Koweziu_blok_2_tydzien_3 - kultura i roznice kulturowe.pdf

(670 KB) Pobierz
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 3
Czym jest kultura, czym są różnice kulturowe
Dziękiprzerobieniutejczęścikursubędzieszmógłpogłębićiuporządkować
swojąwiedzęna temat kulturyiróżnickulturowych orazprocesów
występującychnastykukulturPrzerobienietegomateriałupozwoliCilepiejpoczućsię
w kontakcie zinnakulturą, ponieważwiększośćobawinieporozumieńwynikawłaśniez
niewiedzy.
MateriałyprzygotowanewtejczęścimajątakżezainspirowaćCiędoaktywnegopogłębiania
wiedzynatematróżnickulturowychpodczaspracyprzykolejnychblokachniniejszego
szkolenia.
1. Zacznijodzapoznaniasięz materiałem: Czym jest kultura? Dziękilekturzetego
dokumentu dowiesz się, jak definiowana jest kultura,cosięnaniąskładaorazjak
kształtujenaszsposóbmyśleniaidziałania
2. Następnieprzeanalizujdokument Jakie są różnice międzykulturowe ? Dowieszsię,w
czym przejawiają sięróżnicekulturowe,atakżewjakich obszarach możedochodzićdo
nieporozumień międzyludźmi
3. NakonieczapraszamydoudziałuwdyskusjinaforumPonieważzapoznaliściesięz
wymiaramikultury,terazwykorzystująctęwiedzępodyskutujcieotymjakwpracy
doradczejmogąobjawiaćsięróżnicekulturoweMożektośzwasmadoświadczenia
gdziewłaśniewzajemneniezrozumienieutrudniłopracędoradczą? Zastanówciesięjak
przeciwdziałaćmożliwymnieporozumieniom
Powodzenia!
Załączniki
1. Czym jest kultura?
2. Jakiesąróżnicemiędzykulturowe?
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
822785411.287.png 822785411.297.png 822785411.308.png 822785411.318.png 822785411.001.png 822785411.012.png 822785411.023.png 822785411.034.png 822785411.045.png 822785411.056.png 822785411.067.png 822785411.078.png 822785411.089.png 822785411.100.png 822785411.111.png 822785411.122.png 822785411.133.png 822785411.144.png 822785411.155.png 822785411.166.png 822785411.177.png 822785411.188.png 822785411.199.png 822785411.210.png 822785411.221.png 822785411.232.png 822785411.242.png 822785411.253.png 822785411.262.png 822785411.263.png 822785411.264.png 822785411.265.png 822785411.266.png 822785411.267.png 822785411.268.png 822785411.269.png 822785411.270.png 822785411.271.png 822785411.272.png
 
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 3
1. Czym jest kultura?
Dla doradcy zawodowego, który pracuje z
osobami odmiennymi kulturowo bardzo ważna
jestumiejętnośćwyłapywaniawpływurodzimej
kultury na zachowanie klienta, ale także na
zachowanie własne Dodatkowo dostrzeżenie
różnickulturowychjestpierwszym krokiem do
tego,byskutecznieradzićsobieiprzeciwdziałać
wynikającymznichnieporozumieniom Jednak, by
zrozumieć jak kultura wpływa na nasze
zachowanie oraz jaki jest charakter różnic
kulturowych wartonajpierwbardziejdogłębnie
przyjrzećsię temu, czym jest kultura i cosięnanią
składa.
Kultura i jej wypływ na ludzi
Gdybyzapytać,poczympoznamy,żektośnależydoinnejgrupykulturowejniżmy,tozapewnie
większośćznaspowiedziałaby,żeświadczyotymodmiennystrój,język,obyczaje,spożywane
potrawy oraz wytwory kultury, czylinpmuzyka,książki
Owszem wszystko to składasięna kulturę Jednak jednocześniewszystkotojesttylkoczęścią
kultury - symbolami, czyli widocznymi cechami kulturowymi.
. W rzeczywistościkulturatoznaczniewięcej - składasięwwiększejilościelementów Jednak
ludzie zregułymają tendencjedoniedostrzeganiazłożonościkulturyiwpływu,jakina nich
wywiera. Dlaczego?
Badacz kultur - GeertHofstede, definiuje kulturę jak zbiorowe zaprogramowanieumysłu
(Hofstede, 2000)Wskazujeon,żekulturajestzwyczajowym,tradycyjnymsposobemmyśleniai
działania,którymusząpoznaćnowiczłonkowiekulturyProcesnabywaniakulturyjestzreguły
automatyczny i bezrefleksyjny.
Kulturę,czylitypowedlaswojejspołecznościzachowanianabywamywprocesieenkulturacji
Urodziwszysięwdanymmiejscu,jużodmałegopoprzezkontaktzrodziną,nauczycielami,
rówieśnikamiiinnymiprzedstawicielaminaszejkulturyuczymysiętego,jakiezachowaniasą
pożądane,ajakienie.
Jeśliobracamysięwśródludzi,którzywychowalisięwtejsamejkulturze,comy,niezdajemy
sobiesprawyjakdużywpływnanasmarodzimakulturaZasadykultury,wktórejwzrastaliśmy
uznajemyzauniwersalne,bowszyscyzostaliśmy„zaprogramowani”taksamoprzezjedną
kulturęJednocześnieniejesteśmyświadomitegozaprogramowania,czyliwartości,normi
zachowańtypowychdlanaszejkultury
Wpsychologiimiędzykulturowejistniejewieledefinicjikulturyjednakwszystkieonewskazują,
że kultura składa się z elementów widocznych i uświadamianych, czyli symboli oraz
elementównieuświadamianychlubczęściowouświadamianych, czyli wartości, norm oraz
podstawowych założeń kulturowych . Towłaśnieteniewidoczneelementy (wgrany przez
kulturędonaszychumysłówprogram– software kulturowy) leżą upodstawludzkichzachowań
i określająsposób,wjaki ludzieorganizująswojerelacjezinnymi,jakiezachowaniapostrzegają
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
822785411.273.png 822785411.274.png 822785411.275.png 822785411.276.png 822785411.277.png 822785411.278.png 822785411.279.png 822785411.280.png 822785411.281.png 822785411.282.png 822785411.283.png 822785411.284.png 822785411.285.png 822785411.286.png 822785411.288.png 822785411.289.png 822785411.290.png
 
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 3
zacenneipożądane,ajakienieWartościinormycharakterystycznedladanejkulturykształtują
zatem sposób zachowania, postrzegania i organizowania czasu, role płciowe, społeczne i
rodzinne, sposób okazywania emocji, mowę ciała, sposób komunikacji i rozwiązywania
konfliktówiinne,wtymtakżesposóbwjakiorganizujemyrelacjezwspółpracownikami, jak
myślimyoswojejkarierzezawodowej
Zaproponowano metaforyczną koncepcję kultury, która przedstawia ją jako górę lodową
(Martinelli i inni, 2000). Metaforatabardzodobrzeobrazujezłożonośćkultury
Koncepcja kultury jako góry lodowej (Martinelli i inni, 2000).
Symbole
język, styl ubierania się, literatura
,muzyka, architektura
Wartości, normy i podstawowe
założenia kulturowe
role płciowe, społeczne i
zawodowe, postrzeganie czasu,
wzorce zachowań w różnych
sytuacjach społecznych, sposoby
komunikacji, okazywania emocji,
rozwiązywania problemów i
podejmowania decyzji, mimika,
mowa ciała i inne.
Przedstawionapowyżejkoncepcjaobrazujezłożonośćkulturyipokazuje,że kultura to znacznie
więcejniżwiększośćznasnapierwszyrzutokadostrzegaCzymzatemsąróżnicekulturowe?
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
822785411.291.png 822785411.292.png 822785411.293.png 822785411.294.png 822785411.295.png 822785411.296.png 822785411.298.png 822785411.299.png 822785411.300.png 822785411.301.png 822785411.302.png 822785411.303.png 822785411.304.png 822785411.305.png 822785411.306.png 822785411.307.png 822785411.309.png
 
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 3
2. Jakie są różnice międzykulturowe ?
Różnicekulturoweto,zatemnietylkoróżnejęzyki,sposobyubieraniasię,czyodmienna
kuchnia. To również, a może przede wszystkim, różnice w zakresie cenionych wartości,
wyznawanych norm i prezentowanych zachowań
W przypadku doradcyzawodowegopracującegozosobamizinnychkulturkluczowajest
umiejętność wyłapywania różnic pomiędzy własnym, wynikającym z kultury sposobem
myśleniaidziałania,orazkulturowouwarunkowanymsposobempostrzeganiemrzeczywistości
i zachowaniem klienta.
Prawa i zasady, jakimi rządzą sięposzczególnekulturyzostałyopisanezapomocąwymiarów
kulturowych. Pokazują one różnice w tym, jak przedstawiciele poszczególnych obszarów
kulturowychdefiniująminsposóbkomunikacji(npczymożemykomuśwprostodmówić),jak
ważnajestgrupa(npczyrobiącplanyzawodoweuwzględniamgłowniewłasnepreferencje,czy
teżprzedkładampotrzebyrodzinyponadmojeindywidualneplany)
Zatem posługując się wymiarami kulturowymi jesteśmy w stanie po pierwsze dokonać
autorefleksjidotyczącejwłasnejkulturynarodowej,podrugiemożemyprzewidywaćjakw
przybliżeniuludziepochodzącyzokreślonegokręgukulturowegobędąsięzachowywaćw
różnychsytuacjach
Wymiary kulturowe
Warto zaznaczyć, że w wyniku badań i obserwacji
powstałowieletypologii wymiarówkulturowych
Poniżejprzedstawionesąklasyfikacjekultur,któremogą
byćszczególnieużytecznewpracydoradcyzawodowego
Opisane poniżej wymiary stanowią kompilację
klasyfikacji zaproponowanych przez Edwarda T. Halla,
Geerta Hofstede oraz Richarda R. Gestelanda.
Każdywymiaropisujezbiórcechpodwzględemktórych
poszczególnekulturymogąbyćporównywane
Kulturyświatazostałysklasyfikowanewoparciuote
wymiaryJednocześniewartopamiętać,żeprzedstawionecharakterystykikultursąmodelowei
ekstremalneWielekulturświatamożnaumieścićbliżejjednego,bądźdrugiegokrańcawymiaru,
rzadkojednakwdanejkulturzeobserwujesięzachowania,któreplasująjązdecydowaniena
krańcukonkretnegowymiaruNiektórekulturybędąplasowały
siępośrodkuwymiaruCowięcejwartopamiętać,żekultury
nieustannie zmieniają się i wpływają na siebie nawzajem
(wystarczy przyjrzeć siętemujakna przestrzeni lat zmieniłasię
kultura polska), dlatego zaprezentowane klasyfikacje powinno
siętraktowaćorientacyjnie
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
822785411.310.png 822785411.311.png 822785411.312.png 822785411.313.png 822785411.314.png 822785411.315.png 822785411.316.png 822785411.317.png 822785411.319.png 822785411.320.png 822785411.321.png 822785411.322.png 822785411.323.png 822785411.324.png 822785411.325.png 822785411.326.png 822785411.327.png 822785411.328.png 822785411.002.png 822785411.003.png 822785411.004.png 822785411.005.png 822785411.006.png 822785411.007.png 822785411.008.png 822785411.009.png 822785411.010.png 822785411.011.png 822785411.013.png 822785411.014.png 822785411.015.png 822785411.016.png 822785411.017.png 822785411.018.png 822785411.019.png 822785411.020.png 822785411.021.png 822785411.022.png 822785411.024.png 822785411.025.png 822785411.026.png 822785411.027.png 822785411.028.png 822785411.029.png 822785411.030.png 822785411.031.png 822785411.032.png 822785411.033.png 822785411.035.png 822785411.036.png 822785411.037.png 822785411.038.png 822785411.039.png 822785411.040.png 822785411.041.png 822785411.042.png 822785411.043.png 822785411.044.png 822785411.046.png 822785411.047.png 822785411.048.png 822785411.049.png 822785411.050.png 822785411.051.png 822785411.052.png 822785411.053.png 822785411.054.png 822785411.055.png 822785411.057.png 822785411.058.png 822785411.059.png 822785411.060.png 822785411.061.png 822785411.062.png 822785411.063.png 822785411.064.png 822785411.065.png 822785411.066.png 822785411.068.png 822785411.069.png 822785411.070.png 822785411.071.png 822785411.072.png 822785411.073.png 822785411.074.png 822785411.075.png 822785411.076.png 822785411.077.png 822785411.079.png 822785411.080.png 822785411.081.png 822785411.082.png 822785411.083.png 822785411.084.png 822785411.085.png 822785411.086.png 822785411.087.png 822785411.088.png 822785411.090.png 822785411.091.png 822785411.092.png 822785411.093.png 822785411.094.png 822785411.095.png 822785411.096.png 822785411.097.png 822785411.098.png 822785411.099.png 822785411.101.png 822785411.102.png 822785411.103.png 822785411.104.png 822785411.105.png 822785411.106.png 822785411.107.png 822785411.108.png 822785411.109.png 822785411.110.png 822785411.112.png 822785411.113.png 822785411.114.png 822785411.115.png 822785411.116.png 822785411.117.png 822785411.118.png 822785411.119.png 822785411.120.png 822785411.121.png 822785411.123.png 822785411.124.png 822785411.125.png 822785411.126.png 822785411.127.png 822785411.128.png 822785411.129.png 822785411.130.png 822785411.131.png 822785411.132.png 822785411.134.png 822785411.135.png 822785411.136.png 822785411.137.png 822785411.138.png 822785411.139.png 822785411.140.png 822785411.141.png 822785411.142.png 822785411.143.png 822785411.145.png 822785411.146.png 822785411.147.png 822785411.148.png 822785411.149.png 822785411.150.png 822785411.151.png 822785411.152.png 822785411.153.png 822785411.154.png 822785411.156.png 822785411.157.png 822785411.158.png 822785411.159.png 822785411.160.png 822785411.161.png 822785411.162.png 822785411.163.png 822785411.164.png 822785411.165.png 822785411.167.png 822785411.168.png 822785411.169.png 822785411.170.png 822785411.171.png 822785411.172.png 822785411.173.png 822785411.174.png 822785411.175.png 822785411.176.png 822785411.178.png 822785411.179.png 822785411.180.png 822785411.181.png 822785411.182.png 822785411.183.png 822785411.184.png 822785411.185.png 822785411.186.png 822785411.187.png 822785411.189.png 822785411.190.png 822785411.191.png 822785411.192.png 822785411.193.png 822785411.194.png 822785411.195.png 822785411.196.png 822785411.197.png 822785411.198.png 822785411.200.png 822785411.201.png 822785411.202.png 822785411.203.png 822785411.204.png 822785411.205.png 822785411.206.png 822785411.207.png 822785411.208.png 822785411.209.png 822785411.211.png 822785411.212.png 822785411.213.png 822785411.214.png 822785411.215.png 822785411.216.png 822785411.217.png 822785411.218.png 822785411.219.png 822785411.220.png 822785411.222.png 822785411.223.png 822785411.224.png 822785411.225.png 822785411.226.png 822785411.227.png 822785411.228.png 822785411.229.png 822785411.230.png 822785411.231.png 822785411.233.png 822785411.234.png 822785411.235.png 822785411.236.png 822785411.237.png 822785411.238.png 822785411.239.png 822785411.240.png
 
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 3
Kultury monochroniczne - kultury polichroniczne
Społeczeństwa o kulturze monochronicznej kładą wysoki nacisk na
punktualnośćiprzestrzeganieharmonogramówPanujebardzosilne
przywiązanie do zegarka Czas łatwo przelicza się na pieniądze,
zwłaszcza czas stracony Nawet kilkuminutowe spóźnienie jest źle
widzianeOdbywającesięspotkaniasąrzadkoprzerywane(tylkow
bardzonagłychprzypadkach)
W kulturach polichronicznych ludzie kładą mniejszy nacisk na
punktualność, tolerowane jest spóźnianie się (nawet więcej niż
kilkuminutowe)Harmonogramyiwyznaczoneterminytraktujesięnaogółdośćelastycznie,
spotkaniazwyklenieodbywająsięwwyznaczonymczasieibywajączęstoprzerywaneRóżne
czynnościwykonywanesąrównolegle,aspotkaniomczęstotowarzyszyzałatwianieinnych
spraw - ważniejsisąludzieidobrestosunkimiędzyniminiżprecyzyjniepodążaniezawcześniej
ustalonym ustalone harmonogramem.
Kultury monochroniczne:
Kraje nordyckieiinnegermańskiekrajeeuropejskie,
krajepółnocnoamerykańskie
Kultury umiarkowanie monochroniczne:
Polska(stajesięcorazbardziejmonochroniczna),
Rosja,
Ukraina,
Białoruś,
krajepołudniowoeuropejskie
Kultury polichroniczne:
Czeczenia,
światarabski,
większośćkrajówafrykańskich,
krajelatynoamerykańskie,
krajeAzjiPołudniowejiPołudniowo-Wschodniej.
Kultury wysokiego kontekstu - kultury niskiego kontekstu
Wspołeczeństwachwysokiegokontekstucelem w relacjach z innymi jest utrzymanie harmonii,
dlategobynieurazićrozmówcymałoprzyjemneinformacjetypu
odmowa, krytyka są przekazywanie nie wprost W procesie
komunikacjidużąrolęodgrywająaluzjeipodtekstyOtwartośći
bezpośredniośćjestoznakąnaiwności
Osoby z kultur niskiego kontekstu są bardziej bezpośrednie,
mówiądokładnieto,comająnamyśli,wsposóbjasnyidosłowny
Otwartośćibezpośredniośćjestutożsamianazeszczerościąi
prawdomównością
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
822785411.241.png 822785411.243.png 822785411.244.png 822785411.245.png 822785411.246.png 822785411.247.png 822785411.248.png 822785411.249.png 822785411.250.png 822785411.251.png 822785411.252.png 822785411.254.png 822785411.255.png 822785411.256.png 822785411.257.png 822785411.258.png 822785411.259.png 822785411.260.png 822785411.261.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin