4. JESIENNE ZABAWY Z WIATREM ( 23.- 27.XI.2009 )
CELE OGÓLNE:
· ………………………………………………………………………………………………………….
SPOSOBY REALIZACJI TREŚCI PROGRAMOWYCH
CELE OPERACYJNE
Dziecko:
1. Usprawnianie umiejętności porównywania i odnajdywania takiej samej ilości liczmanów, porównywanie i przeliczanie ilości kropek na latawcach.
- opowiadanie i układanie ilustracji do historyjki obrazkowej: „przygoda z wiatrem”;
- zabawa ruchowa: „tańczmy wkoło”, doskonalenie poczucia rytmu i uchwycenia wartości rytmicznych;
- ćwiczenia matematyczne z latawcami, wyszukiwanie sznurków z kropkami w ilości odpowiadającej liczbie na latawcach, zachęcanie do układania działań w oparciu o przedstawiony schemat obrazkowy.
2. Ćwiczenia umuzykalniające w oparciu o treść piosenki: „wietrzyku- psotniku”.
- słuchanie utworu z płyty CD;
- zabawy oddechowe: dmuchanie na paski papieru;
- nauka utworu małymi fragmentami metodą ze słuchu;
- ilustracja ruchowa piosenki;
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
· Uczestniczy we wspólnej zabawie (18);
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
· Porządkuje miejsce pracy ( 19 );
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
· Wykonuje ćwiczenia oddechowe ( 25 );
· Uważnie słucha wiersza ( 27 );
· Wypowiada się zdaniami złożonymi ( 26 );
· Rozróżnia i odtwarza usłyszane dźwięki ( 24 );
· Uczestniczy w dyskusji;
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
· Skupia uwagę podczas słuchania opowiadania ( 35 );
· Układa historyjkę obrazkową, dostrzega przyczynę i skutek wydarzeń ( 37 );
· Koncentruje swoją uwagę na słuchaniu ( 35 );
· Rozwija myślenie twórcze poprzez podawanie własnych pomysłów ( 36 );
· Określa kolejność zdarzeń w historyjkach obrazkowych ( 37 );
· Układa różne warianty zakończenia opowiadania ( 36 );
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
· Rozwija orientację w przestrzeni;
· Szybko reaguje na ustalony sygnał ( 60 );
· Kształtuje prawidłową postawę ( 60 );
· Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych ( 60 );
· Uczestniczy w zabawach z elementami rywalizacji ( 61 );
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
· Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas posługiwania się przyborami ( 63 );
· Wie, jak należy zachowywać się podczas burzy, huraganu ( 62);
7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.
· Uczestniczy w zabawach pantomimicznych z elementami dramy( 53 );
8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
· Uczestniczy w zabawie rytmicznej;
· Porusza się przy muzyce w wyznaczonym rytmie;
· Reaguje na zmiany tempa i dynamiki utworu ( 49 );
· Słucha nagrania utworów muzycznych ( 48 );
· Uczy się piosenki metodą ze słuchu ( 48 );
· Uczy się wybranych tańców ( 49 );
· Rytmicznie porusza się przy muzyce ( 49 );
· Wykorzystuje naturalne efekty perkusyjne ( 48 );
· Odtwarza proste dźwięki na instrumentach perkusyjnych ( 48 );
9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.
· Nazywa barwy podstawowe ( 51 );
· Maluje farbami plakatowymi ( 52 );
· Odczuwa radość z tworzenia ( 51 );
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
· Poznaje zastosowanie wiatraków w pracy człowieka ( 55 );
· Organizuje stanowisko pracy;
· Wycina poszczególne elementy, sprawnie posługuje się nożyczkami
( 52 );
· Wykorzystuje naturalne odpady do prac plastycznych ( 52 );
· Samodzielnie używa przyborów do prac plastyczno- technicznych
( 56);
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
· Poznaje zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla jesieni ( 42 );
· Wymienia miesiące przynależące do jesieni ( 42 );
· Gromadzi doświadczenia w toku zabaw badawczych ( 41 );
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
· Łączy przedmioty na podstawie ilości kropek i odpowiadającej im liczby ( 39 );
· Posługuje się liczbami w aspekcie kardynalnym ( 40 );
· Dodaje i odejmuje z wykorzystaniem palców i liczmanów ( 40 );
· Zauważa i kontynuuje rytmy z liści ( 38 );
· Buduje dany szereg z liści według treści wiersza ( 39 );
· Przelicza elementy w szeregu, liczy od dowolnego miejsca ( 39 );
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
· Wyodrębnia w słowach sylaby;
· Tworzy słowa rozpoczynające się daną sylabą;
· Dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów ( 28 );
· Kształtuje precyzję ruchów dłoni poprzez nawlekanie liści na sznurek ( 31 );
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
1. Rozwijanie mowy i myślenia z wykorzystaniem wiersza B. Szurowskiej: „Wiatr”.
- słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści;
- zabawa twórcza: „co by powiedział wiatr?”;
- oglądanie obrazków przedstawiających dawne i współczesne wiatraki;
- zabawa orientacyjno- porządkowa: „liście na wietrze”;
- zabawa dydaktyczna rozwijająca syntezę i analizę słuchową: „co porwał wiatr”;
- wykonanie formy przestrzennej: „kolorowy wiatrak” z rolek po papierze toaletowym;
2. 25- minutowy zestaw ćwiczeń gimnastycznych według S. Owczarek.
1. Stwarzanie sytuacji zabawowej wymagającej liczenia, dodawania, odejmowania, rozdawania i rozdzielania po kilka elementów.
- powitanie przy muzyce: „wszyscy są, witam was”;
- zabawa dydaktyczna: „szal pani jesieni”, układanie liści na podkładkach według treści wiersza, dopełnianie i ujmowanie oraz przeliczanie ilości listków, wykonywanie działań na konkretach;
- zabawa ruchowa z kostką, wykonywanie ustalonych ruchów zależnie od ilości wyrzuconych oczek;
- ćwiczenia manualne: nawlekanie liści na sznurki, wprowadzenie elementów rywalizacji;
2. Doskonalenie umiejętności rytmicznych poprzez utrwalenie kroków „tańca francuskiego”.
- zabawa rytmiczna: „powtórz za mną”, odtwarzanie rytmów wystukanych przez nauczyciela;
- powtarzanie elementów tańca z wykorzystaniem gazet;
- wspólny taniec w parach;
1. Usprawnianie narządów artykulacyjnych poprzez zabawę z opowieścią ruchową: „ Jesienna wichura”.
- słuchanie opowiadania i wykonywanie ruchów i czynności odpowiednich do treści;
- zabawa ruchowa z gazetami: „wietrzyk”, naśladowanie zjawisk pogodowych za pomocą gazety;
- wypowiedzi dzieci dotyczące sposobów zachowania się w niebezpiecznych sytuacjach wynikających ze zjawisk przyrodniczych ( wichura, huragan )
- zabawa dydaktyczna: „grający wietrzyk”, przypomnienie i odgadywanie brzmienia instrumentów perkusyjnych;
- dostrzeganie i kontynuowanie dźwiękowych rytmów.
2. Praca plastyczna: „Mój przyjaciel wiatr”- tworzenie kolorowych latawców.
- zapoznanie ze sposobem wykonania pracy;
- samodzielna praca dzieci, sklejanie poszczególnych elementów;
- wystawa prac w kąciku dla rodziców
1. Rozwijanie logicznego myślenia i używania określeń dotyczących następstw zdarzeń.
- słuchanie opowiadania pt. : „Wiatr, pani i kapelusz”, układanie ilustracji według kolejności zdarzeń, posługiwanie się określeniami: „potem, przedtem, najpierw;
- doskonalenie aktywności twórczej, wymyślanie zakończenia opowiadania;
- zabawa dramowa: „rozmowa pani z wiatrem”;
- rysowanie zakończenia opowiadania według własnej pomysłowości.
2. Zabawy badawcze w ogrodzie przedszkolnym.
- obserwowanie siły i kierunku wiatru za pomocą pasków bibuły;
- tworzenie bukiecików z liści i rozrzucanie, obserwowanie spadania liści;
- zabawy z elementami rywalizacji;
iwopaczko