Chrystus prowadzi do nowej Ziemi Obiecanej
Cele lekcji
Uczeń powinien:
· wiedzieć, czym była Ziemia Obiecana dla Izraelitów;
· znać położenie geograficzne starożytnego Kanaanu;
· znać obietnicę daną każdemu człowiekowi przez Jezusa;
· umieć wskazać na niebo jako Ziemię Obiecaną współczesnego człowieka.
Metody
praca z obrazem, rozmowa kierowana, praca z podręcznikiem i „Atlasem biblijnym", piosenka
Środki dydaktyczne
kilkadziesiąt najróżniejszych fotografii o tematyce przyrodniczej i związanej z codziennym życiem, podręcznik ucznia, mapa lub „Atlas biblijny"
Przebieg lekcji
1. Modlitwą rozpoczynającą lekcję może być śpiew piosenki pt. „Abba, Ojcze" („Ty wyzwoliłeś nas, Panie").
2. Siadamy w kręgu. Na środku rozkładamy kilkadziesiąt różnych fotografii związanych zarówno z życiem codziennym, jak i ze światem przyrody. Prosimy, by każdy (w ustalonej kolejności) wybrał Jedną ilustrację kojarzącą się z pragnieniami, dążeniami współczesnego człowieka. Chętni uczniowie prezentują fotografię, uzasadniając swój wybór. (Jeżeli nie wykorzystujemy pracy z ilustracjami, rozmawiamy na temat dążeń, pragnień współczesnego człowieka).
3. Podsumowując, stwierdzamy, że współczesny człowiek ma wiele różnych dążeń i pragnień, najczęściej związanych z pracą, rodziną, podróżami, zdrowiem.
4. Informujemy, że przedmiotem tej katechezy będzie rozmowa o pragnieniach i dążeniach Izraelitów kroczących prze/ pustynię po wyjściu z niewoli. Te wydarzenia odniesiemy do naszego życia.
5. Pytamy:
· Jakie pragnienia mogły towarzyszyć Izraelitom idącym przez pustynię?
· Jaki byt cel ich wędrówki?
6. Stwierdzamy, że Izraelici dążyli do ziemi, którą obiecał im Bóg, do ziemi Kanaan. Nazywali ją Ziemią Obiecaną.
7. Oglądamy ilustrację Ziemi Obiecanej znajdującą się w podręczniku po prawej stronie oraz zapoznajemy się z informacją zamieszczoną na marginesie. Określamy na dużej mapie lub w ,,Atlasie biblijnym" geograficzne położenie kraju Kanaan.
8. Opowiadamy, że Izraelici zbliżając się do tej ziemi, wysłali najpierw dwunastu wywiadowców, którzy mieli sprawdzić, jaki jest ten kraj. Zapoznajemy się
z ich relacją.
9. Odczytujemy dwa pierwsze fragmenty z Pisma Świętego, zamieszczone w bloku biblijnym (Pwt 1, 22-25; Lb 13,27).
10. Pytamy:
· Jakim krajem okazała się ziemia Kanaan?
· Jakie owoce przynieśli wywiadowcy?
(odwołujemy się do ilustracji zamieszczonej w podręczniku, przedstawiającej wywiadowców niosących ogromną kiść winogron).
11. Podsumowując, stwierdzamy, że ziemia Kanaan była krajem bardzo obfitym w roślinność, zwierzęta, wodę, a właśnie tego wszystkiego bardzo brakowało Izraelitom na pustyni. Była miejscem, do którego dążyli, o którym marzyli, a które osiągnęli dzięki opatrznościowemu działaniu Pana Boga. Bóg jednak nic tylko Izraelitom dawał swoje obietnice i je wypełniał. Dla każdego człowieka, także żyjącego współcześnie, ma obietnicę, którą pragnie zrealizować.
12. Czytamy trzeci fragment z Pisma Świętego, znajdujący się w bloku biblijnym (J 11, 25-26a).
Zadajemy pytanie:
· Jaką obietnicę daje Bóg wszystkim ludziom?
13. Tłumaczymy, że dzięki zmartwychwstaniu Jezusa możemy mieć nadzieję na życie wieczne, czyli niebo. Dlatego też bardzo często niebo jest nazywane nową Ziemią Obiecaną.
· Co powinniśmy robić, aby osiągnąć nową Ziemię Obiecaną?
· Które nasze pragnienia, dążenia przybliżają nas do Boga, a tym samym do osiągnięcia nieba?
14. Czytamy lub śpiewamy piosenkę pt. „Kanaan" (tekst znajduje się w podręczniku w bloku refleksyjnym).
2
MonikaGebicka11