Chrystus prowadzi do nowej ziemi.doc

(34 KB) Pobierz
43

 

Chrystus prowadzi do nowej Ziemi Obiecanej

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

·         wiedzieć, czym była Ziemia Obiecana dla Izraelitów;

·         znać położenie geograficzne starożytnego Kanaanu;

·         znać obietnicę daną każdemu człowiekowi przez Jezusa;

·         umieć wskazać na niebo jako Ziemię Obiecaną współczesnego człowieka.

 

Metody

praca z obrazem, rozmowa kierowana, praca z podręcznikiem i „Atlasem biblijnym", piosenka

 

Środki dydaktyczne

kilkadziesiąt najróżniejszych fotografii o tematyce przyrodniczej i związanej z codziennym życiem, podręcznik ucznia, mapa lub „Atlas biblijny"

 

Przebieg lekcji

 

1. Modlitwą rozpoczynającą lekcję może być śpiew piosenki pt. „Abba, Ojcze" („Ty wyzwoliłeś nas, Panie").

 

2. Siadamy w kręgu. Na środku rozkładamy kilkadziesiąt różnych fotografii związanych zarówno z życiem codziennym, jak i ze światem przyrody. Prosimy, by każdy (w ustalonej kolejności) wybrał Jedną ilustrację kojarzącą się z pragnieniami, dążeniami współczesnego człowieka. Chętni uczniowie prezentują fotografię, uzasadniając swój wybór. (Jeżeli nie wykorzystujemy pracy z ilustracjami, rozmawiamy na temat dążeń, pragnień współczesnego człowieka).

 

3. Podsumowując, stwierdzamy, że współczesny człowiek ma wiele różnych dążeń i pragnień, najczęściej związanych z pracą, rodziną, podróżami, zdrowiem.

 

4. Informujemy, że przedmiotem tej katechezy będzie rozmowa o pragnieniach i dążeniach Izraelitów kroczących prze/ pustynię po wyjściu z niewoli. Te wydarzenia odniesiemy do naszego życia.

 

5. Pytamy:

·         Jakie pragnienia mogły towarzyszyć Izraelitom idącym przez pustynię?

·         Jaki byt cel ich wędrówki?

 

6. Stwierdzamy, że Izraelici dążyli do ziemi, którą obiecał im Bóg, do ziemi Kanaan. Nazywali ją Ziemią Obiecaną.

 

7. Oglądamy ilustrację Ziemi Obiecanej znajdującą się w podręczniku po prawej stronie oraz zapoznajemy się z informacją zamieszczoną na marginesie. Określamy na dużej mapie lub w ,,Atlasie biblijnym" geograficzne położenie kraju Kanaan.

 

8. Opowiadamy, że Izraelici zbliżając się do tej ziemi, wysłali najpierw dwunastu wywiadowców, którzy mieli sprawdzić, jaki jest ten kraj. Zapoznajemy się

z ich relacją.

 

 

9. Odczytujemy dwa pierwsze fragmenty z Pisma Świętego, zamieszczone w bloku biblijnym (Pwt 1, 22-25; Lb 13,27).

 

10. Pytamy:

·         Jakim krajem okazała się ziemia Kanaan?

·         Jakie owoce przynieśli wywiadowcy?

(odwołujemy się do ilustracji zamieszczonej w podręczniku, przedstawiającej wywiadowców niosących ogromną kiść winogron).

 

11. Podsumowując, stwierdzamy, że ziemia Kanaan była krajem bardzo obfitym w roślinność, zwierzęta, wodę, a właśnie tego wszystkiego bardzo brakowało Izraelitom na pustyni. Była miejscem, do którego dążyli, o którym marzyli, a które osiągnęli dzięki opatrznościowemu działaniu Pana Boga. Bóg jednak nic tylko Izraelitom dawał swoje obietnice i je wypełniał. Dla każdego człowieka, także żyjącego współcześnie, ma obietnicę, którą pragnie zrealizować.

 

12. Czytamy trzeci fragment z Pisma Świętego, znajdujący się w bloku biblijnym (J 11, 25-26a).

Zadajemy pytanie:

·         Jaką obietnicę daje Bóg wszystkim ludziom?

 

13. Tłumaczymy, że dzięki zmartwychwstaniu Jezusa możemy mieć nadzieję na życie wieczne, czyli niebo. Dlatego też bardzo często niebo jest nazywane nową Ziemią Obiecaną.

·         Co powinniśmy robić, aby osiągnąć nową Ziemię Obiecaną?

·         Które nasze pragnienia, dążenia przybliżają nas do Boga, a tym samym do osiągnięcia nieba?

 

14. Czytamy lub śpiewamy piosenkę pt. „Kanaan" (tekst znajduje się w podręczniku w bloku refleksyjnym).

 

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin