Metody i programy wspomagania rozwoju w okresie poniemowlęcym i przedszkolnym (6).docx

(41 KB) Pobierz

Terapia i wspomaganie rozwoju dzieci nadpobudliwych psychoruchowo w wieku przedszkolnym. Prezentacja programu opracowanego przez R. Wiącek

Plan wykładu

1. Nadpobudliwość psychoruchowa dziecka w wieku przedszkolnym

2. Przyczyny nadpobudliwości psychoruchowej dziecka

3. Metody pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo

4. Charakterystyka programu R. Wiącek

1. Nadpobudliwość psychoruchowa dziecka w wieku przedszkolnym

o      Niektóre dzieci mimo prawidłowego rozwoju umysłowego mają trudności z:

-          dłuższą koncentracją uwagi,

-          jej podzielnością i efektywną przerzutnością,

-          nie potrafią uwagi wykorzystywać selektywnie.

q      Z tego powodu, dzieci te mimo możliwości intelektualnych:

-          mogą nie odnosić sukcesów w nauce,

-          bywają przy tym pełne energii,

-          cechuje je nadmierna aktywność,

-          bywają impulsywne, mówią i robią natychmiast to, co właśnie przyszło im na myśl.

q      Nie zawsze objawy nadruchliwości i impulsywności towarzyszą problemom z uwagą. Mogą one zatem występować w izolacji (jako zaburzenia uwagi tzw. ADHD)(Oszwa, 2007).

o      ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej figuruje w międzynarodowych klasyfikacjach chorób i zaburzeń (ICD-10 i DSM-IV).

Zaburzenia u tych dzieci często ujawniają się w 3 sferach: poznawczej, emocjonalnej i ruchowej.

o      Charakteryzuje się współwystępowaniem 3 głównych symptomów:

o      wzmożona aktywność (nadaktywność, nadruchliwość, nadpobudliwość ruchowa);

o      impulsywność, nadreaktywność;

o      niska odporność na dyskomfort (bodźce rozpraszające) i jej konsekwencje w postaci zaburzeń uwagi (Oszwa, 2007).

SYMPTOMY

Międzynarodowa klasyfikacja zaburzeń i chorób psychicznych DSM-IV charakteryzuje zespół zaburzeń uwagi i nadaktywność, wymieniając 2 listy symptomów.

I. lista to OBJAWY NIEUWAGI,

II. lista WSKAŹNIKI WZMOŻONEJ AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ I IMPULSYWNOŚCI

LISTA ZACHOWAŃ SUGERUJĄCYCH OBECNOŚĆ

ZESPOŁU ZAKŁÓCEŃ UWAGI:

o      dziecko wykazuje trudności w koncentracji na szczegółach, popełnia błędy uwagowe (opuszczanie, pominięcie),

o      nie potrafi przez dłuższy czas skupić się na zadaniu,

o      sprawia wrażenie, jakby nie słuchało przekazywanych mu komunikatów,

o      nie kończy zaczętych prac, polecenia wypełnia niedokładnie,

o      ma kłopoty z organizacją pracy i wszelkich zajęć,

o      niechętnie podejmuje zadania wymagające dłuższego wysiłku intelektualnego,

o      gubi przybory szkolne i rzeczy potrzebne do pracy i nauki,

o      łatwo ulega rozproszeniu pod wpływem słabych nawet bodźców,

o      zapomina o codziennych obowiązkach i zadaniach (Oszwa, 2007).

W polskiej literaturze psychologicznej objawy te są poszerzone o sferę emocjonalno-społeczną:

-   dzieci te mają problemy z kontrolą emocji,

-   łatwo popadają w konflikty z rówieśnikami,

-   ulegają nastrojom, są labilne emocjonalnie,

-   są płaczliwe, drażliwe, wybuchowe, niekiedy agresywne,

- ich pozycja w klasie nie jest wysoka, zwykle są one odrzucane lub tylko tolerowane; czasem bywają wyjątki ponieważ dzieci te mają zwariowane pomysły i potrafią ożywić nudę (Oszwa, 2007).

O występowaniu u dziecka zespołu zaburzeń uwagi możemy wnioskować jedynie wówczas, gdy:

-          dziecko ujawnia przynajmniej 6 objawów z listy,

-          objawy utrzymują się dłużej niż 6 miesięcy,

-          występują one w kilku formach aktywności dziecka (szkoła, dom),

-  objawy te występowały przed 7. rokiem życia i utrzymują się uporczywie do chwili obecnej (Oszwa, 2007).

W sferze poznawczej dzieci nadpobudliwe psychoruchowo:

-          mają trudności z koncentracją uwagi,

-          mają trudności w percepcji wzrokowej i słuchowej,

-          charakteryzują się wzmożonym odruchem orientacyjnym oraz pobieżnym myśleniem.

o      Dzieci te nie potrafią się skupić dłużej nad wykonywaną czynnością,

o      Nawet najmniejsze bodźce zewnętrzne powodują zmianę kierunku ich zainteresowania,

o      Uwaga tych dzieci jest rozproszona –nie potrafią często udzielić odpowiedzi na stawiane przez nauczyciela pytanie;

o      Rozpoczęte zadanie często pozostaje przez nie niedokończone (cechuje te dzieci częściowy brak wytrwałości).

W sferze emocjonalnej dzieci nadpobudliwe psychoruchowo:

-          są niezwykle wrażliwe, łatwo się obrażają, są płaczliwe, kłótliwe, agresywne, mają wybuchy złości;

-          często popadają w konflikty z rówieśnikami;

-          ich reakcje często są niewspółmierne do przyczyn, które je wywołały;

-          są mało odporne na sytuacje trudne;

-          Mają skłonność do mocniejszych przeżyć emocjonalnych, bardzo głęboko odczuwają brak akceptacji, boją się odrzucenia, co prowadzi do reakcji nerwicowych i nerwic (często występują u nich zaburzenia snu, lęki nocne, moczenie nocne, jąkanie się i tiki nerwowe) (Wiącek, 2004, s. 10-11).

o      U części dzieci wraz z nadpobudliwością psychoruchową współwystępuje nieharmonijność rozwoju psychoruchowego, tzn. opóźnienie rozwoju niektórych funkcji psychicznych (trudności w zakresie spostrzegania wzrokowego, słuchowego lub w zakresie sprawności ruchowej).

o      Dzieci te słyszą dobrze, ale często mają kłopoty z analizą i syntezą dźwięków. Dlatego mają problemy z wymową (często zniekształcają słowa). Niechętnie słuchają czytania lub opowiadania bajek. Mają problemy z zapamiętywaniem tekstów wierszyków i piosenek. Nie mają poczucia rytmu (Wiącek, 2004, s. 12).

o      Dzieci te widzą dobrze, a jednak nie potrafią odwzorowywać kształtów, wskazywać szczegółów różniących podobne obrazki, łączyć identyczne obrazki w pary, nie lubią układać puzzli. Ich rysunki są bardzo ogólne, pozbawione szczegółów (Wiącek, 2004, s. 12).

o      U dzieci nadpobudliwych psychoruchowo obserwuje się niewielkie opóźnienie w zakresie rozwoju ruchowego lub niezręczność ruchową.

o      Dzieci te brzydko rysują (rysunki są brudne, pomięte, niedokończone, brak w nich szczegółów). Nie potrafią one dobrze wykonać tych czynności, które wymagają koordynacji ruchów i ich precyzji.

DIAGNOZA

o      badanie psychologiczne, /psychiatryczne,

o      porównanie każdego dziecka z grupą rówieśników (obserwacja),

o      analiza wyników badań psychologicznych i medycznych.

o      Jeśli zauważalne są takie objawy jak: podatność na rozproszenie uwagi, impulsywność, niestrudzona, permanentna aktywność ruchowa, a przy tym nie ma żadnych środowiskowych przyczyn dla takiego zachowania, przemawia to za oceną, że dziecko ma neurologicznie uwarunkowane zaburzenia uwagi.

o      Pełna diagnoza powinna uwzględniać dane z wielu różnych źródeł i sytuacji. 

o      W diagnozie pod uwagę brane są nie tylko objawy, ale też ich intensywność, okres ujawniania się i czas trwania.

2. Przyczyny nadpobudliwości psychoruchowej dziecka

o      Wymienia się kilka przyczyn ADHD.

o      Do głównych zalicza się nieprawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego dziecka oraz nieprawidłowe funkcjonowanie jego otoczenia.

o      Bezpośrednimi przyczynami zaburzenia zdrowia psychicznego dziecka są: słabość procesów nerwowych, zachwianie ich równowagi (wyraźna przewaga w układzie nerwowym procesów pobudzania nad hamowaniem), zakłócenie ruchliwości tych procesów (szybkie przechodzenie od stanu pobudzania do stanu hamowania i odwrotnie) (Wiącek, 2004, s. 13).

o      Przyczyną nadpobudliwości u dziecka może być wystąpienie czynnika uszkadzającego ośrodkowy układ nerwowy w życiu płodowym (czynniki uszkadzające komórkę nerwową: alkohol, narkotyki, leki nasenne i uspokajające, zatrucia ciążowe i pokarmowe, urazy mechaniczne w czasie ciąży, przebyte przezmatkę choroby zakaźne, np. odra, świnka, różyczka, żółtaczka zakaźna, grypa).

o      Przyczyną nadpobudliwości u dziecka może być wystąpienie czynników uszkadzających układ nerwowy w czasie porodu (urazy mechaniczne spowodowane zbyt szybką lub nieprawidłową akcją porodową / zniszczenie tkanki mózgowej lub wylewy śródczaszkowe/, niedotlenienie dziecka podczas porodu /długotrwały poród, zaciśnięcie się pępowiny wokół szyi/).

o      Przyczyną nadpobudliwości u dziecka mogą być urazy mechaniczne czaszki, powstałe np. na skutek upadku oraz przebyte zapalenie opon mózgowych, ciężki przebieg chorób zakaźnych (wystąpienie drgawek).

o      Przyczyną nadpobudliwości u dziecka może być także niekorzystna sytuacja wychowawcza panująca w środowisku rodzinnym (niespokojna atmosfera panująca w domu, niekonsekwentne wychowanie, zbyt liberalne wychowanie lub zbyt rygorytsyczne, skrajne postawy rodzicielskie- nadmiernie wymagający rodzic- nadmiernie ochraniający) oraz pozarodzinnym (np. w przedszkolu) (Wiącek, 2004, s. 14-15).

o      Podłoże neurologiczne – wg najnowszych wyników badań mózgu prowadzonych z wykorzystaniem technik obrazowania – u dzieci z zespołem zaburzeń uwagi – słabiej rozwinięte są obszary mózgu odpowiedzialne za regulację i prawidłowy przebieg tego procesu.

o      Są to struktury zlokalizowane w przednich obszarach mózgu, w płatach czołowych. Biorą one udział w rozwoju samoświadomości i poczucia czasu oraz kształtowaniu odporności na zakłócenia.

o      W patogenezie odgrywają rolę również biologiczne substancje chemiczne i neuroprzekaźniki, m.in. obniżony poziom serotoniny, odpowiadającej za prawidłowy przebieg procesu samokontroli i hamowania.

RODZAJE DEFEKTÓW:.

o      W literaturze występują 2 typy zaburzeń uwagi:

1. z hiperaktywnością,

2. bez hiperaktywności.

Czasami wymieniany jest trzeci: typ mieszany- zwany nieuważno-nadaktywnym (DSM-IV, 1994).

o      Wiele drugorzędnych objawów rozwija się stopniowo, dlatego w późniejszym wieku, u dzieci starszych i dorosłych występują inne odmiany tego zespołu.

Np. zespół zaburzeń uwagi z objawami lęku, z depresją, z dysleksją, z trudnościami w uczeniu się, z zachowaniami wysokiego ryzyka lub dużym zapotrzebowaniem na stymulację, z uzależnieniami, z zaburzeniami zachowania, agresją, osobowością aspołeczną, z zaburzeniami o charakterze obsesyjno-kompulsywnym oraz pseudozaburzenia uwagi.

o      Pseudozaburzenia uwagi (pseudo-ADD) – jest to zjawisko kulturowego wzbudzania objawów zakłóceń uwagi, wywołanych stylem życia, szybkim tempem realizacji różnorodnych zadań i obowiązków zawodowych, u dzieci wynikającym z przeciążenia nadmiarem aktywności pozaszkolnych (basen, balet, język).

o      Należy zatem zastanowić się, czy objawy nie są wynikiem przeciążenia dziecka?

MOŻLIWOŚCI LECZENIA I TERAPII

o      Pierwszym krokiem jest specjalistyczna diagnoza, czyli adekwatne rozpoznanie objawów,

o      Im więcej na temat tego zespołu wiedzą rodzice i nauczyciele (objawy, rodzaje, przyczyny) tym bardziej efektywny będzie proces jego leczenia,

o      Dzieciom łatwo rozpraszającym się, niezorganizowanym i nieuporządkowanym potrzebne są zewnętrzne ograniczenia i kontrola ze strony dorosłych np. system dziennego planowania, zapisywanie zadań do wykonania, segregatory, organizery, zakładki, pojemniki – pozwala to również odzyskiwać poczucie kontroli nad przedmiotami dziecka,

o      W wielu przypadkach potrzebna jest pomoc psychologiczna – w postaci zaleceń i wskazówek wychowawczych, czasami psychoterapia indywidualna lub grupowa,

o      Istnieją leki, które mogą pomóc w usprawnieniu funkcjonowania dziecka, poprawiają one koncentrację, mogą też redukować poczucie wewnętrznego chaosu i lęku (Oszwa, 2007).

WYCHOWANIE I EDUKACJA DZIECKA Z ADHD 

Głównym celem jest:

- wdrażanie dziecka do uporządkowania działania i stopniowego wydłużania okresów koncentracji na zadaniach,

- wdrażanie dziecka do samokontroli,

- skuteczne są techniki terapii behawioralnej (polegają na stosowaniu wzmocnień pozytywnych – nagradzanie zachowań dziecka),

- zadania powinny być dzielone na małe porcje, etapy, które powinny być zakończone krótkim odpoczynkiem i pochwałą,

- należy ustalić stały rytm dnia, okresy snu i czuwania, pory obowiązków, odpoczywania,

- jednorazowo dziecko może wykonać tylko jedną czynność (należy pilnować, aby nie zaczynało kilku zadań na raz),

- przygotować pomoce (zakładki, segregatory itp.),...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin