Rozwiązania - Ćwiczenia mikroekonomia 1-5 - mgr Paulina Krystosiak.doc

(800 KB) Pobierz

Ograniczony (rzadki) zasób

Zasób, na który popyt przy zero­wej cenie przekraczałby podaż.

 

Rynek (mechanizm rynkowy)

Proces, w którym decyzje konsum­pcyjne gospodarstw domowych dotyczące spożycia różnych dóbr, decyzje przedsiębiorstw dotyczące struktury i sposobu produkcji oraz decyzje zatrudnionych dotyczące wymiaru czasu pracy i miejsca za­trudnienia, są determinowane przez mechanizm cen.

Ekonomia pozytywna

Sądy ekonomiczne będące obiek­tywnym i naukowym objaśnieniem funkcjonowania gospodarki.

Wolny rynek

Rynki, na których nie występuje interwencjonizm państwowy. Rynek, na którym ceny kształtują się jedynie pod wpływem podaży i popytu.

Mikroekonomia

Gałąź ekonomii zajmująca się szczegółową analizą decyzji jedno­stek gospodarczych dotyczących określonych towarów.

Makroekonomia

Gałąź ekonomii zajmująca się współzależnościami w gospodarce, jako całości.

 

Gospodarka mieszana

Gospodarka, w której problemy ekonomiczne rozstrzygane są w re­zultacie współdziałania sektora prywatnego i publicznego.

Ekonomia, normatywna

 

Sądy (twierdzenia) ekonomiczne oparte na subiektywnym systemie wartościowania.

Gospodarka nakazowa

System gospodarczy, w którym wszelkie decyzje dotyczące produk­cji i konsumpcji są podejmowane przez państwo.

 

Rynek (warunki wymiany)

Zespół warunków umożliwiających wymianę między sprzedawcami i nabywcami.

 

Cena równowagi

Cena, przy której oferowana ilość dobra równa jest ilości zapotrzebo­wanej.

Dobro normalne

 

Dobro, na które popyt wzrasta wraz ze wzrostem dochodu.

 

Nadwyżka podaży

Sytuacja, w której przy danej cenie, ilość dobra oferowana na sprzedaż przekracza ilość, jaką nabywcy są skłonni kupić.

 

Statyka porównawcza

Badanie wpływu jednego z pozo­stałych czynników determinują­cych popyt i podaż na cenę i ilość dobra odpowiadającą równowa­dze.

 

Cena rynkowa

Cena obowiązująca na rynku.

Popyt

Ilość dobra, jaką nabywcy są skłonni zakupić przy, różnych poziomach cen

Dobro niższego rzędu

Dobro, na które popyt maleje wraz ze wzrostem dochodu.

Nadwyżka popytu

Sytuacja, w której przy danej cenie popyt przewyższa podaż.

Podaż

Ilość dobra, jaką oferują sprzedawcy przy różnych poziomach ceny.

 

Kontrola cen

 

Regulacje rządowe określające poziom lub pułap cen, nierzadko uniemożliwiające osiągnięcie przez ceny poziomu równowagi rynkowej.

 

Prawo malejących przychodów

W miarę zwiększania zatrudnienia w danej gałęzi, każdy następny zatrudniony przyczynia się do wzrostu łącznej produkcji gałęzi w stopniu mniejszym niż poprzedni.

Produkt narodowy brutto

Wartość wszystkich dóbr i usług wytworzonych w gospodarce w danym okresie do ich poziomu w określonym czasie w przeszłości

Podział dochodu

Sposób podziału dochodu między różne grupy społeczne lub jednostki ( w ramach danego kraju lub gospodarki światowej)

Krzywa możliwości produkcyjnych (krzywa transformacji)

Krzywa wyznaczająca przy różnych rozmiarach produkcji jednego dobra maksymalna wielkość produkcji dobra drugiego

Stopa bezrobocia

Odsetek siły roboczej pozostający bez pracy.

Płatności transferowe

Świadczenia pieniężne na rzecz jednostek, od których nie wymaga się w zamian żadnych usług

Ogólny poziom cen

Wskaźnik średniego poziomu cen dóbr i usług w gospodarce w danym okresie do ich poziomu w określonym czasie w przeszłości

Zadanie 1

Które z poniższych stwierdzeń dotyczą mikroekonomii, a które makroekonomii?

a) Na początku lat osiemdziesiątych w Wielkiej Brytanii, podobnie jak w wielu innych krajach zachodnich, nastąpił gwałtowny wzrost stopy bezrobocia.

b) Wyższe opodatkowanie wyrobów ty­toniowych ograniczy palenie.

c) Na początku lat osiemdziesiątych znacząco zwiększyło się bezrobocie wśród pracowników budowlanych.

d) Wzrost sumy dochodów społeczeń­stwa spowoduje wzrost wydatków konsumpcyjnych.

e) Pracownik, który otrzymał podwyż­kę wynagrodzenia, prawdopodobnie zwiększy sumę wydatków przezna­czanych na zakup dóbr i usług luk­susowych.

f) Przedsiębiorstwo zainwestuje w za­kup maszyn, jeżeli przewidywana stopa zwrotu jest zadowalająca.

g) Wysoka stopa procentowa w gos­podarce może ograniczyć aktywność inwestycyjną.

·         Określ, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe:

1. Dobro komplementarne to taki towar, który musi być użytkowany łącznie z innym.

2. Dobro niższego rzędu to towar wyprodukowany wadliwie

3. Dobra substytucyjne to dobra wykluczające się przy zaspokajaniu określonej potrzeby

4. Jeżeli cena dobra X rośnie, a popyt na towar Y maleje, to dobra te są dobrami komple­mentarnymi.

5. Wszystkie dobra mają swoje substytuty.

6. Jeżeli dwa dobra są dobrami komplementarnymi, to wzrost ceny jednego z nich spowo­duje spadek popytu na drugie dobro.


Popyt na dobro normalne:

a) rośnie wraz ze wzrostem ceny tego dobra,

b) spada wraz ze spadkiem ceny tego dobra,

c) spada wraz ze wzrostem ceny tego dobra,

d) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa.

Dobro luksusowe, to każde dobro, dla którego:

a) wzrost dochodu powoduje spadek popytu,

b) popyt jest nieelastyczny,

c) wzrost ceny może spowodować wzrost popytu,

d) żadna z powyższych.

Prawo Engla mówi, że wraz ze wzrostem dochodów:

a)       rośnie udział wydatków na żywność w wydatkach ogółem,

b)       rośnie udział wydatków na dobra wyższego rzędu (luksusowe),

c)       maleje udział wydatków na żywność w wydatkach ogółem,

d)       żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa.

Efekt Veblena odnosi się do dóbr:

a) luksusowych,

b) wyższego rzędu,

c) niższego rzędu,

d) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa.

Paradoks Giffena polega na:

a) wzroście popytu na dobra podstawowe przy wzroście ich ceny i dochodów konsumenta;

b) wzroście popytu na dobra prestiżowe pod wpływem wzrostu ich ceny;

c) wzroście popytu na dobra podrzędne, niemające bliskich substytutów, przy wzroście ich cen w warunkach, gdy towary na rynku są ogólnie trudno dostępne i ceny ich rosną;

d) wzroście popytu na dobra podstawowe, przy spodziewanych podwyżkach ich cen

w przyszłości;

e)  żadna odpowiedź nic jest prawidłowa.

     Efekt snoba:

a) polega na kupowaniu produktów w celu utożsamiania się z pewną grupą nabywców,

b)...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin