na
l \
Dach stary
Dach pływający
Rys. 1. Rejony najmocniej narażone korozją w zbiornikach naziemnych
Najszybciej zmiany korozyjne obserwuje się na dnie (1) i połączeniu kątowym obrzeżnego pierścienia dna z płaszczem do wysokości ok. 30—50 cm na pierwszym pasie płaszcza (2). Wynika to z faktu, że w rejonie tym gromadzą się szlamy, osady i wszystkie zanieczyszczenia rozpuszczalne w wodzie. Często występuje tu podosadowa korozja wżerowa doprowadzająca nawet do perforacji blach. Niebagatelną rolę w tej części zbiornika odgrywa korozja mikrobiologiczna [5]. W zbiornikach z dachem stałym znaczne zmiany korozyjne obserwuje się na wewnętrznej powierzchni dachu (3), gdzie występuje kondensacja wilgoci, szczególnie przy magazynowaniu gorących produktów np. oleju opałowego. W zbiornikach z dachami pływającymi najszybciej zmiany korozyjne występują na zewnętrznych powierzchniach dachu (4), przy pierścieniu wiatrowym (5) oraz wewnątrz płaszcza, na jego ostatnim pasie (6).
2. Wymagania dotyczące ochrony przed korozją zbiorników w bazach i stacjach paliw
2.1. Uregulowania prawne i normalizacyjne.
W zakresie ochrony przed korozją baz paliw Rozporządzenie [1] stawia następujące wymagania :
— art. 13 § 39 — zbiorniki naziemne i podziemne winny być chronione przed korozją;
— art. 12 § 39 — zbiorniki naziemne przeznaczone do magazynowania produktów naftowych I i II klasy powinny być malowane farbami o zdolności odbijania promieniowania cieplne-
275
szczygii91