jesienne zabawy z wiatrem.doc

(70 KB) Pobierz
SPOSOBY REALIZACJI TREŚCI PROGRAMOWYCH

4. JESIENNE ZABAWY Z WIATREM ( 23.- 27.XI.2009 )

 

CELE OGÓLNE:

·         ………………………………………………………………………………………………………….

·         ………………………………………………………………………………………………………….

·         ………………………………………………………………………………………………………….

 

SPOSOBY REALIZACJI TREŚCI PROGRAMOWYCH

 

CELE OPERACYJNE

Dziecko:

 

1. Usprawnianie umiejętności porównywania i odnajdywania takiej samej ilości liczmanów, porównywanie i przeliczanie ilości kropek na latawcach.

- opowiadanie i układanie ilustracji do historyjki obrazkowej: „przygoda z wiatrem”;

- zabawa ruchowa: „tańczmy wkoło”, doskonalenie poczucia rytmu i uchwycenia wartości rytmicznych;

- ćwiczenia matematyczne z latawcami, wyszukiwanie sznurków z kropkami w ilości odpowiadającej liczbie na latawcach, zachęcanie do układania działań w oparciu o przedstawiony schemat obrazkowy.

 

2. Ćwiczenia umuzykalniające w oparciu o treść piosenki: „wietrzyku- psotniku”.

- słuchanie utworu z płyty CD;

- zabawy oddechowe: dmuchanie na paski papieru;

- nauka utworu małymi fragmentami metodą ze słuchu;

- ilustracja ruchowa piosenki;

 

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

·         Uczestniczy we wspólnej zabawie (18);

 

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.

·         Porządkuje miejsce pracy ( 19 );

 

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

·         Wykonuje ćwiczenia oddechowe ( 25 );

·         Uważnie słucha wiersza ( 27 );

·         Wypowiada się zdaniami złożonymi ( 26 );

·         Rozróżnia i odtwarza usłyszane dźwięki ( 24 );

·         Uczestniczy w dyskusji;

 

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

·         Skupia uwagę podczas słuchania opowiadania ( 35 );

·         Układa historyjkę obrazkową, dostrzega przyczynę i skutek wydarzeń ( 37 );

·         Koncentruje swoją uwagę na słuchaniu ( 35 );

·         Rozwija myślenie twórcze poprzez podawanie własnych pomysłów ( 36 );

·         Określa kolejność zdarzeń w historyjkach obrazkowych ( 37 );

·         Układa różne warianty zakończenia opowiadania ( 36 );

 

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

·         Rozwija orientację w przestrzeni;

·         Szybko reaguje na ustalony sygnał ( 60 );

·         Kształtuje prawidłową postawę ( 60 );

·         Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych ( 60 );

·         Uczestniczy w zabawach z elementami rywalizacji ( 61 );

 

6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

·         Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas posługiwania się przyborami ( 63 );

·         Wie, jak należy zachowywać się podczas burzy, huraganu ( 62);
 

7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.

·         Uczestniczy w zabawach pantomimicznych z elementami dramy( 53 );

 

8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

·         Uczestniczy w zabawie rytmicznej;

·         Porusza się przy muzyce w wyznaczonym rytmie;

·         Reaguje na zmiany tempa i dynamiki utworu ( 49 );

·         Słucha nagrania utworów muzycznych ( 48 );

·         Uczy się piosenki metodą ze słuchu ( 48 );

·         Uczy się wybranych tańców ( 49 );

·         Rytmicznie porusza się przy muzyce ( 49 );

·         Wykorzystuje naturalne efekty perkusyjne ( 48 );

·         Odtwarza proste dźwięki na instrumentach perkusyjnych ( 48 );

 

 

9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.

·         Nazywa barwy podstawowe ( 51 );

·         Maluje farbami plakatowymi ( 52 );

·         Odczuwa radość z tworzenia ( 51 );

 

 

10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

·         Poznaje zastosowanie wiatraków w pracy człowieka ( 55 );

·         Organizuje stanowisko pracy;

·         Wycina poszczególne elementy, sprawnie posługuje się nożyczkami

( 52 );

·         Wykorzystuje naturalne odpady do prac plastycznych ( 52 );

·         Samodzielnie używa przyborów do prac plastyczno- technicznych

( 56);

 

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

·         Poznaje zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla jesieni ( 42 );

·         Wymienia miesiące przynależące do jesieni ( 42 );

·         Gromadzi doświadczenia w toku zabaw badawczych ( 41 );


 

12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
 

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

·         Łączy przedmioty na podstawie ilości kropek i odpowiadającej im liczby ( 39 );

·         Posługuje się liczbami w aspekcie kardynalnym ( 40 );

·         Dodaje i odejmuje z wykorzystaniem palców i liczmanów ( 40 );

·         Zauważa i kontynuuje rytmy z liści ( 38 );

·         Buduje dany szereg z liści według treści wiersza ( 39 );

·         Przelicza elementy w szeregu, liczy od dowolnego miejsca ( 39 );
 

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

·         Wyodrębnia w słowach sylaby;

·         Tworzy słowa rozpoczynające się daną sylabą;

·         Dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów ( 28 );

·         Kształtuje precyzję ruchów dłoni poprzez nawlekanie liści na sznurek ( 31 );

 

15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
 

 

1. Rozwijanie mowy i myślenia z wykorzystaniem wiersza B. Szurowskiej: „Wiatr”.

- słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści;

- zabawa twórcza: „co by powiedział wiatr?”;

- oglądanie obrazków przedstawiających dawne i współczesne wiatraki;

- zabawa orientacyjno- porządkowa: „liście na wietrze”;

- zabawa dydaktyczna rozwijająca syntezę i analizę słuchową: „co porwał wiatr”;

- wykonanie formy przestrzennej: „kolorowy wiatrak” z rolek po papierze toaletowym;

 

2. 25- minutowy zestaw ćwiczeń gimnastycznych według S. Owczarek.

 

1. Stwarzanie sytuacji zabawowej wymagającej liczenia, dodawania, odejmowania, rozdawania i rozdzielania po kilka elementów.

- powitanie przy muzyce: „wszyscy są, witam was”;

- zabawa dydaktyczna: „szal pani jesieni”, układanie liści na podkładkach według treści wiersza, dopełnianie i ujmowanie oraz przeliczanie ilości listków, wykonywanie działań na konkretach;

- zabawa ruchowa z kostką, wykonywanie ustalonych ruchów zależnie od ilości wyrzuconych oczek;

- ćwiczenia manualne: nawlekanie liści na sznurki, wprowadzenie elementów rywalizacji;

 

2. Doskonalenie umiejętności rytmicznych poprzez utrwalenie kroków „tańca francuskiego”.

- zabawa rytmiczna: „powtórz za mną”, odtwarzanie rytmów wystukanych przez nauczyciela;

- powtarzanie elementów tańca z wykorzystaniem gazet;

- wspólny taniec w parach;

 

1. Usprawnianie narządów artykulacyjnych poprzez zabawę z opowieścią ruchową: „ Jesienna wichura”.

- słuchanie opowiadania i wykonywanie ruchów i czynności odpowiednich do treści;

- zabawa ruchowa z gazetami: „wietrzyk”, naśladowanie zjawisk pogodowych za pomocą gazety;

- wypowiedzi dzieci dotyczące sposobów zachowania się w niebezpiecznych sytuacjach wynikających ze zjawisk przyrodniczych ( wichura, huragan )

- zabawa dydaktyczna: „grający wietrzyk”, przypomnienie i odgadywanie brzmienia instrumentów perkusyjnych;

- dostrzeganie i kontynuowanie dźwiękowych rytmów.

 

2. Praca plastyczna: „Mój przyjaciel wiatr”- tworzenie kolorowych latawców.

- zapoznanie ze sposobem wykonania pracy;

- samodzielna praca dzieci, sklejanie poszczególnych elementów;

- wystawa prac w kąciku dla rodziców

 

1. Rozwijanie logicznego myślenia i używania określeń dotyczących następstw zdarzeń.

- słuchanie opowiadania pt. : „Wiatr, pani i kapelusz”, układanie ilustracji według kolejności zdarzeń, posługiwanie się określeniami: „potem, przedtem, najpierw;

- doskonalenie aktywności twórczej, wymyślanie zakończenia opowiadania;

- zabawa dramowa: „rozmowa pani z wiatrem”;

- rysowanie zakończenia opowiadania według własnej pomysłowości.

 

2. Zabawy badawcze w ogrodzie przedszkolnym.

- obserwowanie siły i kierunku wiatru za pomocą pasków bibuły;

- tworzenie  bukiecików z liści i rozrzucanie, obserwowanie spadania liści;

- zabawy z elementami rywalizacji;

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin