Gry_i_zabawy_dydaktyczne_maja_duze_znaczenie_w_procesie_ksztalcenia_dzieci.doc

(28 KB) Pobierz
Gry i zabawy dydaktyczne mają duże znaczenie w procesie kształcenia dzieci, a zwłaszcza dzieci upośledzonych umysłowo

 Gry i zabawy dydaktyczne mają duże znaczenie w procesie kształcenia dzieci, a zwłaszcza dzieci upośledzonych umysłowo. Treść, przebieg i zasady gry, które obowiązują wszystkich uczestników, wywołują wśród bawiących się podobne przeżycia psychiczne, co zespala grupę, wpływa na wytworzenie się w niej różnych więzi, budzi i rozwija poczucie solidarności i koleżeńskości.
Gry uczą poszanowania przepisów bez potrzeby stosowania przymusu zewnętrznego. Każde dziecko bez sprzeciwu przyjmuje zawarty w grze układ, bo wyraźnie dostrzega jego celowość. Przestrzeganie zasad gry uczy poczucia sprawiedliwości i uczciwości.
Wprowadzając do nauki szkolnej gry i zabawy stwarzamy sytuacje, w których dzieci angażują się w to, co robią, często chętniej pracują, ale również osiągają lepsze wyniki. Udział w zabawach i grach jest dla każdego dziecka okazją do uwierzenia we własne możliwości, pozbycia się lęków, nieśmiałości i ujawnienia zdolności oraz zaprezentowania nowych umiejętności. Nauczyciel zaś, obserwując uczniów w zabawie może lepiej ich poznać. Nauczyciele pracujący z dziećmi upośledzonymi umysłowo często w swojej pracy wykorzystują gry i zabawy dydaktyczne, gdyż wiedzą, że zabawa nie przeszkadza w nauce, ale pomaga w odkrywaniu i poznawaniu świata, a towarzysząca jej radość wzbogaca proces nauczania i rozwija psychikę dziecka.
Gry wywierają pozytywny wpływ na rozwój umysłowy dzieci upośledzonych umysłowo, ponieważ:

·          rozwijają szybkość orientacji,

·          rozwijają spostrzegawczość,

·          pobudzają pomysłowość,

·          uczą logicznego myślenia,

·          rozwijają pamięć,

·          rozwijają mowę,

·          sprzyjają uspołecznieniu,

·          umożliwiają współdziałanie,

·          uczą dyscypliny,

·          rozwijają samodzielność,

·          poszerzają i utrwalają wiadomości z różnych dziedzin.

Gry dydaktyczne mogą mieć dowolną treść. Ze względu na treść możemy wyróżnić następujące rodzaje gier i zabaw:

·          utrwalające wiadomości przyrodnicze np. dobieranie liści z takich samych drzew, składanie pod drzewem odpowiednich owoców, kto tu mieszka itp.,

·          kształtujące pojęcia matematyczne np. domina liczbowo-obrazkowe, gry kierunkowe kształtujące pojęcia: na, pod, nad, za, obok,

·          zaznajamiające z podstawowymi figurami geometrycznymi,

·          ćwiczące mowę np. powiastki obrazkowe, zagadki ruchowe, uzupełnianki, historyjki obrazkowe,

·          ćwiczące spostrzegawczość,

·          zaznajamiające z różnymi rodzajami pracy i narzędziami,

·          mające na celu utrwalenie poznanych barw,

·          towarzyskie.

Jaka jest rola wychowawcy, nauczyciela organizującego zabawę dydaktyczną?
Wychowawca musi:

·          starannie dobierać repertuar zabaw i gier w zależności od potrzeb wychowawczo-dydaktycznych,

·          znać możliwości psychofizyczne dzieci,

·          wspólnie z dziećmi przygotowywać przybory, miejsce do zabawy, omówić funkcje i zadania, które im powierzy w czasie zabawy,

·          ściśle formułować przepisy oraz ich przestrzegać,

·          dbać o higienę i bezpieczeństwo,

·          obiektywnie i sprawiedliwie oceniać uczniów.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin