„W Tobie mam zawsze nadzieję"
(Ps. 25)
Cele lekcji
Uczeń powinien:
· wiedzieć, czym jest zaufanie;
· znać postacie Starego Testamentu, które mogą być wzorem zaufania Bogu;
· kształtować w sobie postawę zaufania Bogu.
Metody
opowiadanie, praca w grupach - powiązania biblijne, praca z podręcznikiem, piosenka
Środki dydaktyczne
podręcznik, kserokopie, różnokolorowe kredki lub pisaki
Przebieg lekcji
1. Modlitwą rozpoczynającą lekcję może być śpiew piosenki: „Wejdźmy do Jego bram..." lub jedna z modlitw uwielbienia ułożona przez dzieci na poprzedniej lekcji.
2. Czytamy opowiadanie pt. „Nie widzę Ciebie, tatusiu!"[1]
(W celu większego zaktywizowania uczniów, można opowiadanie przeczytać do słów: „Wyskakuj! -krzyczał mężczyzna.", a następnie poprosić uczniów o napisanie zakończenia tej historii. Chętni uczniowie czytają swoje prace. Następnie przedstawiamy właściwe zakończenie opowiadania).
3. Pytamy uczniów:
· Dlaczego chłopiec skoczył, mimo że nie widział taty?
· Co to jest zaufanie?
· Komu wy ufacie?
· W czym przejawia się wasze zaufanie do łych osób?
(gdyby uczniowie mieli trudności z odpowiedzią na pytania dotyczące zaufania, można przeczytać informacje zawarte w podręczniku w pierwszym akapicie okienka interpretacyjnego).
4. Wskazujemy, że wśród postaci Starego Testament poznanych w tym roku szkolnym, były takie, które w szczególny sposób wyróżniły się zaufaniem do Boga.
Pytamy
· Które ze znanych postaci Starego Testamentu wyróżniały się szczególnym zaufaniem do Boga?
5. Stwierdzamy, że król Dawid swoje zaufanie do Boga wyraził miedzy innymi w słowach psalmów, z którymi bliżej się zapoznamy.
6. Dzielimy uczniów na grupy cztero- pięcioosobowe. Każdy zespół otrzymuje kserokopię tekstu psalmów zamieszczonych w podręczniku w bloku biblijnym. Zadanie polega na przeczytaniu tekstów i znalezieniu jak największej ilości powiązań, skojarzeń i zależności myślowych pomiędzy poszczególnymi fragmentami psalmów. Teksty mówiące o tym samym uczniowie zaznaczają kolorowa kredką lub pisakiem (podkreślają, kolorują, biorą w ramki) i przeciągają pomiędzy nim linie, łącząc je ze sobą. Po zakończonej pracy, na którą przeznaczamy około l 5- 20 minut, zespoły siadają w kręgu (ewentualnie numerujemy poszczególne grupy, aby uczniowie, pozostając na swoich miejscach, wiedzieli, komu należy podać kartkę). Na sygnał katechety jednocześnie przekazują kartki z tekstami sąsiedniej grupie. W ten sposób efekty pracy grup krążą po okręgu i wszystkie osoby mają okazję z nimi się zapoznać. Na zakończenie wszystkie prace umieszczamy na tablicy. (Jeżeli nie mamy możliwości skserowania tekstów biblijnych, możemy poprosić uczniów o indywidualne lub grupowe wypisanie na kartce skojarzeń na podstawie fragmentów zawartych w podręczniku w bloku biblijnym).
7. W podsumowaniu zwracamy uwagę na najistotniejsze powiązania. Wykazujemy na wielką ufność Jaką powinien mieć każdy człowiek wobec Boga, także w sytuacji ucisku, utrapienia i zagrożenia ze strony nieprzyjaciół.
8. Prosimy, by uczniowie przeczytali słowa piosenki zamieszczone w podręczniku w bloku refleksyjnym (są to słowa Psalmu 125). Analizując tekst, zwracamy uwagę na „górę" i „mury" otaczające Jerozolimę - są one czymś mocnym i trwałym, czego nie może zniszczyć żaden człowiek, nawet wróg i nieprzyjaciel. Tak mocne i trwałe powinno być nasze zaufanie do Boga.
9. W chwili refleksji prosimy, by uczniowie zastanowili się, jak mocne jest ich zaufanie do Boga i czy w sytuacji trudności potrafią Mu ufać.
10. Katechezę kończymy śpiewem piosenki: „Ci, którzy Jahwe ufają" (można też ten tekst potraktować jako modlitwę mówioną).
Teksty Psalmów - do skserowania
Ku Tobie, Panie, wznoszę moją dusze, mój Boże,
Tobie ufam: niech nie doznam zawodu!
Niech moi wrogowie nie triumfują nade mną!
Nikt bowiem, kto Tobie ufa, nie doznaje wstydu;
doznają wstydu ci, którzy łamią wiarę d!a marności.
Daj mi poznać drogi Twoje, Panie,
i naucz mnie Twoich ścieżek!
Prowadź mnie według Twej prawdy i pouczaj,
bo Ty jesteś Bóg, mój Zbawca,
i w Tobie mam zawsze nadzieję.
Wspomnij na miłosierdzie Twe, Panie,
na łaski Twoje, co trwają od wieków.
Nie wspominaj grzechów mej młodości <ani moich przewin>
ale o mnie pamiętaj w Twojej łaskawości
ze względu na dobroć Twą, Panie!
Ps 25, 1-7
Pan światłem i zbawieniem moim:
kogóż mam się lękać?
Pan obroną mojego życia;
przed kim mam się trwożyć.
Ps 27,1
(...) ilekroć mnie trwoga ogarnie,
w Tobie pokładam nadzieję.
W Bogu uwielbiam Jego słowo,
Bogu ufam, nie będę się lękał:
cóż może mi uczynić człowiek?
Ps 56, 4-5
Spocznij jedynie w Bogu, duszo moja,
bo od Niego pochodzi moja nadzieja. (...)
W każdym czasie Jemu ufaj, narodzie!
Przed Nim serca wasze wylejcie:
Bóg jest dla nas ucieczką!
Ps 62, 6.9
Ufałem, nawet gdy mówiłem:
«Jestem w wielkim ucisku».
PS 116, 10
3
[1] B. Ferrero, Historie, Warszawa 5991, s. 85-86.
MonikaGebicka11