Koszty jakości.doc

(71 KB) Pobierz
Koszty jakości

Koszty jakości

Koszty jakości w normach

Koszty jakości, to wszystkie koszty działań mających na celu osiągnięcie odpowiedniej jakości oraz koszty wynikające z niewłaściwego nadzoru (czyli inaczej straty poniesione na skutek braku pożądanej, zadawalającej jakości). Koszty jakości są to ściśle określone nakłady związane z uzyskaniem danego poziomu jakości, które (najczęściej w sposób ukryty) przejawiają się w różnych rodzajach i stanowiskach kosztów. Zarządzanie tymi kosztami sprowadza się do doboru takiej struktury nakładów, przy której łączna suma strat i kosztów ponoszonych na zapewnienie jakości będzie mniejsza.

Koszty jakości w normie ISO 9004:2000

[6.8 Zasoby finansowe] (1)

n Zaleca się, aby zarządzanie zasobami objęło działania określające potrzeby i źródła zasobów finansowych. Zaleca się, aby nadzorowanie zasobów finansowych obejmowało porównywanie rzeczywistego wykorzystania z planami i podejmowanie niezbędnych działań.

n Zaleca się, aby kierownictwo planowało, udostępniało i nadzorowało zasoby finansowe niezbędne do wdrożenia i utrzymania skutecznego i efektywnego systemu zarządzania jakością i do osiągnięcia celów organizacji. Zaleca się, aby kierownictwo rozważyło opracowanie innowacyjnych metod finansowego wsparcia i zachęcania do doskonalenia funkcjonowania organizacji.

Koszty jakości w normie ISO 9004:2000

n Doskonalenie skuteczności i efektywności systemu zarządzania jakością może wpływać pozytywnie na wyniki finansowe organizacji, np.:

wewnętrznie poprzez redukcję zakłóceń procesu i uszkodzeń wyrobu, strat w materiałach i czasie albo,

zewnętrznie poprzez redukcję wad produktów, kosztów odszkodowania w ramach gwarancji i rękojmi oraz kosztów utraconych klientów i rynków.

Koszty jakości w normie ISO 9004:2000

[6.8 Zasoby finansowe] (3)

n Sporządzenie sprawozdań dotyczących tych spraw może także dostarczać środki do określania nieskutecznych lub nieefektywnych działań i do inicjowania odpowiednich działań doskonalących.

n Zaleca się wykorzystywanie sprawozdań finansowych dotyczących działań związanych z funkcjonowaniem systemu zarządzania jakością i zgodnością wyrobu podczas przeglądu zarządzania.

Przekrój rodzajowy (1)

n koszty jakości dobre – kwoty wydatkowane na zapewnienie, że poziom świadczonych usług czy dostarczanych produktów spełni lub przewyższy oczekiwania klientów, czyli są to kwoty wydatkowane na sprawność ogółu procesów gospodarczych; zaliczyć tutaj można np.: szkolenia, planowanie, właściwy przepływ informacji, efektywne konstruowanie procesów;

n koszty jakości złe – koszty, których można by uniknąć, gdyby produkty i procesy były perfekcyjne; to koszty niewłaściwego wykonawstwa i wynikające z tego koszty ponownego wykonania, a także koszty inspekcji i usunięcia usterek.

Przekrój rodzajowy - model kosztów jakości PAF

n koszty prewencji (prevention cost) – są to koszty działań mające na celu uniknięcie wadliwości lub koszty doskonalenia jakości;

n koszty oceny (appraisal cost) – koszty badania, kontroli; sprawdzenie, czy są spełnianie wymagania jakościowe;

n koszty błędów (failure cost) koszty wynikające z niespełnienia wymagań.

Koszty utraconych możliwości (koszty alternatywne)

różnica pomiędzy obecnymi przychodami a przychodami potencjalnymi (które mogłyby zaistnieć jeżeli produkty i usługi byłyby dobrej jakości).

n Koszt związany z jakością, typowy dla organizacji, należy zidentyfikować i monitorować.

n Istotne jest, aby klasyfikacja danych kosztów była związana i spójna z innymi praktykami księgowymi w danym przedsiębiorstwie, tak, aby można było dokonywać porównań pomiędzy okresami kosztów lub powiązanymi działaniami.

n Koszty związane z jakością dającą się zidentyfikować podgrupą kosztów działalności gospodarczej; księgowi mogą wykorzystać do ich prowadzenia księgę dodatkową lub noty księgowe.

n Dla celów kontrolnych konieczne jest przydzielenie kosztów jakości do pewnego działania, a wykorzystanie systemu kont w ramach stanowisk kosztów jest jedną z wygodnych metod. Przydzielenie kosztów jest istotne dla analizy i zapobiegania niepowodzeniom. Przydzielenie takie nie może być dokonane wyłącznie przez księgowego; może być konieczne uzyskanie porady ze strony osoby o przygotowaniu technicznym.

BS 6143, pkt 4, Identyfikacja danych kosztowych

Rachunek kosztów jakości

Rachunek kosztów jakości to gromadzenie na kontach (bilansowych i pozabilansowych)

wszystkich kosztów związanych z jakością produkcji, powstających we wszystkich sferach

realizacji wyrobów oraz analiza kształtowania się tych kosztów. Rachunek kosztów jakości umożliwia podejmowanie działań na rzecz poprawy jakości i optymalizacji tych kosztów.

CEL RACHUNKU KOSZTÓW JAKOŚCI

Sterowanie kosztami (controlling) dla działań zapewniających jakość Zadania jednostki organizacyjnej (w tym działu kosztów / płac) Zadania jednostki organizacyjnej ds. zapewnienia jakości

Ujmowanie i ocena wszystkich ponoszonych w zakładzie kosztów Zestawienie tych kosztów, które zaliczyć należy do kosztów jakości Badanie kosztów w celu stworzenia impulsów do poprawy racjonalności działań w zakresie jakości i ogólnej gospodarności Stworzenie bazy informacyjnej dla obliczania oraz planowania kosztów w zakładowym rachunku kosztów

Planowanie i kontrola wszystkich kosztów

Cel prowadzenia rachunku kosztów jakości

n ocena efektywności zarządzania jakością za pomocą relacji kosztów do korzyści osiąganych

poprzez działania pro jakościowe;

n stworzenie podstaw dla wewnętrznych programów poprawy jakości poprzez identyfikowanie

problemów do rozwiązania, obszarów priorytetowych działań lub szans;

n wzrost wartości firmy wyrażonej w jej cenie.

Funkcje rachunku kosztów jakości

n funkcja informacyjna – zbieranie i agregacja danych,

n funkcja analityczna - dostarczanie informacji umożliwiających przeprowadzenie analizy poziomu i dynamiki w czasie kosztów jakości według grup kosztów i miejsc ich powstania,

n funkcja optymalizacyjna,

n funkcja motywacyjna - ustalanie jakościowych mierników dokonań poszczególnych ośrodków odpowiedzialności oraz stworzenie systemu bodźców finansowych i nie finansowych, które

by stymulowały do pożądanych zachowań.

n funkcja kontro...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin