Styczeń.doc

(156 KB) Pobierz
Styczeń -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych

Styczeń -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VIII)

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „Zegar odmierza czas”

1.„Witaj nowy roku”

-kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;

-redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat;

-kształcenie umiejętności prowadzenia obserwacji otoczenia;

-rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej;

-doskonalenie umiejętności wyrażania emocji;

-ilustrowanie muzyki ruchem;

-rozwijanie sprawności percepcyjno-motorycznej;

-kształtowanie pojęcia liczby 6;

-doskonalenie umiejętności klasyfikowania (tworzenie zbiorów);

-rozwijanie sprawności ruchowej;

I. Swobodne wypowiedzi na temat minionych świąt;

II. Słuchanie wiersza L. J. Kerna „Bajka o starym i nowym roku”- rozmowa na temat treści wiersza;

-wyjście na spacer –obserwacja otoczenia, wyjaśnianie zjawisk związanych z zimą –swobodne wypowiedzi dzieci;

-tworzenie „Zimowego wzoru” –ćw. usprawniające ręce;

-„Bałwanek” - wycinanka W.

-„Sanna”- zabawa ruchowa CD.1 (semestr II);

-kształtowanie pojęcia liczby 6 w aspekcie głównym i porządkowym, wyodrębnianie podzbiorów w danym zbiorze, pokaz cyfry 6 i omówienie jej wyglądu, wykonywanie zadań w zeszycie ćwiczeń Ćw.s.3;

-ćwiczenia grafomotoryczne–pisanie po śladzie cyfry 6 Ćw.s.4 z.1,2;

-ćwiczenia w posługiwaniu się liczebnikami w aspekcie głównym i porządkowym Ćw.s.4 z.3;

-„Ile krążków w zbiorze tyle nas w gromadce”- porównywanie liczebności dwóch zbiorów w zakresie 6;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych;

językowa

 

 

społeczna

 

 

przyrodnicza

 

 

muzyczna

 

 

plastyczna

 

 

matematyczna

 

ruchowa

-uważnie słucha tekstów literackich i rozumie ich sens;

-wypowiada się na podany temat;

-potrafi obserwować zmiany zachodzące w najbliższym środowisku;

-dostosowuje ruch do charakteru i tempa muzyki;

-wykazuje się refleksem i spostrzegawczością;

-potrafi okazywać radosne emocje;

-potrafi komunikować się z rówieśnikami podczas wspólnej zabawy w grupie;

-liczy w zakresie 6, stosując liczebniki główne i porządkowe;

-rozpoznaje i odczytuje zapisane liczby;

-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;

2.„Dwunastu braci i cztery siostry”

-poznawanie utworów literackich związanych z tematem zajęć;

-poznawanie nazw pór roku i nazw miesięcy;

-doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na podstawie wysłuchanego tekstu;

-rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego na podstawie ustalania kolejności zdarzeń i morału wysłuchanej baśni;

-ćwiczenie spostrzegawczości;

-doskonalenie umiejętności klasyfikacji wg określonej cechy;

-doskonalenie słuchu fonematycznego – budowanie wyrazów na taką samą głoskę;

I. Zabawy i gry stolikowe –przestrzeganie reguł gier;

II. Słuchanie wiersza E. Szelburg - Zarembiny „Wiersze o miesiącach”- omówienie treści, ustalanie nazw miesięcy zimowych, wiosennych, letnich, jesiennych W. - „Cztery pory roku”;

-słuchanie utworu J. Porazińskiej „Baśń o dwunastu miesiącach”- ustalanie kolejności zdarzeń, ocena postaci, wyjaśnienie morału baśni;

-doskonalenie umiejętności klasyfikowania, poprawnego liczenia, rozpoznawania i odczytywania podanych liczb – zabawa „Powitanie pór roku”;

-przeliczanie jednakowych elementów łańcucha Ćw.s.5;

-tworzenie zbiorów ozdób świątecznych (ćwiczenie spostrzegawczości) Ćw.s.6

-zabawa doskonaląca słuch fonematyczny –podawanie słów zaczynających się na określoną sylabę;

-ilustrowanie dowolnej pory roku –ćwiczenie usprawniające ręce;

 

 

językowa

 

 

przyrodnicza

 

 

matematyczna

 

 

plastyczna

 

-słucha tekstów literackich i rozumie ich treść;

-zna nazwy pór roku i nazwy miesięcy (bez zachowania właściwej kolejności);

-wypowiada się swobodnie na podstawie wysłuchanego tekstu;

-wyraża myśli w formie zdania lub kilku zdań;

-używa form grzecznościowych podczas powitania;

-potrafi ustalić kolejność zdarzeń i morał wysłuchanej baśni;

-klasyfikuje przedmioty wg określonej cechy;

-liczy przedmioty, rozpoznaje i odczytuje poznane liczby;

-tworzy wyrazy, znając pierwszą sylabę;

3.„Co roku jesteśmy starsi”

-wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „r”, „R”;

-określanie cech spółgłoski „r”;

-ćwiczenie prawidłowej artykulacji głoski „r”;

-rozwijanie słuchu fonematycznego;

-kształcenie umiejętności dodawania –ustalanie wyników działań przez przeliczanie;

-kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;

-kształtowanie świadomości dostrzegania upływu czasu;

-ćwiczenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;

-ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej wyrazów;

-rozwijanie sprawności grafomotorycznej;

-kształcenie estetyki ruchu;

 

I. Powitalna zabawa integracyjna „Kółko i krzyżyk”;

-obliczenia związane z upływem czasu „Ile to jest?”;

II. Zabawa dydaktyczno-ruchowa „Prezenty pod choinką”- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6;

-gra „Domino”- rozkład liczby 6 na dwa składniki  W.

-słuchanie wiersza T. Kubiaka „Kim będą?”- rozmowa na temat treści wiersza;

-oglądanie fotografii dzieci w różnym wieku - porządkowanie zdjęć;

-czytanie fragm. utworu T. Chudego „Wiersze o czasie”;

-synteza i analiza wyrazów: rok, rak, motor, Radek, wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów zawierających głoskę „r” – określanie cech głoski „r”, ćwiczenia artykulacyjne;

-prezentacja litery „r”, „R”, budowanie modeli wyrazów „rak”, „motor” z podziałem na samogłoski i spółgłoski,

- wyszukiwanie poznanej litery w wyrazach Ćw.s.8.z.1;

-ćwiczenia w czytaniu – odczytywanie zdań i tworzenie wyrazów z sylab Ćw.s.8 z.2,3;

-odszukiwanie różnic między wyrazami Ćw.s.8 z.4;

-doskonalenie umiejętności czytania  K.s.78,79;

-ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie Ćw.s.7;

-ćwiczenia gimnastyczne kształcące estetykę ruchu;

 

matematyczna

 

 

społeczna

 

 

 

 

językowa

 

 

graficzna

 

 

 

ruchowa

-sprawnie liczy w zakresie 6;

-doskonali umiejętność dodawania w zakresie 6;

-potrafi ustalić wyniki działań przez przeliczanie;

-uważnie słucha utworów literackich;

-wypowiada się na dany temat;

-rozpoznaje i nazywa literę „r”, „R” drukowaną i pisaną;

-rozpoznaje głoskę „r” jako spółgłoskę;

-stara się prawidłowo artykułować głoskę „r”;

-wyszukuje poznane litery w wyrazach;

-odczytuje sylaby i wyrazy oraz czyta ze zrozumieniem krótkie teksty;

-podejmuje próby globalnego czytania;

-koloruje według własnych pomysłów;

-rysuje po śladzie;

-sprawnie wykonuje proponowane ćwiczenia gimnastyczne;

4.„Zegary dawniej i dziś”

-kształcenie wrażliwości słuchowej – odgadywanie dźwięków wydawanych przez różne zegary;

-ćwiczenia ortofoniczne;

-rozpoznawanie różnych rodzajów zegarów;

-poznawanie sposobów odmierzania czasu;

-kształcenie umiejętności przedstawiania własnego rozkładu dnia;

-kształcenie umiejętności odczytywania pełnych godzin;

-doskonalenie umiejętności przeliczania do 6;

-utrwalenie obrazu graficznego litery „r”, „R” –pisanie po śladzie;

-doskonalenie umiejętności czytania;

I. „Co to za dźwięk?” –zabawa wprowadzająca w tematykę zajęć (zagadki słowne i dźwiękowe) CD 52-55;

II. Słuchanie wiersza D. Szincel „Zegar”, ćwiczenia ortofoniczne – zabawy dźwiękonaśladowcze;

-prezentacja różnych rodzajów zegarów- zwrócenie uwagi na ich budowę i mechanizmy działania;

-zapoznanie dzieci z historią pierwszych zegarów i sposobami odmierzania czasu;

-rozmowa na temat znaczenia zegarów w naszym życiu K.s.80,81;

-próby odczytywania pełnych godzin na zegarze-omówienie położenia wskazówek podczas pokazywania pełnych godzin;

-ćwiczenia doskonalące umiejętność przeliczania w zakresie 6 –przygotowanie do dodawania;

-ćwiczenia w czytaniu – analiza sylabowa wyrazów Ćw.s.10;

-formowanie litery „r”, „R” z plasteliny – utrwalenie obrazu graficznego litery Ćw.s.9 z.1;

-kreślenie po śladzie małej i wielkiej litery „r”, „R” Ćw.s.9 z.2;

-osłuchanie z piosenką „Gwiazdeczki”;

 

 

muzyczna

 

 

 

społeczna

 

 

 

językowa

 

 

 

matematyczna

-rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne zegary, potrafi naśladować dźwięki przez nie wydawane;

-potrafi wymienić różne rodzaje zegarów i wyjaśnić w prosty sposób mechanizmy ich działania;

-potrafi opowiedzieć o pierwszych zegarach i dawnych sposobach odmierzania czasu;

-potrafi opowiedzieć przebieg dnia bohaterki historyjki obrazkowej;

-potrafi opowiedzieć swój plan dnia;

-rozpoznaje i nazywa litery „r”, „R” oraz kreśli je po śladzie;

-czyta wyrazy w zakresie poznanych liter;

-wyszukuje przedmioty wg określonej cechy;

-przelicza zbiory 6-elementowe;

5.„Dni i noce”

-dostrzeganie rytmów biologicznych: przemienności dnia i nocy;

-przygotowanie do świadomego posługiwanie się pojęciem „doba”;

-kształtowanie zdrowego stylu życia– wartość snu i różnych form odpoczynku czynnego i biernego;

-układanie kalendarzy z podziałem na doby;

-kształcenie umiejętności pracy w grupie - inscenizacja piosenki i tworzenie wspólnej pracy plastycznej

-kształtowanie intuicji geometrycznej –efekt odbicia i symetria figur;

-doskonalenie umiejętności tanecznych;

-nauka piosenki o tematyce zimowej;

I. Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Księżyc”- rozmowa o treści wiersza;

II. Zabawa ruchowa „Światło i ciemność”, dostrzeganie rytmu dobowego, stałego następstwa dni i nocy;

-tworzenie kalendarzy z podziałem na dzień i noc, ustalenie, że dzień i noc to doba;

-„Czytanie rysunkowych kalendarzy;

-zabawa ruchowa „Dzień i noc”;

-wykonanie wyklejanki „Miasto nocą”- praca w zespołach;

-obserwowanie zjawiska symetrii –zabawa z lusterkiem, prace plastyczne: „Plama”, „Maluj nitka” z wykorzystaniem zjawiska symetrii, zrobienie wystawki, oglądanie prac i opowiadanie o swoich skojarzeniach;

-zabawy ruchowe przy muzyce – nauka piosenki „Gwiazdeczki” CD.62, ilustrowanie ruchem piosenki – zabawa w zespołach;

-zabawa taneczna z wykorzystaniem melodii piosenki;

 

językowa

 

 

matematyczna

 

 

plastyczna

 

 

ruchowa

 

 

 

 

muzyczna

-dostrzega stałe następstwa dni i nocy;

-potrafi przedstawić regularność dni i nocy w formie rytmu obrazkowego układanego w kole;

-zna i rozumie znaczenie słowa „doba”;

-wypowiada się na temat znaczenia snu oraz odpoczynku biernego i czynnego;

-projektuje i wykonuje w grupie kompozycje z figur geometrycznych;

-demonstruje efekt odbicia i symetrii figur geometrycznych i innych wzorów;

-inscenizuje ruchem słowa piosenki we współpracy z grupą;

-tańczy przy muzyce;

-śpiewa piosenkę o tematyce zimowej;

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin