Nauka_o_organizacji_-_konspekt_do_ćwiczeń.pdf

(645 KB) Pobierz
Microsoft Word - Nauka o organizacji - konspekt do ćwiczeń
Prowadzący: dr Jolanta Góra
Nauka o organizacji
– konspekt do ćwiczeń
(studia niestacjonarne; 10 godzin, 4 moduły tematyczne)
Moduł I: Jak można „zobaczyć” organizację?
1. Istota organizacji: organizacja jako „przedmiot” a organizacja jako „proces”
2. Metoda obrazów jako narzędzie wstępnego diagnozowania stanu organizacji i nakreślania
kierunków jej usprawniania
a. Organizacja jako maszyna
b. Organizacja jako organizm
c. Organizacja jako umysł
d. Organizacja jako kultura
e. Organizacja jako system polityczny
f. Organizacja jako psychiczna pułapka i/lub więzienie
g. Organizacja jako narzędzie dominacji
h. Organizacja jako zbiór problemów
i. Organizacja jako permanentne przepływy i transformacje
Zadanie I: Wykorzystując stosowne obrazy, zdiagnozuj stan znanej Ci organizacji.
Uwaga pomocnicza do zadania I: Stan organizacji rzadko kiedy daje się zdiagnozować za pomocą jednego
obrazu, najczęściej konieczne jest skorzystanie z 3-4 obrazów. Pomocne w diagnozie są pytania do
poszczególnych obrazów podane w materiałach ćwiczeniowych.
Literatura obowiązkowa:
Schermerhorn J. R. Jr, Rozdział 8: Organizowanie – aby stworzyć struktury , s. 173 – 176 [w:] Zarządzanie ,
Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2008
Antoszkiewicz J. D., Rozdział 8: Metoda obrazów organizacji , s. 143 – 171 [w:] Innowacje w firmie. Praktyczne
metody wprowadzania zmian , Warszawa, Wydawnictwo Poltext, 2008
Literatura uzupełniająca:
Morgan G., Obrazy organizacji , Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2005
Van de Ven A. H., Joyce W. F., Chapter 11: Four views on organization design and behavior , s. 428 – 450 [w:]
Perspectives on Organization Design and Behavior , New York, John Willey and Sons, 2004
Mullins L. J., Chapter 2: The nature of organizational behavior, s. 25 – 32 [w:] Management and
Organizational Behaviour , London, A Pearson Custom Publications, 2003
Moduł 2: Jak można „opisać” organizację?
1. Co to jest i jak funkcjonuje (formalna i nieformalna) struktura organizacyjna?
2. Nieformalne struktury organizacyjne
a. Nieformalne sieci społeczne
114240214.004.png 114240214.005.png
b. Społeczności (grupy społeczne) i kultury organizacyjne
3. Formalne, tradycyjne struktury organizacyjne
a. Struktury funkcjonalne
b. Struktury zakładowe
c. Struktury macierzowe
Zadanie II: Wykorzystując właściwości poznanych struktur organizacyjnych, przeanalizuj
(formalną i nieformalną) strukturę znanej Ci organizacji. Czy Twoim zdaniem opisane przez
Ciebie struktury: formalna i nieformalna pozostają ze sobą w relacji? Podaj przykłady
uzasadniające odpowiedź.
Uwaga pomocnicza do zadania II: Formalna struktura organizacji rzadko kiedy daje się opisać za pomocą
jednej, tradycyjnej struktury. Najczęściej konieczne jest skorzystanie z różnych typów struktur do opisu
różnych podsystemów (tj., „części składowych”) organizacji. Z kolei przygotowując mapę nieformalnej sieci
społecznej w organizacji warto posłużyć się takimi pytaniami jak: „Kto komu ufa, że zadba o jego interesy?”,
„Kto z kim najczęściej rozmawia na temat swej pracy i firmy?”, „Z kim ludzie najchętniej gotowi są
dyskutować o nowych pomysłach?”. Pomocne w diagnozie są charakterystyki poszczególnych struktur
podane w materiałach ćwiczeniowych.
Literatura obowiązkowa:
Schermerhorn J. R. Jr, Rozdział 8: Organizowanie – aby stworzyć struktury , s. 177 – 181 oraz Rozdział 9:
Kultura organizacji, s. 194 - 199 [w:] Zarządzanie , Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2008
Cross R., Prusak L., Kto napędza i hamuje działalność twojej firmy , s. 88 – 97 [w:] Harvard Business Review
Polska, (sierpień) 2004
Literatura uzupełniająca:
Bryan L. L., Matson E., Weiss L. M., Harnessing the power of informal employee networks , The McKinsey
Quarterly , 2007 (dostęp online: www.mckinseyquarterly.com )
Mullins L. J., Chapter 15: Organization Structure and Design, s. 595 – 627 [w:] Management and
Organizational Behaviour , London, A Pearson Custom Publications, 2003
Robbins S. P., Chapter 8: Foundations of Organizing, s. 213 – 239 & Chapter 9: Organization and Job Design,
s. 244 – 309 [w:] Management , New York, Prentice Hall Publishers, 1994
Turowski J., Małe struktury społeczne , Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL, 1999
Moduł 3: Jak „wygląda” współczesna organizacja?
1. Współczesne tendencje w „wewnętrznych” strukturach organizacyjnych
a. Krótsze linie podporządkowania
b. Większa rozpiętość kierowania
c. Mniej jednolitości kierowania
d. Więcej delegowania i upełnomocnienia
e. Decentralizacja i centralizacja
f. Ograniczone stosowanie stanowisk sztabowych
g. Struktury zespołowe
h. Struktury sieciowe
2. Współczesne struktury organizacyjne „bez granic”
a. Organizacje sieciowe
b. Organizacje wirtualne
114240214.006.png 114240214.007.png 114240214.001.png
c. Klastry
Zadanie III: Czy struktura znanej Ci organizacji wykazuje cechy przypisywane
nowoczesnym strukturom organizacyjnym? Podaj przykłady uzasadniające odpowiedź.
Literatura obowiązkowa:
Schermerhorn J. R. Jr, Rozdział 8: Organizowanie – aby stworzyć struktury , s. 182 – 191 [w:] Zarządzanie ,
Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2008
Góra J., Rozdział 1: Koncepcja klastra i istota organizacji sieciowej , s. 12 – 14 oraz s. 25 - 43[w:] Dynamika
klastra – podstawy teorii i metodyka badań , Wrocław, Wydawnictwo I-BIS, 2008
Niemczyk J., Olejczyk K., Rozdział 5: Organizacja wirtualna , [w:] Krupski R (red.), Zarządzanie
przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2005
Literatura uzupełniająca:
Mullins L. J., Chapter 15: Organization Structure and Design, s. 595 – 627 [w:] Management and
Organizational Behaviour , London, A Pearson Custom Publications, 2003
Robbins S. P., Chapter 8: Foundations of Organizing, s. 213 – 239 & Chapter 9: Organization and Job Design,
s. 244 – 309 [w:] Management , New York, Prentice Hall Publishers, 1994
Moduł 4: Jak można „zaprojektować” organizację?
1. Projektowanie struktury organizacyjnej
a. Rozwiązania biurokratyczne
b. Rozwiązania organiczne
c. Rola czynników sytuacyjnych w projektowaniu organizacji
2. Projektowanie podsystemów i procesów pracy – zróżnicowanie i integrowanie
a. Projektowanie podsystemów
b. Projektowanie procesów pracy
c. W jaki sposób przeprowadzać reengineering?
Zadanie IV: Wykorzystując rezultaty zadań I-III oraz poznane zasady projektowania
struktury organizacyjnej, zaproponuj taką nową strukturę znanej Ci organizacji, która
umożliwi osiąganie lepszych wyników. Opracuj schemat organizacyjny i objaśnij istotę
wprowadzonych zmian czy modyfikacji struktury organizacyjnej.
Literatura obowiązkowa:
Schermerhorn J. R. Jr, Rozdział 8: Organizowanie – aby stworzyć struktury , s. 200 – 208 [w:] Zarządzanie ,
Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2008
Hammer M., Champy J., Wstęp, Rozdział 2 i 3 , s. 34 – 68 [w:] Reengineering w przedsiębiorstwie , Warszawa,
Wydawnictwo Neumann Management Institute, 1996
Literatura uzupełniająca:
Mullins L. J., Chapter 15: Organization Structure and Design, s. 595 – 627 [w:] Management and
Organizational Behaviour , London, A Pearson Custom Publications, 2003
Hammer M., Reinżynieria i jej następstwa , Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999
114240214.002.png 114240214.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin