edi_panda_P6_2008.pdf
(
51 KB
)
Pobierz
edi_panda_P6_2008.cdr
Panda
2008
Szkola podstawowa Klasa
6
Jezyk Polski
I. Czytanie ze zrozumieniem
Spartanie stworzyli w³asny system wychowania m³odzie¿y, który do dziœ wywo³uje zdziwienie. Trudno powiedzieæ, ¿e
dzieci mia³y tam beztroskie dzieciñstwo. Nikt nie liczy³ siê z ich pragnieniami, zdolnoœciami, zainteresowaniami. Celem ¿ycia
ka¿dego wolnego obywatela by³o s³u¿enie pañstwu, jego interesom. Spartanin mia³ byæ zawsze gotowy do obrony pañstwa,
któremu nieustannie grozi³y bunty niewolników, zwanych helotami. Byli oni Ÿle traktowani, a przy tym bardzo liczni. Garstka
Spartan musia³a utrzymaæ w ryzach 25 tys. niewolników. Warto powiedzieæ tu kilka s³ów o organizacji tego niezwyk³ego
pañstwa. Na jego czele sta³o dwóch królów i rada starszych. Sparta by³a podzielona na 10000 dzia³ek. Ka¿da dzia³ka nale¿a³a
do jednej rodziny wolnego Spartanina, ale by³a w³asnoœci¹ gminy.
W pañstwie by³ specjalny urzêdnik do kierowania sprawami wychowawczymi. Zreszt¹ ka¿dy Spartanin musia³
œledziæ postêpowanie m³odzie¿y i czuwaæ nad jej wychowaniem, jeœli coœ zaniedba³, czeka³y go wysokie kary, on sam móg³ te¿
ukaraæ ka¿de spartañskie dziecko. Ma³y Spartanin by³ oceniany ju¿ w pierwszych dniach ¿ycia. (...) Ojciec musia³ zanieœæ
dziecko przed oblicze starszyzny. Biada s³abym, kalekim, Ÿle rozwiniêtym. Tych polecano rodzicom wyrzuciæ w górach. Jeœli
niemowlê mia³o szczêœcie, zabra³ je jakiœ niewolnik i wychowa³ na niewolnika. Ale ¿ycie spartañskiego niewolnika by³o
ogromnie ciê¿kie. Po ukoñczeniu szko³y m³ody Spartanin by³ przede wszystkim pos³uszny, bez szemrania wykonywa³
wszystkie rozkazy. Jak podaj¹ badacze, w staro¿ytnej Grecji mówiono, ¿e w Sparcie rzadziej mo¿na by³o us³yszeæ g³os
sprzeciwu obywatela ni¿ g³os kamiennego pos¹gu. Spartañski system edukacyjny sprawi³, i¿ m³odzieniec by³ równie¿ odporny
fizycznie i psychicznie. Nauczono go te¿ zwiêŸle wyra¿aæ swoje myœli. Do 60 roku ¿ycia wykonywa³ jeden zawód - by³
wojownikiem. Wojnê traktowa³ jak œwiêto, na tê „okazjê” zak³ada³ najlepsze stroje. Id¹c w bój wiedzia³, ¿e lepiej zgin¹æ ni¿
wycofaæ siê z pola bitwy. Zdarza³o siê, ¿e ci, którzy stchórzyli, pope³niali samobójstwo, nie mog¹c udŸwign¹æ ciê¿aru pogardy
ze strony wspó³obywateli lub z poczucia winy i wstydu. Spartanin z pola walki móg³ wróciæ tylko zwyciêski.
Ma³gorzata Strêkowska-Zaremba,
Sparta, nauka pos³uszeñstwa.
[w:] „P³omyczek” grudzieñ 2007, s. 18-19.
1. Spartañskie wychowanie polega³o na:
A.
rozwijaniu zainteresowañ m³odzie¿y
B.
kszta³towaniu poczucia w³asnej wartoœci
C.
umacnianiu uczuæ rodzinnych
D.
przygotowaniu do s³u¿by ojczyŸnie
2. Przysz³oœæ spartañskiego dziecka by³a zale¿na od decyzji:
A.
rodziców
B.
urzêdników
C.
niewolników
D.
wojskowych
3. Spartañski system edukacyjny k³ad³ nacisk na kszta³cenie umiejêtnoœci:
A.
samodzielnego podejmowania decyzji
B.
polemizowania z przeciwnikiem
C.
zwiêz³ego wyra¿ania myœli
D.
radzenia sobie w ró¿nych sytuacjach
4. Wycofanie siê z walki by³o przyjmowane w Sparcie jako oznaka:
A.
s³aboœci charakteru
B.
¿o³nierskiego rozs¹dku
C.
niechêci dla przelewu krwi
D.
pogardy dla pokonanego
5. Obywatel spartañski musia³ byæ:
A.
wszechstronnie wykszta³cony
C.
uczuciowy
B.
wra¿liwy na piêkno
D.
zdyscyplinowany
6. Spartañskie dzieci nie mia³y beztroskiego dzieciñstwa, poniewa¿:
A.
oddawano je niewolnikom
C.
by³y kontrolowane przez spo³eczeñstwo
B.
nie mog³y chodziæ do szko³y
D.
¿y³y w biedzie
II. Literatura
7. Na bezludnej wyspie Robinsonowi towarzyszy³ pies, którego rozbitek uratowa³ z:
A.
r¹k ludo¿erców
B.
ton¹cego statku
C.
side³ k³usowników
D.
pirackiej ³odzi
8. Podczas pobytu na wyspie Robinson najd³u¿ej nie móg³ zdobyæ:
A.
ognia
B.
¿ywnoœci
C.
schronienia
D.
broni
9. Powieœæ pt. „Robinson Kruzoe” przypomina relacjê z autentycznych prze¿yæ dziêki:
A.
narracji trzecioosobowej
B.
szczegó³owym opisom prze¿yæ
C.
dok³adnemu okreœleniu miejsca zdarzeñ
D.
fragmentom pamiêtnika bohatera
10. Zenek Wójcik („Ten obcy”) wykaza³ siê odwag¹, gdy:
A.
wskoczy³ na rozpêdzony wóz
B.
wspi¹³ siê na wysokie drzewo
C.
zwróci³ przekupce pieni¹dze
D.
obroni³ Pestkê przed chuliganami
11. „Ten obcy” jest powieœci¹ psychologiczn¹, tzn. ¿e:
A.
ukazuje konflikty rodzinne
B.
wyjaœnia przyczyny ucieczek z domu
C.
rozwa¿a problemy wewnêtrzne bohaterów
D.
jest zaadresowana do m³odzie¿y
12. Ula Ubyszówna jest dziewczynk¹:
A.
energiczn¹
B.
nieœmia³¹
C.
wyrachowan¹
D.
lekkomyœln¹
13. Ania Shirley („Ania z Zielonego Wzgórza”) zosta³a pos¹dzona przez Marylê o:
A.
rozbicie cennego wazonu
B.
potajemne wypicie wina
C.
ok³amanie nauczycielki
D.
przyw³aszczenie broszki
14. Ania pozosta³a na Zielonym Wzgórzu, pomimo ¿e:
A.
by³a nie³adna
B.
nie umia³a pracowaæ
C.
nie chcia³a siê uczyæ
D.
by³a dziewczynk¹
15. Ania zrezygnowa³a ze studiów, poniewa¿:
A.
chcia³a wyjœæ za m¹¿
B.
postanowi³a pomóc Maryli
C.
nie radzi³a sobie z nauk¹
D.
ba³a siê ¿ycia w du¿ym mieœcie
16. W utworze epickim wydarzenia przedstawia:
A.
narrator
B.
osoba mówi¹ca
C.
bohater
D.
autor
17. S³owa wiersza T. Ró¿ewicza zawieraj¹ apel do:
A.
ludo¿erców z okolic równika
B.
dzikich zwierz¹t
„Kochani ludo¿ercy
poczekajcie chwilê
nie depczcie s³abszych
nie zgrzytajcie zêbami”
C.
baœniowych potworów i bestii
D.
ludzi samolubnych
18. Pan na P³u¿ynach, córka Tuhana i Mendog to postacie z:
A.
ballady A. Mickiewicza pt. „ŒwiteŸ”
B.
wiersza J. Tuwima pt. „Gor¹ce mleko”
C.
utworu S. Lema pt. „Opowieœci o pilocie Pirxie”
D.
dramatu J. S³owackiego pt. „Balladyna”
III. Nauka o jêzyku
19. Czasownikiem przechodnim jest wyraz:
A.
milczeæ
B.
skoczyæ
C.
krzyczeæ
D.
sk³adaæ
20. Konstrukcjê biern¹ ma zdanie:
A.
Ten dom zosta³ zbudowany przez mojego dziadka.
B.
Ten malarz stworzy³ niezwyk³e dzie³o sztuki.
C.
Ta pani poprosi³a nas o pomoc.
D.
Tamte dzieci przez ca³y dzieñ œmiej¹ siê i ¿artuj¹.
21. Stronê zwrotn¹ ma czasownik w zdaniu:
A.
Ch³opiec siedzia³ na krzeœle.
B.
Kasia uczy siê angielskiego.
C.
Podwórko zosta³o posprz¹tane.
D.
Okno jest ju¿ otwarte.
22. Postaæ dokonan¹ ma czasownik:
A.
widzia³
B.
zobaczy
C.
liczymy
D.
rysowa³
23. Wyrazem nieodmiennym jest zaimek:
A.
rzeczowny
B.
przymiotny
C.
przys³owny
D.
liczebny
24. Nieprawid³ow¹ formê ma liczebnik w zdaniu:
A.
Mam dwa oczy.
B.
Zajmuje siê czworgiem dzieci.
C.
By³o szesnaœcioro piskl¹t.
D.
By³o piêtnastu uczestników zebrania.
25. B³êdnie jest zapisany liczebnik:
A.
trzydziesty ósmy
B.
piêdziesi¹ty drugi
C.
dziewiêæset dwa
D.
sto szósty
26. Tylko spójniki zawiera szereg:
A.
ale, wiêc, natomiast
B.
on, i, bo
C.
tam, albo, my
D.
na, przed, oraz
27. Prawid³owo jest scharakteryzowana g³oska:
A.
ñ - dŸwiêczna, twarda
B.
j - dŸwiêczna, miêkka
C.
d¿ - bezdŸwiêczna, miêkka
D.
sz - bezdŸwiêczna, twarda
28. Prawid³owo zosta³ podzielony na podstawê s³owotwórcz¹ i przyrostek wyraz:
A.
rozwaga: roz + waga
B.
wilczyca: wilczy + ca
C.
liczyd³o: licz + yd³o
D.
ro¿ek: ro¿e + k
29. Zdaniem wspó³rzêdnie z³o¿onym jest wypowiedzenie:
A.
Gdy pada deszcz, siedzimy w domu.
B.
By³ tam, ale niczego nie s³ysza³.
C.
Mam bardzo du¿o ró¿nych, ciekawych zajêæ.
D.
To najlepsza gra, jak¹ kiedykolwiek mia³am.
30. Prawid³owo powiemy:
A.
Daj mi t¹ pyszn¹ czekoladê.
B.
Teraz jest pi¹ty marzec.
C.
W³ó¿ ten czerwony swetr.
D.
W sklepie nie by³o kakao.
Plik z chomika:
konycynka
Inne pliki z tego folderu:
TEST ORTOGRAFICZN1.doc
(110 KB)
Budowa wyrazów.doc
(39 KB)
6_spr.woad.orzecz.i_fonetyki.doc
(36 KB)
Sprawdzian gram. z części mowy VI 1.doc
(61 KB)
Czy znasz części mowy.doc
(38 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
@@@Ebooki
@OBYCZAJ
◉ AUDIObooki słuchowiska itp
◉ Ebooki 21 22 MIX
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin