WRZESIEŃ 5l..doc

(152 KB) Pobierz
WRZESIEŃ-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich-wych

 

 

 

WRZESIEŃ-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich-wych. mgr Małgorzata Żmuda

 

 

 

                                            Cykl tematyczny: „ Wesoła nowina, przedszkole się zaczyna”

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia-dziecko:

1„Wesoła nowina, przedszkole się zaczyna”

-poznawanie swojego miejsca w grupie;

-wdrażanie do kulturalnego zachowania w kontaktach społecznych;

-prezentowanie literatury dziecięcej;

-poznawanie swojej sali zabaw, łazienki, swojego miejsca w szatni;

-poznawanie imion rówieśników;

-poznawanie i ustalanie wybranych norm i zasad zachowania obowiązujących w grupie; zasady bezpieczeństwa zabaw;

I. Zabawy indywidualne wybraną zabawką;

-zabawa „Nauka imion”- wzajemne poznawanie się;

II. Prezentacja opowiadania M. Kownackiej „ Dziś wesoła nowina, przedszkole się zaczyna” – ze zbioru „Wesołe przedszkole”;

-poznanie sali zabaw – rozmieszczenie i przeznaczenie kącików zainteresowań, sprzętów, zabawek, szatni, łazienki – poznawanie i wspólne ustalanie wybranych norm i zasad obowiązujących w grupie;

-słuchanie opowiadania M. Kownackiej „Kukuryku na ręczniku”- ustalenie hasła wzywającego dzieci do mycia rąk;

-pokazanie znaczków indywidualnych i miejsc, w których się znajdują;

- zabawy integrujące grupę metodą pedagogiki zabawy-stwarzanie sytuacji ułatwiających lepsze poznanie się dzieci, poznawanie imion kolegów i koleżanek, tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa;

 

 

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

zdrowotna

 

 

ruchowa

-bierze udział w zabawach integracyjnych i

ruchowych,

-zna wybrane imiona rówieśników i nauczycielki;

-rozpoznaje swoją salę zabaw, szatnię i łazienkę;

-zna wybrane zasady- słuchania i mówienia, zabaw w sali zajęć, korzystania z toalety i spożywania posiłków;

-wie jak wygląda jego znaczek rozpoznawczy i gdzie się znajduje;

-potrafi opowiedzieć własnymi słowami treść opowiadania;

-zna hasło mobilizujące do mycia rąk;

2„Poznajemy nasze przedszkole”

-poznawanie różnych pomieszczeń przedszkolnych i ich położenia;

-bezpieczne poruszanie się po budynku przedszkolnym oraz na terenie ogrodu przedszkolnego;

-poznawanie personelu przedszkola;

-poznawanie otoczenia przedszkola-ogród przedszkolny;

-rozwijanie czynnej postawy wobec zdrowia (pobyt na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek);

 

I. Integrowanie grupy-tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa;

II. Oglądanie i nazywanie różnych pomieszczeń na terenie przedszkola – poznawanie ich funkcji i rozmieszczenia (sale zajęć, sypialnie, gabinety np. dyrektora, intendentki, sala gimnastyczna, kuchnia) – zwrócenie uwagi na bezpieczne poruszanie się po budynku przedszkolnym;

-zapoznanie z dyrekcją i personelem przedszkola;

-zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym-rozmowa na temat zasad obowiązujących podczas zabaw i pobytu w ogrodzie przedszkolnym;

-praca plastyczna „Nasze przedszkole”- odtwarzanie w formie plastycznej przeżyć związanych z wycieczką po przedszkolu;

 

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

zdrowotna

 

 

plastyczna

-nawiązuje kontakt z wybranymi dziećmi;

-zna pomieszczenia przedszkola, potrafi je opisać;

-zna dyrektora przedszkola i innych pracowników;

-poznaje teren, sprzęt i roślinność ogrodu przedszkolnego;

-potrafi bezpiecznie poruszać się na terenie przedszkola i ogrodu przedszkolnego;

-korzysta ze sprzętu i zabawek zgodnie z zasadami ich użytkowania;

-potrafi posługiwać się kredkami, umie wyrazić swoje przeżycia w formie plastycznej, dba o estetykę prac;

3„Każdy z nas  ma swój znaczek

-uważne słuchanie opowiadania nauczyciela;

-wypowiadanie się na podany temat;

-rozpoznawanie swojego znaczka rozpoznawczego;

-kształcenie motoryki dużej – ćwiczenia gimnastyczne;

I. Zabawy integracyjne metodą pedagogiki zabawy;

-zabawa „Magiczny balonik” – ćwiczenie kontroli nad swoim ciałem;

II. Opowiadanie „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach”- utrwalenie znajomości indywidualnych znaczków rozpoznawczych; zabawa dydaktyczna „Czyj to znaczek?

-rysowanie swojego znaczka rozpoznawczego-umieszczenie go na teczce indywidualnej na prace, zagospodarowanie półek indywidualnych;

-wyszukiwanie znaczków rozpoznawczych w szatni i łazience;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą w Sherborne;

językowa

 

 

społeczna

 

 

plastyczna

 

ruchowa

-potrafi opowiedzieć treść bajki;

-rozpoznaje swój znaczek indywidualny, wie gdzie się on znajduje;

-zna podstawowe kolory;

-właściwie komponuje rysunek;

-wykorzystuje symbole do oznaczenia swojej teczki na prace;

- sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;

4.„Każda rzecz ma swoje miejsce”

-poznawanie swoich praw i obowiązków, zasad zachowania obowiązujące w grupie;

-dokonywanie wyboru ulubionej piosenki;

-poznawanie słów i melodii wybranej przez grupę piosenki;

I. „Wesołe miny”- komunikaty wyrażane mimiką;

II. Inscenizacja bajki J. Huszczy pt. „Bajeczka o tym, jak to zabawki pewnego razu uciekły z szafki”- wprowadzenie umów dotyczących korzystania z zabawek i przyborów. Wprowadzenie umów dotyczących korzystania z kącików zainteresowań, zabawek, pomocy.

-wysłuchanie piosenek o przedszkolu – wybranie jednej jako piosenki grupy – uzasadnienie wyboru;

-działalność plastyczna inspirowana treścią i melodią piosenki;

 

językowa

społeczna

 

muzyczna

 

plastyczna

-wie, co to jest umowa;

-zna hasło dotyczące sprzątania sali;

-umie dokonać wyboru, próbuje uzasadnić wybór;

-potrafi opowiedzieć treść piosenki, śpiewa jej fragmenty;

-wyraża swoje przeżycia w formie plastycznej, dba o estetykę swojej pracy;

5.„Wiem, jak się zachować w grupie”

-poznawanie swoich praw i obowiązków –wprowadzenie umów dotyczących korzystania z zabawek i pomocy dydaktycznych;

-pomaganie w zagospodarowaniu kącików zainteresowań;

-klasyfikowanie przedmiotów według wybranej cechy;

-określanie kierunków w przestrzeni w czasie zabaw orientacyjno-porządkowych;

I. Zabawa „Dziwne zabawki” – rozwijanie wyobraźni, odprężenie;

II. Oglądanie kodeksu drogowego, regulaminu – „Burza mózgów” -po co są tego rodzaju książki, rozmowa na temat rodzajów kącików zainteresowań, praw i obowiązków wszystkich dzieci, obowiązków dyżurnych odpowiedzialnych za poszczególne kąciki;

-wzbogacenie kącika przyrody o eksponaty przywiezione z wakacji oraz innych kącików o zabawki i pomoce przyniesione przez dzieci – klasyfikowanie zbiorów według cech;

-gry i zabawy ruchowe orientacyjno-porządkowe z określaniem kierunków;

językowa

 

 

społeczna

 

 

matematyczna

 

 

ruchowa

-wie, co to jest umowa;

-wypowiada się na określony temat;

-wie, jakie są kąciki zainteresowań, jakie zabawki i pomoce znajdują się w sali;

-klasyfikuje według wybranej cechy;

- zna swoje prawa i obowiązki dotyczące kącików zainteresowań;

-zna kierunki w przestrzeni (przed siebie, za siebie, w bok);

6.„Wspominamy wakacje”

-rozbudzanie zainteresowania krajem ojczystym;

-poznawanie krajobrazów i folkloru ziemi ojczystej – porównywanie, charakterystyczne cechy;

-doskonalenie wypowiedzi ustnych – wypowiadanie się na temat wakacji;

- odgadywanie zagadek słuchowych;

-klasyfikowanie przedmiotów według wskazanej cechy;

-estetyczne wykonywanie prac plastycznych;

 

I. Ćwiczenie pamięci – gra „Memo”;

II. Słuchanie wiersza I. Landau „Zapamiętam”- rozmowa przy ilustracjach na temat treści wiersza;

-„Opowiadamy o wakacjach”- wypowiedzi dzieci na temat wakacji na podstawie przeżyć, wykorzystanie pamiątek, zdjęć, widokówek przywiezionych z gór, znad morza, jeziora, lasu;

- prezentacja mapy Polski-wskazanie granic Polski, terenów górskich, morza, jezior, Wisły i Odry, kilku większych miast, naszej miejscowości;

-wyszukiwanie rejonów, w których dzieci były w czasie wakacji - rozpoznawanie różnych środowisk, charakterystycznych cech krajobrazu górskiego i nadmorskiego, czym się różnią;

-zabawa ruchowa „Naśladuj”- naśladowanie ruchem wakacyjnych zabaw;

-zagadki słuchowe: „Wakacyjne odgłosy”;

- układanie pamiątek z wakacji – segregowanie według podanej cechy, np. miejsca pochodzenia;

-zabawa słowna „Dokończ zdanie- np. Morze jest…”

-„Letni krajobraz” –praca plastyczna z elementami papieroplastyki;

 

społeczna

 

 

 

językowa

 

 

 

przyrodnicza

 

 

 

matematyczna

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin