TECHNIKA BURZA MÓZGÓW.doc

(35 KB) Pobierz
TECHNIKA BURZA MÓZGÓW

TECHNIKA BURZA MÓZGÓW

(6-9 lat)

Metoda znana jako „giełda pomysłów”, „fabryka pomysłów”, „sesja wartościowania” lub „metoda Osborna”. Może być stosowana jako rozgrzewka  twórcza przed określonym zadaniem lub jako metoda rozwiązywania problemów oraz jako definiowanie pojęć przez skojarzenia. Metoda pozwala uzyskać w krótkim czasie dużą liczbę zróżnicowanych rozwiązań jednego problemu.

„Burzę mózgów" należy podzielić na trzy etapy:

·         wytwarzanie pomysłów

·         ocena i analiza pomysłów według ustalonych kryteriów

·         zastosowanie pomysłów, rozwiązań w praktyce


TEMAT Urządzamy naszą salę

Materiały

I wariant

·         Duży arkusz papieru

·         Mazak

·         Karteczki samoprzylepne

II wariant

·         Duży arkusz papieru

·         Mazak

·         Karteczki samoprzylepne

·         Kartki A4 dla każdego dziecka

·         Kredki

·         Pisaki

Przebieg

I wariant

  1. Podanie problemu do rozwiązania, np. Jak urządzimy naszą salę?
  2. Uzasadnienie potrzeby zajęcia się tym problemem:
    W tej sali, w której obecnie jesteśmy będziemy bawili się i pracowali przez cały rok. Rozejrzyjcie się po niej i zastanówcie, co chcielibyście zmienić w jej wyglądzie. Zanim przystąpimy do praktycznego działania musimy ustalić, co zmienić i kto ma to zrobić. Dlatego zapoznam Was
    z nową metodą pracy, a mianowicie „burzą mózgów".
  3. Przedstawienie zasady „burzy mózgów":

o        każde dziecko może powiedzieć, co chciałoby, aby znalazło się w naszej klasie,

o        podczas podawania pomysłów nie oceniamy ich, wszystkie uznajemy za właściwe.

  1. Spisywanie wszystkich pomysłów na rozwiązanie problemu.
  2. Głośne odczytanie zgromadzonych propozycji.
  3. Dokonanie wspólnie z dziećmi analizy zebranych pomysłów według ustalonych kryteriów (np. kryterium realności), które z rozwiązań jest realne do zastosowania.
  4. Głosowanie i wybieranie najciekawszych i najbardziej realnych rozwiązań /umownie – każde dziecko może zagłosować trzy razy/.
  5. Ustalenie, co jest realne, np. „posadzenie kwiatów”, kto będzie odpowiedzialny za realizację, kiedy i w jaki sposób, a problem może być nie tylko rozwiązany, ale i urzeczywistniony.

II wariant

Zmiana w punkcie 4 i 5. Młodsze dzieci, te które nie potrafią czytać i pisać, mogą rysować rozwiązania. Następnie należy powiesić ilustracje w widocznym miejscu i omówić je.

W punkcie 7 dzieci mogą przyklejać karteczki np. na trzech rysunkach, gdzie ich zdaniem rozwiązanie jest najbardziej realne.

 

Uwagi i sugestie

·         Nikomu nie wolno krytykować pomysłów.

·         Od liczby uczestników zależy ilość pomysłów bardzo oryginalnych.

·         Elementy sprzyjające generowaniu pomysłów to hałas i śmiech.

·         Prowadzącym może być nauczyciel oraz dziecko.

·         Warto stawiać problemy otwarte, takie, które mogą mieć wiele rozwiązań.

·         Warto odczekać chwilkę, kiedy tworzenie pomysłów wydaje się wyczerpane, bo jest to moment na najbardziej twórcze, nieszablonowe pomysły.

·         Podstawowy cel „burzy mózgów” to długa lista pomysłów.

·         Należy zapisywać pomysły w formie podanej przez dzieci.

·         Warto określić czas na zgłoszenia pomysłów.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin