Sztormowanie.doc

(35 KB) Pobierz
EKSPLOATACJA STATKU

                               SZTORMOWANIE

 

 

MOMENT  ROZPOCZĘCIA SZTORMOWANIA

 

 

1.FORMUŁA  JAPOŃSKA - Metoda liczenia częstotliwości wchodzenia wody na pokład

  dziobowy.Aby opóżnić sztormowanie możemy zwiększyć zanurzenie dziobu.

2.METODA UŚLIZGU ŚRUBY - W sztormie następuje utrata prędkości,spadek jest > od spadku

  obrotów.Występuje poślizg śruby,który jeśli przekroczy wielkość 25% - należy rozpocząć

  sztormowanie.

 

                         Dhśr.= (1-399(Vst/n*H))*100  gdzie:

 

                         Dhśr - wzrost uślizgu śruby

                         Vst. - prędkość statku

                         n    - obroty

                         H    - skok śruby

 

                         (wynik w procentach)

 

METODY  SZTORMOWANIA

 

1.W celu uniknięcia rezonansu - najskuteczniejszy manewr to zmiana kursu.

2.W razie udarów - zmiana kursu I prędkości

3.Przy wysokich falach z przodu trawersu należy stosować redukcję prędkości – siła

  uderzeń fali o kadłub jest proporcjonalna do kwadratu prędkości statku - aby zmniejszyć

  siłę o połowę,zmniejszamy prędkość o 1/3 - trzymać fale z lewej burty.

4.W celu uniknięcia kołysań wzdłużnych I zalewania najkorzystniejsza jest redukcja

  prędkości.

 

SZTORMOWANIE  DZIOBEM

 

Statek kładziemy na kurs 20-30* do fali I maksymalnie redukujemy prędkość dla utrzymania sterowności.

 

Zalety:

       Zmniejszona siła uderzeń fali o kadłub

       narażony najsilniejszy element kadłuba

       ograniczenie kołysań bocznych

       ograniczenia dryfu wiatrowego

 

Wady  :

       wzrost kołysań wzdłużnych I uderzeń dziobem z wynurzaniem śruby

       powstawanie sił skręcających w kadłubie

       możliwość uszkodzenia osprzętu na dziobie

       wzrost oporów ruchu a nawet ruch wstecz

       metoda niedostępna dla małych statków pod balastem - mała moc maszyn.

 

SZTORMOWANIE  RUFĄ

 

Największym problemem jest takie ustlenie prędkości aby zachować sterowność I fala nie wchodziła na rufę (Vstatku < Vfali).Metoda stosowana przez statki małej mocy pod balastem ale dobrze sterujących.Warunek - bezpieczny obszar przed dziobem statku.

 

Zalety :zmniejszenie kołysań wzdłużnych I naprężeń kadłuba I uderzeń fal.

        ograniczenie wynurzania śruby

        ograniczenie kołysań poprzecznych

 

Wady   :wystawienie rufy na działanie fali

        wydatne pogorszenie sterowności

        broaching,surfing I myszkowanie

       

        UWAGA:MOŻLIWY WARIANT Z PRACĄ MASZYNY WSTECZ

 

SZTORMOWANIE  BURTĄ (PRZY ZATRZYMANEJ MASZYNIE)

 

Jest to pasywne dryfowanie przy naturalnym położeniu statku względem fali I wiatru.

Powstaje korzystne zawirowanie wody wokół kadłuba stwarzające naturalną osłonę.Ma zastosowanie przy małej mocy silnika I małej sterowności statku. Wynik szczególnie korzystny przy sztormach tropikalnych gdy kierunek falowania nie jest zgodny z kierunkiem wiatru.

Warunki sztormowania:

 

                     1.Duża statezność poprzeczna

                     2.Dostateczna przestrzeń po zawietrznej

                     3.Uwaga na rezonans boczny

 

Statek może leżeć w dryfie gdy znajduje się daleko od strefy kołysań bocznych - rezonans.

 

Zalety :

        ograniczenie naprężeń kadłuba

        eliminacja uderzeń fal

        oszczędność paliwa

 

ZWROTY  W  SZTORMIE

 

1.Uprzedzić załogę - maszyna,kuchnia

2.Wybrać moment - statek w strefie mniejszych fal - po szkwale

3.Szybko przejść srefę bocznego działania fal(rezonans) I uderzeń fal.

4.Strefy pokonywać przy PN lub CN

5.Wpadnięcie w rezonans - ster lewo na burtę

 

REZONAMS

 

Wzrost kołysań bocznych I wzdłużnych może wzrosnąć do 3x kołysań bocznych (średnich)statku.Aby przeciwstawić się możemy zmienić kurs lub prędkość.

Rezonans kołysań wzdłużnych I nurzania wiąże się ze zjawiskiem UDARU

I SLEAMINGU.

 

UDAR     - Tępe uderzenie dziobu o falę - następuje gwałtowne zatrzymanie statku

 

SLEAMING - Uderzenie dna statku o wodę z dużym przyśpieszeniem w okolicy 0,1 - 0,2 długości statku.  Możemy go uniknąć przez zwiększenie zanurzenia dziobu,zmianę kursu I prędkości.

 

SURFING  - Statek porusza się z falą - efekt opływu steru jest b.mały

           Statek może być obrucony bokiem I przewrócony(małe statki)

           Należy zmniejszyć szybkość.

 

BROACHING- Powstaje asymetria opływu przy fali z sektorów rufowych oraz większy opór na

           dziobie.Następuje pogorszenie sterowności. Wynurzanie śruby nie powinno

           przekraczać 30% jej średnicy.

 

Rezonans

Może się zdarzyć, że statek płynący ze stałą prędkością po falach może trafić na taką ich długość, że częstotliwość ich uderzania jest równa częstości własnej kiwania statku.  Mówi się, że statek wpada w rezonans, gdyż właśnie rezonansem nazywamy zjawisko, gdy stosunkowo słabe wzbudzenia przekładane w określonych momentach i z określoną częstością powodują iście olbrzymi efekt. Aby zminimalizować efekt kołysania wzdłużnego, przeprowadzane są testy wodne modelu statku. W razie potrzeby modyfikuje się konstrukcje tak, aby utrzymywać kiwanie na akceptowanym poziomie.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin