CAFU8375.doc

(47 KB) Pobierz
Myśl społeczna Oświecenia XVIII wiek

Myśl społeczna Oświecenia XVIII wiek

 

 

1.            Wiek rozumu - takie „imię” nadał temu okresowi Immanuel Kant.

 

2.            Odrzucenie (niekoniecznie słuszne i korzystne ) dotychczasowych poglądów - „przesądów”, autorytetów, w tym religijnych - jednym słowem totalny bunt przeciwko średniowiecznemu myśleniu.

 

3.            Racjonalizm (władza rozumu), empiryzm (władza zmysłów) i antydogmatyzm, zwłaszcza religijny. Antropocentryczna wizja  świata, pozbawiona Boga, jako źródło szczęścia. „Postęp” + liberalna koncepcja człowieka = nowy Bóg. Człowiek jest wolny, jest panem, całkowitym panem swego losu. Jedynym jego ograniczeniem jest „porządek naturalny”.

 

4.            Filozofia ma  ambicję dać odpowiedź na to, co robić, aby ludzie byli lepsi, bogatsi, szczęśliwsi i wolni.

   (czy jest możliwa taka recepta?).

 

 

5.Jedną z odpowiedzi dał francuski lud: zbuntował się, zniósł stare struktury władzy (ucisku), i...popadł w jeszcze większy „ucisk”: w terroryzm rewolucyjny, a następnie swoimi ciałami pokrył większą część Europy Napoleona Bonaparte.

  

Zbudowany zaś na jego spuściźnie ład ostatecznie doprowadził do I i II Wojny Światowej...?

 

6.            Wolter (1694 - 1778) = hasła tolerancji i walka z wszelkimi typami obskurantyzmu.

 

7.            Monteskiusz (Montesquieu) - 1689 - 1755 O duchu praw = arcydzieło myśli społecznej;

Trójpodział władzy: ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza. Analizował fakty, a nie fikcje społeczne. Niektórzy myśliciele sądzą, że lepiej rozumiał socjologię od samego jej założyciela Augusta Comte...

 

8.            Jean Jaques Rousseau (1712 - 1778) - Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi i Umowa społeczna.

   Pytanie podstawowe: Jak żyć?

   Przeciwstawienie: człowiek natury - człowiek

   człowieka; człowiek natury = wolny, szczęśliwy,     równy itp. Cywilizacja „odebrała” to ludzkości = bunt wobec tej niesprawiedliwości! Krytykuje Monteskiusza.

 

9.            Koncepcja społeczna Immanuela Kanta (1724 - 1804)

    Doskonały ustrój - społeczeństwo obywatelskie - to taki stan społeczny, w którym każdy ma tyle wolności na ile to możliwe, a tyle ograniczeń na ile to konieczne [w:]

Pomysły do ujęcia historii powszechnej w aspekcie światowym.

Imperatywy moralne:

Kategoryczny: Postępuj wedle zasady jakbyś chciał/a/, aby się stała prawem powszechnym.

Praktyczny: Kiedy wykonujesz coś praktycznego staraj się, abyś człowieczeństwo swoje i innych traktował nie tylko jako środek, ale i cel. 

 

c.d.

 

Materializm historyczny Karola Marksa (1818 - 1883) i Fryderyka Engelsa (1820 - 1895)

 

1.            Koncepcja społeczna, która chyba najbardziej wstrząsnęła światem i mimo kompromitacji w wielu państwach Europy i świata, nadal ma wielu zwolenników. W krajach b. obozu tzw. realnego socjalizmu (ZSRR, Polska i inne państwa) powoływano się we wszystkich społecznych przedsięwzięciach na autorytet głównie Marksa, co sprawiło, że  jego teoria naukowa, a nawet samo nazwisko, kojarzy się negatywnie. Musimy kategorycznie oddzielić panującą wówczas ideologię maksistowsko-leninowską /traktowaną jako świecki zamiennik religii/ od myśli społecznej Marksa na której z całą pewnością nie była oparta praktyka polityczna rządzących partii w w/w obozie.

 

2.Reakcja socjologów  na marksizm będzie przedmiotem odrębnego wykładu - stosownie do porządku chronologicznego;

 

Oświecenie ochrzczone mianem „wieku rozumu i krytyki” (XVIII wiek) - ciąg dalszy

 

 

Ostatni wiek Renesansu nie był szczególnie szczęśliwy: był to bowiem wiek kryzysów ekonomicznych, strasznych wojen religijnych (głównie wojna 30-letnia), nietolerancji,  i dżumy (która to zaraźliwa choroba spowodowała o wiele więcej ofiar, niż wszystkie wojny i masakry tego wieku; to prawda - jak obecnie twierdzi R. Dawkins w książce pt. Bóg urojony, że nietolerancja religijna - zwłaszcza fanatyczna wiara podzielonych chrześcijan - była przyczyną strasznych masakr - działań absolutnie niezgodnych z   nauczaniem Mistrza - Jezusa Chrystusa, (a więc wynikających iście z podszeptu Antychrysta), ale też musimy pamiętać, że dzięki inspirowanej - w dużej mierze - przez uczonych chrześcijańskich nauce - opanowano straszne epidemie, przy których obecne pojęcie „ptasia grypa” jest wyłącznie wielkim zabiegiem medialnym, którego główny cel jest jednak szlachetny: zmusić polityków i społeczeństwo, aby na nauki biologiczne i ochronę zdrowia - podstawowy składnik szczęścia człowieka - rządy wydawały więcej środków za pełną aprobatą podatników (powodowanych „medialnym strachem”);

 

3.Wiek XVIII = początek rewolucji naukowo-technicznej - dzięki nagromadzonej wiedzy powstają jej owoce - jak postulował i przewidywał m.in. Franciszek Bacon; są nimi wynalazki techniczne ułatwiające życie człowieka i dające potężny instrument panowania nad przyrodą (co z czasem okaże się także zagrożeniem);

Niestety wynalazki techniczne są w pierwszej kolejności stosowane w związku ze „sztuką” zabijania - w dalszym ciągu trwają nieustanne wojny; w ich wyniku, a także w wyniku błędnej polityki polskich sfer rządzących, w wyniku anarchizacji życia politycznego Rzeczypospolita Obojga Narodów - Polska traci państwowy byt; (trzeba sobie to jasno uświadomić: to tzw. „oświecone” sfery rządzące Polską doprowadziły do tej tragedii, a nie - jak zwykle lubimy się zasłaniać niegodziwość sąsiadów...zgodnie z modną i dzisiaj  w niektórych kręgach politycznych opinią: „wszyscy są źli, zaś mu jako jedyni „cacani”, sprawiedliwe owieczki...)...

 

4.         Wiek XVIII = początek radykalnej zmiany obyczajów także w „układzie damsko - męskim”: Kobiety coraz mocniej, a nawet potężniej zaczynają krzyczeć: „faceci: jesteśmy nawet lepsze od was!” = wielki ruch równouprawnienia (czytaj: wyzwolenia kobiet od bezwzględnej dominacji mężczyzn);

 

5.         Dalszy proces sekularyzacji życia - powoli religia staje się domeną prywatną - biskup ma coraz mniejszy „dostęp” do sypialni...?

6.         W dyskusji publicznej zaczynają powoli dominować (ale nie panować) takie tematy jak: problem demokracji, konstytucjonalizmu, praw człowieka, równowagi władz, rola opinii publicznej, a więc sprawy, które i dzisiaj są bardzo aktualne;

 

7.         Wielka Rewolucja Francuska - początek nowej społecznej epoki (1789 - 1899);

 

 

Wiek XIX - pozytywizm

 

 

1.         Wojny napoleońskie - ukonstytuowanie nowego ładu europejskiego; Powstanie Listopadowe; Wiosna Ludów (1848) itd.

 

2.         Gwałtowny rozwój przemysłu: nadchodzi wiek pary i elektryczności = pojawiają się pojazdy lądowe nie korzystające z zaprzęgu zwierzęcego = niezwykłe możliwości zmian w strukturze społecznej; powstaje nowa klasa społeczna: proletariat; kapitalizm prawie całkowicie wypiera struktury feudalne; powstają wielkie fabryki i wielki rynek towarów i usług; kryzys społeczny pomiędzy właścicielami środków produkcji a robotnikami rodzi różne teorie społeczne, w tym socjalizm utopijny i komunizm;

mesjanizm polski;

 

3.         Uczeni poszukują najlepszych, nowych rozwiązań społecznych; powstaje nowa nauka: socjologia jako „uniwersytecka” dyscyplina;

 

4.         Rozpoczyna się „wielki ruch medialny - wydawanie gazet, czasopism, książek,  rodzi się opinia publiczna = tłum rozproszony (G. Tarde);   

 

5.         Elektryczność i nowe elektroniczne media: telegraf i radio;

 

 

 

Socjologia

 

Kurs filozofii pozytywnej (1830 - 1842) Augusta Comte (1798 - 1857) = początek pozytywizmu i nauki nowej o społeczeństwie - socjologii - początkowo nauki opartej na metodologii badawczej nauk ścisłych, mającej jak i one stawiać ścisłą diagnozę społeczną i proponować reformy prowadzące do lepszego „ładu społecznego”- statyka i dynamika społeczna;

 

Comte przejął część poglądów Claude H. De Saint-Simona (1760 - 1825) i innych przedstawicieli socjalizmu i komunizmu utopijnego;

 

 

ciąg dalszy nastąpi...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wesołych, radosnych Świąt Bożego Narodzenia! I bardzo, bardzo, bardzo szczęśliwego Nowego 2008 Roku!!!

 

Życzę Państwu fajnej zabawy sylwestrowej, utrwalania szczęśliwych związków miłosnych już istniejących, rozpadu nieszczęśliwych...(bądź ich naprawy) i zawiązywania nowych - szczęśliwych...

 

no i ...powodzenia i przyjemności w studiowaniu!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin