PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJW GRUPIE DZIECI 5 – LETNICH NA M-C WRZESIEŃ EDUKACJA ZDROWOTNA - Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa : przestrzeganie bezpiecznego poruszania się w budynku przedszkolnym i po ogrodzie bez potrącania innych.Rozumienie konieczności przestrzegania zasad ruchu drogowego oraz niebezpieczeństwa zabaw w pobliżu tras komunikacyjnych .- Wyrabianie nawyków higieniczno – kulturalnych : wdrażanie do estetyki posiłków , kulturalne zachowanie się przy stole . Mycie owoców i warzyw przed spożyciem , unikanie picia nie przegotowanej wody .- Kształtowanie zachowań pro-zdrowotnych i proekologicznych – opanowanie chęci ruchu i głośnej rozmowy w czasie zajęć i odpoczynku innych dzieci .OBSZAR EDUKACJI RUCHOWEJ Zabawy ruchowe wg S. MoliereOrientacyjno porządkowa „Tam i z powrotem” , „Zgadnij kto cię woła”Z elem .biegu „Autobusy” , „Piłka parzy”Z elem. celowania „Szkoła piłek” , „Strąć piłkę ze stołka”Z elem . czworakowania „Chód pająka”Z elem. skoku „Wyszywanie” Ćwiczenia poranne wg Wlaźnik 1, 2 Kinezjologia edukacyjna eg Denisona / gimnastyka umysłu/Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg Wlaźnik „Ruch drogowy” /s.62/ ,Ćwiczenia R. Labana , TYDZIEŃ 1TEMAT KOMPLEKSOWY „I znów w przedszkolu”1. Rozmowa połączona z obserwacją nt. „Zwiedzamy nasze przedszkole” – zapoznanie z nową sala i miejscem wyznaczonym na zabawki . Przypomnienie jak zachować się w łazience , w szatni , sali .Dbanie o wspólną własność . Zapoznanie z nowymi znaczkami rozpoznawczymi .2. „O co dbają dyżurni” – wiersz Cz. Janczarskiego /Żyterska s.10/ . Zapoznanie dzieci z rodzajami dyżurów / w łazience , przy posiłkach , w kąciku książek , przyrody , zabawek / , oraz czynnościami z nimi związanymi .3. Rozmowa połączona z działaniem „Urządzamy kąciki zainteresowań” – dzieci wybieraja odpowiednie miejsce na kąciki : muzyczny , książek , teatralny oraz wprowadzenie umów o sposobie z nich korzystania.4. Opowiadanie na podstawie utworu W. Chotomskiej „Trzymaj się Kamil” – zrozumienie przez dzieci , że należy nowo przybyłym pomóc w adaptacji w przedszkolu ./Żyterska s.12/5. „Mój znaczek w przedszkolu” – utrwalenie przez dzieci znaczków rozpoznawczych , z wykorzystaniem inscenizacji I. Suchorzewskiej „Znaczki”./Koba s.8/6. Przypomnienie dzieciom imienia przedszkola „Miś Uszatek” – czytanie wybranych fragmentów z ks. „Przygody Misia Uszatka” .7. „Wspomnienia z wakacji” –swobodne wypowiedzi dz. n/t wakacji na podstawie przeżyć , oraz wiersza J. Jałowiec „Powrót z wakacji”/Koba s.3/. EDUKACJA MATEMATYCZNA1. Utrwalenie pojęć określających położenie przedmiotów : między , wyżej , niżej , daleko – blisko , dalej – bliżej .EDUKACJA MUZYCZNA1. Powtórzenie i utrwalenie materiału z poprzedniego roku . Rozpoznawanie melodii znanych piosenek i brzmienia różnych instrumentów .2. Odróżnienie zmian tempa , dynamiki i rejestru wraz z właściwym ich określeniem 3. Zabawy związane tematycznie z porą roku i programem nauczania.EDUKACJA PLASTYCZNO – KONSTRUKCYJNA1. „Miś Uszatek” – rysowanie kredkami woskowymi postaci misia .2. „Moja ulubiona zabawka” – wycinanie .ZABAWA DYDAKTYCZNA „Kłębek przyjaźni” – zapamiętanie imion kolegów oraz ich zainteresowania .CELE OPERACYJNEDziecko zna nową salę , inne pomieszczenia znajdujące się na terenie przedszkola , treści wierszy i opowiadań ww , zna odpowiedzialną rolę dyżurnych oraz rodzaje dyżurów , zna imię noszone przez przedszkole , zna swój znaczek rozpoznawczy ,zna imiona kolegów z grupy .Dziecko umie współdziałać w grupie , tworzyć kąciki zainteresowań , nazywać rodzaje muzyki określając ich tempo , dynamikę i metrum .Dziecko potrafi korzystać z przyborów do zajęć plastycznych , wycinać nożyczkami , bezpiecznie bawić się na placu zabaw w ogrodzie przedszkolnym , potrafi opowiadać o sposobie spędzenia wakacji.TYDZIEŃ 2 , 3TEMAT KOMPLEKSOWY : „Zasady bezpieczeństwa na jezdni”EDUKACJA LITERACKA1. „Na skrzyżowaniu” – wycieczka na najbliższe skrzyżowanie . Obserwacja ruchu pieszych i pojazdów . zachowanie zasad bezpieczeństwa .2. „Poznajemy różne pojazdy poruszające się po drogach” – rozpoznawanie i nazywanie pojazdów , określenie do czego służą .3. Słuchanie wiersza „Światła na skrzyżowaniu” W. Faber – rozmowa o sygnalizatorze świetlnym i o znaczeniu kolorów .4. Odgadywanie dźwięków pojazdów z nagrań magnetofonowych .5. Zapoznanie dzieci z podstawowymi znakami drogowymi , zwrócenie uwagi na zróżnicowane kształty znaków oraz ich kolorystykę.6. Inscenizacja utworu I. Landau „Na jezdni” – próby odtworzenia inscenizacji przez dzieci .7. Oglądanie filmu pt. „O Karolku , który umiał czytać znaki drogowe”8. Nauka wiersza „Przepisy drogowe” B. Forma /s.36/9. Historyjka obrazkowa „W autobusie” – ocena zachowania chłopca /Przedszkolak bezpieczny...s.28/10. Historyjka obrazkowa „Niebezpieczne zabawy”11. Wiersze do słuchania „Pan policjant”, „Piłka na ulicy”12. Opowiadanie W. Chotomskiej „Pies z ulicy Bałamutów” .EDUKACJA MATEMATYCZNA 1. Klasyfikowanie wg cech jakościowych2. Porównywanie zbiorów równolicznych i nierównolicznych do 4..EDUKACJA MUZYCZNA1. Wykonywanie jedno- i dwutaktowych tematów rytmicznych w sposób podany przez nauczycielkę i zaimprowizowany przez dzieci .2. Ćwiczenia inhibicyjno –incytacyjne łączące się z wyrabianiem poczucia przestrzennego . Formowanie jednego i kilku kół , rzędów , szeregu , dwóch rzędów , itp.3. Powtórzenie zabawy tanecznej „Galopka”.4. Nauka piosenki „Będę kierowcą” .EDUKACJA PLASTYCZNO – KONSTRUKCYJNA1. „Znaki drogowe” – /emblematy/ wykonanie pomocy do zajęć2. 3 Wykonanie makiety skrzyżowania – /ulica –malowanie farbami na kartonie, drzewa wycinanie z kolorowego papieru , samochody -obklejanie pudełek kartonowych kolorowym papierem /EDUKACJA SPOŁECZNO – MORALNA- Wspólne porozumiewanie się ze sobą w celu ustalenia zasad korzystania z kącików i urządzeń przeznaczonych do wspólnej zabawy lub pracy np. makieta miasteczka ruchu drogowego .ĆWICZENIA GRAFICZNE- Utrwalanie figur geometrycznych – koło , kwadrat , , układanie z płaskich klocków np. samochodyZABAWA TEMATYCZNA „Na skrzyzowaniu” ZABAWA DYDAKTYCZNA„Odszukaj taki sam znak drogowy”ĆWICZENIA GRAFICZNEZapoznanie z książką „Pobaw się z nami 5-latku” , wykonywanie ćwiczeń graficznych ze stron 5, 8, 9, 10CELE OPERACYJNEDziecko zna podstawy znajomości ruchu pieszych , zna niektóre znaki drogowe ,treści wierszy i piosenek ww., nazwy pojazdów i ich odgłosy , zna miejsca wyznaczone do przejścia przez jezdnięDziecko umie zachować bezpieczeństwo podczas przejścia przez jezdnię oglądając się w różne strony , zna sygnalizację świetlną , oraz kolory podstawowe , piosenkę „Będę kierowcą” ,Dziecko potrafi samodzielnie zaprojektować makietę skrzyżowania korzystając z różnych pomocy , jak nożyczki , klej ,pudełka , papier kolorowy..., potrafi odtwarzać treść inscenizacji „Na jezdni”,TYDZIEŃ 4TEMAT KOMPLEKSOWY : „Plony jesienią”EDUKACJA LITERACKA1. „Obserwujemy jesień w sadzie” – wycieczka do sadu . Rozpoznawanie i nazywanie drzew owocowych i ich owoców . Określanie cech owoców poznanych wzrokiem , dotykiem , węchem .Zgromadzenie w kąciku przyrody owoców przyniesionych z sadu.2. Słuchanie wiersza D. Gellner „Pod drzewami” połączone z obserwacją drzew .3. „Czarodziejski koszyk” – rozpoznawanie owoców po dotyku .Uzasadnianie konieczności mycia owoców przed spozyciem .4. „W sadzie” – zabawa z elem. dramy. Dzieci za pomocą ruchu odtwarzają krótkie opowiadanie naucz.5. Słuchanie wiersza „Smaczne owoce” autor nieznany . Poznanie wartości odżywczych owoców .6. „Kosz z warzywami” –oglądanie zgromadzonych warzyw w koszyku , opisywanie i nazywanie ich . Umieszczenie napisów do globalnego czytania , burak , por , cebula . Wyróżnianie głoski w nagłosie w nazwach tych warzyw .7. „Co z ogrodu a co z sadu ?”- oglądanie inscenizacji utworu I. Salach .8. Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Na straganie”- próby zapamiętania nazw wszystkich warzyw.9. „W spiżarni” – zapoznanie z róznymi rodzajami zapasów i przetworów.10. Inscenizacja „Przyszła jesień do ogródka”- L. Wiszniewski /intern./11. Ćwiczenia ortofoniczne „Praca traktora w polu”- tyr , tyr ,tur ,tur , der , der , EDUKACJA MATEMATYCZNAStosowanie liczebników porządkowych w zakresie 0 –4EDUKACJA MUZYCZNA 1. Próba nauki kroku walca bez obrotów , w prawo , w lewo , w tył , w przód.2. D. C ćwiczeń odróżniających zmianę tempa, dynamiki i rejestru .3. Piosenki do słuchania „Dary jesieni” , „Ogórek” , „Pomidor” , „Cebulka” , „Jarzynowa ciuciubabka”EDUKACJA PLASTYCZNO – KONSTRUKCYJNA1. „Owoce” – wydzieranka z kolorowego papieru.2. „Drzewa w sadzie” – rysowanie patykiem na podkładzie karby klejowej . zapoznanie z nową techniką .ZABAWA TEMATYCZNA „Na straganie” ZABAWA DYDAKTYCZNA„Czego brak?” H. Mystkowskiej . /Żyt.s191/ĆWICZENIA Z WYKORZYSTANIEM KSIĄŻKI s.11, 12,13,16WSPÓŁPRACA Z RODZICAMIUdzielanie bieżących informacji ,zebranie ogólne i grupowe – wybór trójki grupowej.CELE OPERACYJNEDziecko umie rozpoznać i nazwać warzywa i owoce , określić nową porę roku , rozróżniać drzewa owocowe , rozpoznać warzywa i owoce za pomocą różnych zmysłów , umie poprawnie wykonać ćwiczenia w książce Dziecko zna zasadę higienicznego spożywania owoców , wiersze i opowiadania ww, zna napisy do globalnego czytania , wyróżnia głoskę w nagłosie , Dziecko potrafi uważnie oglądać inscenizację , rozpoznać dźwięki z otoczenia , odtworzyć znane piosenki ,tańczyc zachowując tempo i rytm .Opracowała B. Strojna
jot_em18