zimowe ferie.doc

(50 KB) Pobierz
CELE OPERACYJNE

4. BEZPIECZNE FERIE ( 25- 29.I.2010 )

 

CELE OGÓLNE:

1.      Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w grach i zabawach sportowych;

2.      Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

3.      Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

 

SPOSÓBY REALIZACJI TREŚCI PROGRAMOWYCH

CELE OPERACYJNE

Dziecko:

 

1. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania kształtów niektórych przedmiotów za pomocą zmysłu dotyku, nazywanie przedmiotów i odzieży związanej z zimą.

- zabawa na powitanie: „gwiazdki”;

- rozpoznawanie przedmiotów ukrytych w worku za pomocą dotyku, nazywanie przedmiotów, analiza i synteza słuchowa wyrazów;

- zabawa dydaktyczna: „ubieramy Jasia”, dopasowywanie do sylwety chłopca zimowych ubrań;

- łączenie elementów odzieży w pary, klasyfikowanie ze względu na kolor i wielkość;

 

2. Zabawy muzyczno- ruchowe z wykorzystaniem piosenki: „bałwanki”.

- zabawa ruchowa w parach: „toczymy kule”;

- słuchanie nagrania piosenki, rozmowa na temat treści i charakteru melodii;

- zabawa z wykorzystaniem utworu, integracja grupy we wspólnej zabawie;

- nauka piosenki małymi fragmentami metodą ze słuchu;

 

 

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

- przestrzega umów i zasad ( 17 );

- współdziała podczas gier, zabaw i tańców ( 18 );

- uczestniczy we wspólnych zabawach ( 18 );

 

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.

- porządkuje po sobie miejsce pracy ( 19 );

- dba o porządek ( 19 );

 

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

- wyraża swoje myśli i przeżycia ( 25 );

- wspólnie układa opowiadania ( 25 );

- podaje zakończenia opowiadań ( 25 );

- układa historyjki obrazkowe ( 26 );

- formułuje dłuższe wypowiedzi ( 26 );

 

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

- rozpoznaje przedmioty za pomocą dotyku ( 35 );

- uczestniczy w zabawach rozwijających umiejętność klasyfikowania ( 34 );

- nazywa i wskazuje części ciała ( 38 );

- łączy czynność z jej skutkiem ( 37 );

- rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe ( 37 );

- układa i opowiada historyjki obrazkowe ( 37 );

- rozwija myślenie logiczne poprzez rozwiązywanie rebusów i zagadek ( 36 );

- zadaje pytania ( 36 );

 

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

- utrwala orientację w schemacie ciała ( 59 );

- uczestniczy w zabawach ruchowych kształtujących właściwa postawę ciała ( 60 );

- ubiera się odpowiednio do warunków atmosferycznych ( 61 );

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych ( 60 );

- uczestniczy w zabawach z elementami rywalizacji ( 60 );

 

6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

- poznaje sytuacje zagrażające bezpieczeństwu ( 63 );

- wybiera bezpieczne miejsca do zabaw ( 63 );

- poznaje role policjanta dbającego o bezpieczeństwo ( 63 );

- sygnalizuje potrzebę pomocy ludziom w sytuacjach zagrożenia ( 63 );

 

7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.

 

8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

- uczestniczy w zabawach rytmicznych, pląsach przy muzyce ( 49 );

- śpiewa piosenki z całą grupą ( 48 );

- uczy się piosenek metoda ze słuchu ( 48 );

- rytmicznie porusza się przy muzyce ( 49 );

 

9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.

- nazywa barwy podstawowe i pochodne ( 51 );

- rysuje, maluje farbami ( 52 );

- poznaje różne techniki plastyczne ( 52 );

- potrafi wycinać, wydzierać, lepić z plasteliny ( 52 );

 

10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

 

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk

atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

- poznaje zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy ( 42 );

- obserwuje zmiany w przyrodzie ( 42 );

- poznaje kalendarz pogody ( 42 );

- samodzielnie przeprowadza doświadczenia ( 46 );

 

12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.


13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

- klasyfikuje przedmioty pod względem jednej lub kilku cech ( 39 );

- porównuje liczebność zbiorów ( 39 );

- dodaje i odejmuje w zakresie 10 ( 40 );

- porównuje wysokość przedmiotów względem siebie ( 40 );

- porządkuje przedmioty od najmniejszego do największego i odwrotnie ( 40 );

 

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

- składa pocięte obrazki w całość bez wzoru ( 27 );

- rozpoznaje napisy całościowe ( 29 );

- wyodrębnia w słowach głoski i sylaby ( 28 );

- posługuje się różnymi rodzajami kredek ( 29 );

- wykonuje prace plastyczne różnymi technikami ( 30 );

- nabywa precyzji wykonywania ruchów dłońmi ( 31 );

- rozwija koordynację wzrokowo- ruchową ( 30 );

- właściwie gospodaruje przestrzenią kartki ( 31 );

- wykonuje czynności na czas( 32 );

 

15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

 

 

 

1. Porównywanie i zauważanie różnic w wyglądzie przedmiotów, układanie zbiorów.

- rozmowa kierowana w oparciu o ilustracje na temat: „czym bawimy się zimą”?;

- rozwiązywanie zagadek słownych, nazywanie przedstawionych przedmiotów;

- segregowanie sylwet ze względu na wyróżnione cechy;

- przeliczanie, porównywanie z użyciem określeń: „o tyle więcej, o tyle mniej”;

- zabawa ruchowa w parach: „zimowe zaprzęgi”;

 

2. 25 minutowy zestaw ćwiczeń gimnastycznych

 

1. Przypomnienie i utrwalenie podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych w oparciu o opowiadanie: „ O nierozsądnym Tomku”.

- słuchanie opowiadania, układanie ilustracji według kolejności zdarzeń;

- rozmowa na temat zachowania chłopca i ewentualnych następstw;

- podawanie przykładów bezpiecznej zabawy;

- przypomnienie numerów alarmowych;

- zabawa z elementami dramy: „wzywamy pomoc”;

 

2. Praca plastyczna: „Bałwanki”.

- tworzenie kulek z pociętych kawałków bibuły;

- wyklejanie konturów bałwanka;

- ozdabianie elementów postaci wydzierankami z papieru;

- wystawa prac;

- porządkowanie stanowiska;

 

1. Doskonalenie umiejętności pracy w grupie, zabawy z elementami rywalizacji.

- rozwiązywanie tematu zajęć poprzez układanie liczb w kolejności;

- odczytanie rebusu;

- podział na grupy, wykonywanie zadań według instrukcji słownej nauczyciela:

Wykonywanie doświadczeń, rozwiązywanie rebusów, układanie puzzli- zagadek;

- przedstawienie wyników swojej pracy na forum;

 

2. Zabawy muzyczno- rytmiczne, doskonalenie poczucia rytmu, umiejętności posługiwania się instrumentami perkusyjnymi.

- określanie pogody za oknem;

- próby odtwarzania stanów pogodowych za pomocą instrumentów perkusyjnych;

- zabawa relaksacyjna: „Śnieżynki”;

 

1. Rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo- skutkowego i wyobraźni, układanie historyjki obrazkowej.

- słuchanie opowiadania o przygodach bałwanków;

- układanie ilustracji według kolejności zdarzeń;

- podejmowanie prób wymyślania zakończenia;

- zabawa słowna: „lubię zimę, bo …”;

- zabawa ruchowa: „ śnieżki”;

 

2. Praca plastyczna w grupach: „zimowy krajobraz”.

- zapoznanie ze sposobem wykonania pracy;

- podział na zespoły;

- tworzenie zimowego krajobrazu z wykorzystaniem techniki „collage”;

- prezentacja prac w kąciku dla rodziców;

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin