WRZESIEŃ-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich-wych. mgr Małgorzata Żmuda
Cykl tematyczny: „ Wesoła nowina, przedszkole się zaczyna”
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia-dziecko:
1„Wesoła nowina, przedszkole się zaczyna”
-poznawanie swojego miejsca w grupie;
-wdrażanie do kulturalnego zachowania w kontaktach społecznych;
-prezentowanie literatury dziecięcej;
-poznawanie swojej sali zabaw, łazienki, swojego miejsca w szatni;
-poznawanie imion rówieśników;
-poznawanie i ustalanie wybranych norm i zasad zachowania obowiązujących w grupie; zasady bezpieczeństwa zabaw;
I. Zabawy indywidualne wybraną zabawką;
-zabawa „Nauka imion”- wzajemne poznawanie się;
II. Prezentacja opowiadania M. Kownackiej „ Dziś wesoła nowina, przedszkole się zaczyna” – ze zbioru „Wesołe przedszkole”;
-poznanie sali zabaw – rozmieszczenie i przeznaczenie kącików zainteresowań, sprzętów, zabawek, szatni, łazienki – poznawanie i wspólne ustalanie wybranych norm i zasad obowiązujących w grupie;
-słuchanie opowiadania M. Kownackiej „Kukuryku na ręczniku”- ustalenie hasła wzywającego dzieci do mycia rąk;
-pokazanie znaczków indywidualnych i miejsc, w których się znajdują;
- zabawy integrujące grupę metodą pedagogiki zabawy-stwarzanie sytuacji ułatwiających lepsze poznanie się dzieci, poznawanie imion kolegów i koleżanek, tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa;
społeczna
językowa
zdrowotna
ruchowa
-bierze udział w zabawach integracyjnych i
ruchowych,
-zna wybrane imiona rówieśników i nauczycielki;
-rozpoznaje swoją salę zabaw, szatnię i łazienkę;
-zna wybrane zasady- słuchania i mówienia, zabaw w sali zajęć, korzystania z toalety i spożywania posiłków;
-wie jak wygląda jego znaczek rozpoznawczy i gdzie się znajduje;
-potrafi opowiedzieć własnymi słowami treść opowiadania;
-zna hasło mobilizujące do mycia rąk;
2„Poznajemy nasze przedszkole”
-poznawanie różnych pomieszczeń przedszkolnych i ich położenia;
-bezpieczne poruszanie się po budynku przedszkolnym oraz na terenie ogrodu przedszkolnego;
-poznawanie personelu przedszkola;
-poznawanie otoczenia przedszkola-ogród przedszkolny;
-rozwijanie czynnej postawy wobec zdrowia (pobyt na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek);
I. Integrowanie grupy-tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa;
II. Oglądanie i nazywanie różnych pomieszczeń na terenie przedszkola – poznawanie ich funkcji i rozmieszczenia (sale zajęć, sypialnie, gabinety np. dyrektora, intendentki, sala gimnastyczna, kuchnia) – zwrócenie uwagi na bezpieczne poruszanie się po budynku przedszkolnym;
-zapoznanie z dyrekcją i personelem przedszkola;
-zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym-rozmowa na temat zasad obowiązujących podczas zabaw i pobytu w ogrodzie przedszkolnym;
-praca plastyczna „Nasze przedszkole”- odtwarzanie w formie plastycznej przeżyć związanych z wycieczką po przedszkolu;
plastyczna
-nawiązuje kontakt z wybranymi dziećmi;
-zna pomieszczenia przedszkola, potrafi je opisać;
-zna dyrektora przedszkola i innych pracowników;
-poznaje teren, sprzęt i roślinność ogrodu przedszkolnego;
-potrafi bezpiecznie poruszać się na terenie przedszkola i ogrodu przedszkolnego;
-korzysta ze sprzętu i zabawek zgodnie z zasadami ich użytkowania;
-potrafi posługiwać się kredkami, umie wyrazić swoje przeżycia w formie plastycznej, dba o estetykę prac;
3„Każdy z nas ma swój znaczek”
-uważne słuchanie opowiadania nauczyciela;
-wypowiadanie się na podany temat;
-rozpoznawanie swojego znaczka rozpoznawczego;
-kształcenie motoryki dużej – ćwiczenia gimnastyczne;
I. Zabawy integracyjne metodą pedagogiki zabawy;
-zabawa „Magiczny balonik” – ćwiczenie kontroli nad swoim ciałem;
II. Opowiadanie „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach”- utrwalenie znajomości indywidualnych znaczków rozpoznawczych; zabawa dydaktyczna „Czyj to znaczek?”
-rysowanie swojego znaczka rozpoznawczego-umieszczenie go na teczce indywidualnej na prace, zagospodarowanie półek indywidualnych;
-wyszukiwanie znaczków rozpoznawczych w szatni i łazience;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą w Sherborne;
-potrafi opowiedzieć treść bajki;
-rozpoznaje swój znaczek indywidualny, wie gdzie się on znajduje;
-zna podstawowe kolory;
-właściwie komponuje rysunek;
-wykorzystuje symbole do oznaczenia swojej teczki na prace;
- sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
4.„Każda rzecz ma swoje miejsce”
-poznawanie swoich praw i obowiązków, zasad zachowania obowiązujące w grupie;
-dokonywanie wyboru ulubionej piosenki;
-poznawanie słów i melodii wybranej przez grupę piosenki;
I. „Wesołe miny”- komunikaty wyrażane mimiką;
II. Inscenizacja bajki J. Huszczy pt. „Bajeczka o tym, jak to zabawki pewnego razu uciekły z szafki”- wprowadzenie umów dotyczących korzystania z zabawek i przyborów. Wprowadzenie umów dotyczących korzystania z kącików zainteresowań, zabawek, pomocy.
-wysłuchanie piosenek o przedszkolu – wybranie jednej jako piosenki grupy – uzasadnienie wyboru;
-działalność plastyczna inspirowana treścią i melodią piosenki;
muzyczna
-wie, co to jest umowa;
-zna hasło dotyczące sprzątania sali;
-umie dokonać wyboru, próbuje uzasadnić wybór;
-potrafi opowiedzieć treść piosenki, śpiewa jej fragmenty;
-wyraża swoje przeżycia w formie plastycznej, dba o estetykę swojej pracy;
5.„Wiem, jak się zachować w grupie”
-poznawanie swoich praw i obowiązków –wprowadzenie umów dotyczących korzystania z zabawek i pomocy dydaktycznych;
-pomaganie w zagospodarowaniu kącików zainteresowań;
-klasyfikowanie przedmiotów według wybranej cechy;
-określanie kierunków w przestrzeni w czasie zabaw orientacyjno-porządkowych;
I. Zabawa „Dziwne zabawki” – rozwijanie wyobraźni, odprężenie;
II. Oglądanie kodeksu drogowego, regulaminu – „Burza mózgów” -po co są tego rodzaju książki, rozmowa na temat rodzajów kącików zainteresowań, praw i obowiązków wszystkich dzieci, obowiązków dyżurnych odpowiedzialnych za poszczególne kąciki;
-wzbogacenie kącika przyrody o eksponaty przywiezione z wakacji oraz innych kącików o zabawki i pomoce przyniesione przez dzieci – klasyfikowanie zbiorów według cech;
-gry i zabawy ruchowe orientacyjno-porządkowe z określaniem kierunków;
matematyczna
-wypowiada się na określony temat;
-wie, jakie są kąciki zainteresowań, jakie zabawki i pomoce znajdują się w sali;
-klasyfikuje według wybranej cechy;
- zna swoje prawa i obowiązki dotyczące kącików zainteresowań;
-zna kierunki w przestrzeni (przed siebie, za siebie, w bok);
6.„Wspominamy wakacje”
-rozbudzanie zainteresowania krajem ojczystym;
-poznawanie krajobrazów i folkloru ziemi ojczystej – porównywanie, charakterystyczne cechy;
-doskonalenie wypowiedzi ustnych – wypowiadanie się na temat wakacji;
- odgadywanie zagadek słuchowych;
-klasyfikowanie przedmiotów według wskazanej cechy;
-estetyczne wykonywanie prac plastycznych;
I. Ćwiczenie pamięci – gra „Memo”;
II. Słuchanie wiersza I. Landau „Zapamiętam”- rozmowa przy ilustracjach na temat treści wiersza;
-„Opowiadamy o wakacjach”- wypowiedzi dzieci na temat wakacji na podstawie przeżyć, wykorzystanie pamiątek, zdjęć, widokówek przywiezionych z gór, znad morza, jeziora, lasu;
- prezentacja mapy Polski-wskazanie granic Polski, terenów górskich, morza, jezior, Wisły i Odry, kilku większych miast, naszej miejscowości;
-wyszukiwanie rejonów, w których dzieci były w czasie wakacji - rozpoznawanie różnych środowisk, charakterystycznych cech krajobrazu górskiego i nadmorskiego, czym się różnią;
-zabawa ruchowa „Naśladuj”- naśladowanie ruchem wakacyjnych zabaw;
-zagadki słuchowe: „Wakacyjne odgłosy”;
- układanie pamiątek z wakacji – segregowanie według podanej cechy, np. miejsca pochodzenia;
-zabawa słowna „Dokończ zdanie- np. Morze jest…”
-„Letni krajobraz” –praca plastyczna z elementami papieroplastyki;
przyrodnicza
...
iwopaczko