PLAN PRACY WYRÓWNAWCZEJ NA MIESIĄC PAŹDZIERNIKDoskonalenie sprawności manualnych- łączenie kropek liniami - tworzenie obrazków, trójkątów lub "zbieranie ziemniaków"; - stemplowanie, obrysowywanie szablonów i kopiowanie rysunków; - rysowanie po śladzie obrazków i znaków graficznych; - rysowanie znaków graficznych po śladzie - łączenie kropek; Analiza i synteza wzrokowo- słuchowa- wyodrębnianie zdań w wypowiedzi ustnej;- podział zdania na wyrazy - liczenie wyrazów;- podział wyrazów na sylaby - liczenie sylab;- wyróżnianie głosek w wyrazach (nagłosie, wygłosie, śródgłosie);Ćwiczenia doskonalące aparat mowy- Dokładne wypowiadanie na głos i szeptem każdą samogłoskę osobno: a, o, u, e, y, i, oraz razem: aoueyi kontrolując układ warg przed lustrem ; - Ćwiczenia języka: wysuwanie języka na zewnątrz jamy ustnej; dotykanie końcem języka nosa i podbródka - na przemian; poruszanie językiem z lewa na prawo, dotykając czubkiem języka kątów ust; dotykanie językiem górnych zębów z wewnątrz i z zewnątrz;- Ćwiczenie dolnej szczęki: swobodne opuszczanie w dół i podnoszenie dolnej szczęki (język płaski w bezruchu). - Ćwiczenia podniebienia miękkiego: ziewanie; kaszlenie z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej; chrapanie na wdechu i wydechu; wymawianie sylab ak, ka, ku, aka, oko, uku; oddychanie - wdech przez nos, wydech przez usta. PLAN PRACY WYRÓWNAWCZEJ NA MIESIĄC LISTOPADDoskonalenie sprawności manualnych- rysowanie linii nieregularnych, pionowych, poziomych, skośnych i łuków;- przetwarzanie obrazu ruchomego na obraz graficzny;- odtwarzanie różnych układów i wzorów;- odwzorowywanie kształtów i kilkuelementowych układów.Analiza i synteza wzrokowo- słuchowa- dostrzeganie i rozpoznawanie dźwięków w naturalnym środowisku;- liczenie wyrazów w wypowiadanym zdaniu, sylab w wyrazach;- wyodrębnianie samogłosek i spółgłosek w nagłosie i wygłosie wyrazów;- składanie obrazka z części bez wzoru.Ćwiczenia doskonalące aparat mowy- wdrażanie do wyrazistego mówienia- regulowanie oddechu, tempa mówienia i siły głosu;- ćwiczenie mięśni narządów mowy : szczęki dolnej, warg, języka i podniebienia miękkiego
z wykorzystaniem małych kieszonkowych lustereczek w celu uzyskania samokontroli( np. wysuwanie prostego języka przy otwartych ustach, dotykanie czubkiem języka kącików warg, oblizywanie czubkiem języka warg, chuchanie na lusterko itp.)- zabawa naśladowcza,, Lusterko”- powtarzanie mimiki i ćwiczeń narządów mowy pokazanych przez dziecko siedzące naprzeciw- wykonywanie ćwiczeń głosowych na samogłoskach ( np. usypianie lalki: aaa….; płacz: uuu…eee…)PLAN PRACY WYRÓWNAWCZEJ NA MIESIĄC GRUDZIEŃDoskonalenie sprawności manualnych- rysowanie po śladzie;- kreślenie linii pionowych, poziomych, skośnych, łuków, kół i linii falistych;- wycinanie z papieru gazetowego na temat dowolny;- kolorowanie obrazków o tematyce świątecznej.Analiza i synteza wzrokowo- słuchowa- porównywanie dwóch obrazków różniących się szczegółami;- wyróżnianie głosek na początku i na końcu wyrazów ;- określanie miejsca danej głoski w wyrazie;- liczenie sylab i głosek w wyrazach , dobieranie obrazków zaczynających się na daną głoskę.Ćwiczenia doskonalące aparat mowy- ćwiczenia artykulacyjne zmierzające do utrwalania prawidłowej wymowy głosek przedniojęzykowo- zębowych : s, z, c, r;- ćwiczenia oddechowe: dmuchanie na miseczkę utworzoną z dłoni- studzenie zupy, dmuchanie na małe kulki waty w celu ich przemieszczania po powierzchni stolika lub zdmuchiwania z dłoni;- ćwiczenia oddechowe połączone z ruchami rąk, nóg i tułowia;- zabawa,, Głuchy telefon”- wyraziste i ciche wypowiadanie wyrazów w zabawie.PLAN PRACY WYRÓWNAWCZEJ NA MIESIĄC STYCZEŃDoskonalenie sprawności manualnych- pisanie po śladzie poznanych liter;- kalkowanie i kolorowanie obrazków.Analiza i synteza wzrokowo- słuchowa- czytanie sylab i wyrazów zbudowanych z poznanych liter;- wdrażanie do poprawnego wymawiania wszystkich głosek i grup spółgłoskowych.Ćwiczenia doskonalące aparat mowy- ćwiczenia oddechowe: nadmuchiwanie balonów, robienie baniek mydlanych;- ćwiczenia artykulacyjne utrwalające prawidłową wymowę głosek przedniojęzykowo- dziąsłowych; sz, ż, cz, dż.PLAN PRACY WYRÓWNAWCZEJ NA MIESIĄC LUTYDoskonalenie sprawności manualnych- wodzenie kredką po wykropkowanym śladzie , kolorowanie obrazka;- odwzorowywanie elementów literopodobnych w liniaturze;-kalkowanie i kolorowanie obrazków ze szczególnym zwróceniem uwagi na nie wychodzenie za linię- rozwiązywanie zagadek rysunkowych,, Co jest na obrazku?”- kolorowanie pól oznaczonych cyframi na podany kolorAnaliza i synteza wzrokowo- słuchowa- identyfikowanie liter drukowanych i pisanych;- układanie zdań z podanymi wyrazami;- czytanie prostych tekstów z Czytanki dla sześciolatka;- rozpoznawanie całościowe wyrazów, łączenie wyglądu graficznego wyrazu z obrazkiemĆwiczenia doskonalące aparat mowy- ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy: kląskanie, cmokanie; prawidłowa wymowa nazw obrazków : szafa, koszyk, mysz, czapka itd.- ćwiczenia żuchwy- opuszczanie unoszenie do góry; ćwiczenia warg- zakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie- zabawy z sylabami- wyklaskiwanie sylab, śpiewanie zdań sylabami, wypowiadanie szeptem sylab itp.- zabawa pragmatyczna- wypowiadanie się na temat historyjki obrazkowej,, Przygody Pana Hippopo”PLAN PRACY WYRÓWNAWCZEJ NA MIESIĄC MARZECDoskonalenie sprawności manualnych- odgadywanie zagadek ruchowych- rysowanie ręką, dłonią i palcem w powietrzu kształtów znanych figur i przedmiotów;- układanie obrazka z części bez wzoru w jak najszybszym tempie;- wycinanie z papieru gazetowego na temat dowolny , nazywanie swoich prac;- stemplowanie gotowymi stemplami i kolorowanie powstałych obrazków;Analiza i synteza wzrokowo- słuchowa- układanie historyjki obrazkowej i omówienie jej treści;- zabawa polegająca na zauważeniu żartobliwych nieprawidłowości na obrazkach;- układanie zdań z liter alfabetu ruchomego i odczytywanie ich;- ilustrowanie treści czytanki;Ćwiczenia doskonalące aparat mowy- zabawy ortofoniczne- naśladowanie głosów zwierząt;- zabawa dźwiękonaśladowcza; wykorzystanie utworów J. Brzechwy i J. Tuwima;- zabawy samogłoskami- ćwiczenia fonacyjno- oddechowe przy użyciu lusterka;- rozwiązywanie zagadek o różnorodnej tematyce;PLAN PRACY WYRÓWNAWCZEJ NA MIESIĄC KWIECIEŃDoskonalenie sprawności manualnych- pisanie po śladzie poznanych liter;- kalkowanie i kolorowanie obrazków.- rysowanie linii nieregularnych, pionowych, poziomych, skośnych i łuków;- przetwarzanie obrazu ruchomego na obraz graficzny;Analiza i synteza wzrokowo- słuchowa- określanie miejsca danej głoski w wyrazie;- liczenie sylab i głosek w wyrazach , dobieranie obrazków zaczynających się na daną głoskę.- układanie zdań z liter alfabetu ruchomego i odczytywanie ich;- czytanie prostych tekstów z Czytanki dla sześciolatka;Ćwiczenia doskonalące aparat mowy- wdrażanie do wyrazistego mówienia- regulowanie oddechu, tempa mówienia i siły głosu;- ćwiczenie mięśni narządów mowy : szczęki dolnej, warg, języka i podniebienia miękkiego z wykorzystaniem małych kieszonkowych lustereczek w celu uzyskania samokontroli( np. wysuwanie prostego języka przy otwartych ustach, dotykanie czubkiem języka kącików warg, oblizywanie czubkiem języka warg, chuchanie na lusterko itp.)- ćwiczenia oddechowe: nadmuchiwanie balonów, robienie baniek mydlanych;- ćwiczenia artykulacyjne utrwalające prawidłową wymowę głosek przedniojęzykowo- dziąsłowych; sz, ż, cz, dż.
PLAN PRACY WYRÓWNAWCZEJ NA MIESIĄC MAJDoskonalenie sprawności manualnych- stemplowanie gotowymi stemplami i kolorowanie powstałych obrazków;- pisanie po śladzie poznanych liter;- kalkowanie i kolorowanie obrazków.- odwzorowywanie kształtów i kilkuelementowych układów.Analiza i synteza wzrokowo- słuchowa- dostrzeganie i rozpoznawanie dźwięków w naturalnym środowisku;- liczenie wyrazów w wypowiadanym zdaniu, sylab w wyrazach;- układanie zdań z podanymi wyrazami;- czytanie prostych tekstów z Czytanki sześciolatka;Ćwiczenia doskonalące aparat mowy- ćwiczenia artykulacyjne zmierzające do utrwalania prawidłowej wymowy głosek przedniojęzykowo- zębowych : s, z, c, r;- ćwiczenia oddechowe: dmuchanie na miseczkę utworzoną z dłoni- studzenie zupy, dmuchanie na małe kulki waty w celu ich przemieszczania po powierzchni stolika lub zdmuchiwania z dłoni;- ćwiczenia oddechowe: nadmuchiwanie balonów, robienie baniek mydlanych;- ćwiczenia artykulacyjne utrwalające prawidłową wymowę głosek przedniojęzykowo- dziąsłowych; sz, ż, cz, dż.
masssage