Drzewko choinkowe.doc

(58 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

Tygodniowe opracowanie książki

M. Mazurek -  „Drzewko choinkowe”.

 

Cel ogólny: zapoznanie z tradycjami i zwyczajami Świąt Bożego Narodzenia

                   

Temat  tygodnia:Zwyczaje świateczne

 

Litera tygodnia: dwuznak „Ch , ch

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1.Co to jest Boże Narodzenie?

2.Co to są Jasełka? Kto wita Pana Jezusa?

3.Jakie potrawy spożywamy w Wigilię?

4.Z kim i dlaczego dzielimy się opłatkiem?

5.W co ubieramy choinkę?

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1. Obserwowanie pogody zimą i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami

    i przeżyciami.

   Cel operacyjny: - dziecko rozumie istotę i konieczność przystosowania się

                                  przyrody do zimy.

 

Działalność matematyczna:

1. Urodziny cyfry 7.

     Cel operacyjny: - dziecko wie jak wygląda cyfra 7, potrafi znaleźć ją wśród

                                    innych cyfr.

 

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Rozwijanie odpowiedzialności poprzez wykonywanie swoich obowiązków

    domowych i przedszkolnych:

a)     sprzątanie swojego pokoju,

b)    sprzątanie zabawek po skończonej zabawie.

Cel operacyjny: - dziecko sprząta po sobie zabawki, umie pomóc w porządkach

                               domowych i przedszkolnych.

 

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym –

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi śmiało i swobodnie wypowiadać się

                                na różne tematy, a w szczególności:

   Co to jest Boże Narodzenie?

   *  Co to są Jasełka? Kto wita Pana Jezusa?

   *  Jakie potrawy spożywamy w Wigilię?

   *  Z kim i dlaczego dzielimy się opłatkiem?

   *  W co ubieramy choinkę?  

2.Urodziny litery dwuznaku „Ch , ch

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera dwuznak „Ch , ch” rozpoznaje

                                 go na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas

    czytania książek w kąciku książki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki

                                  ze Słonecznej Biblioteki.

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia  samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                   napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: choinka, bombki

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: Wigilia, święta

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

3.Pisanie litery dwuznaku „Ch , ch”  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie

   uwagi na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery dwuznaku

   „Ch , ch”.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę dwuznak „Ch , ch” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

 

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki

   i chłopców, od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie

   lub ze wsparciem nauczycielki książki „drzewko choinkowe” i karty  poetyckiej

   oraz innych książeczek ze Słonecznej Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „drzewko choinkowe

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

 

 

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   choinka, święta, wigilia, opłatek...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów:

                                 choinka, święta, wigilia, opłatek

3. Opowiadanie treści wybranej książki ze Słonecznej Biblioteki.

 

Edukacja zdrowotna:

1.Opanowanie umiejętności związanych z samodzielnym ubieraniem się.

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi dbać o własne ubranie estetyczny wygląd.

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Dalsza nauka piosenki „Wesoła choinka”

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać II zwrotkę i refren piosenki.

2. Słuchanie kolęd. Próby śpiewanie ich.

    Cel operacyjny: - dziecko próbuje śpiewać kolędy.

3. Uczestniczenie w Jasełkach – przedstawieniu dla rodziców i dla społeczności

    przedszkolnej.

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi występować przed publicznością, potrafi

                                  wczuwać się w świąteczny nastrój.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Wesoła choinka” – aktywność twórcza.

    P: dowolny materiał z kącika plastycznego.

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi pobudzić swoją wyobraźnię i wykonać

                                   drzewko choinkowe

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Pajac i kaczuszka” – orientacyjno-porządkowa,

                                „Po wąskiej dróżce” – z elementem równowagi.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

   III      Odnajdywanie  swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Przestrzeganie norm, zasad i reguł ustalonych w grupie.

    Cel operacyjny:  - dziecko potrafi zgodnie zachować się podczas zabaw

                                   oraz korzystać ze sprzętu i zabawek.

 

 

2. Rozumienie konieczności poszanowania cudzej własności.

    Cel operacyjny:  - dziecko wie, że nie należy niszczyć rzeczy kolegów

                                   i koleżanek.

3. Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólny udział w uroczystościach

    związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.

    Cel operacyjny: dziecko czuje więź z rodziną

4. Wspólny udział w Wigilijce przedszkolnej.

    Cel operacyjny: dziecko potrafi składać życzenia, rozumie potrzebę

                               uczestniczenia we wspólnej kolacji wigilijnej.

 

Aktywność dramatyczna:

1.Wykorzystanie niewerbalnych środków wyrazu: ruchy ciała, rąk, spojrzenie,

    mimika, uśmiech podczas występów w Jasełkach

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi występować jako aktor.

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

 

1. Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata – dekoracje świąteczne.

   Cel operacyjny: - dziecko dostrzega piękno w dekoracjach świątecznych.

 

 

Zabawy:

1.Zabawa KLANZA:

  - „Gra z pudełkami” – dzieci to pudełka, które otwierają się i wychodzi z nich

                                   ozdoby na choinkę: pajacyk, kaczuszka, kucharz, małpka…                                      

2.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:

  -  „Namaluj literkę dwuznak „Ch, ch”    P: kasza manna, tacki.

3. Zabawa badawcza:

  -   "Świąteczne tradycje” - właściwości papieru; prąd elektryczny (oświetlenie

                                                na choinkę).

4.Zabawy konstrukcyjne:

-         „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                   potrafi współpracować.

5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach

          do tej zabawy,

      -   dziecko potrafi składać obrazek pocięty na części,

      -   dziecko potrafi układać puzzle o różnym stopniu trudności,

      -   dziecko potrafi korzystać z gier, układanek, loteryjek…

6. Zabawa rozwijająca inteligencję emocjonalną:

    -   „Notesik kwiatuszków" - notes, w którym kwiatek to inny dobry

                         uczynek (kwiatki rysują dzieci i są one różnych kolorów).

 

 

   7.Zabawy logopedyczne:

      -  ćwiczenia oddechowe.

  8. Zabawa terapeutyczna:

      - „ Papierowe śnieżki” -  grupa podzielona na dwa zespoły, które stoją

                                           naprzeciwko siebie. Dzieci ugniatają gazetę tworząc

                                           kulki. Następnie uderzają rękoma w kolana i rzucają się

                                           kulkami . Na przerwę w muzyce każdy otrzepuje się

                                            ze śniegu.

            Pomoce: arkusz gazety dla każdego dziecka

  9. Zabawa dydaktyczna:

     -  „Powiedz, co schowałam?  - dzieci siedzą w kole. Nauczycielka rozkłada

                        kilka przedmiotów: bombki, łańcuch, płatek śniegu, postać

                       Mikołaja… i prosi dzieci, aby głośno nazwały leżące przed nią

                       przedmioty. Następnie prosi jedno dziecko o opuszczenie sali by

                        zmienić położenie przedmiotów i schować jeden z nich.

                        Zadanie dziecka: odgadnięcie czego brakuje.

10. Zabawy lingwistyczne:

  - „Zgadywanka słowna” - zadaniem dzieci jest wychwycenie, jakie powstanie

                                             słowo, kiedy dwa słowa spotkają się ze sobą.

                                             Łączenie słów obrazują łączące się dłonie.

                       Materiał nadający się do wykorzystania w tym ćwiczeniu:

                Wie-wiórki; kier-owca; koło-wrotki; śpi-wór; list-opad; wozi-woda;
                dusi-grosz; wino-grona; dusz-pasterz; ćwierć-finał.

11. Zabawy relaksacyjne:

   -  „Łańcuch całusów” – uczestnicy siedzą w kole i kolejno podają swoje imię

                          i przesyłają całusek do osoby, która siedzi obok z prawej strony.

 

Załączniki:  

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin