AGNIESZKA POŁONOWICZ
II FINANSE
PROMOTOR
MGR. GLAPIAK TATIANA
REKLAMA – ZA I PRZECIW
1.CO TO JEST REKLAMA
REKLAMAM A MARKETING
CELE REKLAMY
CZY REKLAMA JEST ZAWSZE POTRZEBNA?
2.CZY REKLAMA KŁAMIE?
KŁAMSTWO W REKLAMIE
PÓŁPRAWDY, ZAFAŁSZOWANIA ,RETUSZE
1. WPROWADZENIE
CLUTTER – CHAOS INFORMACYJNY
„TEMPERATURA” PRZEKAZU
NATARCZYWOŚĆ
PRESTIŻ
TRUDNY BILANS
2.JAK CZĘSTO SIĘ REKLAMOWAĆ?
DYLEMATY PO OPANOWANIU RYNKU
ZASIĘG,CZĘSTOTLIWOŚĆ DŁUGOŚĆ TRWANIA
AKTYWNOŚĆ KONSUMENTA
„BOMBARDOWANIE” REKLAMĄ
3.CO KLIENT CENI W REKLAMIE?
RENTGEN STATYSTYKI
ANALIZA
ZROZUMIAŁOŚĆ I DODATNIE EMOCJE
RYZYKO BŁĘD
ROZDZIAŁ III
REKLAMA TELEWIZYJNA
WSTĘP
CZAS ANTENOWY I WARUNKI JEGO ZAKUPU
JAK POWSTAJE REKLAMA TELEWIZYJNA
PRODUKCJA
JAK OGLĄDANA JEST REKLAMA W TELEWIZJI
TELEWIDZOWIE
CO WIDAĆ, CO SŁYCHAĆ
1.PODSTAWOWE REKLAMÓWKI
DEMONSTRACJA DZIAŁANIA
KAWAŁEK ŻYCIA REKOMENDACJE
STYL ŻYCIA
HUMOR
ANIMACJA
NOWE TRENDY
MNOŻNIK MEDIÓW
KRZYWE ZWIERCIADŁO
IDEAŁY
WIZERUNEK BOHATERA
DLACZEGO DZIECI KOCHAJĄ REKLAMY TELEWIZYJNE
ROZDZIAŁ IV
REKLAMA PRASOWA
JAK CZYTELNIK PRASY WIDZI REKLAMĘ
ZMĘCZENIE REKLAMĄ PRASPWĄ
2.JAK ZAPROJEKTOWAĆ OGŁOSZENIE PRASOWE
ILUSTRACJA
NAGŁÓWEK
TREŚĆ REKLAMY
SLOGAN UKŁAD GRAFICZNY OGŁOSZENIA
1.KINO
2.REKLAMA ZEWNĘTRZNA
KTO I CO REKLAMUJE
PLAKAT REKLAMOWY
3.REKLAMA RADIOWA
SKUTECZNOŚĆ
4.INNE MEDIA
KLIENCI
KIEDY NAJLEPIEJ
REKLAMA POCZTOWA
TELEMARKETING
ZAKAZANE REKLAMY
JĘZYKOWE POTYCZKI
NIEBEZPIECZEŃSTWA
W STYLU TECHNO
SZLACHETNA REKLAMA
W mojej pracy będę starała się przedstawić jak najbardziej obrazowo problem reklamy w różnego rodzaju mediach. Wykorzystałam jak najwięcej przykładów z życia codziennego, z życia radia , prasy i telewizji. Sądzę, że takie przedstawienie tematu jest czymś ciekawszym niż tylko same szare dane
statystyczne. Mam nadzieję, że lektura zostanie przyjęta nie jak monotonny wycinek wiadomości lecz jako coś ciekawego i kontrowersyjnego dla każdego człowieka, bo to przecież dla ludzi tworzone są reklamy i tylko dzięki nim egzystują.
Reklama pojawiła się w Europie już na początku XVII wieku. To Anglia była pierwszym państwem, w którym podjęto działania reklamowe. Pewien niemiecki podróżnik, który w końcu XVIII wieku odwiedził Londyn, pisał: „ Drobni kupcy chcieliby, żeby oczy wszystkich przechodniów kierowały się na ich sklepy. Sklepy te są zaopatrzone w piękne szyby szklane, za którymi widzi się najróżniejsze artykuły, ustawione w sposób atrakcyjny i gustowny. „
Ponadto kupcy zaczęli wydawać katalogi umożliwiające zakup ich towarów klientom z prowincji. Na ulicach rozdawano przechodniom ogłoszenia handlowe, na murach rozlepiano plakaty. Początki reklamy w Polsce przypadają na drugą połowę XVIII wieku. Pierwsze polskie reklamy były mało efektowne i skromne. Kupcom pozwalano jedynie na urządzanie wystawy w oknie sklepu lub nad drzwiami wejściowymi, ale tylko w dni powszednie – na niedzielę i święta trzeba było je usuwać .
Jak więc współczesny człowiek pojmuje reklamę ? Jest ona kontrowersyjnym i pociągającym fragmentem naszego codziennego życia. Towarzyszy nam wszędzie : w domu, w pracy, na ulicy, w środkach komunikacji miejskiej, w szkołach, instytucjach, itd.
Trudno na nią nie zwrócić uwagi. Jej przeciwnicy zwykli oskarżać ją o to, iż zmusza konsumentów do kupowania ( w większości ) niepotrzebnych im produktów. Zarzuca się też reklamie, że jest niepotrzebnym kosztem ponoszonym przez konsumentów, innymi słowy – gdyby nie reklama ceny produktów nie byłyby takie wysokie. Trudno się jednak dziwić tym, którzy ubolewają nad nieuczciwym wykorzystaniem reklamy przez firmy wcale nie mające na względzie zadowolenia klienta .
„ O reklamie wszyscy wiedzą wszystko „- tak twierdzi ponad 80% społeczeństwa. Jest to stwierdzenie prawidłowe w odniesieniu do wszystkich, którzy pracują w reklamie lub mają do czynienia z działalnością reklamową. Lecz czy przeciętny „ konsument – odbiorca” wie naprawdę tak wiele o reklamie? W równej mierze jest sprawą całkowicie oczywistą, że nikt nie wie wszystkiego na temat reklamy.
Mechanizm procesu produkcji i umieszczenia reklam oraz działalność związana z prowadzeniem agencji lub wypracowaniem i utrzymaniem wzajemnych stosunków między agencją a klientem jest wobec tego dość prosta. Jedynym problemem aby reklama zadziałała , by pomogła w sprzedaży produktu, jest znalezienie pomysłu. Trzeba znaleźć takie pomysły ,które zakończyły by się powodzeniem, lecz nie jest ot takie proste. Naprawdę dobry pomysł może zdecydowanie zmienić obroty ze sprzedaży towaru jakiejś marki, a to wszystko wprowadza niewątpliwie element niepewności do całego procesu.
To właśnie ta niepewność czyni reklamę zajęciem ekscytującym, stanowiącym ogromne wyzwanie, szalonym, frustrującym, stymulującym, kontrowersyjnym, trudnym a czasami dochodowym.
W praktyce reklama jest po prostu jednym z elementów komunikowania się przedsiębiorstwa z otoczeniem, z których wszystkie winny realizować tę samą strategię produktu.
Wraz z pojawieniem się mediów w naszym życiu, rozwój reklamy poszedł na przód. Dzięki nim przedstawiane nam są szersze zakresy produktów ,ich przeznaczenie, marka coraz lepsza jakość. Reklama ma tu na celu zwrócenie na siebie uwagi jak największej liczby odbiorców. Prasa, poczta, radio, telewizja, plakaty, internet , to właśnie te elementy zwiększyły zasięg i moc oddziaływania reklamy. Zachęcam do spojrzenia na rzeczywistość reklamową w mediach przedstawioną moimi oczami; nie zawsze budującą, ciekawą i konstruktywną lecz także destrukcyjną oraz kontrowersyjną.
ROZDZIAŁ I
REKL MA
ZA I PRZECIW
CO TO JEST REKLAMA?
Reklama najczęściej bywa przedstawiana jako komunikat, który ma za zadanie zwiększyć popyt, a w konsekwencji sprzedaż danego produktu. Ta prosta i okrągła definicja tak naprawdę mówi jednak niewiele, a na dodatek jest nieprecyzyjna. Warto jest więc ją uzupełnić o dwa istotne elementy:
1. Czasami a nawet dość często reklamę tworzy się po to, by zmniejszyć popyt. Takie charakter mają na przykład kampanie antynikotynowe albo antyalkoholowe. Niedawno w Polsce Rada Promocji Zdrowego Żywienia wyprodukowała ostre w swojej wymowie spoty telewizyjne, w których przestrzega społeczeństwo, by jadło mniej tłuszczów zwierzęcych i ograniczyło użycie soli. Właściwe promowanie danego produktu związane jest jednocześnie z próbą namawiania klientów, by odrzucili wyroby konkurencyjne. Na przykład reklama pasty do zębów SIGNAL z mikrogranulkami ma na celu zmniejszenie popytu na pasty, które nie mają takiej właściwości.
2. Na samym początku wyraźnie zaznaczam, dlaczego reklama może mieć bardzo silny wpływ na odbiorcę. Dzieje się tak, ponieważ nie jest ona zwykłym komunikatem, który ma zadanie tylko informować. Jej nadrzędnym celem staje się przekonywanie klienta. Dlatego REKLAMA TO PO PROSTU INFORMACJA +PERSWAZJA. Oto przykład : O margarynie Flora możemy się dowiedzieć „ Flora idzie o krok dalej” ( w domyśle: niż inne margaryny). Dalej następuje wyjaśnienie : „ Margaryny nie zawierają cholesterolu. Flora idzie o krok dalej : bogata w wielonasycone kwasy tłuszczowe pomaga obniżyć wysoki poziom cholesterolu we krwi. FLORA. Kieruj się głosem serca”. Takie przedstawienie margaryny robi z niej nie tylko produkt przeciwstawny masłu, ale wyposażony wręcz w własności lecznicze. Tworzenie rynkowego obrazu FLORY opiera się więc na znalezieniu dla faktu czystego chemicznie istotnej wymowy medycznej, ważnej z punktu zdrowego człowieka.
W podręcznikach reklamy podaje się wiele przykładów niezwykle zręcznego przekonywania klientów . Jeden z najbardziej klasycznych stanowi wprowadzenie pod koniec lat sześćdziesiątych na rynek amerykański przez firmę NOXELL serii kosmetyków do makijażu o nazwie COVER GIRL. Problem polegał na tym , by przekonać do ich używania kobiety w różnym przedziale wiekowym. Było to dość trudnym zadaniem w kraju o poglądach konserwatywnych. Firma NOXELL wykonała badania marketingowe i odkryła, że kluczem do akceptacji COVER GIRL może być jej działanie pielęgnacyjne. W reklamach podkreślono więc „ terapeutyczny” charakter produktu – ze znakomitymi efektami. Nawiasem mówiąc, taka strategia dostarczyła również klientkom swoistego alibi przed posądzeniem o próżność.
Polskie firmy małe i duże coraz częściej dostrzegają prosty fakt, że klienta trzeba czymś przyciągnąć do oferty własnych usług. Jedna ze szczecińskich restauracji napisała niedawno w reklamie o sobie, że posiada jedyny okrągły stół w mieście. Natomiast mały zakład kosmetyczny w Krakowie w rozpaczliwej walce o klienta wywiesił przy wejściu zapewnienie „ CENY LUDZKIE!!!”.
Potrzebę perswazji w sposób naturalny rozumie każdy z nas , ponieważ codziennie wiele razy musimy przekonywać innych . Muszę jednak podkreślić , że w przypadku reklamy skuteczne wpływanie na klienta wymaga zaawansowanej wiedzy psychologicznej.
REKLAMA A MARKETING
...
beata7922