Zagrożone dzieciństwo - Maria Kolankiewicz - opieka i rozwoj dzieci opuszczonych.txt

(812 KB) Pobierz
BIBLIOTEKA WYDZIA�U PEDAGOGICZNEGO
Uniwersytetu   Warszawskiego

ZAGRO�ONE DZIECI�STWO

Rodzinne i instytucjonalne
formy opieki
Pod redakcj� Marii Kolankiewicz
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Sp�ka Akcyjna
Warszawa 1998
Projekt ok�adki i strony tytu�owej
Tadeusz Nuckowski
Redakcja
Mieczys�awa Decewicz
Redakcja techniczna
Monika Rudnik-Kulik�wska
Korekta
Marek Biegalski
Publikacja jest wynikiem programu �Dziecko zagro�one w Polsce", realizowanego
przez Biuro Spraw Spo�ecznych w Kancelarii Prezydenta RP.
Program w ca�o�ci zosta� sfinansowany ze �rodk�w Funduszu Narod�w Zjednoczonych
na rzecz Dzieci UNICEF.


Biblioteka WPedag.


1092000802
� Copyright by Polski Komitet UNICEF
� Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Sp�ka Akcyjna
Warszawa 1998
ISBN 83-02-07136-6
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Sp�ka Akcyjna
Warszawa 1999
Wydanie I
Arkuszy drukarskich 23,25
Sk�ad i �amanie: Agencja Poligraficzno-Wydawnicza �AMIGO", Warszawa
Druk i oprawa: Pabianickie Zak�ady Graficzne SA
Pabianice, ul. P. Skargi 40/42. Zam. 53/1101/99
SPIS TRE�CI
Wst�p ..................................................................................      6
Rozdzia� 1. System opieki nad dzieckiem opuszczonym (1945-1988)   ...      9
Rozw�j opieki nad dzieckiem .............................................................      9
Formy opieki ca�kowitej ..................................................................    29
Wa�niejsze ustawy i rozporz�dzenia ......................................................    53
Rozdzia� 2. Problematyka prawna ca�kowitej opieki instytucjonalnej
nad dzieckiem (mi�dzynarodowe standardy prawne
a prawo polskie) ....................................................    57
Wst�p ....................................................................................     57
Piecza zast�pcza ..........................................................................     59
Wybrane zagadnienia prawnej ochrony dzieci d�ugotrwale chorych i niepe�nosprawnych ...     87
Rozdzia� 3. Sytuacja dziecka wychowywanego poza rodzin� w�asn�
- analiza wybranych bada� ......................................    93
Sytuacja rodzinna dziecka w plac�wce opieku�czej ........................................    93
Rozw�j dzieci w rodzinnych formach opieki zast�pczej ....................................    94
Rozw�j dzieci w instytucjonalnych formach opieki ........................................   100
Wychowankowie usamodzielnieni przez instytucjonalne i rodzinne formy opieki ...........   103
Trudno�ci we wspieraniu rozwoju dziecka w instytucjonalnych i rodzinnych formach
opieki ....................................................................................   105
Rozdzia� 4. Szans� reintegracji rodziny w systemie opieki nad
dzieckiem .............................................................  108
Wprowadzenie ...........................................................................   108
Przebieg bada� ..........................................................................   109
Wyniki bada� ...........................................................................   110
Rozdzia� 5. Kierunki zmian w systemie opieki nad dzie�mi
i m�odzie�� ...........................................................   137
Wady i zalety naszego systemu opieki ....................................................   137
Problemy dzieci w rodzinach .............................................................   141
Potrzeba tworzenia prorodzinnego systemu opieki ........................................   141
Prorodzinne kierunki zmian w systemie opieki nad dzie�mi i m�odzie�� ....................   142
Zmiany systemowe .......................................................................   146
Nowe podej�cie pedagogiczne do problem�w dzieci i rodzin ...............................   148
1
Rozdzia� 6. Innowacje w zakresie opieki nad dzie�mi
zagro�onymi .........................................................   150
Wprowadzenie ...........................................................................   150
Badanie innowacji w zakresie opieki nad dzie�mi zagro�onymi............................   152
Nieefektywny model pracy plac�wki opieku�czo-wychowawczej ...........................   162
Podsumowanie ...........................................................................   182
Rozdzia� 7. Biografie i start �yciowy usamodzielnianych
wychowank�w r�nych form opieki ...........................   193
Wprowadzenie ...........................................................................   193
Dom i rodzina ...........................................................................   194
Plac�wka ................................................................................   197
Szko�a ...................................................................................  200
Zainteresowania i hobby .................................................................   202
Przyjaciele ...............................................................................  204
�wi�ta ...................................................................................   205
Wakacje .................................................................................   207
Praca ....................................................................................   208
W�asno�� ................................................................................   209
Samodzielno�� ...........................................................................  210
Biografia .................................................................................   211
Przysz�o�� ................................................................................   213
Wnioski ..................................................................................   215
Rozdzia� 8. Adopcja ...............................................................  221
Przysposobienia w Polsce .................................................................  221
Przysposobienia organizowane przy udziale warszawskich o�rodk�w adopcyjno-
-opieku�czych ............................................................................   228
Adopcje zagraniczne .....................................................................  233
Adoptowane dzieci - adopcyjni rodzice ...................................................   237
Rodziny adopcyjne - rodziny naturalne ...................................................  252
O�rodki adopcyjne .......................................................................   256
Rozdzia� 9. Rodziny zast�pcze ..................................................  259
Rodziny zast�pcze jako forma opieki .....................................................   259
Dzieci powierzone rodzinom zast�pczym ..................................................   270
Rodzice i opiekunowie ...................................................................  282
Dzia�alno�� o�rodk�w na rzecz rodzin zast�pczych ........................................   288
Rozdzia� 10. Clpieka instytucjonalna ..........................................  292
Instytucje opieki nad dzie�mi lat 90.......................................................  292
"Wychowankowie instytucji opieki .........................................................   307
Rodziny dzieci powierzonych opiece ......................................................   327
Dzia�alno�� i warunki �yciowe w plac�wkach opieku�czych ...............................   335
Charakterystyka por�wnawcza wychowank�w r�nych form opieki .......................   346
Podsumowanie .......................................................................  357
Ksi��ka, kt�ra trafia w�a�nie do Pa�stwa r�k, zapocz�tkowuje cykl publikacji
Wok� praw dziecka, dotycz�cy r�nych aspekt�w �ycia dziecka w Polsce, w tym reali-
zacji jego praw.
Fundusz Narod�w Zjednoczonych na rzecz Dzieci UNICEF monitoruje sytuacj�
dzieci w krajach Europy �rodkowej i Wschodniej od pocz�tku okresu transformacji;
publikuje corocznie raporty dotycz�ce r�nych dziedzin �ycia dziecka na tle aktualnej
sytuacji ekonomiczno-spo�ecznej. Staraniem Mi�dzynarodowego Centrum Rozwoju
Dziecka UNICEF we Florencji opublikowano do tej pory raporty: Public Policy and
Social Conditions, Crisis in mortality, health and nutrition, Education for Ali.
Przebywaj�ca w 1997 r. w Polsce misja UNICEF podj�a decyzj� o przyznaniu
�rodk�w finansowych na realizacj� w naszym kraju pi�ciu wa�nych program�w, w�r�d
nich: Upowszechnianie Konwencji o Prawach Dziecka, Upowszechnianie Karmienia Piersi�,
Prezydent miasta - rzecznikiem dziecka, Sytuacja dzieci w rejonach pogranicza, Dziecko
zagro�one w Polsce. Programy te powstawa�y w wyniku konsultacji misji UNICEF
w Polsce i Polskiego Komitetu UNICEF z przedstawicielami r�nych instytucji �ycia
publicznego i spo�ecznego. Poczesne miejsce w�r�d nich zajmuje Kancelaria Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej, kt�ra podj�a si� wielkiego zadania, jakim jest zbadanie
sytuacji dzieci, kt�rych dzieci�stwo jest mniej szcz�liwe ni� innych.
Tegoroczne badanie i publikacja stanowi� pierwszy etap trzyletniego programu
UNICEF w Polsce i Biura Spraw Spo�ecznych Kancelarii Prezydenta RP - dotycz�cego
zmian instytucjonalnych form opieki zast�pczej nad dzie�mi. W kolejnych latach
chcieliby�my podj�� pr�b� opracowania publikacji i szkolenia specjalist�w oraz przygo-
towania i wdro�enia systemu monitorowania zachodz�cych zmian.
Pozwol� sobie wyrazi� wdzi�czno�� Pani Minister Barbarze Labudzie za podj�cie tego
trudnego problemu, za jej osobiste zaanga�owanie; dzi�kuj� r�wnie� ca�emu zespo�owi
Biura Spo�ecznego Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
T� drog� sk�adam te� podzi�kowania dla Pani Marii Kolankiewicz za merytoryczny
wk�ad w powstanie bada� i publikacji. O wysokiej ocenie jej pracy niech �wiadczy fakt
zaproszenia Pani Kol...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin