Joanna Wąsik
Plan pracy opiekuńczo- wychowawczej na miesiąc kwiecień
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:
· Przybliżenie uczniom sylwetki papieża Jana Pawła II.
· Uświadomienie uczniom roli, jaką Papież odgrywał w życiu nie tylko osób wierzących.
· Wdrażanie uczniów do dbania o ład i porządek.
· Rozbudzanie wrażliwości estetycznej.
· Kształtowanie właściwego stosunku do książek.
· Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
· Zapoznanie uczniów z zasadami korzystania z biblioteki szkolnej i bibliotek osiedlowych.
· Uświadomienie uczniom, że Ziemia to nasz ”wspólny dom”, o który trzeba dbać.
· Zapoznanie uczniów ze znaczeniem świąt państwowych obchodzonych w maju.
· Zwrócenie uwagi na rolę ojczyzny w życiu każdego człowieka.
· Zaznajomienie uczniów z Konstytucją Rzeczpospolitej.
· Zapoznanie dzieci z polskimi symbolami narodowymi.
Zajęcia z kultury żywego słowa
Zajęcia ruchowe
Zajęcia umuzykalniające
Zajęcia plastyczne
Wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły
31.03.08-4.04.08 PAMIĘĆ O WIELKIM POLAKU- JAN PAWEŁ II
Ø Pogadanka z uczniami na temat tego co wiedzą o Janie Pawle II
- przypomnienie najważniejszych dat związanych z Papieżem
Ø Czytanie fragmentu homilii papieża "Znaczenie słowa - Czuwam" wygłoszonej 18.06.1983r. na Jasnej Górze
- rozmowa na temat przeczytanego tekstu
Ø Przesłania Jana Pawła II - analiza złotych myśli papieża
Ø Zabawa ruchowa „ Dyrygent”
Ø Gry i zabawy na boisku szkolnym z wykorzystani -em piłek i skakanek
Ø Wycieczka do Zoo i parku miejskiego- zabawy na świeżym powietrzu
Ø Wysłuchanie fragmentów oratorium na cześć papieża
„Tu Es Petrus”
Ø Słuchanie dowolnej muzyki z płyt
Ø Praca plastyczna
- wykonanie portretu Papieża
Techniką dowolną
Ø Wykreślanka
(znajdowanie w tekście ukrytych wyrazów)
- ćwiczenie spostrzegawczości
Ø Układanki-rozsypanki (umiejętność łączenia poszczególnych elementów w całość)
7-11.04.08 CZYSTO, ŁADNIE WOKÓŁ NAS
Ø Pogadanka na temat znaczenia dbania o ład i porządek
Ø Porządkowanie gier i zabawek na świetlicy
Ø Reperowanie uszkodzonych zabawek i gier
Ø Gra z wykorzystaniem piłki- „Kolory”
Ø Zabawy ruchowe przy muzyce
Ø „ Mini playback show”- naśladowanie ulubionych wykonawców
Ø Wykonanie pastelami pracy pt. „ Dbam o porządek”
Ø Wykonanie farbami plakatu – „ Moja czysta świetlica”
Ø Doskonalenie umiejętności liczenia- ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu
14-18.IV.08 W ŚWIECIE KSIĄŻEK
Ø Pogadanka na temat ulubionych książek i bohaterów książkowych
Ø Czytanie najbardziej znanych baśni Andersena i Braci Grimm
Ø Rozmowa na temat-jak powstaje książka – jej struktura i budowa. Wyjaśnienie pojęć: druk, autor, pisarz, ilustrator, okładka, ilustracja.
Ø Zabawa orientacyjno-porządkowa „ Pająk i muchy”
Ø Zabawa ruchowa „ Stary niedźwiedź mocno śpi”
Ø Naśladowanie bohaterów literackich w rytm muzyki
Ø Wykonanie ilustracji do ulubionej książki- technika dowolna
Ø Wykonywanie zakładek do książek z kliszy fotograficznej i kolorowego papieru
Ø Wyjście do biblioteki szkolnej
i zapoznanie się z zasadami katalogowania książek oraz
z zasadami wypożyczenia
Ø Doskonalenie techniki czytania – czytanie tekstów z trudnościami ortograficznymi
21-25.04.08 DZIEŃ ZIEMI
Ø Wysłuchanie wiersza
„Nasza Ziemia”
Cz. Janczarskiego
- rozmowa na temat wiersza
Ø Pogadanka na temat: „Jak i dlaczego należy dbać o Ziemię?”
Ø Uświadomienie uczniom zagrożeń
dla Ziemi ze strony człowieka
Ø Zabawy ruchowe na sali „ Wiewiórki do dziupli”, „ Piłka parzy”.
Ø Zabawa „ Grasz w zielone?”
Ø Nauka piosenki
„ Żyj z przyrodą w zgodzie”
Ø Wysłuchanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty ( groch, kasza, metal, szkło)
Ø Malowanie farbami plakatu
„ Ziemia -mój dom”
Ø Wyklejanie na kartce planety Ziemi plasteliną- zaznaczenie mórz i lasów
Ø Zapoznanie
z globusem
- odczytywania położenia kontynentów na globusie
- znajdowanie rzek i oceanów
Ø Przedstawienie układu słonecznego
- ustalanie wielkości i położenia poszczególnych planet w odległości od Słońca
28.04-1.05.08 MAJOWE ŚWIĘTA NARODWE
Ø Rozmowa na temat świąt narodowych 1 maja i 3 maja.
- dlaczego je obchodzimy?
Ø Czytanie wiersza „ Czyje to święto? 1 Maja ?”
Ø Czytanie i omawianie fragmentów Konstytucji RP
Ø Nauka podstawowych elementów musztry harcerskiej
Ø Zabawy na świeżym powietrzu
Ø Słuchanie piosenek patriotycznych
Ø Przypomnienie słów i melodii hymnu
Ø Wykonanie płaskorzeźby godła- wyklejanie plasteliną.
Ø Wykonanie herbu Polski przy pomocy farb, plasteliny i kredek woskowych
Ø Rebusy i łamigłówki - ćwiczenie pamięci i spostrzega-wczości
croche-lika