chemia.pdf

(3198 KB) Pobierz
175550806 UNPDF
Biuletyn maturalny
Joanna Toczko
Chemia
Centralna Komisja
Egzaminacyjna
publikacja współfinansowana
przez Europejski Fundusz Społeczny
175550806.003.png
Autor biuletynu: Joanna Toczko
Autor opracowania graficznego: Maja Chmura (majachmura@wp.pl)
Redaktor merytoryczny cyklu: Joanna Dziedzic
Redaktor z ramienia CKE: Lucyna Grabowska
Redaktor językowy: Katarzyna Martyka-Fiećko
Redaktor techniczny: Stefan Drobner
Stan prawny na dzień 1 grudnia 2006 r.
Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2007
ISBN 83-7400-218-2
Łamanie tekstu:
Trzecie Oko S.C. (trzecieoko@q.pl)
175550806.004.png
Spis treści
i. Wstęp................................................................. 4
ii. Zanim podejmiesz decyzję................................................. 4
. Jakajeststrukturaiformaegzaminumaturalnegozchemii...................... 6
. Wjakisposóbwynikiegzaminumaturalnegosąprzedstawianenaświadectwie..... 7
. Zjakichpomocymożnakorzystaćwczasieegzaminumaturalnegozchemii........ 7
4. Informatormaturalny..................................................... 8
iii. Jeżeli podjąłeś już decyzję ................................................ 8
. Jakopisanesąwymaganiaegzaminacyjne.................................... 8
. Jakskonstruowanesązadaniaiarkuszeegzaminacyjne......................... 5
. Jakrozwiązywaćzadania..................................................
4. Jakuniknąćtypowychbłędów.............................................. 4
Aneks
czyliprzykładowyarkuszegzaminacyjnydlapoziomurozszerzonegozrozwiązaniami.... 7
175550806.005.png
I
Wstęp
Wmaju2005rokuporazpierwszyodbyłsiępowszechnyegzaminmaturalnywnowejformie.
Wszyscyzdającyrozwiązywalizdanegoprzedmiotutesamezadania,apraceegzaminacyjnesprawdzane
byłypozaszkołąprzezodpowiednioprzeszkolonychegzaminatorówiocenianewedługjednakowych
wcałymkrajukryteriów.Wsesjachmaturalnych,któreodbyłysięw2005i2006roku,egzaminmaturalny
zchemiizdawałookoło7,5%wszystkichprzystępującychdomatury,spośródktórychokoło38%wybrało
jąjakoprzedmiotobowiązkowy.
Wynikiegzaminumaturalnegozchemiipokazały,żenależyonadotrudniejszychprzedmiotów
egzaminacyjnych.Zdrugiejjednakstrony,średniewynikiuzyskaneprzezzdającychchemięsąwzględnie
wysokiewporównaniuzwynikamiuzyskanymizinnychprzedmiotówmatematyczno-przyrodniczych.
Wynikconajmniej30%możliwychdouzyskaniapunktówzpoziomupodstawowegoosiągnęłookoło
95%zdającychw2005rokuiokoło93%wroku2006.Możnazatempowiedzieć,żeegzaminmaturalny
zchemiizdaćbyłodośćtrudno,alejeżeliktośgozdał,tozdobrymwynikiem.Sądzę,żejednązmożliwych
przyczyntakiejsytuacjijestfakt,iżnaukachemiiwymaganietylkozapamiętaniapewnychwiadomości,
aletakżeichzrozumieniaorazumiejętnościlogicznegomyśleniaiprecyzyjnegoformułowaniasądów.Dla
tych,którzychcąnauczyćsięchemiibezpróbyzrozumieniajejpraw,zjawisk,języka,spełnieniewymagań
egzaminacyjnychbędziebardzotrudne,oilewogólemożliwe.Dlatychjednak,którzystarająsięnietylko
zapamiętać,aleizrozumiećwiedzęchemiczną,naukategoprzedmiotuniebędzietrudna,cowięcej,
przyniesiedużosatysfakcji,równieżwpostaciwysokiegowynikunaegzaminiematuralnym.
NiniejszyBiuletynskierowanyjestprzedewszystkimdomaturzystów,którzywybralichemię
jakoprzedmiotegzaminacyjnylubplanujątakądecyzję.Czytelnicyznajdąwnimpodstawowe
informacjeoegzaminieiwskazówki,jakinformacjetewykorzystaćwprzygotowaniudoegzaminu.
Jedenzrozdziałówwcałościpoświęconyjesttemu,jakrozwiązywaćzadaniaegzaminacyjne.Analiza
problemupostawionegowzadaniuorazwybórwłaściwegosposobujegorozwiązaniatowarunki
koniecznedouzyskaniadobrejoceny.Mamnadzieję,żeprzykładyanalizyirozwiązańwybranychzadań
zdotychczasowychsesjimaturalnychpomogąwkształtowaniutakiegopodejściadoegzaminu.
ZapraszamdolekturyBiuletynu,mającnadzieję,żedlaosób,którewybrałychemięjako
przedmiotegzaminacyjny,będzieonpraktycznąpomocąwdobrymprzygotowaniusiędoegzaminu,
aosobyniezdecydowane–zachęcidowyborutegoprzedmiotu.
II
Zanim podejmiesz decyzję
Wrokuszkolnym,wktórymprzystąpiszdoegzaminumaturalnego,czekaciębardzo
ważnadecyzjaowyborzeprzedmiotów,którechcesznamaturzezdawać.Dokońcawrześnia
będzieszmusiałzłożyćdyrektorowiswojejszkoływstępnądeklarację,aniepóźniejniżdo
0grudnia–deklaracjęostateczną.
Jestsprawąoczywistą,żewybórtenpodyktowanyjestprzedewszystkimwymaganiami,
jakiewyższeuczelniestawiająkandydatom,ubiegającymsięoprzyjęcienaokreślonekierunki
studiów.Wartojednakpamiętaćoswoichzainteresowaniachizamiłowaniach,ponieważ
przygotowaniedoegzaminuzprzedmiotu,którylubisziktórymsięinteresujesz,jestowiele
łatwiejsze,niżwprzypadkuprzedmiotu,któregonielubisz,nierozumiesz,alboktórycięnudzi.
Zanimzdecydujeszsięnawybórchemiijakoprzedmiotumaturalnego,zapoznajsię
zponiższymiinformacjami,opracowanyminapodstawieprzepisówprawnychdotyczących
matury.Mówiąoneoróżnychwariantachegzaminuzchemiiikonsekwencjachichwyboru.
Wdalszejczęścitegorozdziałuprzedstawionezostałyinformacjeostrukturzeiformieegzaminu
maturalnegozchemii,pomocach,zktórychmożnakorzystaćwczasieegzaminu,orazoIn-
formatorzematuralnymod005rokuzchemii.
4
175550806.006.png
1
Jaka jest struktura i forma egzaminu maturalnego
z chemii
Egzaminmaturalnyzchemiijestegzaminempisemnymimożebyćzdawanyjakoprzedmiot
wybrany obowiązkowo lub dodatkowo .
1.1
Chemia wybrana jako przedmiot obowiązkowy
Egzaminmaturalnyzchemiijakoprzedmiotuobowiązkowegomożebyćzdawanynapoziomie:
podstawowym
lubrozszerzonym.
Osobyzdającechemięjakoprzedmiotobowiązkowyna poziomie podstawowym rozwiązują
arkusz dla poziomu podstawowego .Osoby,którezdecydowałysięzdawaćchemięjakoprzedmiot
obowiązkowyna poziomie rozszerzonym ,rozwiązują arkusz dla poziomu rozszerzonego .
Ponadto absolwenci klas dwujęzycznych, którzy wybrali chemię jako przedmiot
obowiązkowy ,rozwiązują–poprzerwie– arkusz ,zawierającydodatkowezadaniaegzaminacyjne
przygotowanewjęzykuobcym,będącymdrugimjęzykiemnauczania.Zadaniatesąkonstruowane
zgodniezwymaganiamidlapoziomupodstawowego.
1.2
Chemia wybrana jako przedmiot dodatkowy
Egzamin maturalny z chemii jako przedmiotu dodatkowego jest zdawany na poziomie
rozszerzonym .
Osoby,którezdecydowałysięzdawaćchemięjako przedmiot dodatkowy ,rozwiązują arkusz
dla poziomu rozszerzonego .
Ponadto absolwenci klas dwujęzycznych mogąrozwiązać–poprzerwie– arkusz zawierający
dodatkowezdaniaegzaminacyjneprzygotowanewjęzykuobcym,będącymdrugimjęzykiemnauczania.
Zadaniatesąkonstruowanezgodniezwymaganiamidlapoziomupodstawowego.
Poniższatabelailustrujestrukturęegzaminumaturalnegozchemii.
Poziom
Czas
trwania
Zadania egzaminacyjne
podstawowy
(obowiązkowy dla zdających chemię
napoziomiepodstawowym–jakoprzed-
miotwybranyobowiązkowo)
0
minut
sprawdzająwiedzęiumiejętnośćzas-
tosowaniatejwiedzywpraktyce;obej-
mujązakreswymagańokreślonychdla
poziomupodstawowego
rozszerzony
(dowyboru–alternatywniezpoziomem
podstawowym – dla zdających chemię
jakoprzedmiotwybranyobowiązkowo;
obowiązkowydlazdającychchemięjako
przedmiotwybranydodatkowo)
50
minut
sprawdzająumiejętnośćzastosowania
poznanychmetoddorozwiązywania
problemówdotyczącychtreścizzak-
resu wymagań określonych dla po-
ziomurozszerzonego
zadania dodatkowe dla absolwentów
klas dwujęzycznych
(obowiązkowedlazdającychchemięab-
solwentówklasdwujęzycznych)
80
minut
dotyczątreścizzakresudanegoprzed-
mioturealizowanychwdrugimjęzyku
nauczaniazgodniezwymaganiamidla
poziomupodstawowego
5
175550806.001.png 175550806.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin