EKSPLOAT.PDF

(62 KB) Pobierz
EKSPLOAT.WRI
EKSPLOATACJA
Kpt Jerzy Pszenny
Eksploatacja handlowa statku
(12 hrs w tym 1h na sprawdzien).
STRONY W UMOWACH O PRZEWO Z I USóUGOWCY
osoba - (prawna) zespoą grupa, organizacja podlegaja ca prawu handlowemu.
Strony gąo wne - same (lub przez pos rednika) zawieraja mie dzy soba umowe przewozu
U nas rozroz nia sie:
Was ciciel statku (Ship Owner) posiada uprawnienia wadania, korzystania i rozporza dzania
statku.
Armator (Ship Owner) - osoba, ktora uprawia z egluge statkiem wasnym lub cudzym.
strona we wszystkich umowach dot. statku.
Przewoz nik (Carrier lub Ship Owner) - osoba, ktora jest strona we wszystkich umowach
o przewoz.
Wąas ciciel adunku (Cargo Owner) - osoba posiadaja ca prawo korzystania, wadania
i rozporza dzania adunkiem.
Frachtuja cy (Shipper, freighter) - osoba, ktora zawiera z przewoz nikiem (na r-k swoj lub
obcy) umowe na przewoz ąadunku.
- w liniowych : bukuja cy (Shipper)
- w czarterowych : czarteruja cy/frachtuja cy (Charterer)
---
Strony pomocnicze:
Osoby zawieraja ce umowy w cudzym imieniu (i nie ponosza ce odpowiedzialnos ci).
Makler morski (ship broker) - za wynagrodzeniem, na podstawie kaz dorazowego zlecenia,
podejmuje sie pos rednictwa w zawieraniu umow. (Prowizja - commision).
Zaadowca (Shipper) - osoba podejmuja ca sie na zlecenie i r-k frachtuja cego/w.adunku
dostarczenia adunku do przewozu w wykonaniu obowia zku
frachtuja cego.
Ma prawo za dac (u nas) Mate's receipt jako potwierdzenie
wykonania umowy dostarczenia towaru.
Ma prawo za dac wymiany M/R na B/L i ilos ci tych B/L (za zwrotem
oryginau B/L;
prawo wskazania odbiorcy
prawo za dac opisu i stanu adunku na B/L.
prawo decydowania, czy towar moz e byc adowany na pokad.
Odpowiada za zadeklarowanie adunku.
Odpowiada za szkody w przewozie - wobec osob trzecich - z tyt.
wadliwej deklaracji.
Odpowiada za przekroczenie czasu zaąadunku.
Odbiorca (Receiver,Consignee)
osoba, ktorej, lub zlecenie ktorej, nalez y wydac adunek w miejscu
przeznaczenia.
Odbiorca musi wykazac sie legitymacja do odbioru adunku.
Zapacic wszystkie nalez nos ci jaki na niego przypadaja .
Ma prawo reklamacji stanu towaru w trakcie odbioru, jez eli szkody
byy widoczne. Jes li niewidoczne to w cia gu 3 dni od wyadunku.
Spedytor (Forwarding Agent)
osoba zajmuja ca sie zawodowo spedycja , tj podejmuja ca sie we
wasnym imieniu a na cudzy rachunek przesania rzeczy/ąadunkow
i zaąatwienia zwia zanych z tym formalnos ci i dokonania koniecznych
czynnos ci.
Usugowcy:
Agent statkowy (Ship's Agent)
podejmuje sie za wynagrodzeniem staego przedstawicielstwa
Armatora w okres lonym porcie/obszarze (umowa agencyjna
Armator - Agent).
czynnos ci:
- administracyjno - prawne (formalno - prawne)
klarowanie statku, awizacja zaąadowcow i odbiorcow
obsuga statku w czasie postoju (wszystko), pos redniczy
mie dzy statkiem a instytucjami, wyklarowuje statek.
- handlowo-eksploatacyjne
akwizycja, rozeznanie rynku frachtowego, zawieranie
umow zwia zanych z przewozem (holownicze,pilotowe
itp), wystawia B/Ls, inkasowanie frachtow.
wynagradzanie Agenta: wg taryf, umowa, ryczt,
prowizja (% od wysokos ci r-ku). Za h-ekspl. prowizja
od frachtow , jez eli sam to 2-3% (booking commission),
jez eli kto inny to prowizja manipulacyjna (handling
commission) - ca 1- 1.5%. Prowizja inkasowa : 0.5 -
1% od wartos ci frachtu (freight collection commission).
Moz e byc tez prowizja wykąadowa (za wyoz one
pienia dze - outlay commission).
Agent powinien rozliczyc sie z kaz dego statku w cia gu
3 miesie cy (disbursement account). Rozliczenie wydatkow,
czasu i wpywow.
Sztauer (Stevedore)
osoba zajmuja ca sie za wynagrodzeniem za zleceniem
koniecznych prac przy przeąadunku towarow do i ze
statkow, a w szczegolnos ci umieje tnym ukadaniem
adunku na statku.
Uwaga : za sztauowanie odpowiada statek.
Sztauer opacany jest w/g taryfy lub umowy.
Cze sto rowniez za wynajm sprze tu, mocowanie, zamykanie
i otwieranie adowni.
Espertyza (expertise)
umowa o wydanie fachowej opinii w pewnej sprawie.
Osoba o wysokich kwalifikacjach i praktyce w temacie,
ktorym sie zajmuje.
Opaty w/g taryf/stawek jednorazowe.
Usugi kontrolne (Checking)
uzyskanie pewnos ci co do ilos ci, wagi i obje tos ci
jakos ci adunku.
Tallymen. Sporza dza tally-sheets.
Weighers - kontrola wagi. Weigh notes.
Checkers - Volume Note
Probobiorca (Samplers)
Draught surveyors.
WSPOóPRACA KAPITANA Z ARMATOREM/AGENTEM/Wó. óADUNKU/ADMINISTRACJA .
Z armatorem:
- wzajemna informacja (armatorskie suz by: eksploatacyjna, roszczeniowa, ubezpieczeniowa,
techniczna, nawigacyjna)
(instrukcje armatorskie eksploatacyjno-ubezpieczeniowe).
Z wśas cicielem śadunku:
troska o was ciwy przewoz.
- instrukcje od zaąadowcy.
- czynnos ci zwia zane z ąadunkiem wpisywac do dziennika okre towego.
Z konsulami:
- zawiadomienia o -przyjs ciu statku (+ listy zaąogi), opieka przy kopotach
DOKUMENTY STATKU MORSKIEGO
Podzia:
1. Legitymacyjne (konwencja FAL '65 ujednolica dokumenty).
2. Klasyfikacyjne
3. Bezpiecznstwa
Ad.1
a. Certificat of Register (Certyfikat Okre towy) - wystawia sa d (u nas Izba Morska) na
podstawie rachunku i s wiadectwa pomiarowego (Tonnage Certificate, Measurements
Certificate).
Otrzymuje Official Number (numer w rejestrze). Uzyskuje sie prawo bandery, nabywa
sie praw i obowia zkow bandery.
Jez eli kupiony zagranica to konsul wystawia tzw Flag Certificate. Potrzebny do czasu
wystawienia Certyfikatu Okre towego. Waz nosc z reguy na 1 rok, lecz nie duz ej niz
do pierwszego wejs cia do polskiego portu.
b. Mie dzynarodowe S wiadectwo pomiarowe - Tonnage Certificate. Obmiaru dokonuje
(u nas) PRS. Robione w/g konwencji o pomiarach statku (1969 r.).
Przy okazji jeszcze Suez and Panama Tonnage Cert.
(Podaje obliczenie BRT i NRT)
c. Zezwolenie na Radiostacje - Ship's Station (Radio) Licence
Cze stotliwos ci, sygnaą wywoawczy, rodzaj stacji - waz na na 5 lat.
Ad.2
Statek jest zdatny, jez eli odpowiada przepisom kwalifikacyjnym i posiada s wiadectwo.
a. S wiadectwo Klasyfikacyjne. Class Certifikate. Wydaje Towarzystwo klasyfikacyjne
w/g przepisow ktorego statek jest klasyfikowany.
Przeduz enie waz nos ci od przedstawicieli Towarzystwa.
Wydawany na 4 lata.
Potwierdzenie co rok, ale moz na byo przeduz yc o 3 miesia ce. Sta d 3 * 4 = 12 m-cy.
b. Mashinery Certificate - teraz juz razem z "a". Wyste puje jako addandum do "a".
W maszynie przegla dy moga byc robione na bierza co (Continous Certificate).
- traci waz nosc:
po upywie czasu
po awarii
po przerobkach konstrukcyjnych
inspekcja w takich wypadkach wystawia s wiadectwo poawaryjne. Jez eli nie to s wiadectwo na 1
przejs cie. Zas wiadczenie o zdatnos ci do jednorazowej podroz y. (cert.of seaworthiness).
Jez eli nie ma to komisja z 3 kapt/mechanikow.
c. S wiadectwo Klasy Urzadzen Chśodniczych. Cert. Of Class for Refr. Plant). Wydaje
tow.klasyfikacyjne po dokonaniu przegla du. Certyfikat opiewa na konkretne temperatury.
Waz ne na 2 lata.
Ad.3 - wystawiane przez Administracje
a. M.Swiadectwo Wolnej Burty - Int.Load Line Certificate - na podstawie konwencji
o wolnej burcie (1966). Inspekcje i wystawienie - tow.klasyfikacyjne. Statek jest bezpie-
czny i zdatny do z eglugi przy okres lonych zanurzeniach kaduba w odp. strefach
klimatycznych.
Waz nosc 5 lat.
b. S w.bezpieczen stwa statku pasazerskiego w/g konwencji SOLAS 1974
wydawane przez administracje , ktora zleca to instytucjom klasyfikacyjnym.
U nas PRS.
Waz ne na 1 rok
Przy expiracji zwracamy sie do wadzy administracyjne.
Zastepuje 3 s wiadectwa:
-s w. bezp konstrukcji
-s w. bezp wyposaz enia
-s w. bezp radiowego
Inspekcja : udoste pnic wszystkie dokumenty (klasy, przegla dy klasyfikatora, s wiade-
ctwa urza dzen, odzi, tratw, poz arowe, tab.dewiacji, dzienniki, licencje
oficerow/marynarzy itp itd).
Podaje na ile osob wystarcza s rodkow ratunkowych.
Wywieszane w miejscu, gdzie jest doste pny przez pasaz erow.
c.) S wiadectwo pasazerskie (Passanger's Certificate)
Ta sama inspekcja sprawdza stan kabin (w/g konwencji sanitarnej).
Waz na na 1 rok.
"Wszystkie kabiny i pomieszczenia sa zgodne z przepisami administracji i statek
moz e przewozic ... pas. w 1 kl, .... pas. w 2 kl. .... pas w kl.turystycznej, oraz
moz e przewozic ..... zaąogi."
d) S wiadectwo bezpieczen stwa konstrukcji statku towarowego.
Cargo ship safety construction cert.
Waz ne na 4 lata.
Oparte na s wiad.klasyfikacyjnym.
W/g SOLAS
e.) S wiad. bezpieczen stwa wyposazenia stat.towarowego
Cargo ship safety equipment cert.
Waz ne na 2 lata.
W/g SOLAS
Wyposaz enie wystarcz na .... osob.
f.) Cert. bezp. radio-telefonicznego.
R/T safety Cert.
Waz ne na 1 rok.
g) Zas wiadczenie (Karta) bezpieczen stwa .
Seaworthiness Certificate
Zaste puje wszystkie w/w certyfikaty.
Zas wiadczenie na 1 podroz do przejs cia do miejsca, gdzie moz na zrobic
papiery.
h) Certyfikat zwolnienia . Exemption Certificate.
Wydaje sie , jez eli statek z roz nych przyczyn nie moz e spenic warunkow SOLAS
wystawia sie exempt.cxert podaja cy z czego jest zwolniony i na ile.
Podaje sie warunmi na jakich zostaą wystawiony.
i) Mie dz.S wiadectwo Zapobiegania Zanieczyszczaniom Olejami.
IOPP (+ zaąa cznik)
z reguy klasyfikator.
wg MARPOL
Tankowce posiadaja poszerzona ksiazke olejowa .
j.) S w. Bezp. obsady - Safety Manning Cert.
SANITARNE
k) Deratisation Certificate
- waz nosc poą roku
Derat. Exemption Cert. (tez 6 m-cy) - ucieczka od deratyzacji.
Osobnym dokumentem (szczegolnie do roszczen i do odtworzenia faktow) jest Dziennik Okre towy
pos wiadczany przez administracje .
Zegluga Liniowa
Cechy :
- okresowe odjazdy
- mie dzy dwoma koncowymi portami (bazowe)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin