Język polski - arkusz dla słabo widzących.pdf

(666 KB) Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
miejsce
na naklejkę
z kodem
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ NADZORUJĄCY
PESEL
KOD UCZNIA
dysleksja
EGZAMIN
W KLASIE TRZECIEJ GIMNAZJUM
CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA
JĘZYK POLSKI
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw zadań zawiera 19 stron (za-
dania 1–22). Ewentualny brak stron lub inne usterki
zgłoś nauczycielowi.
2. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
3. Rozwiązania zadań zapisuj długopisem lub piórem
z czarnym tuszem/atramentem. Nie używaj korektora.
4. W arkuszu znajdują się różne typy zadań. Do nie-
których zadań są podane cztery odpowiedzi:
A, B, C, D. Tylko jedna z nich jest poprawna. Wy-
bierz ją i zaznacz znakiem
KWIECIEŃ 2012
, np.:
Czas pracy:
do 135 minut
A. B. C. D.
5. W niektórych zadaniach zdecyduj, czy zdanie jest
prawdziwe, czy fałszywe i zaznacz znakiem wy-
braną odpowiedź, np.:
P
F
lub
T
N
6.Jeśli się pomylisz, otocz znak kółkiem i zaznacz
inną odpowiedź, np.:
A.
B.
C.
D.
7.Pozostałe zadania wykonuj zgodnie z poleceniami.
8.Rozwiązania zadań otwartych zapisz czytelnie i sta-
rannie w wyznaczonych miejscach. Pomyłki prze-
kreślaj.
9.Pisząc odpowiedzi do zadań, możesz wykorzystać
miejsce opatrzone napisem Brudnopis . Zapisy
w brudnopisie nie będą sprawdzane i oceniane.
Powodzenia!
GH-P4-122
818951985.050.png 818951985.051.png 818951985.052.png 818951985.053.png 818951985.001.png 818951985.002.png 818951985.003.png 818951985.004.png 818951985.005.png 818951985.006.png 818951985.007.png 818951985.008.png 818951985.009.png 818951985.010.png 818951985.011.png 818951985.012.png 818951985.013.png 818951985.014.png 818951985.015.png 818951985.016.png 818951985.017.png 818951985.018.png 818951985.019.png 818951985.020.png 818951985.021.png 818951985.022.png 818951985.023.png 818951985.024.png 818951985.025.png 818951985.026.png 818951985.027.png 818951985.028.png 818951985.029.png 818951985.030.png 818951985.031.png 818951985.032.png 818951985.033.png 818951985.034.png
Przeczytaj tekst i wykonaj zadania 1.–6.
Z EMSTA
AKT I
SCENA CZWARTA
PAPKIN, PODSTOLINA ze drzwi prawych.
[…]
PAPKIN
Żartobliwej pełna weny,
Podstolino! pół anioła!
Kolosalny wzorze cnoty
Pośród hemisfernej¹ sceny,
Strojny w miłość, lubość, wdzięki!
Pozwól kornie ugiąć czoła
I na śniegu twojej ręki
Złożyć ustek wyciśnienie.
całuje w rękę
Sługa, służka uniżony.
PODSTOLINA
Cóż sprowadza w nasze strony?
PAPKIN
Miłe wszystkim nam zdarzenie.
PODSTOLINA
Tym zdarzeniem?
PAPKIN
Twe zamęście.[…]
PODSTOLINA
Któż z kim swata?...
PAPKIN
Szmer się szerzy:
Za mąż idzie piękna Hanna.
[…]
Przyjaciela Hanna bierze.
Strona 2 z 19
PODSTOLINA
Ależ kogo? powiedz, kogo?
PAPKIN
Wszyscy wybór chwalą zgodnie…
Bo nie chwalić jakże mogą!
PODSTOLINA
na stronie
Ha, rozumiem…
PAPKIN
Człowiek grzeczny
I majętny, i stateczny.
PODSTOLINA
na stronie
Od Cześnika ma zlecenie
I zachodzi tak z daleka
Tam, gdzie go się dawno czeka.
Głupi mędrek.
PAPKIN
[…]
do Podstoliny
Pozwól, pani: Cześnikowi
Gratulację niechaj złożę…
PODSTOLINA
Więc to jego mam być żoną?
PAPKIN
Jakież czynisz zapytanie?
Bajkęż by to rozgłoszono?
PODSTOLINA
Bajkę – dotąd.
PAPKIN
Lecz się stanie
Wkrótce prawdą… Czy się mylę?
PODSTOLINA
Ciekawości skądże tyle?
Strona 3 z 19
PAPKIN
Gdyby Cześnik rozogniony,
Wskroś przejęty twymi wdzięki,
Drgnął miłością i rzucony
Do nóg twoich, błagał ręki?
PODSTOLINA
Cieszyłby się z odpowiedzi.
Odchodzi w drzwi prawe
PAPKIN
sam
A że w każdej diablik siedzi,
Co pustoty rozpoczyna,
Jeno wspomnisz zapowiedzi!
Bo kto mądry, niech mi powie:
Po kaduka Podstolina
Daje rękę Cześnikowi?
Aleksander Fredro, Zemsta , Wrocław 1987.
¹ hemisfera – astr. półkula ciała niebieskiego, np. Ziemi, Księżyca
Zadanie 1.
Papkin podejmuje rozmowę z Podstoliną, żeby
A. przekonać ją do ślubu z Wacławem.
B. zapewnić ją o swoich uczuciach.
C. nakłonić ją do oddania ręki Cześnikowi.
D. zachęcić ją do okazania przychylności Rejentowi.
Zadanie 2.
W jaki sposób Papkin rozpoczyna rozmowę z Podstoliną
i co chce przez to osiągnąć?
1. Przesadnie ją kom-
plementuje,
A. chce ją uwieść.
2. Zachowuje ostroż-
ność w komplemen-
towaniu,
ponieważ
B. chce ją zdenerwować.
C. chce wywiązać się ze
złożonej obietnicy.
Strona 4 z 19
818951985.035.png 818951985.036.png 818951985.037.png 818951985.038.png 818951985.039.png 818951985.040.png 818951985.041.png 818951985.042.png 818951985.043.png
Zadanie 3.
Które zdanie trafnie charakteryzuje Papkina?
A. Wszystkich rozmówców traktuje z jednakowym szacunkiem.
B. W rozmowie z mężczyznami jest zawsze stanowczy.
C. W rozmowach z kobietami używa zawsze kwiecistego języka.
D. Tylko w rozmowie z Podstoliną używa wyszukanych słów.
Zadanie 4.
Przyporządkuj poniższe cechy (A, B, C lub D) postaciom
dramatu (1, 2, 3), a następnie do każdej z tych cech dobierz
po jednym synonimie spośród podanych (I, II, III lub IV).
Postać
Cecha
Synonim
A. tchórzostwo
B. porywczość
C. dwulicowość
D. wyrozumiałość
I. obłuda
II. gwałtowność
III. bojaźliwość
IV. pobłażliwość
1. Cześnik
2. Rejent
3. Papkin
Wskaż właściwe przyporządkowanie. Wybierz odpowiedź
spośród podanych.
A. 1BII, 2CI, 3AIII
B. 1AIV, 2BI, 3CII
C. 1DIII, 2CIV, 3AI
D. 1BIII, 2DI, 3AII
Strona 5 z 19
818951985.044.png 818951985.045.png 818951985.046.png 818951985.047.png 818951985.048.png 818951985.049.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin