egzamin genetyka.pdf
(
130 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Dokument1
Genetyka
1. Czy supresory mutacji typu nonsens działaj
Ģ
na poziomie transkrypcji czy translacji? Odp Uzasadnij.
Supresory mutacji typu nonsens działaj
Ģ
na poziomie translacji. Supresja nonsens- zmiana nukleotydu w
kodonie powoduje powoduje,
Ň
e trójka koduj
Ģ
ca aminokwas zmieni si
ħ
w kodon stop. Polimeraza przepisuje
informacj
ħ
z mRNA na aminokwas. W momencie gdy w wyniku mutacji nonsens natrafi na kodon stop zatrzymuje si
ħ
i ko
ı
czy translacj
ħ
.
2. Schemat do
Ļ
wiadczenia, w którym sklonowane jeden z genów biosyntezy argininy u dro
Ň
d
Ň
y.
> Bierzemy dro
Ň
d
Ň
e, które maj
Ģ
mutacje w genie odpowiedzialnym za produkcje argininy
> Robimy bank genów:
bierzemy dro
Ň
d
Ň
e, homogenizujemy je,
• pobieramy z nich DNA
• DNA i wektor tniemy tym samym enzymem restrykcyjnym.
• za pomoc
Ģ
enzymu ligazy ł
Ģ
czymy DNA z wektorem
• wektory wprowadzamy do dro
Ň
d
Ň
y
• dro
Ň
d
Ň
e wysiewamy na płytk
ħ
> Bankiem genów transformujemy dro
Ň
d
Ň
e,
> Wysiewamy na po
Ň
ywk
ħ
bez argininy,
> Wyro
Ļ
nie tylko szczep zdolny do syntezy argininy.
3. Jak wprowadzi
ę
gen do ro
Ļ
liny.
> Nale
Ň
y zniszczy
ę
Ļ
cian
ħ
komórkow
Ģ
.
> Enzymem celulaza niszcz
ħ
Ļ
cian
ħ
kom. ( w roztworze izotonicznym),
> Bior
ħ
wirusa,
> Usuwam cz
ħĻę
wirusowego DNA i wł
Ģ
czam DNA, które chc
ħ
wprowadzi
ę
do ro
Ļ
liny,
> Wirusem transformuj
ħ
ro
Ļ
lin
ħ
.
4. Osi
Ģ
gni
ħ
cia naukowe:
> Mendel-
sformułował podstawowe prawa dziedziczenia: I-prawo czysto
Ļ
ci gamet,
II-prawo niezale
Ň
nej segregacji gamet.
>
Morgan-
chromosomowa teoria dziedziczno
Ļ
ci,
>
Watson i Crick-
model struktury DNA, parowanie zasad: A=T, G=C
>
A.Z.Fire i C.C.Mello-
Nobel 2.10.2006 za odkrycie "zjawiska interferencji DNA"
5. Wyja
Ļ
nij poj
ħ
cia:
>
Allel-
jeden z dwóch lub wi
ħ
kszej liczby fragmentów, danego genu,
>
Locus-
miejsce przebywania genu na chromosomie.
>
Enhancer-
fragm.. sekwencji DNA wzmacniaj
Ģ
cy efektywno
Ļę
transkrypcji,
>
Mutant-
kom. Lub organizm maj
Ģ
cy mutacj
ħ
,
>
Promotor-
odcinek DNA do którego doł
Ģ
cza si
ħ
polimeraza RNA
>
Operon-
grupa genów zaanga
Ň
owanych w jeden szlak biochemiczny, które wspólnie podlegaj
Ģ
ekspresji.
6. W jakim celu stosuje si
ħ
:
>
Test komplementacji-
je
Ļ
li dwa geny le
ŇĢ
obok siebie na chromosomie to ten test pozwoli
na ustalenie czy dane dwie mutacje zaszły w jednym czy w dwóch ró
Ň
nych genach.
>
Test rekombinacji-
pozwala na stwierdzenie,
Ň
e wyst
Ģ
piły mutacje ró
Ň
nych genów, je
Ļ
li
mamy do czynienia z mutacjami na ró
Ň
nych chromosomach lub le
ŇĢ
cymi daleko od siebie na
jednym chromosomie.
>
Hybrydyzacja-
poszukiwania nowych genów poprzez proces klonowania genów, w
przeszukiwaniu bibliotek genowych, do oszacowania poziomu ekspresji genów poprzez
specyficzn
Ģ
detekcj
ħ
cz
Ģ
steczek mRNA w technice Northerna
7.
U
wy
Ň
linu homozygoty recesywne maj
Ģ
kwiaty białe, a homozygoty dominuj
Ģ
ce czerwone. Z
pola zebrano 120 kwiatów. Czy mo
Ň
na domy
Ļ
li
ę
si
ħ
których jest wi
ħ
cej?
> Nie mo
Ň
na, bo to zale
Ň
y od zbieraj
Ģ
cego©
8. Jak udowodni
ę
,
Ň
e nowotwór wywoływany jest przez mutacje?
> Geny, których dominuj
Ģ
ce mutacje prowadz
Ģ
do nowotworzenia identyfikuje si
ħ
w te
Ļ
cie
transformacji nowotworowej wprowadzaj
Ģ
c DNA wyizolowane z kom. Nowotworowych na
kom. myszy. Obserwuje si
ħ
powstawanie ognisk. Takie kom. mo
Ň
na przeszczepi
ę
na
bezgraniczne myszy. U takich zwierz
Ģ
t przeszczepiona tkanka rozrasta si
ħ
w sposób
autonomiczny.
> W przypadku mutacji recesywnych wykonuje si
ħ
fuzj
ħ
kom. nowotworowych i
zdrowych Obserwujemy supresj
ħ
fenotypu. Zmutowane geny nie s
Ģ
w stanie ujawni
ę
swoich aktywno
Ļ
ci.
9. Ró
Ň
nica mi
ħ
dzy rekombinacj
Ģ
uprawnion
Ģ
i nieuprawnion
Ģ
.
> Rekom, uprawniona-
wymiana homologicznych fragmentów DNA
>
Rekom, nieuprawniona-
wymiana fragmentów nie homologicznych, ma miejsce np.przy
przemieszczaniu si
ħ
transpozonów.
10. Co to jest replikacja semikonserwatywna?
> Semikonserwatywno
Ļę
oznacza,
Ň
e w trakcie replikacji ka
Ň
da z nici jest matryc
Ģ
dla nici
nowosyntetyzowanej (jedna ni
ę
jest nici
Ģ
rodzicielsk
Ģ
a druga nowosyntetyzowan
Ģ
).
11. W jaki sposób otrzymuje si
ħ
„knock out"- celowo uszkodzony jest jeden okre
Ļ
lony gen?
Technika ta zwi
Ģ
zana jest z ukierunkowan
Ģ
mutagenez
Ģ
. Chcemy dokona
ę
zniszczenia
jednego okre
Ļ
lonego genu. Wprowadzamy do genomu myszy sond
ħ
homologiczn
Ģ
do genu, który
chcemy zniszczy
ę
. W
Ļ
rodku sondy umieszczamy gen markerowy. Powstanie hybryda zło
Ň
ona z genu
mysiego i naszego markerowego. Powinno zaj
Ļę
podwójne crossing- over pomi
ħ
dzy cz
Ģ
st. DNA
markera, a cz
Ģ
st. Genu mysiego. W ten sposób gen mysi zostanie zniszczony a jego miejsce zajmie
gen markerowy.
12. Wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci białek- „czynników transkrypcyjnych":
> Budowa domenowa
> Domena wi
ĢŇĢ
ca DNA+ domena aktywuj
Ģ
ca
> Ł
Ģ
cz
Ģ
si
ħ
ze specyficznymi sekwencjami w DNA
> Modulacja aktywno
Ļ
ci transkrypcyjnej genów.
13. Rodzaje genów, których mutacje prowadz
Ģ
do powstania nowotworów:
> Protoonkogeny to np. gent koduj
Ģ
ce:
Ɠ
Czynniki wzrostu
• SIS- ła
ı
cuch B PDGF
V Int2
? Receptory i białka maj
Ģ
ce aktywno
Ļę
kinazy tyrozynowe: Abl, ErbB, Src
Białka G : H-Ras, K-Ras, N-Ras
? Czynniki transkrypcyjne: Myc, Fos, Jun, Rei
Ɠ
Białka cytoplazmatyczne wykazuj
Ģ
ce aktywno
Ļę
kinazy serynowo-
treoninowej: Mos, Raf, Pim- 1
14. Co to jest fenotyp dziki i fenotyp mutanta.
>
Fenotyp dziki-
je
Ļ
li mutacje zaszły w dwóch genach to heterozygota b
ħ
dzie miała fenotyp
nie zmutowany.
ĺ
wiadczy to o komplementowaniu czyli wzajemnym uzupełnianiu si
ħ
dwóch
mutacji czyli o niealleliczno
Ļ
ci zmatow, genów.
>
Fenotyp mutanta-
je
Ļ
li obie mutacje zaszły w tym samym genie.
15. Otrzymanie szczepu E.coli wytwarzaj
Ģ
cego du
Ň
e ilo
Ļ
ci insuliny.
> Robimy cDNA insuliny
> Przygotowujemy plazmid ze wstawk
Ģ
cDNA insuliny
? wybieram plazmid nios
Ģ
cy oporno
Ļę
na ampicylin
ħ
(marker)
? plazmid tn
ħ
enzymem restrykcyjnym
? miejsce ci
ħ
cia enzymem restrykcyjnym wybieram w genie koduj
Ģ
cym B-gal
? na cDNA wprowadzam lepkie ko
ı
ce
? przeprowadzam ligacj
ħ
> Transformuje E.coli plazmidem.
16. Wytwarzanie w kom. E.coli du
Ň
ych ilo
Ļ
ci nie wyst
ħ
puj
Ģ
cego w naturze białka zło
Ň
onego z 16
aminokwasów.
> Ustalam sekwencje białka
> Synteza In vitro nici DNA koduj
Ģ
cego to białko
> Przygotowuj
ħ
plazmid ze wstawk
Ģ
DNA tego białka
? Wybieram plazmid (wektor ekspresyjny) wysokokopiowy nios
Ģ
cy oporno
Ļę
na ampicylin
ħ
(marker)
? Plazmid tn
ħ
enzymem restrykcyjnym (lepkie ko
ı
ce)
? miejsce ci
ħ
cia enzymem restrykcyjnym wybieram w genie koduj
Ģ
cym B-gal (
szczep E.coli musi by
ę
pozbawiony własnej B-gal)
? na cDNA wprowadzam lepkie ko
ı
ce
? przeprowadzam ligacj
ħ
> Transformuje bakterie plazmidem
Transformatory ze wstawk
Ģ
selekcjonuje si
ħ
na podstawie koloru i oporno
Ļ
ci na ampicylin
ħ
.
(kolonie białe, które wyrosły na podło
Ň
u z ampicylin
Ģ
)
17. Jak wykaza
ę
Ň
e dana sekwencja DNA jest rozpoznawana przez czynnik transkrypcyjny?
Technik
Ģ
„foot print"
> Mieszanin
ħ
1-niciowego fragm.. DNA puszczamy na
Ň
el
> Do mieszaniny dodajemy czynnik transkrypcyjny
> Robimy elektroforez
ħ
> Tam gdzie wyst
Ģ
pi przerwa w pr
ĢŇ
kach to do fragm. DNA przyczepi! si
ħ
czynnik
transkrypcyjny.
18. Jak powstaj
Ģ
heterodupleksy w trakcie rekombinacji?
Rekombinacja homologiczna
> Dwie cz
Ģ
st. homolog. ustawiaj
Ģ
si
ħ
naprzeciwko
> W 1 cz
Ģ
st nast
ħ
puje p
ħ
kni
ħ
cie 1 nici, ta ni
ę
dokonuje inwazji na 2 cz
Ģ
st w miejscu
homologicznym
>
Wypiera nic homologiczna z drugiej cz
Ģ
st.
>
Wyp
ħ
tlona ni
ę
zostaje usuni
ħ
ta
>
Powstaje heterodupleks
19. Skrzy
Ň
owano dwa szczepy Aspergillus, z których jeden wymagał do wzrostu argininy a
drugi fenyloalaniny. Jednakowe ilo
Ļ
ci askospor krzy
Ň
owych wysiano na po
Ň
ywk
ħ
kompletn
Ģ
i
minimaln
Ģ
. Na kompletnej wyrosło 100 kolonii, a na minimalnej 25.Zinterpertuj ten wynik.
Kompletna
Minimalna
Arg
+
+
-
+
Phe
+
-
Arg
+
+
-+
+
Phe
+
Arg, Phe- zaszły mutacje
+- dziki, brak mutacji
20. Skrzy
Ň
owano dwa szczepy Aspergillus: proA adE +leu * +pro +ad leuB. Jak zinterpretowa
ę
wyniki tej krzy
Ň
ówki w kolumnie a),b),c),d)????
a
b
c
d
Pro
ad
+
200
200
200
200
+
+
Leu
200
200
200
200
Pro
+
Leu
40
40
200
20
+
Ad
+
40
40
200
20
Pro
Ad
Leu
5
200
200
40
+
+
+
5
200
200
40
Pro
+
+
20
40
200
5
+
ad
leu
20
40
200
5
50- geny lez
Ģ
na jednym
chromosomie
5- podwójne croosing-over
200- u poiomka oznacza, Ze
geny s
Ģ
niesprz
ħŇ
one
Ad. A) Rodzicielskie; pro ad +
+ + leu
U potomka rodziców geny, które s
Ģ
takie same le
ŇĢ
na skraju, a ten który si
ħ
ró
Ň
ni le
Ň
y w
Ļ
rodku.
Liczymy odległo
Ļę
pro-leu. Suma wszystkich = 530. Patrzymy gdzie zaszło crossing-over i dodajemy.
Wynik dzielimy przez 530 i tyle ile % nam wyjdzie to jest liczba crossing-over=odlegk>
Ļ
ci pro-leu.
(40+40+5+5)/530= 90/530 "'100%= 17% Podwójne rekombinanty: pro ad leu
Kolejno
Ļę
ad leu : (20+20+5+5)/530= 9,5%
Ad.B)
Pro ad leu niesprz
ħŇ
one
+ + +
Ad. C)
Wszystkie sa niesprz
ħŇ
one
20. Zaproponuj schemat do
Ļ
wiadczenia, którego celem jest otrzymanie szczepu E.coli
wytwarzaj
Ģ
cego du
Ň
e ilo
Ļ
ci insuliny.
> Robimy bank cDNA dla insuliny (odwrotna transkrypcja)
> cDNA do wektora ekspresyjnego
> Przygotowuj
ħ
plazmid ze wstawk
Ģ
cDNA insuliny
? wybieram plazmid nios
Ģ
cy oporno
Ļę
na ampicylin
ħ
(marker)
? plazmid tn
ħ
enzymem restrykcyjnym
? miejsce ci
ħ
cia enzymem restrykcyjnym wybieram w genie koduj
Ģ
cym 8-gal
? na cDNA wprowadzam lepkie ko
ı
ce
? przeprowadzam ligacj
ħ
Transformuje bakterie plazmidem.
Transformatory ze wstawk
Ģ
selekcjonuje si
ħ
na podstawie koloru i oporno
Ļ
ci na ampicylin
ħ
.
(kolonie białe, które wyrosły na podło
Ň
u z ampicylin
Ģ
)
21. Sklonowano gen myszy zawieraj
Ģ
cy wiele intronow. Chcesz uzyska
ę
ekspresje tego genu w
kom. bakterii. W tym celu nale
Ň
y otrzyma
ę
ten sam gen pozbawiony intronow. Jak to zrobi
ę
?
> Izolacja mRNA z kom. myszy, w których ten gen ulega ekspresji.
> Odwrotna transkrypcja-* cDNA
> Utworzenie plazmidowego banku cDNA
> Przeszukanie banku- jako sondy (wyznakowana) do wykrycia cDNA (kolonii z odpowiednim
plazmidem) interesuj
Ģ
cego nas genu u
Ň
ywam sklonowanego genu
>
Izolacja plazmidu z odpowiedniej kolonii
22. W chromosomach dro
Ň
d
Ň
y wyst
ħ
puje wiele krótkich sekwencji DNA zawieraj
Ģ
cych ars,
które s
Ģ
miejscami startu replikacji DNA. Jak klonowa
ę
sekwencj
ħ
ars?
> Wektor bakteryjny z ori i markerem bakteryjnym, np. genem oporno
Ļ
ci na antybiotyk oraz
markerem dla dro
Ň
d
Ň
y( marker pokarmowy) przeci
Ģę
enzymem restrykcyjnym (MCS w genie
B-gal)
> Tym samym enzymem restr. Strawi
ę
genom dro
Ň
d
Ň
y
> Przeprowadzi
ę
ligacj
ħ
> Wektory ze wstawk
Ģ
wyselekcjonowa
ę
na bakteriach na podstawie oporno
Ļ
ci i koloru kolonii
(białe i oporne)
> Wyizolowa
ę
z nich plazmid
> Transformowa
ę
nim dro
Ň
d
Ň
e
> Wektor w którym jest ars staje si
ħ
bifunkcjonalny, wektory z inn
Ģ
wstawk
Ģ
gubi
Ģ
si
ħ
przy
podziałach- nie mog
Ģ
si
ħ
powiela
ę
Plik z chomika:
ephedra
Inne pliki z tego folderu:
Drożdże jako organizm modelowy w genetyce.pdf
(6536 KB)
genetyka, krzyżówki, zmiennosc.pdf
(1740 KB)
Krzyżówka 2 i 3 punktowa.pdf
(1921 KB)
Schemat rekombinacji homologicznej u E.coli.pdf
(167 KB)
Genetyka mendlowska - wyklad.pdf
(1563 KB)
Inne foldery tego chomika:
ćwiczeniia
'Genomy' Brown'a
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin