Warszawa, 1.04.2004 r.
Schemat punktowania zadań otwartych zestawu pt. „Chleb” – S-A1-042
I. Nawiązanie do sytuacji przedstawionej w wierszu
Przyznajemy punkt, jeśli uczeń choćby w części pracy nawiązał do treści wiersza.
Jeżeli uczeń opowiada całą historię, przyznajemy 1 punkt.
Uczeń uwzględnia następujące kluczowe wydarzenia: prośba głodnego o chleb, odmowa gospodyni, zamiana chleba w kamień ( na oknie zamiast chleba leżał kamień itp.).
Jeżeli wypowiedź zawiera elementy charakterystyki (pośredniej lub bezpośredniej) przynajmniej jednej postaci lub oceny jej zachowania, przyznajemy 1 punkt.
Na punktację nie mają wpływu dopisane przez ucznia wydarzenia, sytuacje, które nie zmieniają sensu historii, a tylko „ubarwiają” pracę.
Dopuszczalne jest zaczerpnięcie z wiersza pojedynczych wyrażeń lub zwrotów.
Sformułowania wprost zaczerpnięte z wiersza nie mogą stanowić więcej niż ok. ¼ pracy.
Jeżeli uczeń przekształcił sformułowanie zmieniając jego stylistykę, np.:
- zmienił szyk wyrazów („leżał napoczęty bochen chleba”, „drogą szedł głodny”),
- rozwinął treść („szedł drogą głodny wędrowiec”, „za chwilę sama chciała sobie ukroić chleb”),
- wymienił wyrazy („drogą szedł staruszek”),
wówczas takich sformułowań nie traktujemy jako wprost zaczerpniętych z wiersza.
V. Dobór środków językowych
Uczeń w toku opowiadania używa wyrazów lub sformułowań określających charaktery lub oceniających zachowanie postaci.
Przyznajemy punkt, jeśli uczeń posłużył się co najmniej dwoma określeniami postaci (jednej lub dwóch).
Nie oceniamy, czy określenia są trafne w stosunku do treści wiersza, jednak ocena zachowania gospodyni wobec głodnego musi być negatywna.
0 - 1
2.3
VI. Poprawność językowa
Dopuszcza się dwa błędy językowe.Za błędy językowe nie należy uznawać form zaczerpniętych z wiersza, np. „prosi gospodyni”, „ukroić chleb”.
Jeśli konstrukcja budzi kontrowersje (błąd czy nie błąd), należy się skonsultować z innym egzaminatorem (z innymi egzaminatorami). Jeżeli wątpliwości pozostają, należy je rozstrzygać zawsze na korzyść ucznia.
Uwaga! W standaryzowanych pracach zauważono, że egzaminatorzy za niepoprawne uznawali sformułowania dopuszczalne (np. „pewna gospodyni”, „za chwilę sama chciała sobie ukroić chleb”, „takie zachowanie mówi o niej”).
VII. Poprawność ortograficzna
Dopuszcza się dwa błędy ortograficzne.
Błędy sprawdzamy zgodnie z wykazem.
Uczeń z dysleksją:
Zapis czytelny (mimo zaburzeń graficznych).
VIII. Poprawność interpunkcyjna
Dopuszcza się trzy błędy interpunkcyjne.
Wypowiedź jest komunikatywna (mimo błędów językowych).
Uwagi ogólne:
Poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną (kryteria VI, VII, VIII) punktujemy, jeżeli uczeń napisał co najmniej 5 pełnych linijek tekstu (nie licząc tytułu).
Jeżeli uczeń ogranicza się wyłącznie do przepisania wiersza (lub jego fragmentu), nie przyznajemy punktów za żadne kryterium.
22.
I. Zwięzłość i komunikatywność ogłoszenia
Tekst jest krótki, spójny, zrozumiały, zawiera proste sformułowania – dominuje w nim funkcja komunikatywna.
Przyznajemy punkt bez względu na dokładność i kompletność informacji.
2.1
II. Umieszczenie w ogłoszeniu niezbędnych informacji
Ogłoszenie zawiera wszystkie niezbędne informacje o wystawie zapowiedzianej w artykule: termin (data), miejsce (stadion żytniewski lub stadion w Żytniewie), nazwa lub charakter wystawy.
Jeżeli uczeń jako termin podaje tylko dzień tygodnia, to nie przyznajemy punktu.
Uwaga, rok nie jest konieczny.
III. Poprawność ortograficzna
Dopuszcza się jeden błąd ortograficzny.
Nie przyznajemy punktów za żadne kryterium, jeżeli uczeń ogranicza się wyłącznie do przepisania artykułu.
23.
I. Rozpoznawanie nazw zbóż
Uczeń podkreśla lub wyróżnia w inny sposób wszystkie nazwy zbóż (i nic więcej). Punkt przyznajemy również wtedy, gdy uczeń zamiast podkreślić nazwy zbóż, tylko je wypisuje (niekoniecznie w kolejności alfabetycznej).
Memoriss