fizyka_pr.pdf

(292 KB) Pobierz
untitled
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
OKE KRAKÓW
CKE
FIZYKA I ASTRONOMIA
POZIOM ROZSZERZONY
PRZYKŁADOWY ZESTAW ZADAŃ
Czas pracy 150 minut
MARZEC
ROK 2008
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 13stron
(zadania 1 – 5). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Rozwiązania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu.
3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok
rozumowania prowadzący do ostatecznego wyniku oraz
pamiętaj o jednostkach.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
7. Podczas egzaminu możesz korzystać z karty wybranych
wzorów i stałych fizycznych, linijki oraz kalkulatora.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
60 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
15689847.005.png
2
Przykładowy zestaw zadań z fizyki i astronomii
Poziom rozszerzony
Zadanie 1. Jacht – śluza wodna (12 pkt)
Podczas wakacyjnego rejsu jeden z jego uczestników wykorzystując fakt, że jacht, na którym
się znajdował wpłynął do komory śluzy wodnej* ) , umieścił na szalce bardzo czułej wagi
sprężynowej kamień o masie 1 kg i obserwował wskazania wagi. Wyniki obserwacji ilustruje
poniższy wykres, który przedstawia uproszczoną zależność wskazań wagi od czasu .
Po otwarciu śluzy poziom wody w komorze podnosił się jednostajnie przez pierwsze
trzynaście sekund do momentu jej zamknięcia. Efekty związane z bezwładnością jachtu były
obserwowane w pierwszej i czternastej sekundzie obserwacji.
Przyjmij, że wartość przyspieszenia ziemskiego w miejscu dokonywania pomiaru jest równa
9,80 m/s 2 oraz, że w czasie piątej sekundy jacht unosił się względem dna z prędkością o stałej
wartości 0,25 m/s.
F , N
10,30
10,05
9,80
9,55
9,30
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 t , s
* ) Śluza wodna – urządzenie na kanale żeglownym umożliwiające przepływanie jednostek
pływających (np. statki, barki, jachty) między dwoma zbiornikami o różnych poziomach wody,
zawierające komorę wodną ograniczoną ruchomymi zamknięciami.
1.1 (2 pkt)
Zapisz, analizując wykres, pełne nazwy rodzajów ruchów , jakimi podnosił się jacht
w pierwszej i czternastej sekundzie ruchu.
1. ...........................................................................................................................................
2. ...........................................................................................................................................
1.2 (2 pkt)
Oblicz wartość siły wyporu działającej na jacht w piątej sekundzie obserwacji wiedząc, że
całkowita masa jachtu wynosi 1500 kg. Odpowiedź krótko uzasadnij.
15689847.006.png 15689847.007.png
Przykładowy zestaw zadań z fizyki i astronomii
Poziom rozszerzony
3
1.3 (3 pkt)
Zapisz, w jakich przedziałach czasu (spośród przedstawionych na wykresie), głębokość
zanurzenia jachtu była największa i najmniejsza. Odpowiedź uzasadnij.
1.4 (3 pkt)
Narysuj wykres przedstawiający zależność wartości prędkości podnoszenia jachtu względem
dna od czasu. Na wykresie nanieś odpowiednie wartości liczbowe. Wykres sporządź dla
całego czasu obserwacji.
1.5 (2 pkt)
Oblicz różnicę poziomów wody w śluzie.
15689847.008.png
4
Przykładowy zestaw zadań z fizyki i astronomii
Poziom rozszerzony
Zadanie 2. Akwarium (14 pkt)
Podczas zajęć koła biologicznego uczeń miał za zadanie, wykorzystując lupę, obserwować
niewielkiego ślimaka znajdującego się na wewnętrznej ścianie akwarium (rys.). Drgająca
powierzchnia wody w akwarium uniemożliwiała bezpośrednią obserwację, wobec czego
uczeń postanowił zanurzyć soczewkę w wodzie i obserwować obraz ślimaka na przeciwległej
ścianie akwarium pokrytej cienką warstwą glonów, wykorzystując ją jako ekran (matówkę).
Po silnym oświetleniu ślimaka uzyskał dla dwóch ustawień lupy, włożonej do akwarium,
ostre obrazy ślimaka.
W lupie zastosowano cienką symetryczną dwuwypukłą szklaną soczewkę o bezwzględnym
współczynniku załamania
3
i ogniskowej w powietrzu wynoszącej 7,5 cm. Przyjmij, że
2
odległość pomiędzy ślimakiem i jego obrazem na przeciwległej ścianie wynosiła 125 cm,
oraz, że bezwzględny współczynnik załamania wody jest równy 4
3
.
ślimak
soczewka
glony
2.1 (4 pkt)
Oblicz ogniskową soczewki w wodzie.
15689847.001.png 15689847.002.png 15689847.003.png
Przykładowy zestaw zadań z fizyki i astronomii
Poziom rozszerzony
5
2.2 (4 pkt)
Narysuj konstrukcję powstawania rzeczywistego powiększonego obrazu ślimaka w opisanej
sytuacji .
2.3 (6 pkt)
Oblicz odległość pomiędzy dwoma położeniami soczewki w wodzie, dla których uczeń uzyskał
ostre obrazy ślimaka. Do obliczeń przyjmij, że ogniskowa soczewki w wodzie wynosi 30 cm.
15689847.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin