socjologia.doc

(83 KB) Pobierz
4 szkoły klasycznej myśli socjologicznej:

4 szkoły klasycznej myśli socjologicznej:

1.      ewolucjonizm

Herbert Spencer – brytyjski socjolog, psycholog

2. marksizm – rozumiana jako koncepcja funkcjonowania ideologii społecznej

Karol Marks

2.      socjologizm

Emile Durkheim – stworzył pierwszą katedrę socjologiczną

3.      niemiecka socjologia humanistyczna

Max Weber

 

EWOLUCJONIZM

- kierunek zdominował myśl socjologii od 1850 roku

- pobierali z przedstawicielstwa Comte’a

- nauki przyrodnicze powinny się wzorować

- nauka pomaga w rozwiązaniu różnych problemów

- legitymizowanie ładu społecznego

- nie było tutaj elementów krytyki społecznej

- występował w antropologii itd., nie tylko w  socjologii

* zakładali

- że przyrodą rządzą prawa ewolucji, podobnie ze społeczeństwem

- rekonstrukcja tych praw – ewolucja społeczna

- pytania – dlaczego społeczeństwo się zmienia i do czego to prowadzi??

* założenia

- zmiana społeczna jest wszechobecna wszystkie społeczeństwa ewoluują

- zmiana jest zmianą ukierunkowaną (zmiany postępu związane z przekształcaniem struktur prostych w złożone)

- zmiana społeczna ma charakter endogenny (wywodzący się od wewnątrz – kluczowe założenie)

- większość ewolucjonistów to badacze angielscy

- różne społeczeństwa są na różnym poziomie



 



                                                 E



                                              

                                        D



                              C



                          

                      B



              

             A      

 

A – pierwotny typ społeczeństwa

B – ludy koczownicze

C – społeczeństwo rolnicze

D – społeczeństwa znajdują się na peryferiach społeczeństwa przemysłowego (na terenie Polski pod zaborami)

E – współczesne społeczeństwo angielskie

 



- stopniowe zmiany          konsekwencje założenia:

- żeby zobaczyć swoją historię nie trzeba patrzyć na historię, wystarczy spojrzeć na te proste * typy społeczeństwa

Co jest motorem ewolucji?? Jaki jest czynnik napędowy??

- Spencer – ewolucja zachodzi poprzez proces różnicowania i specjalizacji, społeczeństwa zmieniają się wewnętrznie poprzez silniejszy podział funkcji społecznych (społeczny podział pracy)

- ewolucjoniści porównywali społeczeństwa do organizmu – pewne elementy przetrwały do dzisiaj

- ewolucjonizm pod koniec XIX wieku zaniknął

- odrodził się w II poł. XX wieku – neoewolucjonizm – marginalność



- odrodzenie ewolucjonizmu jako pewien zespół teorii          koncepcje nie wprost nawiązują do ewolucjonizmu (schemat ewolucyjny)

 





społeczeństwa tradycyjne         industrialne        informacyjne

1 fali                                          2 fali                  3 fali

 

SOCJOLOGIZM

- pod pewnymi względami podobny do ewolucjonizmu

- podział pracy społecznej

- kontynuacja ewolucjonizmu

- sformułowali tezę, że fakty społeczne trzeba badać tak, jak rzeczy, w odwołaniu do innych badań społecznych

- wzorowanie na naukach przyrodniczych – bez zaślepiania tymi naukami

- rzeczywistość faktów odmienna od nauk przyrodniczych

- społeczeństwo to coś, co ludzi ogranicza (kontrola społeczna), tworzy ono bariery

pozostawali w obrębie legitymizowania ładu społecznego

- Durkheim – badania nad samobójstwami, co powoduje, że mamy z tym do czynienia??





                                          

                                    fakt społeczny poprzez

                                    wyjaśnienie innych faktów

                                    społecznych

                                    częściej protestanci niż katolicy,

                                    podczas wojen nie ma

- samobójstwa zależą od danego typu społeczeństwa, w którym żyje dana jednostka (więzi społeczne luźne – zjawisko społeczeństwa)

*stan anomii (zanik norm regulujących życie społeczne) a wzrost samobójstw:

- pokazał, że zjawiska odwoływane do jednostek, trzeba odwołać się do społeczeństwa, w którym jednostka funkcjonuje

* typy samobójstw:

- altruistyczne (jednostka sterowana przez społeczeństwo, które samobójstwo wymusza)

- prowadził także inne badania – religia

* istotna była próba odpowiedzi na pytanie –na czym opiera się dzisiejsze społeczeństwo?

1. solidarność mechaniczna (społeczności tradycyjnych, gdzie słaby podział pracy; mają wspólne doświadczenia, ład oparty na wspólnocie doświadczeń, opiera się na pewnej represji

2. solidarność organiczna (dotyczy społeczności współczesnych, zaawansowany podział pracy, różne doświadczenia, nie jest możliwa jednolitość – zróżnicowanie, ekonomiczna współzależność ludzi od siebie)

* Co zmieniło się wraz z rewolucją przemysłową?

- przejście od solidarności mechanicznej do solidarności organicznej

- brak wspólnej perspektywy

- prymat pewnych zmian grupowych (pole manewru jednostki)

- prymat grupy nad jednostką

- szukanie wyjaśnień na poziomie grupowym

 

MARKSIZM

- momentami nie miał znaczenia

- spowodował, ze socjologia wygląda tak a nie inaczej

- Marks – aktywista polityczny, myśliciel, który starał się odpowiedzieć na pytanie – dlaczego * rzeczywistość tak wygląda? Na czym się opiera ład społeczny? – pytania także innych socjologów

1. jaki był stosunek do kapitalizmu?



- był pozytywny, zachwycony nim, etap przybliżający ludzkość do komunizmu         przyczyna przejścia ku innym etapom

- likwidował poddaństwo

2. w jaki sposób postrzegał rzeczywistość?

- wielowymiarowo –

a) makrospołeczeństwo

- feudalizm niewolnictwo, kapitalizm itp.



 

formacje ekonomiczne - odrębne

b) społeczeństwo ciągle się zmienia

- nie twierdził, ze stoją za tym procesy ewolucyjne, ale konflikt społeczny

- konflikt w każdym typie dwóch podstawowych zbiorowości, mające sprzeczne interesy, są - - one wykonać własne cele, dominacja jednej nad drugą, przejście do innej formacji

3. na czym polega specyfika społeczeństwa w wieku XIX?



- dwie klasy społeczne – zbiorowości, które były fundamentalne dla danego typu społeczeństwa        

- posiadanie lub nie posiadanie środków produkcji – własność umożliwiająca wytwarzanie

1. posiadanie środków produkcji - burżuazja

2. nieposiadanie środków produkcji – proletariat

- Burżuazja ma utrzymać ład społeczny

* kilka trafnych zjawisk:



1. koncepcja interesów społecznych (artykulacja) – różne zbiorowości, różne interesy, zbiorowości dominujące realizują własne interesy, powstrzymują grupy przeciwne       fałszywa świadomość

2. co spowodowało, że mógł powstać nowy typ zbiorowości?

proces kumulacji kapitału (pojawiły się nadwyżki) – przejmowanie wartości dodanych (przejmowanie przez burżuazję)

* Koncepcje:

1. pojęcie klasy społecznej

2. dominacja ideologiczna i interesy

3. myśliciel radykalny – radykalizm – analiza zjawisk poprzez sięganie do korzeni rzeczy

 

NIEMIECKA SOCJOLOGIA HUMANISTYCZNA

- Max Weber

- nauka powinna być wolna od wartościowania (nie mogą stać się ideologiami)

wartościowanie pojawia się zawsze, już chwilą wyboru badania

- jak pierwszy wprowadził sposób analizy zjawisk społecznych – typ idealny – pewien abstrakcyjny konstrukt pojęciowy (możemy sobie wyobrazić działanie idealnie racjonalne, w rzeczywistości empirycznej nie mamy z czymś takim do czynienia). Pojęcie tanie jak rynek czy gospodarka kapitalistyczna – nie może zaistnieć w rzeczywistości na 100% - to typ idealny, do którego możemy porównywać obecne sytuacje ekonomiczne. Poprzez typ idealny można porównywać rzeczywistość

- model – to jest coś przeciętnego, a nie typ idealny

- kluczowym procesem, który doprowadza do istniejącej sytuacji był proces racjonalizacji (stworzyła nowy sposób zarządzania) proces, który nadal będzie się rozwijał

następnie dominacja racjonalnego myślenia (nacisk na efektywność)



- przed XVIII w. był kapitalizm łupieżczy aby mógł powstać nowoczesny kapitalizm (racjonalny)         musiał powstać nowy typ osobowości (gromadzi dobra materialne i je pomnażać, nie mogli wydawać tych dóbr materialnych)

- skutek – protestantyzm – im więcej dóbr posiada, tym jest lepszy dla Boga, ludzie – protestanci – nie wydawali ich

- wszystko jest efektem religijnym (nawet ceny)

- humanistyczna – kładli nacisk na specyfikę nauk społecznych

 

INTERAKCJONIZM – nurt

- próba rekonstrukcji tego, w jaki sposób przebiegają interakcje społeczne

- mechanizm kształtowania się struktur społecznych poprzez ciągłą wymianę i ewolucję znaczeń symboli, odbywającą się podczas odbywających się procesów oddziaływań między członkami społeczeństwa

 

PROCES SOCJALIZACJI

- człowiek staje się istotą społeczną

1. Dlaczego społeczeństwa trwają?

2. Dlaczego awans dotyczy ograniczonej liczby osób?

- Nauki społeczne odpowiadają na te pytania

- ten proces sprawia, że społeczeństwo trwa

SOCJALIZACJA

- pojęcie szerokie

- uspołecznienie, proces, który trwa całe życie

- proces dokonuje się poprzez instytucje społeczne, np. przez rodzinę, system edukacyjny, media

- system edukacyjny – nie jest systemem nastawionym na awans społeczny;

                                  – mechanizm, który przyczynia się do podziału na klasy

                                                     

2 aspekty socjalizacji





 

 

                                           pierwotna                              wtórna

 

SOCJALIZACJA PIERWOTNA

- dotyczy dzieci od urodzenia do okresu przedszkolnego

- obraz świata wewnętrznego jest narzucony

- zostają przyswojone normy, które są oczywiście

- później można się zdystansować, ale początkowo musimy przyjąć świat taki, jaki jest

znaczna część ludzi dziedziczy pozycję po rodzicach

- zjawiska internalizacji (istota uspołecznienia polega na uwewnętrznieniu)



- pewne narzucone reguły uznajemy za własne          kulminacja procesu

- decyduje o tym jak będziemy postrzegać świat

- prowadzi do stopniowego abstrahowania ról i postaw – mamy do czynienia z małym dzieckiem, które wylało na mamę zupę, mam się zezłościła, dziecko myśli, że 1. nie należy wylewać zupy na mamę w tej sytuacji 2. nie należy wylewać na mamę zupy kiedykolwiek 3. na innych ludzi 4. w ogóle – przejście od konkretnych zjawisk (UOGÓLNIONY INNY)

- kluczowym mechanizmem jest przejście do tego, jak zachować się w ogóle – TRESURA – na podstawie kar i uwag – wzory postępowania w ogóle

- dziecko socjalizuje jedyny możliwy świat, który jest przefiltrowany przez osoby otaczające dziecko

- współcześnie robią to media, ale nie w całości

- proces, który jest nacechowany emocjonalnie

- do rodziców mamy stosunek emocjonalny

- wytwarza się wspólna perspektywa z innymi ludźmi

SOCJALIZACJA WTÓRNA

- zbiór procesów, które dotyczą integrowania się z innymi społecznościami

- nie ma potrzeby i nie wytworzyło się tutaj zjawisko emocji – nauczyciela nie trzeba kochać

- jest ten podział, bo istnieje podział pracy

* postawy utajone – elementy postępowania, które przyjmują kontrolę nad naszym postępowaniem

- porzucenie naszych wcześniejszych wartości, ale pozostają w nas postawy utajone (co jest dla nas oczywiste, a co nie)

- między 0-7 rokiem życia dziecko staje się członkiem społeczeństwa, kształci się jego tożsamość

 

* w jaki sposób ludzie funkcjonują?

- pewne osoby zajmują wyższą pozycję w hierarchii społecznej niż inne

- dzieci z klasy robotniczej w latach ’70 miały gorsze wyniki w nauce niż pozostałe dzieci (Anglia)

- zależało to wg Bernsteina od rodzaju pracy jaki wykonują rodzice

- skupił się on na języku

KOD





 

                                                    rozwinięty       ograniczony

KOD ROZWINIĘTY

- kładziono na niego nacisk w szkołach

- przeciwstawienie się cechom kodu ograniczonego

- bogactwo przysłówków

- używanie rozkazów w niewielkim stopniu

- bogata argumentacja

- określenie ekspresywne

- formułowanie w sposób nieosobowy

- zawsze jest podana przyczyna, co masz robić, dlaczego tak jest; pojawia się stwierdzenie i argumentacja, dziecko jako partner

- członkowie klasy średniej uwrażliwieni na strukturę przedmiotów i zjawisk

- dziecko rozpatruje przedmioty w ten sposób, aby pomogło mu to w rozwinięciu kariery

KOD OGRANICZONY

- dzieci, które znały tylko ten kod stały na gorszej pozycji

- krótkie, proste zdania, występuje dużo spójników

- mało przymiotników i przysłówków (minimalizacja)

- zjawiska przedstawiane w jak najprostszy sposób

- często używanie prostych rozkazów traktowanych, jako ostateczny argument

- używanie sformułowań, które są pytaniami, a tak naprawdę nimi nie są

- posługiwanie się skrótami myślowymi

- rzadkie używanie zaimków nieosobowych

- w klasie robotniczej nie ma jasnego postrzegania struktur przedmiotów i zjawisk

- powoduje to konsekwencje, ze nie tworzy się dalekosiężnych planów

- nastawienie na teraźniejszość, brak stosowania kar i nagród

- osłabia to potencjał intelektualny

 

- mamy do czynienia z dwoma rodzajami prowadzenia rozmów

- typami idealnymi – klasa robotnicza i średnia – punkt odniesienia do konkretnych grup

 

SZKOŁA

- instytucja, która dokonuje selekcji

- w punkcie wyjścia rozwarstwienie

- pewne dzieci nie potrafią się nauczyć, ponieważ nie znają kodu rozwiniętego, którym posługują się nauczyciele, pozostałe przyswajają wiedzę

- nie niweluje podziałów społecznych, je powiększa

- jest ona dostosowana do jednej klasy społecznej

* Jak z tym walczyć? Jak to zniwelować?





- na pewno nie w szkole

 

 

 

zostawi się wszystko tak jak jest                 zniweluje się naukę dzieci przez rodziców

- tych badań nie da się mechanicznie przenieść do sytuacji Polski

Iwan Illich

- powstanie społeczeństwa nowożytnego, odchodzenie od samodzielności (np. uzależnienie od lekarzy)

- zapewnienie dzieciom opieki, wdrożenie pewnych umiejętności, chodziło tez o proces wytwarzanie się narodów

STRUKTURA SPOŁECZEŃSTWA

- nieprzestrzenny podział na części, między którymi są relacje hierarchiczne, podporządkowania



- jakie zbiorowości są podporządkowane, a jakie dominujące

- każdą zbiorowość możemy podzielić na miliom sposobów

                                                                                                                   członkowie mają

                                                                                                                   najwyższe dochody

* W jaki sposób może kategoryzować nierówności społeczne?

PRL – klasa robotnicza chłopów i inteligentów

3 MODELE RÓWNOŚCI







 

 

                              1. wobec prawa         2. wobec szans         3. wobec warunków życia

ad. 1. wszyscy tak samo traktowani wobec instytucji prawnych

ad. 2. każdy ma równe szanse awansu; punkt wyjścia taki sam – nie mogło by istnieć dziedziczenie, np. majątku

ad.3 opozycja do modelu równości

- wszyscy powinni być równi

- równy dostęp do wykształcenia

- jest to pewien punkt wyjścia

- stwierdzenie rodzaju nierówności nie jest punktem wyjścia

 

STRATYFIKACJA SPOŁECZNA (UWARSTWIENIE)             

- zinstytucjonalizowana nierówność

- da się te nierówności przedstawić w postaci rankingu

- występują między zbiorowościami zależności

- zadaniem dla badaczy społeczeństwa jest odtworzenie tych zależności w społeczeństwie (czy mamy do czynienia z nierównościami radykalnymi?)

 

istnieją dwa możliwe punkty wyjściowe





 

 

                  czynnik o charakterze                                    aspekt nadrzędności

                      obiektywnym                                                  i podrzędności

                (niezależnie od nas,                                  (postrzeganie rzeczywistości

              znajduje się poza nami)                                  poprzez innych ludzi –

                                                                                     podejście uzupełniające)

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin