Mispogon - Julian Apostata.txt

(81 KB) Pobierz
Julian Apostata 
Mispogon, 

albo Nieprzyjaciel Brody 
t � um aczenie: w ww.zr odla .historyczne.prv.pl mail: historian@z.pl 








 

MMIII �
JULIAN APOSTATA - (331 lub 332 � 363 n.e.) 



By�  ostatnim  niechrze�cija�skim  cesarzem  Rzymu.  Cho�  pocz�tkowo  wyznawa� chrze�cija�stwo, to okazywa�, cho� skrywan�, sympati� dawnym bogom [g�. Heliosowi]. Jego umi�owanie dla dawnych religii by�o skutkiem starannego, jak na owe czasy, wykszta�cenia � Apostata by� wychowankiem poga�skich filozof�w z ate�skiej Akademii, za�o�onej jeszcze przez samego Platona, a istniej�cej a� do 529 r. n.e.. Neoplatonizm, kt�ry w�wczas by� filozofi� w �wiecie dominuj�c�, ukszta�towa� te� i Juliana, kt�ry, mimo odnowienia dawnych kult�w, nie prze�ladowa� chrze�cija�stwa. Jako cesarz pragn�� przywr�ci� �wietno�� Rzymu � jego tryb �ycia odznacza� si� wyj�tkow� surowo�ci�. Julian spa� na zwyk�ych siennikach, jad� niezwykle  skromnie  i  ubogo,  zlikwidowa�  te�  przepych,  kt�rym  odznaczali  si�  jego poprzednicy  �  wygna�  z  dworu  rzesze  s�u�by  i  cesarskich  �klient�w�,  kt�rych  jedynym zaj�ciem   by�o   gromadzenie   fortun,   rujnuj�cych   skarb   Cesarstwa,   w   zamian   za przypochlebianie si� w�adcy. Odm�wi� tak�e p�acenia upokarzaj�cego trybutu plemionom germa�skim, przekroczy� Ren i pokona� German�w, zmuszaj�c ich do wyrzeczenia si� wojny z narodem rzymskim, zwr�cenia wszystkich je�c�w, oraz odbudowania zniszczonych przez siebie obiekt�w [w tym most�w na Renie]. Wypowiedzia� te� wojn� Persom, wkroczy� na ich tereny i pokona� w �wietnie zaplanowanej kampanii wojennej. Nie doprowadzi� jednak wojny do ko�ca � zgin�� w niewyja�nionych okoliczno�ciach podczas jednej z potyczek � niekt�re �r�d�a  m�wi�  nawet,  i�  za  jego  �mier�  odpowiada  kt�ry�  z  jego  w�asnych  �o�nierzy  � chrze�cijanin, kt�ry nienawidzi� mia� swego w�adcy za oddawanie czci dawnym bogom, cho� jest to prawdopodobnie jedynie legenda, wymy�lona p�niej przez chrze�cijan.
Na polu dzia�alno�ci filozoficznej i literackiej Julian znany jest dzisiaj jako autor kilku pism, m.in. niezwykle ciekawej korespondencji z czo�owymi intelektualistami swej epoki (np. Libaniuszem � antioche�skim poga�skim retorem i filozofem), oraz z dzie�a �Cesarze�, a tak�e z prezentowanego ni�ej satyrycznego tekstu �Mispogon, albo Nieprzyjaciel Brody� i in. Jest to paszkwil, skierowany przeciw mieszka�com Antiochii, kt�rzy s�yn�li z przepychu i wyszydzali Juliana za jego prostot�  �ycia i surowe zasady moralne, gdy przebywa� w tym mie�cie przed wypraw� na Persj�. �Mispogon...� jest pozornie samokrytyk� Juliana, to jednak tylko przykrywka. Pod pozorem wyliczania swych rzekomych ogromnych wad, cesarz gani lubuj�cych si� w luksusie i zbytku mieszka�c�w Antiochii.

S. Drej
N
a og� w�adcy, gdyby si� ich rozebra�o z purpury i nagich rzuci�o w �wiat, pogr��yliby si� natychmiast w najni�szy stan spo�eczny bez nadziei wyj�cia kiedykolwiek z cienia.


Ale  w  wypadku  Juliana  zas�ugi  osobiste  by�y  w  pewnej  mierze niezale�ne od stanowiska. Bez wzgl�du na drog�, jak� obra�by on sobie w  �yciu, na pewno dzi�ki sile swojej nieustraszonej odwagi,  �ywego dowcipu   i   wyt�onej   pilno�ci   osi�gn��by   najwy�sze   zaszczyty wybranego zawodu albo ju� co najmniej by zas�ugiwa� na nie; m�g�by si� podnie�� na stanowisko ministra b�d� dow�dcy w kraju, w kt�rym by  si�  urodzi�  jako  zwyczajny  obywatel.  Gdyby  zazdrosny  kaprys w�adzy  zawi�d�  jego  oczekiwania  albo  gdyby  on  sam  roztropnie zboczy� ze  �cie�ek wielko�ci, to i tak wykorzystanie tych�e samych talent�w   w   jakim�   pracowitym   odosobnieniu   umie�ci�oby   jego szcz�cie  doczesne  i  nie�mierteln�  s�aw�  poza  zasi�giem  kr�l�w. Wydaje  si�  wprawdzie,  �e  w  portrecie  Juliana,  gdy  go  badamy  z drobiazgow� i mo�e nawet krytyczn� uwag�, czego� brak do tego, aby posta� ta by�a wdzi�czna i doskona�a. Nie mia� on w sobie geniuszu tak pot�nego i wznios�ego jak geniusz Cezara ani doskona�ej roztropno�ci Augusta.  Cnoty  Trajana  by�y  chyba  bardziej  sta�e  i  wrodzone,  a filozofia  Marka  Aureliusza  prostsza  i  bardziej  konsekwentna.  A przecie�   Julian   stawia�   czo�o   przeciwno�ciom   losu   nieugi�cie   i pomy�lno��  nie  uderza�a  mu  do  g�owy.  Po  przerwie  trwaj�cej  od �mierci Aleksandra Sewera przez lat sto dwadzie�cia Rzymianie oto zn�w  zobaczyli  cesarza,  kt�ry  nie  czyni�  rozr�nienia  pomi�dzy obowi�zkiem a przyjemno�ci�, kt�ry dok�ada� wszelkich stara�, aby ul�y� w niedoli swoim poddanym i wskrzesi� w nich ducha, i kt�ry zawsze usi�owa�  ��czy� autorytet z zas�ug�, a szcz�liwo�� z cnot�.
Nawet  fakcja,  i  to  fakcja  religijna,  musia�a  uzna�  wy�szo��  jego talentu, zar�wno w czasie pokoju, jak w czasie wojny, i przyzna� z westchnieniem,  �e Julian Apostata kocha� sw�j kraj i zas�ugiwa� na cesarstwo �wiata doczesnego.



Edward Gibbon
(Zmierzch Cesarstwa Rzymskiego, t. II, Warszawa 1975, s. 299)
I
Poeta Anakreon napisa� wiele zachwycaj�cych pie�ni, kt�re s�awi�y luksusowe	�ycie,   jakim   obdarzy�a   go   Tyche.   Ale   Alceusowi   i Archilochowi z Paros b�g nie zezwoli� na po�wi�cenie  �ycia zabawie i przyjemno�ci. Aby za� sk�oni� ich do znoszenia trud�w, raz jednych, raz drugich, zmniejszono ci�ar na�o�ony na nich przez Niebiosa i przekl�ci zostali ci, kt�rzy ich zwodzili. Lecz, jako, �e prawo zakazuje mi oskar�a� imiennie tych, kt�rym wszelako nie uczyni�em  �adnego z�a, [to jednak] pr�buj�  okazywa�  mi  sw�  nienawi��;  z  drugiej  za�  strony  dominuj�cy obecnie  mi�dzy  dobrze  urodzonymi  styl  edukacji,  zabrania  mi  u�ycia muzyki,  sk�adaj�cej  si�  na  t�  pie��.  W  tych  bowiem  czasach  ludzie uwa�aj�,  �e bardziej poni�aj�ce jest studiowanie muzyki ni� nieuczciwe wzbogacenie si�. Pomimo tego jednak, nie zrzekn� si� z tej przyczyny pomocy,    kt�r�    posiadam    dzi�ki    darowi    Muz.    Istotnie    bowiem, obserwowa�em,  �e nawet barbarzy�cy po drugiej stronie Renu  �piewaj� barbarzy�skie pie�ni, skomponowane w j�zyku przypominaj�cym kracz�ce ptactwo i w owych pie�niach znajduj� upodobanie. Ponadto zawsze dzieje si� tak,  �e nawet po�ledni grajek, pomimo,  �e dra�ni swe audytorium, znajduje przecie� w tym muzykowaniu ogromn� rado��. Z t� my�l�, cz�sto powtarzam sobie, tak jak Ismenias, chocia� me mierne talenty nie daj� si� nawet  por�wnywa�  z  jego,	�e  mam,  jak  si�  przekona�em,  podobn� niezale�no�� ducha, zatem � �Sobie �piewam, a Muzom�.
II
Aczkolwiek  pie��,  kt�r�  w�a�nie  snuj�,  zosta�a  u�o�ona  proz�  i zawiera  du�o  gwa�townych  wyrzut�w,  skierowanych  nie,  na  Zeusa, przeciwko  innym  �  jak�e  by  mog�o  tak  by�,  odk�d  jest  to  prawem zakazane, lecz przeciwko poecie i autorowi � czyli samemu sobie. Prawo wszak nie zakazuje pisania w�asnej apoteozy, ani te� krytyki. Zatem, jako, �e  nie  mam  powod�w  do  chwalenia  samego  siebie,  chocia�  by�bym niezmiernie  rad,  mog�c  to  uczyni�,  maj�c  za�  niesko�czenie  wiele powod�w do ganienia, zaczn� od swej twarzy. Jako, �e natura nie uczyni�a jej ani zbyt przystojn�, ani zbyt zaszczytn�, ani nie da�a jej tego powabu m�odo�ci, ja sam, z czystej perwersji i z�o�liwej irytacji, doda�em mej twarzy d�ug� brod�, aby twarz m� pokara�, gdy� wydaje si� by� wielk� zbrodni� nie by� przystojnym z natury. Z tego samego powodu cierpi�, gdy� sta�a si� ona siedliskiem pierzchaj�cych w nich wszy, jak gdyby by�a zaro�lami,  w  kt�rych  skrywaj�  si�  dzikie  zwierz�ta.  Co  si�  za�  tyczy �apczywego jedzenia lub picia z szeroko otwartymi ustami, nie jestem w stanie, a powinienem si� tym zaj��, spo�ywa� pokarmu w ten spos�b, gdy� obawiam  si�  po�kni�cia  swych  w�asnych  w�os�w  wraz  z  kawa�kami chleba.  W  kwestii  bycia  ca�owanym,  lub  ca�uj�cym,  najmniej  jeszcze odczuwam zwi�zane z brod� niedogodno�ci. I w�a�nie dlatego, jak i z innych  jeszcze  powod�w,  broda  jest  ewidentnie  uci��liwa,  odk�d  nie pozwala mi przycisn�� ogolonych �ust do ust bardziej rozkosznie� (chyba z tego powodu, �e takie usta s� bardziej g�adkie, jak mniemam), jak napisa� ju� jeden z tych, kt�rzy z pomoc� Pana i Kalliope komponowa� wiersze na cze�� Dafne. Lecz, m�wicie,  �e brod� sw� m�g�bym skr�ca� na kszta�t powroz�w. C�, jestem sk�onny przychyli� si� do waszego zdania, je�li tylko znajdziecie do�� si�y, aby me w�osy skr�ci�, a ich szorstko�� nie
uczyni  przera�aj�cych  zniszcze�  waszym  �nieu�ywanym  i  delikatnym d�oniom�. I niechaj nikt nie przypuszcza,  �e czuj� si� obra�ony wasz� satyr�. Osobi�cie spiesz� z przeprosinami do was, gdy� nosz�c na twarzy sw� brod� tak, jak nosz� j� koz�y, m�g�bym przecie, jak przypuszczam, uczyni� m� twarz delikatn� i ogolon�, jak nosz� si� przystojni m�odzie�cy i wszystkie kobiety obdarzone przez natur� powabem. Lecz wy, nawet b�d�c w podesz�ym wieku, gorliwie na�laduj�c w�asnych syn�w i w�asne c�rki przez wydelikacony i mi�kki spos�b waszego �ycia lub, by� mo�e, przez wasze zniewie�cia�e sk�onno�ci, starannie golicie swe podbr�dki, za� wasza m�sko��, ledwo co ujawnia si� i nieznacznie zaznacza na waszych czo�ach, nie za� w w�sach, jak to ma miejsce u mnie.




III 
Lecz,  jak  gdyby  zwyk�a  d�ugo��  mej  brody  nie  wystarcza�a,  na dodatek i ma g�owa jest rozczochrana i rzadko w�osy me �cinam, tako� i paznokcie, za� palce mam ci�gle niemal ca�e czarne od cz�stego u�ywania pi�ra.  A  je�li  chcieliby�cie  dowiedzie�  si�  czego�,  co  zwykle  jest tajemnic�, tak�e ma pier� jest kud�ata i ca�a pokryta w�osami, jak piersi lw�w, kt�re monarchami s� mi�dzy dzikimi bestiami, tak jak i ja [jestem monarch�] i nigdy w mym �yciu nie wyg�adzi�em mej piersi, taki jestem sczez�y i obskurny; nigdy te� �adnej innej cz�ci cia�a mego nie ogoli�em i nie wypiel�gnowa�em. Gdybym mia� brodawki, jak Cycero, powinienem wam o tym powiedzie�, ale tak si� jako� dzieje,  �e nie mam  �adnej. Za waszym pozwoleniem, powiem wam co� jeszcze. Nie jestem wcale kontent maj�c swe cia�o w takim chropawym stanie, lecz zaprawd�, styl  �ycia, jakiemu ho�duj�, jest rzeczywi...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin