Temat: Jestem Polakiem - jestem Europejczykiem – zapoznanie z wybranymi krajami UE. Zabawa z globusem, oglądanie mapy Europy, rozmowa na temat UE, zabawa ruchowa z Syriuszem, słuchanie baśni pt: ”Baśń o Europejskich syrenkach”, rozmowa na temat baśni, zabawa ruchowa „Zwiedzamy Europę”, sł. Nagrań rozmów ludzi z innych krajów, zabawa orientacyjno-porządkowa „Podróż”, wykonanie flag wybranych państw UE.
Cele ogólne:
- zapoznanie z wybranymi krajami UE
- rozbudzanie zainteresowań życiem, kulturą i językiem ludzi w innych krajach;
Cele operacyjne:
- dziecko posiada podstawowe wiadomości dotyczące wybranych krajów UE;
- dz. wie co to jest UE;
- dz. potrafi wskazać na mapie Europy;
- dz. uważnie słucha i wykonuje polecenia nauczycielka;
Metody: czynne, oglądowe, rozmowa,
Formy: praca z całą grupą, indywidualna
Pomoce: globus, baśń o europejskich syrenkach, sylwety syrenek, , krążki, mapa Europy, kontury krajów Europy, flagi krajów europejskich, zdjęcia budowli , przedmiotów z różnych krajów, tamburyn, kartki papieru, klej, papier kolorowy, nożyczki.
Przebieg:
1.Zabawa z globusem: nauczycielka pokazuje dzieciom globus. Rozmawia na temat co to jest globus i co on przedstawia. Zwraca uwagę na kolory, wskazuje oceany i nazywa je. Nauczycielka prosi chętne dzieci aby pokręciły globusem, gdy się zatrzyma wskazują podany przez nauczycielkę kontynent. Potem dzieci odpowiadają na pytanie: - który kontynent jest najmniejszy? - na którym kontynencie znajduje się najwięcej państw? - na którym kontynencie leży Polska?./dzieci zauważają że najwięcej państw znajduje się w Europie i Azji. Najmniejszym kontynentem jest Europa. Polska leży na kontynencie europejskim./
2.Oglądanie mapy Europy: nauczycielka pyta z czym kojarzą się dzieciom poszczególne państwa.
3.Rozmowa na temat „co to jest Unia Europejska”:
- wyjaśnienie przez nauczycielkę, że kraje UE współpracują ze sobą i pomagają sobie w różnych sytuacjach i dziedzinach życia.
- dlaczego UE jest potrzebna? Bo gwarantuje utrzymanie pokoju, wolności, demokracji, przestrzegania prawa i wzajemną pomoc. Umożliwia też wspólną pracę.
- czy Polska należy do UE?
- czy to dobrze, że Polska należy do UE? dlaczego?
- Jakie znacie symbole UE? Flaga, hymn, paszport, Syriusz – maskotka dla dzieci.
- święto UE obchodzimy 9 maja na pamiątkę powstania UE.
4. Zabawa ruchowa z Syriuszem: dzieci podskakują, klaszczą tyle razy, w zależności od tego jaką liczbę wskaże nauczyciel. 5. Słuchanie opowiadanej przez nauczycielkę „Baśni o Europejskich syrenkach” z użyciem sylwet. 6. Rozmowa na temat baśni: - dlaczego syrenka chciał pojechać na wycieczkę?
-kogo poprosiła o radę?
- z jakich krajów przypłynęły syrenki? Niemcy, Szwecja, Dania, Wielka Brytania, Francja, Portugalia, Hiszpania, Finlandia, Holandia, Belgia.
7. Oglądanie flag krajów europejskich i konturów tych krajów na mapie Europy, odczytanie przez chętne dzieci nazw krajów.
8. zabawa” Zwiedzamy Europę”.
Nauczycielka wyjaśnia dzieciom, że wybiorą się na wycieczkę po Europie, pociągiem. Leżące na podłodze krążki to tory. Dzieci przechodzą gęsiego po krążkach, dostawiają nogę do nogi na każdym z nich. Po drodze dzieci zatrzymują się na stacjach i poprzez oglądanie zdjęć próbują odgadnąć w jakim kraju się znajdują. Nauczycielka wyjaśnia wszelkie wątpliwości.
Po powrocie z wycieczki dzieci przypinają zdjęcia na tablicy przy właściwym państwie .
9. Słuchanie fragmentów nagrań rozmów ludzi mówiących obcym językiem:
próby rozpoznawania jaki to język i w jakim kraju ludzie się nim posługują.
10. Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Podróż”:
Dzieci biegają po sali – stacji przy dźwiękach tamburynu, na przerwę w grze szybko wskakują do wagonów – krążków.
10. Wykonanie flag różnych krajów europejskich:
- zapoznanie dzieci ze sposobem wykonania pracy:
a) wybór flagi;
b) wycięcie pasków z papieru;
c) naklejenie na szablon flagi;
d) przyklejenie patyczka;
e) przypomnienie o zachowaniu estetyki prac;
11. Samodzielna praca dzieci
kasiapani