Plan pracy dydaktyczno- wychowawczej na miesiąc wrzesień grupa dzieci 6- letnich.
Tematy kompleksowe:
1. Znowu w przedszkolu
2. Jak przechodzimy przez ulice?
3. Nadeszła jesień
4. Gdzie ukryły się witaminki ?- Jemy owoce i warzywa
Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
1. Rozwijanie postawy współgospodarza placówki przedszkolnej.
Dziecko:
• rozpoznaje swój znaczek, znajduje swoją półkę
• rozpoznaje zapisane swoje imię
• dzieli rytmicznie (sylaby) swoje imię i imiona innych dzieci z grupy
• zna zasady bezpieczeństwa w sali (przedszkolu) i poza nią
• odpowiada na pytania
• zna ustalone zasady funkcjonowania w grupie:
– dzieli się zabawkami
§ bezpiecznie korzysta z nożyczek
– uczestniczy w zabawach
– przestrzega zasady kolejnego wypowiadania się
– razem z innymi rozwiązuje problemy
• rysuje postać ludzką z uwzględnieniem proporcji ciała
• rozróżnia części swojego ciała
• stosuje słowa grzecznościowe w kontaktach z dziećmi i dorosłymi
• ustala równoliczność zbiorów poprzez liczenie
2. Zapoznanie z elementarnymi przepisami ruchu drogowego.
• wyodrębnia zdania w wypowiedzi
• odczytuje znaczenie kolorów świateł w sygnalizacji świetlnej
• podporządkowuje się przyjętym zasadom
• interpretuje ruchem tekst piosenki
• zna zasady ruchu pieszego
• ustala związek przyczynowo- -skutkowy w historyjce obrazkowej
• przestrzega zawartych umów
• posługuje się liczebnikami głównymi
• cierpliwie oczekuje na swoja kolej podczas wypowiedzi
• sprawnie i bezpiecznie posługuje się nożyczkami
• dzieli słowa na sylaby
• rozwiązuje zagadki
• szanuje cudzą własność
• klasyfikuje przedmioty ze względu na wybraną cechę
• stosuje słowa i wyrażenia: na, przed sobą, za sobą
• określa kierunki w przestrzeni: na lewo od siebie, na prawo od siebie
3. Wzbogacanie słownika dzieci w miarę poznawania środowiska przyrodniczego.
• podchodzi do nauczyciela na wezwanie
• wymienia zmiany zachodzące w przyrodzie w poszczególnych porach roku
• dzieli się wrażeniami z obserwacji
• zapamiętuje układ dowolnych elementów
• wypowiada się na temat treści utworu
• uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: kształtujących postawę ciała, orientacyjno-porządkowych
• potrafi poruszać się rytmicznie
• ustala równolicznooeć zbiorów poprzez łączenie w pary ich elementów
• stosuje wyrażenia: tyle samo, o jeden więcej, o jeden mniej
• klasyfikuje zbiory według wzrastającej liczby elementów
• potrafi bawić się zgodnie z kolegami
• nazywa zwierzęta żyjące w lesie
• właściwie korzysta z kleju
• naśladuje dźwięki wydawane przez zwierzęta i przyrodę lasu
• potrafi lepić realne kształty
• potrafi obrysować kontury
• wie, że należy umyć ręce po skończonej pracy plastycznej
• określa wysokość dźwięków
• wykonuje ćwiczenia artykulacyjne
• wyodrębnia pierwsze głoski w słowach
• pisze po śladach wyrazy
• używa form grzecznościowych
4. Przestrzeganie zasady właściwego odnoszenia się do przyrody, kulturalnego zachowania się na wycieczkach.
· uważnie słucha opowiadania nauczyciela
· wie , co robi się jesienią na działce
· zna nazwy wybranych warzyw
· potrafi formować z papieru określone kształty
· potrafi poruszać się przy muzyce
· potrafi podzielić proste nazwy obrazków na głoski
· rozpoznaje owoce po wyglądzie, dotyku, smaku
· wie jakie znaczenie dla zdrowia ma poszywanie owoców i warzyw
· dzieli słowa na głoski (3,4- głoskowe)
· wyodrębnia ostatnia głoskę w słowach
· dba o porządek
· zna wybrane rodzaje jabłek
· zna cyfrowe zapisy liczb: 1,2
· uważnie słucha wypowiedzi kolegów
· potrafi współdziałać w zespole
opracowała: mgr Elżbieta Dybowska
WYCH. ZDROWOTNE
WYCH. SPOŁ- MORALNE
WYCH. ESTETYCZNE
plastyczno- techniczne
umuzykalnienie
Rozwijanie umiejętności zapewniających bezpieczeństwo:
- ostrożne u uważne poruszanie się po sali i innych pomieszczeniach przedszkolnych
- nie oddalanie się samodzielnie z placu zabaw do budynku przedszkolnego
Ćwiczenia poranne – zestaw I Przewodnik str.7
Zabawa ruchowa Zapamiętaj swoja parę.
Rozwijanie umiejętności zgodnego funkcjonowania w grupie:
- nie zabieranie innym zabawek,
- nie przeszkadzanie w zabawie,
- nie niszczenie wytworów pracy innych dzieci
- kulturalne odnoszenie się dzieci do siebie,
- używanie form grzecznościowych w kontaktach z rówieśnikami i osobami dorosłymi
1. Rysowanie kredkami nt. „Moja wakacyjna przygoda”. Wyrażanie własnych doświadczeń i przeżyć w formie plastycznej płaskiej.
2. Wycinanie na temat Moja ulubiona zabawka. Odtwarzanie w formie wycinanki kształtu swojej ulubionej zabawki; wyrabianie umiejętności posługiwania się nożyczkami. Bezpieczne korzystanie z nożyczek.
1. Osłuchanie z piosenką W zerówce jest nas wiele (CD1)
2. Tworzenie przez dzieci akompaniamentu do śpiewanej przez nauczyciela piosenki, z wykorzystaniem naturalnych efektów perkusyjnych.
3. Ćwiczenia oddechowe.
4. Ćwiczenia rytmiczne.
5. Kształtowanie umiejętności estetycznego poruszania się w takt muzyki.
Ćwiczenia poranne – zestaw II Przewodnik str.16.
Zabawa ruchowa Samochody.
Stosowanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole, np.: unikanie głośnych rozmów podczas posiłków, wymachiwania łyżką , czy widelcem.
Zaznajomienie dzieci z zasadami ruchu pieszego i kołowego:
- obserwowanie ruchu drogowego
- powiązanie zachowań pieszych z kolorem sygnalizacji świetlnej
1. Malowanie farbami plakatowymi na temat dowolny. Inspirowanie przez dzieci własnych inwencji twórczych. Wyrażanie przeżyć i wiedzy o świecie. Odczuwanie radości z efektów własnej pracy.
2. Wykonanie znaku przejścia dla pieszych- kolorowanie, wycinanie, klejenie. Doprowadzenie pracy do końca, przyzwyczajenie do samodzielnego wybierania i przygotowywania materiałów.
1. Śpiewamy i tańczymy. Przypomnienie i utrwalenie piosenek znanych dzieciom z ubiegłego roku.
2. Osłuchanie z piosenką Fiacik.
3. Ćwiczenia słuchowe- rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez ruszający, jadący i hamujący samochód (CD1)
4. Ćwiczenia inhibicyjno incytacyjne.
5. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
Ćwiczenia poranne- zestaw III Przewodnik str.29.
Zabawa ruchowa Tyle samo.
Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw I Przewodnik str.33. Kształtowanie koordynacji ruchowej i orientacji.
Wyrabianie samodzielności w zakresie sprawnego ubierania się i rozbierania , wieszania okrycia na wyznaczonym miejscu.
Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej i pośredniej obserwacji:
- obserwowanie opadania liści z drzew i poznanie przyczyn tego zjawiska
1. Wykonanie Koszyczka pani Jesieni z pudełeczka po zapałkach i kolorowego papieru. Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy, doskonalenie zręczności palców. Wdrażanie do właściwego nabierania kleju tak, by nie pobrudzić pracy.
2. Lepienie grzybków z plasteliny. Ćwiczenia drobnych ruchów rąk , korzystanie z podkładek w czasie pracy, staranne mycie rąk po skończonych zajęciach.
1. Ćwiczenia inhibicyjno- incytacyjne przy akompaniamencie tamburyna.
2. Zabawa rytmiczna przy piosence Kasztanki.
3. Komponowanie kasztanowej muzyki.
4. Rozpoznawanie wysokości dźwięków.
5. Rozwiązywanie zagadek muzycznych; rozpoznawanie piosenek nuconych bez słów.
Ćwiczenia poranne- zestaw IV Przewodnik str.45.
Zabawa ruchowo- naśladowcza jesienią na działce.
Odpowiednie ubieranie się w zależności od temperatury i rodzaju zabawy oraz od pogody i pory roku.
kagra