Artur Andrzejuk - Uniwersytet jako wspolnota nauczajacych i nauczanych.pdf

(536 KB) Pobierz
Artur Andrzejuk
U NIWERSYTETJKOWSPÓLNOTNUCZJĄCYCHI
NAUCZANYCH
Motto
Ciznas,którzyciąglewierząwabsolutniepowszechną
wartośćkulturyintelektualnejiprawdy
- bezpopadaniawrozpaczcodoprzyszłości
- musząszukaćswegozłotegowiekuwprzeszłości 1 .
BernardChartremawiałżemykarłytającnabarkacholbrymówmożemywidiećdalejiwicej
ocywicieniepowoduotrociwłanegowrokualbowyokociciałalecponieważwnoimyjei
dodajemydowielkociolbrymów 2 TymdaniemBernardnietylkoainaugurowałpowtaniekół
wktórychtarannietudiowanoliteraturklaycnąOjcówKociołaacaemilooówiuconych
arabskich, ale takżewynacyłobowiąującydodiwnaymkrgukulturowymmetodologicny
obowiąekaponaniaietanembadańprypodejmowaniukażdegotematunaukowego
Klasyczne modele uniwersytetu
CechąkółktórewXIIwiekucaach„lekturikontemplacji” 3 powtawałyjakgrybypodecuw
całejówcenejachodniej Christianitas byłabeporedniarelacjamitr-uceńGdynapocątku
XIIItuleciawikoneapotrebowanienawiedimądroć„roadiło”ramyorganiacyjnetych
kółnapowtającychnaichbaieuniwerytetachtaranoi- mimookrelonychtrudnoci–
achowaćcotejbeporedniejrelacjiOdwierciedlatotatuprawnypierwychuniwerytetów
1
EGilonHitoriailooiichrecijańkiejwwiekachrednichprekładSZalewkiwyd2Warawa1987
288.
2
Dicebat Bernardus Carnotensis nos esse quasi nanos, gigantium humeris insidentes, ut possimus plura eis et
remotiora videre, non utique proprii visus acumine, aut eminentia corporis, sed quia in altum subvehimur et
extollimur magnitudine gigantea. Joannis Saresberensis Metalogicus III, 4, PL 199, 900.
3
WyrażenieMiecyławaGogacaPorMGogacDlacegobadamyredniowiecnąilooiarabką
(przedmowa), w: Opera Philosophorum Medii Aevi, Textus et Studia, t. 4., Warszawa 1983 2 .
www.katedra.uksw.edu.pl
818525772.009.png 818525772.010.png 818525772.011.png
 
2
którecaemtałyiworamidlaucelnipowtającychponichMożemymówićo trzech takich
modelachuniwerytetów 4 :
1. Modelbolońki– universitas scholarium - wmodelutymuniwerytetbyłkorporacją
tudentówTooniutrymywaliucelniopłacającceneMielipretodecydującywpływ
naunkcjonowanieuniwerytetudobórwykładowcówitakżepoiomnaucaniaCto
takieuniwerytetyniemiaływłanegomiejcabaującnawynajmowanychpomieceniach
iatrudniającwykładowców„eonowych”Sytuacjatadołudeniaprypominaeregkół
bineupowtającychmaowowPolcewlatachdiewićdieiątych
2. Napreciwległymbiegunietoimodelokordkiktóryjet universitas magistrorum .
Uniwerytettenbyłkorporacjąnaucającychutrymującychibeneicjówkocielnych
Studenciucyliiadarmoaleniemieliwikegowpływunaunkcjonowanie
uniwersytetu.
3. ModelparykiwoicieporedniokaałiaraemnajbardiejtrwałyByłonbowiem
universitas magistrorum et scholarium Korporacjatemuniweryteckątanowiliarówno
tudencijakiwykładowcyktórychwpólnymcelemtałoipoukiwanieprawdyjakto
okrelałytatutyRobertaCourçon1215rokuWtenpoóbuniwerytetjakocałoć
uykawypoparcieiprywilejepapiekietałipartneremkrólaFrancjiwładmiejkich
Paryżaoralokalnychwładkocielnych(bikupParyżakanclerNotre-Dame).
NależydodaćżenauniwerytecietypubolońkiegodominowałoprawoWOkordieiParyżu
najważniejabyłateologiaWdiejednakwłaciwetudiumteologiiprawalubmedycyny
muiałobyćpopredone gruntownym studium filozofii na wydziale sztuk wyzwolonych.
Bardodobreróżnicepomidywymienionymimodelamiwidaćnaprykładieundacji
uniwersytetu w Krakowie 5 Dokonaw1364rokuundacjakaimierowkautanawiałauniwerytet
typubolońkiegoNawetajciaodbywałyinaWawelubrakuwłanychpomieceńNicwic
diwnegożewraemierciąałożycielaw1370rokuropocynaipowolnyupadektego
uniwerytetuDokonanawroku1400preJagiellonówponownaundacjautanawiauniwerytet
akultetówcylitypowymodelparyki
4 Korzystam z obszernego opracowaniaMiecyławMarkowkiPierwoworyuniwerytetówOlecko2003w
ramach serii Episteme 32 (2003)].
5 MMarkowkiuniwerytetKrakowkiwkontekcierodkowoeuropejkimpónegoredniowiecaiwcenej
nowożytnociOlecko2005wramacheriiEpiteme40(2005)PorVetulaniPocątkinajtarych
wechnicrodkowo-europejkichWrocław1970
www.katedra.uksw.edu.pl
818525772.001.png 818525772.002.png
 
3
Klasycznie rozumiana relacja mistrz – student
CechynauczaniauniwersyteckiegowedługJanaPawłaII
WedługJanaPawłaIIuniwerytettopredewytkimwpólnotaktórejwycycłonkowieą
wpółodpowiedialniadobrowpólne 6 Tymdobremwpólnymjetanauniweryteciewyłącnie
prawdaDlategopodcapotkaniaepołecnociąakademickąKULPapieżapelował
„Uniwerytecie! Alma Mater !()SłużPrawdie!”Wynikategożeoukiwanieprawdyjest
podtawowymadaniemnaukiNiewykleważnajetturolailooiiapredewytkim„ilooii
pierwej”- metafizyki. Wynika z tego dalej – daniemPapieża– apewnienienaukowcomwolnoci
odingerencjiwładypolitycnejigopodarcejwpodtawowe badania naukowe.
Takie„ormatowanie”uniwerytetucyniwechtronnyrowójcłowiekajakooobygłównym
predmiotemtrokiuniwerytetuChodiowywolenie„dojrałegocłowieceńtwa”JanPawełII
prytejokajiwracauwagnawpólnągenealogiuniwerytetówiKociołaobydwietewpólnoty
mająwpólnycel– ponaniewywalającejprawdygodnieełowamiChrytua„ponacieprawd
aprawdawawywoli”
CechynauczaniauniwersyteckiegowedługMieczysławalbertaKrąpca
MiecyławlbertKrąpiecwieloletnirektorKULpredtawiawojąkoncepcjnaucania
uniweryteckiegowpotacipotulatówormułowanychwoblicudewaluowaniaiuniweralnej
mijiuniwerytetów
Itakwobecelektywnocipoytywiujacegoprogramuwpółcenegotudiumakademickiego
trzeba - zdaniem o. Krapca - prywrócićwieloćdycyplinnaukowychobejmującądinauki
cegółoweilooiiteologii 7 .
Wobecamykaniaiihermetycnegocharakteruwielupecjaliacjinależydążyćdo
"uporądkowaniaiintegrowaniawiedy""choćbywoparciuohumanim"
Wobecutylitarmuktałceniaawodowegotrebaprywrócićnauniwerytecie"potaw
apragmatycnegoponawaniarecywitoci"
6 UniwerytetywnaucaniuJanaPawłaIIopracWiecorekt1(1978- 1988) Warszawa 1999, t. 2 (1989 –
1999) Warszawa 2000.
7 MKrąpiecCłowiekKulturaUniwerytetwybóriopracowanieWawryniakLublin1982Wartoteż
wrócićuwagnaciekawecharakteryowanieokolicnocitworeniapierwychuniwerytetów"WiekiXIIi
XIIIwktórychpowtawałypołecnociakademickietocay tworeniaiteoretycnychpodtaw
humanimuidemokracjiCłowiekijegoprawodowolnociidorowojuintelektualno-moralnegobyły
wówcabardiejunawaneaniżeliwwieluinnychcaachTamże384
www.katedra.uksw.edu.pl
818525772.003.png 818525772.004.png
 
4
Wobecalienacyjnegodiałaniawpółcenejnaukiitechniki trebaprywrócićjejoobowywymiar
Tenoobowywymiardiałalnocinaukowejopieraina
a) "bezinteresownej postawie poznawczej",
b)"odpowiedialnociaprawd"
c)oddaniuimądrocipretocałyuniwerytetmuibyćwwychcharaktere"ilozoficzny -
miłującymądroć"
Nietrudnodotrecżerealiacjatychpotulatówakładabudowaniewpółcenegouniwerytetu
wedługjegonajbardiejuniweralnegoklaycnegomodelu
CechynauczaniauniwersyteckiegowedługMieczysławaGogacza
Dla proMiecyławaGogacaprawdajakopierwymijedynymcelemuniwerytetu 8 Towpoób
radykalnyodróżnieniauniwerytetodintytucjiideologicnych
Wtejytuacjiproponujeatanowićinadoobowymiuwarunkowaniamiumożliwiającymi
wratanietudentaworientowaneprawdąmylenieproeora
Otóżabytudentmógłwrataćwcyjemyleniemuicechowaćgootwartoćnatocoktownoi
a zarazem muiauaćnaucającemużetenprekaujeiuwrażliwiagowłanienaprawdnieana
modużytecnoćnowocenoćpotpitwwpółcenoćZatemtowłanieotwartoći
auanieumożliwiajątudiowanieetronytudiującegoTotwartoćjednakiauanienaucający
muiwywołaćSamproeormuibyćawewiernyprawdieimuiwywołaćauanietudentado
iebieigłoonejpreiebieprawdyMożetouykaćtylkowtedygdydarytudentatrwałąi
nieawodnąpryjaniąStudentabyauałproeorowimuidonaćżycliwocitrokiniekiedy
cierpliwocicyliwłaniepryjaniZatem"życliwoćiwiernanigdynieawodącapryjań"jet
warunkiemwywołaniaauaniatudenta
Dlategonanaucanieuniweryteckiejetwoitą„relacjąoobową”polegającąnawajemnym
udialewwoimżyciuintelektualnym
Nowożytnekoncepcjeuniwersytetu
Nowożytnekoncepcjeuniwerytetuuktałtowałyiwradykalnieodmiennychwarunkachniżich
redniowiecniprotoplaciPredewytkimakładałojepańtwoiwynacałoimcelewynikające
ewojejracjitanuWtenpoóbmożemywyróżnićcterynowożytnekoncepcjeuniwerytetu 9 :
8 ZobMGogacCłowiekijegorelacje(materiałydoilooiicłowieka)Warawa1985172nn
www.katedra.uksw.edu.pl
818525772.005.png 818525772.006.png
 
5
1. Wkoncepcjiangielkiejcelembyłowyktałceniealepredewytkimwychowanie
mądregoidielnegoBrytyjcyka– gentelmana .
2. Modelrancukiprewidywałuormowanieprawnegokompetentnegoilojalnego
unkcjonariuapańtwowego
3. Wkoncepcjiamerykańkiejnaywanejteżkockąchodiłooprygotowaniepionierów
cywiliacjiipotpuKtałcenieibadaniawtymuniweryteciebyływiąanecileżyciem
gospodarczym.
4. KlaycnąkoncepcjuniwerytetunajbardiejprypominałtworonypreHumboldta
uniwerytetniemieckiwBerlinieCelembowiemtegouniwerytetubyłokomplekowe
poznawanie prawdy naukowej, a dydaktykaotałacilepowiąanabadaniami
WartoauważyćżewOdrodonejPolcetaranoirealiowaćtenmodeluniwerytetujednakże
poIIwojniewiatowejchcianoiuniwerytetówucynićpredewytkim„kunikadr”dla
premyłukolnictwaurdów
Współczesneparadygmatyuniwersytetu
WpółceneparadygmatyuniwerytetudiedicąwytkiepopredniejegoormyMożemy
wobectegodużymprybliżeniemwkaaćnatrytakieparadygmaty
1. Uktałtowanywredniowiecuparadygmatklaycnypretrwałdodigłówniew
uniwerytetachkatolickich(alenietylko)Wyktałceniepolegatunauykiwaniumądroci
2. Ciąglejecedominujepoytywitycnyparadygmatuniwerytetudlaktóregojedyną
recywitociąjetwiatmaterialnyopiywany adekwatnie przez nauki matematyczno-
pryrodniceWyktałceniewyżetopredewytkimprygotowaniedopełnienia
romaitychrólawodowych
3. Znakiemcaówwpółcenychjetpowtaniepotmodernitycnegoparadygmatu
uniwerytetuwktórympreważaubiektywitycnaiekologicnawijawiataUniwerytet
takiucy„prawd”prybliżonychiubiektywnychkładającychinaholitycnyobra
wiataWażnymcelemuniwerytetupotmodernitycnegojetwychowywaniew
postawach ekologicznych.
Aktualnie – jakiwydaje- poytywitycnymodeluniwerytetuprektałcaipowoliwmodel
potmodernitycny(prypewnychpróbach– przynajmniej instytucjonalnych – nawiąaniado
9 KorytamSWielguOnowymparadygmacieuniwerytetuwSWielguBoguiOjcynie
Uniweryteckiepremówieniaility1996– 1998, Lublin 1999, s. 50 – 62.
www.katedra.uksw.edu.pl
818525772.007.png 818525772.008.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin