J. U. Niemcewicz POWRÓT POSŁA (streszczenie x3, kompozycja, typy boh.).pdf

(84 KB) Pobierz
J. U. Niemcewicz
POWRÓT POSŁA - STRESZCZENIE SZCZEGÓŁOWE
Do pokoju wchodzi Teresa. Podkomorzy, pod którego dachem
wychowuje się dziewczyna, stwierdza, iś kocha ją jak własną córkę.
Starosta zdradza, że wolałby mieć syna, gdyż w razie zawarcia
małżeństwa nie musiałby wnosić posagu. Ponadto syn mógłby na niego
pracować. Jak widać Starosta po raz kolejny kieruje się wyłącznie
pieniędzmi.
Młodzi wyznają sobie dozgonną miłość. Uczucie, które trwa od
dzieciństwa ani trochę nie ustało. Teresa skarży się ukochanemu, że
ojciec i macocha chcą wydać ją za Szarmanckiego. Walery jest gotów
zrezygnować z posagu i wszelkich pieniędzy dla swej ukochanej.
Dziewczyna przed wyjściem na spotkanie ze Starościną, wręcza
Waleremu własnoręcznie po kryjomu uszyty pas, jako dowód miłości.
AKT I
SCENA 1
Pokojowa Agata i lokaj Jakub nakrywają do stołu. Opowiadają o
wyjątkowej gadatliwości Starosty oraz Starościny podczas ostatniej
kolacji. Wspominają, także zmarłą żonę Starosty, która znacznie różniła
się od obecnej. Była uosobieniem dobra oraz bardzo dobrą gospodynią,
co znalazło odzwierciedlenie w jej córce Teresie. Poznajemy sylwetkę
kobieciarza Szarmanckiego, który zaczepia każdą kobietę, włącznie z
pokojową Agatą. Kilka razy próbował ją pocałować, co nie przeszkadza
mu starać się o rękę Teresy. Agata mimo tego, iż wcześniej jej osobą
wykazywał zainteresowanie bogaty Podstarości, wyznaje swą miłość
Jakubowi. Oboje zgadzają się, że będą ze sobą szczęśliwi.
SCENA 5
SCENA 3
Teresa zostaje sama. Jest szczęśliwa, iż niedługo ujrzy swego
ukochanego Walerego. Zamierza go poślubić.
Walery ogląda pas. W oddali słychać kroki Szarmanckiego.
SCENA 4
SCENA 6
Szarmancki uściskuje Walerego. Zaczyna przechwalać się swoimi
wyjazdami oraz ucztami, na których bywał. Dziwi się, że na żadnej z nich
nie spotkał wcześniej Walerego. Odwiedzał także inne kraje, jak Paryż,
czy Anglia. Obchodziła go jednak tylko zabawa, moda i kobiety. Gdy w
Paryżu zaczęły się walki, natychmiast wyjechał do innego kraju. Nie
interesowały go sprawy państwa, nudzi go siedzenie w sejmie i
naprawianie państwa. Waleremu natomiast nie podoba się taki styl życia,
on ma inne zasady. Nie imponują mu opowieści o kobietach, które
kochały się w Szarmanckim. On ma swą jedną, jedyną.
Dochodzi do rozmowy Szarmanckiego z Teresą. Kobieciarz
chwali się swoim frakiem, opowiada o swych częstych wyjazdach do
Warszawy i Anglii. Wykazuje swą próżność. Próbuje namówić Teresę na
ślub, jednak jako argumentów używa swego majątku, częstych
wyjazdów, wizyt w drogich sklepach, co niespecjalnie interesuje Teresę.
SCENA 2
Podczas herbaty Starosta zanudza Podkomorzynę mówiąc o
polityce. Twierdzi, iż najlepiej dla Polski będzie, gdy nie będzie brać
czynnego udziału w wojnie i zawrze sojusz z dalekim krajem takim jak:
Hiszpania, Portugalia, czy Ameryka. Podkomorzy otrzymuje list od syna,
Walerego, posła na sejm. Pisze, iż niebawem wraca do domu. Jego
radość przerywa Starosta Gadulski narzekając na zmiany dokonane w
kraju. Uważa, że nadal powinno istnieć Liberum Veto, nie popiera
wprowadzenia Praw Człowieka, chce, aby kadencja sejmu trwała kilka
tygodni, a nie dwa lata. Podkomorzy ma zupełnie inne spojrzenie na
politykę. Nie kieruje się względami jednostki i myślą o jak najszybszym
wzbogaceniu się, lecz patrzy na interes całego narodu. Wykazuje korzyści
płynące z reformowania kraju. Starosta, widząc jakie różnice poglądów są
między nimi, stwierdza, że ślubu Teresy z Walerym nie będzie.
SCENA 7
Szarmancki uważa, że Teresa tylko pozornie nie zgadza się na
małżeństwo, a w rzeczywistości szaleje za nim, gdyż jest bardzo dobrą
partią. Niestety jest w błędzie.
SCENA 5
Kozak na polecenie Szarmanckiego przynosi pełno pierścionków
i zdjęć, będących pamiątkami po byłych kobietach. Kobieciarz opowiada
o swych podbojach oraz, że większości kobiet nawet nie kochał. Walery
poucza Szarmanckiego, że to złe zachowanie, gdyż nie wolno krzywdzić i
zwodzić tak kruchych istot. W odpowiedzi Szarmancki pokazuje
Waleremu portret Teresy. Ten nie może uwierzyć, że ona mogła być z
takim kobieciarzem. Szarmancki jednak uparcie twierdzi, że Teresa go
zdradza.
SCENA 8
Walery wraca do domu. Wszyscy wychodzą przed dom , aby go
przywitać. Starosta uważa, iż to nie przystoi, aby wychodzić po syna.
SCENA 9
Wszyscy serdecznie witają Walerego. Ojciec jest dumny z tego,
że jego syn jest posłem. Starosta wykazuje umiarkowaną radość, daje do
zrozumienia, że czeka na wiele rozmów na tematy polityczne. Walery nie
zastaje żadnego ze swych braci, gdyż najmłodszy poszedł do wojska, a
średni zasiada w cywilnej komisji.
SCENA 3
SCENA 6
Starościna przysyła bilecik, w którym pisze po francusku, że nie
przyjdzie na śniadanie, gdyż boli ją głowa. Podkomorzy wykazuje swoją
dezaprobatę w stosunku do sposobu edukowania kobiet. Uważa, że
niedopuszczalnym jest to, że dużo osób lepiej mówi po francusku, niż po
polsku. Według Podkomorzego zbyt wiele wagi przywiązuje się modzie,
zapominając o nauce historii Polski. Krytykuje ludzi zafascynowanych
innymi krajami. Starosta znów nie zgadza się ze swoim rozmówcą i
zdradza, że ożenił się ze Starościną dla pieniędzy.
Wchodzi Starościna rozzłoszczona, że została obudzona.
SCENA 7
Szarmancki próbuje wkupić się w łaski Starościny. Twierdzi, że
Walery nie potrafi kochać, gdyż źle pojmuje to uczucie. Starościna
opowiada historię swej pierwszej miłości, jak to kochała się w
Szambelanie, wbrew swoim rodzicom. Mówi, że zawsze kieruje się w
swym życiu miłością. Daje Szarmanckiemu do przeczytania kartkę, na
której znajduje się „Elegia na śmierć Szambelana”. Dowiadujemy się z
niej, że ukochany zmarł w wypadku, wypadając z powozu. Starościna
długo rozpaczała, rozważała nawet wstąpienie do zakonu, jednak nie
AKT II
SCENA 1
Teresa w duchu zastanawia się dlaczego Walery jeszcze do niej
nie podszedł. Była mu przecież wierna przez cały czas.
SCENA 4
SCENA 2
1
819680037.037.png 819680037.038.png 819680037.039.png 819680037.040.png 819680037.001.png 819680037.002.png 819680037.003.png 819680037.004.png 819680037.005.png 819680037.006.png 819680037.007.png 819680037.008.png 819680037.009.png 819680037.010.png 819680037.011.png 819680037.012.png 819680037.013.png 819680037.014.png 819680037.015.png 819680037.016.png 819680037.017.png 819680037.018.png 819680037.019.png 819680037.020.png 819680037.021.png
 
pozwolili na to rodzice. Szarmancki wykorzystując okazję zapewnia, że to
właśnie jego kocha Teresa, a z Walerym będzie się tylko nudzić. Tym też
zyskuje sobie przychylność Starościny.
Młodzi proszą Podkomorzynę, aby pomogła im przekonać
Starostów do zmiany zdania. Ponieważ zawsze przychylnie patrzyła jak
ich związek rozwijał się latami, postanawia wstawić się za Walerym u
Starościny.
Utwór zaczyna się krótkim tekstem do czytelnika, w którym autor
przeprasza za swą nieudolność, mówi, że będzie ganił wady śmiechem -
taki jest jego cel. Przyznaje, że najśmieszniejsze postaci jego dzieła, to
osoby złe.
SCENA 8
SCENA 5
Drugi tekst poprzedzający właściwy dramat jest skierowany do
Stanisława Małachowskiego, który nazwany jest wzorem cnoty. Autor
wierzy, że wraz z Kazimierzem Nestorem Sapiehą uda im się
przeprowadzić reformy, jakich wymaga sytuacja w kraju.
Starościna jest szczęśliwa, że chociaż Teresie uda się wyjść za
kogoś z miłości, co jej nie było dane za młodu. Pogrążając się w rozpaczy,
czyta „Myśli nocne” Junga.
Podkomorzy rozmawia ze Starostą o wolnej elekcji. Ten
pierwszy jednak cały czas próbuje skierować rozmowę na sprawy
domowe i przekonać rozmówcę do powierzenia córki Waleremu.
Okazuje się, że dawniej istniała pomiędzy nimi umowa, że Walery ożeni
się z Teresą. Gadulski jednak uważa, że były to stare czasy, a umowy nie
ma na piśmie. Teraz Podkomorzy ma mniejszy majątek, a gdy jego
synowie wrócą to majątek podzieli się na trzy części, co nie będzie
wystarczające. Walery oświadcza, że jest gotów zrezygnować z całęgo
majątku dla Teresy. Gadulski jednak wydaje się nieprzejednany. Nie chce
mieć zięcia, który nie zgadza się z nim niemal w żadnym aspekcie.
SCENA 9
AKT I
Starosta zastaje swą żonę płaczącą. Radzi jej, aby nie czytała
takich książek, ponieważ przez nie wpada w zły nastrój. Ona natomiast
odpiera, że jeśli mu się nie podoba to mogą się rozwieść. Starosta po
szybkiej kalkulacji zauważa, że mu się to nie opłaca, gdyż żona wzięłaby
połowę majątku. Natychmiast obraca wszystko w żart. Gadulska
informuje męża o zamiarach Szarmanckiego i prosi, aby nie robił mu
przeszkód na drodze do związku z Teresą. Według niej młodziana nie
interesuje posag, ku uciesze Starosty. Starościna udaje omdlenie, dzięki
czemu udaje się jej przekonać męża do zrobienia kaskady w miejscu
dawnej dochodowej karczmy Żyda i młyna.
Służba (Agatka i Jakub) krytykuje poszczególnych domowników: Starostę
za pieniactwo, Starościnę za wieczne narzekanie, a Szarmanckiego za
nieustanne podrywanie i bałamucenie kobiet.
Jakub prosi Agatkę o rękę, a ona przyjmuje jego oświadczyny, bo jest on
dobry i prostoduszny. Agatka nie mogłaby żyć z mężczyzną, który
gnębiłby innych.
SCENA 6
Starościna, wchodząca do pokoju, dowiaduje się, że Teresa nie
chce wyjść za Szarmanckiego. Po chwili zdanie zabiera sam Szarmancki i
pyta Gadulskiego o posag oraz kiedy zostanie spisana intercyza.
Rozwścieczony Starosta oświadcza, że z tym mężczyzną ślubu nie będzie.
Walery każe kobieciarzowi oddać portret jego ukochanej. Obrażony
Szarmancki tak też czyni i wychodzi, gdyż równie dobrze może znaleźć
sobie inną kobietę. Walery jeszcze raz stara się przekonać Starostę do
zgody na ślub z Teresą oraz zapewnia, że rezygnuje z posagu. Tym razem
jego starania odnoszą pozytywny skutek.
Starosta w rozmowie z Podkomorzym stwierdza, że wojna na pewno nie
potrwa długo i Polska jest bezpieczna, wobec czego sojusz z Prusami nie
będzie konieczny. Podkomorzy jest innego zdania - ufa w słuszność
owego sojuszu.
AKT III
SCENA 1
Dowiadujemy się od Podkomorzego, że jego syn - Walery ma niedługo
wrócić z powodu limity (przerwy w obradach sejmu spowodowanej
wyborem nowych posłów). Informacja ta staje się pretekstem do
rozmów na temat potrzeby zwoływania sejmu i wartości liberum veto.
Starosta stwierdza (co jest komiczne), że dzięki liberum veto można było
zerwać sejm spokojnie i bez intryg i matactwa, wystarczyło zgłosić taki
wniosek.
Teresa rozmawia z Agatą. Dowiaduje się, iż Szarmancki zatrudnił
niemieckiego malarza, aby namalował ją z ukrycia. Ponieważ malarz nie
otrzymał zapłaty, rozpowiedział wszystkim w mieście o zajściu. W ten
sposób wyjaśniła się zagadka portretu Teresy oraz powodów zazdrości
Walerego.
SCENA 7
Jakub i Agata uzyskują pozwolenie na ślub od Podkomorzego.
Dowiadują się także, że są ludźmi których, pan kocha najbardziej zaraz po
swych dzieciach. W nagrodę za ich codzienny trud i wierność przez tyle
lat otrzymują wolność osobistą.
SCENA 2
Starosta chwali długie mowy sejmowe, krytykuje natomiast prawa
człowieka i prawa własności (dzięki prawu własności mieszczanie
otrzymaliby prawo do swego majątku, a podstawą praw obywatelskich
byłoby już nie urodzenie, ale właśnie majątek, co nie pozwoliłoby
głosować gołocie szlacheckiej).
Walery jest zły na siebie, że dał wiarę tak obrzydliwemu
podstępowi i postanawia porozmawiać z ukochaną.
J. U. Niemcewicz "Powrót posła" - streszczenie
SCENA 3
Podkomorzy krytykuje małą częstotliwość w zwoływaniu sejmu, który
zbiera się teraz tylko co dwa lata. Przyznaje, że obecny sejm trwa już całe
dwa lata, ale uzasadnia to tym, że oświecenie społeczeństwa i
podnoszenie się z upadku zawsze zajmuje więcej czasu niż sam upadek.
Występują:
PAN PODKOMORZY, PANI PODKOMORZYNA
STAROSTA GADULSKI - spowinowacony z Podkomorzyną
STAROŚCINA - druga żona
TERESA - córka z pierwszego małżeństwa, wychowana u Podkomorstwa
WALERY - syn Podkomorstwa, amant Teresy
SZARMANCKI - kawaler, zalecający się do Teresy
AGATKA - pokojowa Podkomorzyny
JAKUB - lokaj
KOZAK Szarmanckiego
Walery przeprasza swą ukochaną za to, że w nią zwątpił.
Ukochana od razu wybacza mu. Teraz na ich drodze do szczęścia stoją
tylko Gadulski i jego żona. Walery zobowiązuje się udać do nich w celu
przekonania ich do powierzenia mu ręki córki.
Starosta denerwuje się, ponieważ nie zgadza się z poglądami
Podkomorzego. Nie ma już innych argumentów, może tylko zagrozić
niezgodą za ślub swojej córki z Walerym.
SCENA 4
2
819680037.022.png 819680037.023.png 819680037.024.png 819680037.025.png 819680037.026.png 819680037.027.png 819680037.028.png 819680037.029.png 819680037.030.png 819680037.031.png 819680037.032.png 819680037.033.png 819680037.034.png
 
Starosta otrzymuje krótki liścik od swojej żony, który przesycony jest
słownictwem i składnią francuską, co daje Podkomorzemu powód do
krytyki wychowania w obcej kulturze. Starosta ironizuje wyrzucając
swemu rozmówcy, że przecież ludzie oświecenia sami pragną postępu.
Podkomorzy zgadza się z tym, ale we wszystkim należy zachować pewną
hierarchię, tj. najpierw poznać historię i kulturę Polski, a dopiero potem
przejmować cnoty od innych narodów.
końcu, przemawia do niego argument, że Szarmancki nie będzie chciał
posagu.
Dramat Niemcewicza kończy się słowami:
"Bodajbyśmy [...]
Starościna prosi swego męża, by zniszczył karczmę, w której pracował
Żyd i w jej miejsce wybudował kaskadę. Starosta początkowo nie chce się
zgodzić, ale kiedy jego żona omdlewa, natychmiast przychyla się do jej
próśb, bowiem omdlenie takie może prowadzić do choroby, choroba do
śmierci, a śmierć Starościny równałaby się utracie pieniędzy.
Cnotliwie wszyscy w zgodzie i jedności żyli
I na szczęście ojczyzny i dzieci patrzyli!"
Komedia powstała w okresie ożywionej działalności politycznej
Niemcewicza. W 1788 r. wybrany został posłem inflandzkim na sejm
zwany Wielkim. Szybko dał się poznać jako jeden z najaktywniejszych
działaczy stronnictwa patriotycznego. Wygłaszał mowy w sprawie ucisku
chłopów, za reprezentacją miast w sejmie, w obronie reform w
szkolnictwie wprowadzonych przez Komisję Edukacji Narodowej.
Szczególnie mocno zaangażował się w walkę o zniesienie wolnej elekcji i
wprowadzenie zasady dziedziczności korony. Jego wystąpienia sejmowe
w tej sprawie z 17 września 1790 r. wywołało burzliwa polemikę. W tym
też roku powstał "Powrót posła" wystawiony w styczniu 1791 r.
Starosta na koniec rozmowy wyznaje, że ożenił się ze Starościną tylko dla
jej majątku, ponieważ czasem serce ulega czarowi pieniądza.
AKT III
Szarmancki próbuje uwieść Teresę, opowiadając jej z pasją o koniach.
Wygłasza historię o swym rumaku, który zwichnął nogę, mówi też o
jeździe konnej w ogóle. Przyznaje, że dla niego dowodem miłości jest
majątek.
Rozwiązuje się sprawa portretu Teresy, który posiadał Szarmancki.
Okazało się, że został on wykonany po kryjomu, bez wiedzy dziewczyny.
Niestety, Walery o tym nie wie.
Pomiędzy Walerym i Teresą wywiązuje się sprzeczka, ponieważ
młodzieniec myśli, że ukochana go zdradziła. Agatka dyskretnie wychodzi
z pokoju, aby młodzi mogli spokojnie wszystko sobie wyjaśnić. Tak też się
dzieje.
Walery wraca do domu. Przy tej okazji Podkomorzy wspomina swoje
dzieci, które służą ojczyźnie, wszystkie bez wyjątku. Starosta cicho
dorzuca, że on wolałby, aby zostały na gospodarce, a nie jeździły po
kraju.
Streszczenie.
Podkomorzyna obiecuje wstawić się za młodymi, którym na przeszkodzie
do szczęścia staje decyzja Starosty i Starościny dotycząca małżeństwa
Teresy z Szarmanckim.
AKT II
Akt I.
Walery spotyka się z Teresą, od której dostaje w darze pas. Dziewczyna
musi szybko wyjść, bo woła ją macocha, która symuluje chorobę.
Sc.1 : Rzecz dzieje się w domu Podkomorzego na wsi w czasie zawieszenia
obrad Sejmu Czteroletniego, jesienią 1790 r. Pokojowa Agata i lokaj
Jakub rozmawiają o gościach swoich państwa: Staroście Gadulskim, jego
drugiej żonie i Szarmanckim, starającym się o rękę Teresy, córki Starosty
z pierwszego małżeństwa (wychowującej się u Podkomorostwa).
Starosta kolejny raz rozmawia z Podkomorzym, znów dochodzi do
różnicy zdań. Starosta jest zdecydowanie przeciwny sukcesji tronu i
pytaniu naród o zdanie na ten temat, chciałby on, aby nadal panowała
wolna elekcja, kiedy to do tronu można dojść drogą kłamstwa i rozboju, a
potem, będąc już królem, ogłosić amnestię na wszystkie popełnione
przez siebie podczas elekcji zbrodnie.
Do Walerego przychodzi Szarmancki i wdają się w dyskusję. Szarmancki
wyznaje, że został bogaty dzięki majątkowi ojca, nie chciało mu się więc
już fatygować i służyć ojczyźnie. Następuje opowieść Szarmanckiego o
krajach, jakie zwiedził - we Francji w ogóle nie zainteresował się
rewolucją, czemu dziwi się Walery, w Anglii wolał zwiedzać sklepy, a nie
parlament, przywiózł sobie stamtąd konia.
Sc.2 : W trakcie śniadania Podkomorzy otrzymuje list od syna, Walerego,
który jest posłem na sejm, a teraz powraca do domu. Prowokuje to
dyskusję ze Starostą na tematy polityczne. Różnica zdań jest tak duża, że
Gadulski oświadcza, iż nie może dojść do planowanego małżeństwa
pomiędzy jego córką a Walerym.
Podkomorzy zdecydowanie sprzeciwia się poglądom Starosty. Dodaje, że
jest dumny ze swojego majątku, ponieważ otrzymali go jeszcze jego
przodkowie, a otrzymali go w darze za męstwo.
Walery próbuje wytłumaczyć Szarmanckiemu, że za pieniądze nie kupi on
sobie szacunku, ale nie przynosi to skutku, jego rozmówca beztrosko
stwierdza, że osobiście woli, by Polska bawiła się, a nie wdawała w długie
i bezowocne rady.
Starosta jest tak zdenerwowany, że nie chce, aby Walery ożenił się z
Teresą nawet, kiedy młodzieniec zrzeka się jakichkolwiek roszczeń do
posagu. Szybko jednak zmienia zdanie, kiedy okazuje się, że Szarmancki
wcale nie jest tak wspaniałomyślny i jego niechęć do posagu była tylko
wymysłem Starościny.
Sc.3 : Napisany po francusku liścik od Starościny, która tłumaczy swą
nieobecność na śniadaniu, wywołuje tyradę Podkomorzego przeciwnego
cudzoziemszczyźnie. Gadulski wyjaśnia, że ożenił się z młodą kobietą
wyłącznie dla posagu.
Przed odejściem Szarmancki chwalił się Waleremu swymi podbojami
miłosnymi, a wśród zdjęć jego kochanek był i portret Teresy.
Sc.4 : Wchodzi Teresa i ceremonialnie wita się ze wszystkimi;
Podkomorostwo i Starosta idą do niedomagającej Starościny.
Szarmancki spotyka się ze Starościną, która z rozrzewnieniem czyta mu
Elegię na śmierć Szambelana, swego dawnego kochanka, który zmarł,
jadąc karyjolką. Korzystając z okazji, młodzieniec prosi Starościnę o rękę
Teresy i uzyskuje natychmiastową zgodę.
Szarmancki zgadza się oddać portret Teresy, czyni to nawet bez żalu. W
końcu Starościna zgadza się na ślub Walerego z Teresą, co ostatecznie
przekonuje i jej męża. Starosta zastrzega tylko, że wnuki będzie chciał
wychować sam.
Sc.5 : Teresa cieszy się z rychłego przyjazdu, od dawna kochanego,
Walerego. Smuci ja jednak niechęć rodziców do ich związku.
Starościna przekonuje męża do zaakceptowania kandydatury
Szarmanckiego jako potencjalnego męża ich córki. Starosta zgadza się w
Podkomorzy, idąc z duchem postępu, uwalnia służbę, co więcej -
zapewnia Agatce posag.
3
819680037.035.png
 
Sc.6: Szarmancki, który właśnie wrócił z polowania, wyznaje Teresie
miłość i roztacza przed nią wizje wspólnego życia w Warszawie.
dziewczynę nie kusi wizja wykwintu i rozrywek i odrzuca jego zaloty.
jej cierpienia nie może ukoić małżeństwo. Sprytny Szarmancki głośno
czyta "Elegię na śmierć Szambelana", a wzruszona Starościna obiecuje
mu pomoc w staraniach o rękę pasierbicy.
Kompozycja i styl utworu.
Utwór jest komedią polityczną, o pogodnej tematyce i żywej akcji prowadzącej do
szczęśliwego zakończenia, wykorzystującym komizm sytuacyjny, charakterologiczny
i słowny. Przedstawiona w dramacie historia miłosna jest jedynie pretekstem do
podjęcia zagadnień politycznych. Celem utworu jest agitowanie odbiorcy do
programu sejmowego stronnictwa patriotycznego.
Sc.7 : Zarozumiały Szarmancki uważa, że obojętność dziewczyny jest
udawana, z góry cieszy się na posag Teresy, którym chce spłacić swe
długi.
Sc.8: Gadulska, przekonana, że Szarmancki będzie znakomitym mężem
dla Teresy, pogrąża się w lekturze "Myśli nocnych" Younga.
Sc.9: Starościna przekonuje męża do Szarmanckiego, argumentem, że
ten nie myśli wcale o posagu dziewczyny. Groźba rozwodu i omdleniem
wymusza też na mężu zgodę na założenie kaskady w miejscu, gdzie stoi
dochodowa karczma i młyn.
W komedii zostały skonfrontowane przeciwstawne poglądy na temat przyszłego
kształtu Rzeczypospolitej:
Sc.8 : Wracają Podkomorostwo i Starosta, który zresztą chorobę żony
uważa za "chimery". Jakub oznajmia przybycie Walerego. Uszczęśliwiona
matka chce wyjść mu na spotkanie, powstrzymuje ją jednak Starosta.
- konserwatystów (Starosta Gadulski) przeciwnych reformom, broniących zwłaszcza
wolnej elekcji,
Sc.9 : Wbiega Walery i z radością wita rodziców. Podkomorzyna nie kryje
swej radości, a ojciec - pochwala postawę syna gorliwie spełniającego
obowiązki obywatelskie. Okazuje się, że Podkomorostwo mają jeszcze
dwu synów: najmłodszy służy w wojsku, średni - zasiada w Cywilnej
Komisji (zajmując się sprawami gospodarczymi). Towarzystwo udaje się
na obiad.
Akt III.
- zwolenników reform (Podkomorzy, Walery): głównie dziedziczności tronu
Sc.1: Teresa bardzo martwi się podejrzeniami Walerego, ale od służącej,
Agaty, dowiaduje się, że portrecik potajemnie wykonał malarz, który
jednak, kiedy nie dostał obiecanej zapłaty, postanowił zdradzić sekret.
Bohaterowie utworu stanowią typy, a nie zindywidualizowane charaktery; postacie
są jednoznacznie pozytywne lub negatywne (idealizacja).
1. typy bohaterów pozytywnych:
Sc.2 : Walery, dręczony wyrzutami sumienia, postanawia porozmawiać z
ukochaną.
- typ Sarmaty oświeceniowego (Podkomorzy: podporządkowanie własnych
interesów dobru publicznemu, harmonijne łączenie cnót obywatelskich, rodzinnych
i gospodarskich, kultywowanie wartościowych składników tradycji sarmackiej -
rycerskości, patriotyzmu, surowości obyczaju),
Akt II.
Sc.3: Przeprasza dziewczynę za niesłuszne podejrzenia, ale ku swej
rozpaczy dowiaduje się, że ręka Teresy obiecana została Szarmanckiemu.
Sc.1 : Teresa żali się, że od przyjazdu Walerego nie miała okazji do
rozmowy z nim.
- typ światowego obywatela (Walery: demokrata, rzecznik haseł wolności, równości
i braterstwa, wykształcony, realizujący się w służbie publicznej, poważny i stały w
miłości,
Sc.4: Na pomoc nieszczęsnym przychodzi jednak Podkomorzyna, która
obiecuje młodym swe wstawiennictwo.
Sc.2 : Wchodzi Walery i młodzi upewniają się wzajemnie w stałości swych
uczuć. Młodzieniec gotów jest zrezygnować z posagu dziewczyny, byleby
tylko jej ojciec wyraził zgodę na ślub. Rozmowę przerywa lokaj
oznajmiający, że Starościna prosi do siebie pasierbice. Teresa odchodząc
wręcza ukochanemu upominek: własnoręcznie uszyty pas.
Sc.5 : Nadchodzą Podkomorzy i Gadulski dyskutujący o wolnej elekcji.
Starosta jest jej zwolennikiem, ponieważ upatruje w elekcyjnych
przetargach korzyści materialnych dla szlachty. Podkomorostwo próbują
nakłonić Gadulskiego do zmiany decyzji, prosząc, by nie wydawał Teresy
za niemiłego jej człowieka. Walery deklaruje gotowość rezygnacji z
posagu dziewczyny. Jednak Starosta jest nieprzejednany, zbyt wielkie
różnice poglądów dzielą go z młodym posłem.
- typ kobiety-obywatelki (Podkomorzyna: wzorowa matka wychowująca dzieci na
światowych obywateli i żona rozumnie wspierająca męża)
2. typy bohaterów negatywnych (karykatura)
Sc.3 : Walery z rozczuleniem ogląda prezent.
- typ konserwatywnego Sarmaty (Starosta Gadulski: handlowe podejście do
małżeństwa, przedkładanie korzyści materialnej nad interes publiczny, pogarda dla
wykształcenia, ślepe przywiązanie do tradycji),
Sc.4 : Wbiega wystrojony szarmancki, czule wita się z Walerym i poczyna
opowiadać o swoich zagranicznych wojażach. Podkomorzyc krytycznie
odnosi się do jego próżniaczego życia, ale Szarmancki nie zwraca na to
uwagi i chwali się miłosnymi podbojami. Wreszcie wzywa swego
służącego, Kozaka.
Sc.6: Dołączają Starościna, Teresa i Szarmancki. Gadulska ze zdumieniem
informuje męża, że ich córka nie chce wyjść za Szarmanckiego.
Zdenerwowany Starosta proponuje przyśpieszenie ślubu, ale Szarmancki
żąda wpierw podpisania intercyzy. To uświadamia upartemu ojcu
prawdziwe motywy działań zalotnika. Szarmancki bez żalu oddaje portret
Starościanki Waleremu i odchodzi, zaś Gadulski, godzi się na ślub
młodych.
- typ fircyka (Szarmancki: utracjusz, cyniczny łowca posagów, lekkoduch,
kosmopolita bezkrytycznie przyjmujący cudzoziemskie mody)
- typ żony modnej (Starościna Gadulska: egzaltowana dama, kapryśna, oderwana
od rzeczywistości, sentymentalna, sfrancuziała kosmopolitka i snobka)
Sc.5 : Wierny sługa przynosi kolekcję pamiątek, a wśród pukli włosów,
listów i pierścionków portret Teresy. Oburzony Walery żąda jego zwrotu.
Autor zastosował zasadę symetrii przeciwieństw (konserwatywny Sarmata Gadulski
- Sarmata oświecony Podkomorzy, "żona modna" Starościna - "polska matrona"
Podkomorzyna, fircyk Szarmancki - prawy obywatel Walery). Bohaterowie mówią
różnymi stylami (Starościna posługuje się francuskimi makaronizmami i frazeologią
rodem z romansów; Szarmancki - słownictwem związanym z końmi i polowaniem, a
jako intrygant potrafi styl zmienić w zależności od sytuacji; Gadulski to gawędziarz z
sarmacką rozwlekłością snujący opowieści o gospodarstwie, polityce i życiu
towarzyskim; natomiast język Podkomorzego cechuje jasny, logiczny, nieomal
retoryczny styl).
Sc.6 : Zwabiona hałasem wchodzi Starościna i czyni wyrzuty, iż przerwano
jej odpoczynek. Walery opanowuje się i wychodzi.
Sc.7 : Jakub i Agatka proszą o pozwolenie na małżeństwo, a Podkomorzy
nie tylko wyraża zgodę, ale i postanawia uczcić zaręczyny syna nadaniem
wolności poddanym.
Sc.7 : Szarmancki i Starościna rozmawiają o Walerym i zgadzają się, że nie
jest on zdolny do głębokiego uczucia. Gadulska zwierza się ze swej
młodzieńczej miłości do Szambelana, który poniósł śmierć w czasie jazdy
powozem. Kobieta wyznaje, iż od tej pory pogrążona jest w rozpaczy, a
4
819680037.036.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin