TAJEMNICA MEDYTACJI.TXT

(21 KB) Pobierz
Tajemnica Medytacji (Cz�� I)
Dinu Roman
Tekst ten jest syntez� tradycyjnego nauczania o medytacji. Nie jest to technika medytacji ale og�lne regu�y kt�rymi nale�y kierowa� si� aby wej�� w stan medytacji. 

Zanim zaczniesz
Wi�kszo�� ludzi mo�e z powodzeniem �wiczy� np. aerobik lub kulturystyk�, bez wiedzy o ludzkiej anatomii lub bez rozumienia tego co czyni�. Na nieszcz�cie (albo, by� mo�e, na szcz�cie), nie jest tak z Jog� i medytacj�. Bez �cis�ej wiedzy o naturze tego procesu nie jest mo�liwa jego poprawna realizacja, nie ma miejsca �adna medytacja, ale jedynie "duchowa" hipokryzja. 
Medytacja jest najwy�szym �wiczeniem Jogi (to nie znaczy �e jest to trudne!). W rzeczywisto�ci, bardzo niewielu ludzi naprawd� potrafi medytowa�, i to z dw�ch g��wnych powod�w: 


Bardzo ma�o wie dok�adnie czym jest medytacja; 
Jeszcze mniej jest sk�onnych stosowa� si� do niej (brak motywacji). 
Nie ka�dy kto pozostaje bez ruchu z zamkni�tymi oczami medytuje. Medytacja jest Precyzyjn� Nauk�, dlatego to nie mo�e by� praktykowana w ca�kowitej niewiedzy. Tylko ci kt�rzy studiuj� j� z powa�n� wewn�trzn� motywacj� mog� j� pomy�lnie praktykowa�. 
Pami�taj �e medytacja musi mie� obiekt. Bez obiektu medytacji, nie ma �adnej medytacji. Najprostszym obiektem medytacji jest przedmiot fizyczny (naczynie, rysunek, pi�ka, itd.). W bardziej zaawansowanych stadiach, obiekty medytacji staj� si� bardziej subtelne: umys�owe obrazy tworzone si�� woli, informacja, problem potrzebuj�cy rozwi�zania, uczucie, my�l, idea, subtelna energia, stan �wiadomo�ci, itd. W tym artykule s�owo "obiekt" b�dzie odnosi� si� do kt�regokolwiek z tych poj��. 
Wa�nym punktem tutaj jest �e obiekt medytacji bardzo dobrze musi by� postrzegany przez podmiot. Innymi s�owy, obiekt musi mie� jasn� obiektywn� albo subiektywn� rzeczywisto��. Bardzo niewyra�nie zdefiniowane poj�cie nie mo�e funkcjonowa� jako obiekt medytacji. Podmiot (praktykuj�cy medytacj�) musi by� zdolny do "uchwycenia" co najmniej jednej z g��wnych charakterystyk obiektu, je�eli nie wszystkich z nich. 

Punkty medytacji
Odwieczna tradycja m�dro�ci uczy, �e aby wej�� w stan medytacji, trzeba przej�� pewne okre�lone punkty. Nikt nie mo�e wej�� w medytacj� bez przej�cia przez nie. Punktami tymi s�: 

DHARANA - umys�owa koncentracja 
DHYANA - rozmy�lanie 
SAMADHI - telepatyczne rozpoznanie 
W Zachodniej Tradycji, te trzy etapy s� nazywane CONSIDERATIO ("considering - zwa�ywszy na"), CONTEMPLATIO ("contemplation - rozmy�lanie") i RAPTUS ("rapture - zachwyt"). 
Ka�dy krok, kiedy jest opanowany, naturalnie prowadzi do nast�puj�cego kroku. 

DHARANA - umys�owa koncentracja
Umys� potrafi wybiera�
Ludzki umys� bez przerwy otrzymuje informacje o zewn�trznym �wiecie przez pi�� "bram" zmys��w: powonienia, smaku, wzroku, dotyku i s�uchu. Spo�r�d danych odebranych przez jakikolwiek ze zmys��w, umys� mo�e wybiera� tylko te kt�rymi jest zainteresowany w danym momencie. Selekcja jest realizowana poprzez skupianie uwagi na tych szczeg�lnych danych i ignorowaniu innych, niewa�nych danych. 
Im wi�cej uwagi jest skupianej na danym zmy�le, tym wi�ksza jest ilo�� informacji otrzymywanych od tego zmys�u, a wi�ksza ilo�� informacji pochodz�cych od pozosta�ych zmys��w traci na intensywno�ci, a nawet zupe�nie mo�e by� ignorowana przez umys�. 
Szczeg�ln� w�a�ciwo�ci� ludzkiego umys�u jest zdolno�� skierowania uwagi na wewn�trzny �wiat odczu�, my�li i poj��. Co wi�cej, ludzki umys� mo�e by� skupiony nawet sam na sobie - ten fakt ma najwi�ksze znaczenie, poniewa� daje to mo�liwo�� kontrolowania umys�u. 
Ta zdolno�� ludzkiego umys�u do dowolnego modyfikowania orientacji �wiadomej uwagi jest podstawowym mechanizmem umys�owej koncentracji (DHARANA). 

Definiowanie poj�cia
"Koncentrowa�" znaczy jednoczy� do �rodka, zbiera� si�, ogniskowa� si�. Umys�owa koncentracja (DHARANA) oznacza zogniskowanie umys�u na jedynym obiekcie bez pozwolenia mu (umys�owi) przeskoczenia na inny obiekt przez okre�lony okres czasu. Przeciwie�stwem koncentracji jest rozproszenie, roztargnienie. W tym przypadku, umys� przeskakuje niekontrolowany od jednego obiektu do innego, nie skupiaj�c si� na niczym. Na nieszcz�cie, jest to stan umys�owy wi�kszo�ci ludzi w dzisiejszych czasach. 

Teoria postrzegania Jogi
Kiedy jest postrzegany zewn�trzny obiekt (ARTHA), my�li przybieraj� kszta�t tego obiektu. Jest to nazywane VRITTI. 
Umys� jako VRITTI jest wi�c reprezentacj� zewn�trznego obiektu. Fizyczny obiekt jest nazywany ordynarnym obiektem a umys�owe odbicie jest subtelnym obiektem. Ale opr�cz tego obiektu, jest aspekt umys�u kt�ry postrzega. 
Z tego wynika �e umys� ma dwa aspekty: VRITTI (zauwa�ony) i odbiorca (zauwa�aj�cy). 
Poniewa� umys� jest wi�c przekszta�cany do formy obiektu postrzeganego, umys� kt�ry medytuje, na przyk�ad, o B�stwie, jest szczeg�owo, przez ci�g�e oddanie, przekszta�cany w podobie�stwo owego B�stwa, staje si� tak czystym i pot�nym jak to B�stwo. To jest podstawowa regu�a uwielbienia. (worship) 

Umys� jest ruchem
"DHARANA" znaczy "przytrzymywa� umys�". Odwieczna M�dro�� uwa�a �e "Umys�", jak wiemy, jest jedynie wiecznym strumieniem psychicznych wzor�w (VRITTIS), stosuj�cym si� do okre�lonych praw. Ten ci�g psychicznych wzor�w zawiera ukryt� nut� uczu�, mno��cych si� przez wywo�ywane przez nie reakcje fizjologiczne. 
W rzeczywisto�ci umys� jest ruchem. Umys� jest jak wiatr: wiatr jest ruchem powietrza; kiedy ten ruch zatrzymuje si�, powietrze wci�� jest, ale wiatr znika. Umys�owa materia kt�ra pozostaje gdy psychiczne wzory zostaj� zatrzymane jest nazywana CITT�. Kiedy umys�owe wzory (VRITTIS) s� zatrzymane, umys� znika: wchodzimy w stan NO-MIND. NO-MIND jest stanem najwy�szej kreatywno�ci i duchowej intuicji. 

PATANJALI zdefiniowa� JOG� w nast�puj�cy spos�b: JOGA [jest] CITTA VRITTI NIRODHA. :-) 
JOGA SUTRA, I, 1 
To znaczy, JOGA jest stopniowym zatrzymaniem (NIRODHA) VRITTIS (umys�owych wzor�w) CHITTA. :-) 
Ta SUTRA zawiera istot� ca�ej Nauki JOGI i tajemnic� umys�owej koncentracji. 
Mo�liwe �e nieznajomo�� i uprzedzenia sprawiaj� i� wierzysz �e nie potrafisz skoncentrowa� umys�u. To nie prawda! Ka�dy mo�e skoncentrowa� si�, nawet g��boko, na przedmiocie kt�ry jest bardzo interesuj�cy dla danej osoby. Pytanie: czy ten rodzaj koncentracji jest koncentracj� JOGI? Nawet chocia� mo�e da� ci to pomocne wyobra�enia o prawdziwym stanie DHARANA (umys�owa koncentracja), to nie jest tym co Joga rozumie przez koncentracj�. 

Zamierzone skupianie si�
DHARANA oznacza by� zdolnym skupia� si� umys� na �yczenie i utrzymywa� go w stanie skupienia przez d�ugi okres czasu na jakimkolwiek przedmiocie, nawet je�eli ten obiekt mimowolnie nie przyci�ga naszej ciekawo�ci . 

Nie b�d� prymitywny!
Podczas trenowania DHARANY, najwa�niejsz� regu�� jest: nie wymusza� skupienia na umy�le. Umys� jest jak zwariowana ma�pa: im bardziej pr�bujesz uciszy� j� si�� i ka�esz sta� w jednym miejscu, tym bardziej b�dzie ona odmawia�, robi�c dok�adnie odwrotnie: skacz�c jeszcze bardziej zwariowanie z jednego miejsce na drugie. Dlatego skup umys� na wybieranym przedmiocie a kiedy uwaga przeskoczy na inny obiekt po prostu przywr�� j� spokojnie i cierpliwie, z humorem i zrozumieniem dla swojego braku dyscypliny. Je�eli zez�o�ci ci� to ci�g�e skakanie umys�u, wtedy zwi�kszy to tylko tendencj� umys�u do rozpraszania si�. 

Idealny stan
Doskona�a koncentracja umys�owa oznacza zogniskowanie ca�kowitego potencja�u uwagi - bez u�ywania jakiejkolwiek si�y albo napi�cia umys�owego - na wybranym przedmiocie przez okre�lony okresu czasu, nie pozwalaj�c na �adne rozproszenie. Ten stan jest analogiczny do zjawiska ogniskowania �wiat�a s�onecznego przez soczewk�: promienie �wiat�a s� zbierane w ma�ym punkcie, przez to ogromnie zwi�kszana jest ich si�a. Czas jest tutaj bardzo wa�ny: je�eli �wiat�o jest doskonale skoncentrowane ale czas trwania bardzo kr�tki, nic nie mo�e si� zdarzy�. Punkt zogniskowanego �wiat�a musi by� utrzymany przez pewien czas - tylko wtedy mo�e da� to skutek (na przyk�ad, zapalanie kawa�ka drewna). W podobny spos�b, DHARANA musi by� utrzymana przez pewien okres czasu: tylko wtedy koncentracja zaczyna proces strojenia z odpowiedni� energi� kosmiczn� i konsekwentnego transferu tej energii do ciebie. Energia przenosi uczucia i informacje zwi�zane z obiektem koncentracji. 

Jak zacz��
Usi�d� w wygodnej pozycji utrzymuj�c kr�gos�up i szyj� prosto w pionie. Zamknij oczy i przejd� przez nast�puj�ce punkty: 

Odpr� si� szybko i g��boko od do�u do g�ry; Wszystkie sposoby relaksu maj� tutaj zastosowanie. 
Wyreguluj sw�j oddech, sprawiaj�c aby by� spokojny; 
Zwr�� uwag� do wewn�trz (introversive gaze - wewn�trzne przygl�danie si�) i od��cz si� od przeszkadzaj�cych zewn�trznych czynnik�w (ha�as, itd.); zacznij odsuwa� umys� od jakichkolwiek my�li kt�re powstaj� przez czynienie kr�tkich ale zdecydowanych wysi�k�w aby zatrzymywa� niekontrolowane my�lenie; 
Skoncentruj umys� (DHARANA) na przedmiocie kt�ry sobie wybra�e�. 
Zbadajmy DHARAN� bardziej szczeg�owo. Opr�nij umys� z wszystkich my�li. Wtedy postaw wybrany obiekt przed okiem wewn�trznego umys�u. Nie pozwalaj umys�owi przeskakiwa� na inne obiekty albo my�li. Je�eli zdarzy si� to, spokojnie i cierpliwie skieruj z powrotem umys� na obiekt. To jest jedyna rzecz kt�r� powiniene� czyni� podczas DHARANY: utrzymywa� umys� skupiony si� na przedmiocie. Wystrzegaj si� si�y lub napi�cia! B�d� spokojny, otwarty i przychylnie nastawiony do koncentrowania si�. 

Nie robi�c nic
Umys�owa koncentracja jest procesem statycznym: podczas koncentracji umys� jest zablokowany, my�lenie jest zatrzymane, aktywno�� umys�owa jest zawieszona. Jedyny mo�liwy umys�owy ruch to �agodne przywracanie umys�u do wybranego obiektu kiedy on odskoczy. Umys�owa koncentracja mo�e by� opisana jako "nie robienie niczego". Praktykuj�cy ZEN nazywaj� to "po prostu siedzie�" (ZAZEN). Rozumiesz teraz �e to nie jest lenistwo, ale "po prostu siedzie�" z celem. Podczas DHARANA, umys� jest jak zwierciad�o: jedyn�...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin