MAJ.doc

(131 KB) Pobierz
MAJ -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych

MAJ -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VIII)

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „Poznajemy zwierzęta domowe”

1.„Nasi ulubieńcy”

-wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt domowych;

-kształcenie odpowiedzialności za zwierzęta domowe – systematyczna opieka;

-kształcenie umiejętności konstruowania twórczych opowiadań;

-doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;

-ćwiczenia ortofoniczne;

-układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych;

-doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10;

-rozwijanie umiejętności plastycznych;

I. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach;

-rysowanie zgodnie z instrukcją Ćw.s.32;

II. Prezentacja wiersza J. Ratajczaka „Mój pies”- rozmowa z dziećmi o ich zwierzętach, odwoływanie się do wiersza i doświadczeń dzieci;

-„Koty i psy”- zabawa ruchowa;

-„Zwierzęta i my”- oglądanie zdjęć zwierząt, rozmowa na temat hodowli zwierząt i odpowiedzialności człowieka za nie, zwrócenie uwagi na zachowanie ostrożności w kontaktach ze zwierzętami;

-ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem K.s.120;

-„Był sobie pies”- konstruowanie twórczego opowiadania;

-praca plastyczna „Moje ulubione zwierzątko”- malowanie farbami plakatowymi;

-„Mowa zwierząt”- ćwiczenia ortofoniczne;

-układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych – ilustrowanie zadań liczmanami, obrazkami, obliczanie wyniku i pokazywanie go na kartonikach, wspólne układanie zadań dla całej grupy  Ćw.s.31;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie z elementami pedagogiki zabawy;

 

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

plastyczna

 

 

matematyczna

 

 

ruchowa

-rozwiązuje zagadki tematyczne;

-rysuje zgodnie z instrukcją;

-uważnie słucha prezentowanego utworu;

-wypowiada się na podany temat;

-aktywnie uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ruchowych;

-czyta w zakresie poznanych liter;

-redaguje twórcze opowiadanie na podany temat;

-potrafi naśladować głosy zwierząt domowych;

-estetycznie wykonuje pracę plastyczną;

-rozwiązuje zadania tekstowe, pokazuje wynik na kartoniku;

-samodzielnie układa zadania tekstowe dla całej grupy;

-dodaje i odejmuje w zakresie 10;

2.„Zwierzęta hodowlane – ssaki”

-wzbogacenie wiadomości na temat życia wybranych zwierząt hodowlanych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego;

-kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;

-rozwiązywanie zagadek tematycznych;

-kształcenie umiejętności odszyfrowywania zakodowanych informacji;

-doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów

I. Zabawa dydaktyczna „Zwierzaki”- naśladowanie odgłosów zwierząt, zastanawianie się, jakie korzyści przynoszą ludziom;

II. Prezentacja utworu H. Szayerowej „Tylko nic nie mówcie krowie”- omówienie utworu, dopasowywanie produktów spożywczych i przemysłowych do odpowiednich zwierząt;

-doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem K.s.122;

-zabawa doskonaląca pamięć wzrokową „Co się zmieniło? – ułóż jak było

-rozwiązywanie zagadek związanych z tematem zajęć;

-„Zwierzęta hodowlane i ich potomstwo” – zabawa dydaktyczna;

-odszyfrowywanie zakodowanych informacji Ćw.s.30 z.1;

-porównywanie liczebności zbiorów – stosowanie znaków matematycznych Ćw.s.30 z.2;

 

przyrodnicza

 

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

matematyczna

- rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowlane i ich potomstwo;

-uważnie słucha utworu literackiego czytanego przez nauczyciela;

-czyta ze zrozumieniem w zakresie poznanych liter;

-wypowiada się na podany temat;

-rozwiązuje zagadki tematyczne;

-odkodowuje zaszyfrowane informacje;

-porównuje liczebność zbiorów i stosuje znaki matematyczne;

-aktywnie uczestniczy we wspólnych zabawach;

3.„Zwierzęta hodowlane – ptaki”

-wzbogacanie wiadomości na temat życia ptaków;

-kształtowanie postawy badawczej wobec otaczającego świata;

-doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;

-ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne;

-kształcenie umiejętności wyodrębniania podzbioru;

-kształcenie umiejętności układania i rozwiązywania zadań tekstowych;

-rozwijanie sprawności psychoruchowej;

I. „Mieszkańcy kurnika”- zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych;

II. Prezentacja ilustracji ptaków hodowlanych i dzikich oraz ich jaj – porównywanie wielkości i barwy jaj;

-ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem K.s.121;

-„Ptaki do kurników”- zabawa ruchowa;

-prezentacja opowiadania o ptakach „Powrót jaskółki”- omówienie treści opowiadania, pożytek z ptaków domowych i dzikich;

-„Ptasie pióra”- ćwiczenia oddechowe;

-„Co szybciej spada?”- zabawa badawcza;

-rozpoznawanie ptaków na podstawie fragmentów ilustracji;

-utrwalenie wiadomości o ptakach Ćw.s.28;

-tworzenie podzbioru w zbiorze i układanie zadań tekstowych do obrazków Ćw.s.29;

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

 

 

ruchowa

 

matematyczna

-wypowiada się na podany temat;

-uważnie słucha czytanego przez nauczyciela opowiadania i wypowiada się na jego temat oraz na temat pożytku z ptaków udomowionych i dzikich;

-czyta w zakresie poznanych liter;

-aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych;

-układa zadania do ilustracji i je rozwiązuje;

-potrafi wyodrębnić podzbiór;

-rozpoznaje i nazywa ptaki domowe;

-obserwuje i analizuje właściwości wybranych przedmiotów;

                                              Cykl tematyczny: „Moja miejscowość, moja ojczyzna

1.„Moja miejscowość”

-oglądanie zabytków i miejsc pamięci narodowej, poznawanie historii i tradycji oraz pracy zawodowej wykonywanej przez mieszkańców, poznawanie krajobrazu – rzeźby terenu, przyrody, typowej zabudowy itp.;

-rozwijanie umiejętności plastycznych;

-kształcenie umiejętności odejmowania w danym zakresie;

-kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych;

-kształcenie umiejętności dokonywania pomiarów odległości za pomocą dowolnej miary;

-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej w aspekcie porządkowym;

I. Zabawa „Moja miejscowość” - oglądanie albumów, widokówek

i fotografii Bukowna – rozpoznawanie znanych miejsc, budowli

i ulic;

-budowanie z klocków swojego domu, ulicy, czytanie globalne nazw ulic, umieszczenie ich przy swoim domu, numeracja domów;

II. Wycieczka po okolicy

– zwrócenie uwagi na instytucje użyteczności publicznej-omówienie ich podstawowych funkcji,

-zabytki i miejsce pamięci narodowej –poznawanie historii i tradycji miejscowości, zapoznanie z legendą „O Diablej Górze”,

-prace, zawody wykonywane przez mieszkańców miejscowości, -krajobraz – rzeźbę terenu, przyrodę, typową zabudowę;

-„Uliczkami mojego miasta” – praca plastyczna;

-rozwiązywanie zadań tekstowych – odejmowanie, dokonywanie obliczeń na zbiorach zastępczych, próby liczenia w pamięci;

- zabawy ruchowe w ogródku przedszkolnym- zachowanie zasad bezpieczeństwa, mierzenie odległości do wyznaczonego obiektu za pomocą dowolnie wybranej miary;

 

 

społeczna

 

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

matematyczna

 

 

ruchowa

-aktywnie uczestniczy w rozmowach na temat swojej miejscowości;

-numeruje kolejno budynki;

-wypowiada się na temat pracy swoich rodziców i krewnych;

-czyta globalnie nazwy ulic;

-estetycznie wykonuje prace plastyczne;

-zgodnie współdziała z dziećmi podczas zabawy;

-rozwiązuje zadania tekstowe;

odejmuje wykonując obliczenia na zbiorach zastępczych lub w pamięci;

-bierze aktywny udział  w zabawach ruchowych;

-dokonuje pomiaru odległości np. krokami, stopa z stopą;

 

2.„Moja ojczyzna”

-kształtowanie poczucia przynależności do narodu i kraju;

-kształtowanie postawy poszanowania odrębności narodowych;

-prezentacja symboli narodowych: godła i barw państwowych, hymnu narodowego i mapy Polski;

-zapoznanie z legendą związaną z powstaniem państwa polskiego;

-rozwijanie umiejętności plastycznych;

-doskonalenie umiejętności czytania;

I. „Liczby” – zabawa integracyjna;

II. Prezentacja wiersza Cz. Janczarskiego „Polska”- analiza treści wiersza;

- prezentacja symboli narodowych – godło i flaga Polski, mapa fizyczna Polski, hymn narodowy;

-rozpoznawanie symboli narodowych Ćw.s.50;

-„Wycieczka po Polsce” – zabawa ruchowa z globalnym odczytywaniem nazw wybranych miejscowości;

-prezentacja legendy M. Orłonia i J. Tyszkiewicza „ O Lechu i białym orle”- omówienie legendy, opisanych w niej wydarzeń, zachowań bohaterów, próby inscenizacji – drama;

-„Mapa Polski”- wykonanie pracy plastyczno - techniczna z wycinanki ( puzzle);

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

ruchowa

 

 

plastyczna

 

-uczestniczy w rozmowie na temat tożsamości narodowej oraz symboli narodowych i hymnu państwowego;

-słucha uważnie utworów literatury dziecięcej;

-opowiada o wydarzeniach i bohaterach utworu literackiego;

-czyta ze zrozumieniem w zakresie poznanych liter;

-precyzyjnie i estetycznie wykonuje prace plastyczne;

-aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych;

3.„ Hej, na krakowskim rynku”

-rozwijanie umiejętności konstruowania budowli z klocków;

-wzbogacanie wiadomości na temat historii Krakowa, poznawanie legend tego miasta;

-prezentacja zabytków Krakowa;

-zapoznanie z kulturą ludową Krakowa: nauka piosenki i tańca ludowego, prezentacja stroju ludowego;

-prezentacja hejnału z Wieży Mariackiej;

-czytanie ze zrozumieniem;

-dokładne i staranne wykonanie pracy plastycznej;

I. „Budujemy zamki”- zabawa konstrukcyjna;

II. Prezentacja wiersza i rozmowa na temat zabytków na podstawie wiersza K.s.124,125;

-pokazanie Wisły na mapie, wyszukanie Krakowa, ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem Ćw.s.53,54;

-prezentacja zabytków Krakowa na podstawie albumów, ilustracji;

-prezentacja hejnału z Wieży Mariackiej w Krakowie CD.20;

-nauka piosenki „Krakowiaczek ci ja” i utrwalenie tańca CD.14;

-prezentacja stroju krakowskiego na podstawie ilustracji Ćw.s.51 – omówienie wyglądu, nazywanie części stroju;

-słuchanie nagrania krakowiaka w wykonaniu krakowskiej kapeli ludowej CD.15;

-zapoznanie z legendą „O smoku wawelskim i szewcu Skubie”- omówienie treści;

-praca plastyczna - wykonanie smoka techniką origami;

 

historyczna

 

 

językowa

 

 

społeczna

 

muzyczna

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin