4. BEZPIECZNE FERIE ( 25- 29.I.2010 )
CELE OGÓLNE:
1. Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w grach i zabawach sportowych;
2. Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
3. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
SPOSÓBY REALIZACJI TREŚCI PROGRAMOWYCH
CELE OPERACYJNE
Dziecko:
1. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania kształtów niektórych przedmiotów za pomocą zmysłu dotyku, nazywanie przedmiotów i odzieży związanej z zimą.
- zabawa na powitanie: „gwiazdki”;
- rozpoznawanie przedmiotów ukrytych w worku za pomocą dotyku, nazywanie przedmiotów, analiza i synteza słuchowa wyrazów;
- zabawa dydaktyczna: „ubieramy Jasia”, dopasowywanie do sylwety chłopca zimowych ubrań;
- łączenie elementów odzieży w pary, klasyfikowanie ze względu na kolor i wielkość;
2. Zabawy muzyczno- ruchowe z wykorzystaniem piosenki: „bałwanki”.
- zabawa ruchowa w parach: „toczymy kule”;
- słuchanie nagrania piosenki, rozmowa na temat treści i charakteru melodii;
- zabawa z wykorzystaniem utworu, integracja grupy we wspólnej zabawie;
- nauka piosenki małymi fragmentami metodą ze słuchu;
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- przestrzega umów i zasad ( 17 );
- współdziała podczas gier, zabaw i tańców ( 18 );
- uczestniczy we wspólnych zabawach ( 18 );
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
- porządkuje po sobie miejsce pracy ( 19 );
- dba o porządek ( 19 );
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
- wyraża swoje myśli i przeżycia ( 25 );
- wspólnie układa opowiadania ( 25 );
- podaje zakończenia opowiadań ( 25 );
- układa historyjki obrazkowe ( 26 );
- formułuje dłuższe wypowiedzi ( 26 );
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
- rozpoznaje przedmioty za pomocą dotyku ( 35 );
- uczestniczy w zabawach rozwijających umiejętność klasyfikowania ( 34 );
- nazywa i wskazuje części ciała ( 38 );
- łączy czynność z jej skutkiem ( 37 );
- rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe ( 37 );
- układa i opowiada historyjki obrazkowe ( 37 );
- rozwija myślenie logiczne poprzez rozwiązywanie rebusów i zagadek ( 36 );
- zadaje pytania ( 36 );
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- utrwala orientację w schemacie ciała ( 59 );
- uczestniczy w zabawach ruchowych kształtujących właściwa postawę ciała ( 60 );
- ubiera się odpowiednio do warunków atmosferycznych ( 61 );
- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych ( 60 );
- uczestniczy w zabawach z elementami rywalizacji ( 60 );
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- poznaje sytuacje zagrażające bezpieczeństwu ( 63 );
- wybiera bezpieczne miejsca do zabaw ( 63 );
- poznaje role policjanta dbającego o bezpieczeństwo ( 63 );
- sygnalizuje potrzebę pomocy ludziom w sytuacjach zagrożenia ( 63 );
7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.
8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
- uczestniczy w zabawach rytmicznych, pląsach przy muzyce ( 49 );
- śpiewa piosenki z całą grupą ( 48 );
- uczy się piosenek metoda ze słuchu ( 48 );
- rytmicznie porusza się przy muzyce ( 49 );
9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.
- nazywa barwy podstawowe i pochodne ( 51 );
- rysuje, maluje farbami ( 52 );
- poznaje różne techniki plastyczne ( 52 );
- potrafi wycinać, wydzierać, lepić z plasteliny ( 52 );
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk
atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
- poznaje zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy ( 42 );
- obserwuje zmiany w przyrodzie ( 42 );
- poznaje kalendarz pogody ( 42 );
- samodzielnie przeprowadza doświadczenia ( 46 );
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
- klasyfikuje przedmioty pod względem jednej lub kilku cech ( 39 );
- porównuje liczebność zbiorów ( 39 );
- dodaje i odejmuje w zakresie 10 ( 40 );
- porównuje wysokość przedmiotów względem siebie ( 40 );
- porządkuje przedmioty od najmniejszego do największego i odwrotnie ( 40 );
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
- składa pocięte obrazki w całość bez wzoru ( 27 );
- rozpoznaje napisy całościowe ( 29 );
- wyodrębnia w słowach głoski i sylaby ( 28 );
- posługuje się różnymi rodzajami kredek ( 29 );
- wykonuje prace plastyczne różnymi technikami ( 30 );
- nabywa precyzji wykonywania ruchów dłońmi ( 31 );
- rozwija koordynację wzrokowo- ruchową ( 30 );
- właściwie gospodaruje przestrzenią kartki ( 31 );
- wykonuje czynności na czas( 32 );
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
1. Porównywanie i zauważanie różnic w wyglądzie przedmiotów, układanie zbiorów.
- rozmowa kierowana w oparciu o ilustracje na temat: „czym bawimy się zimą”?;
- rozwiązywanie zagadek słownych, nazywanie przedstawionych przedmiotów;
- segregowanie sylwet ze względu na wyróżnione cechy;
- przeliczanie, porównywanie z użyciem określeń: „o tyle więcej, o tyle mniej”;
- zabawa ruchowa w parach: „zimowe zaprzęgi”;
2. 25 minutowy zestaw ćwiczeń gimnastycznych
1. Przypomnienie i utrwalenie podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych w oparciu o opowiadanie: „ O nierozsądnym Tomku”.
- słuchanie opowiadania, układanie ilustracji według kolejności zdarzeń;
- rozmowa na temat zachowania chłopca i ewentualnych następstw;
- podawanie przykładów bezpiecznej zabawy;
- przypomnienie numerów alarmowych;
- zabawa z elementami dramy: „wzywamy pomoc”;
2. Praca plastyczna: „Bałwanki”.
- tworzenie kulek z pociętych kawałków bibuły;
- wyklejanie konturów bałwanka;
- ozdabianie elementów postaci wydzierankami z papieru;
- wystawa prac;
- porządkowanie stanowiska;
1. Doskonalenie umiejętności pracy w grupie, zabawy z elementami rywalizacji.
- rozwiązywanie tematu zajęć poprzez układanie liczb w kolejności;
- odczytanie rebusu;
- podział na grupy, wykonywanie zadań według instrukcji słownej nauczyciela:
Wykonywanie doświadczeń, rozwiązywanie rebusów, układanie puzzli- zagadek;
- przedstawienie wyników swojej pracy na forum;
2. Zabawy muzyczno- rytmiczne, doskonalenie poczucia rytmu, umiejętności posługiwania się instrumentami perkusyjnymi.
- określanie pogody za oknem;
- próby odtwarzania stanów pogodowych za pomocą instrumentów perkusyjnych;
- zabawa relaksacyjna: „Śnieżynki”;
1. Rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo- skutkowego i wyobraźni, układanie historyjki obrazkowej.
- słuchanie opowiadania o przygodach bałwanków;
- układanie ilustracji według kolejności zdarzeń;
- podejmowanie prób wymyślania zakończenia;
- zabawa słowna: „lubię zimę, bo …”;
- zabawa ruchowa: „ śnieżki”;
2. Praca plastyczna w grupach: „zimowy krajobraz”.
- zapoznanie ze sposobem wykonania pracy;
- podział na zespoły;
- tworzenie zimowego krajobrazu z wykorzystaniem techniki „collage”;
- prezentacja prac w kąciku dla rodziców;
iwopaczko