poradnik o działalności sekt w Polsce.pdf

(80 KB) Pobierz
poradnik.pdf
PORADNIK O DZIAŁALNO CI SEKT I KULTÓW W POLSCE
Charakterystyka ogólna
W chwili obecnej na kuli ziemskiej istnieje około 50.000 przerónych grup wyznaniowych i
wiatopogldowych zrzeszajcych dziesitki milionów wyznawców. W samej tylko Afryce
jest ich prawie 10.000 za w Polsce co najwyej (?) kilkaset. Sekty (secare, sequor - łac.
naladowa) to kady zbiór ludzi pozostajcy w opozycji do reszty społeczestwa lub
społecznoci, w której dana sekta istnieje. Grupa stosuje izolacj zarówno przestrzenn, jak i
wiatopogldow, ideologiczn i psychologiczn. Twory te powstaj zazwyczaj w wyniku
protestu wobec organizacji eklezjastycznej (kocioła) doprowadzajc do zerwania z ni i
utworzenia nowej własnej organizacji, przybierajcej posta sekty.
Rodzaje sekt
Rozróniamy sekty:
1. Psychomanipulacyjne stosujce zmasowane transakcje ukryte, majce wszelkie
znamiona gry psychologicznej zmierzajce do uzalenienia danej osoby poprzez
ukształtowanie nowej tosamoci, utrat kontroli oraz moliwoci dokonywania
racjonalnych wyborów. S to ugrupowania charakteryzujce si totalitaryzmem
naruszajcym podstawowe prawa człowieka lub zasady współycia społecznego.
2. Nowe ruchy religijne, czyli grupy otwarte (neutralne). S to ruchy religijne których
specyfik jest nazwa. Zazwyczaj ich religijno jest bardzo ograniczona;
3. Grupy para religijne zorientowane na wartoci doczesne takie jak rozwój osobowoci i
zdrowia opartych na orientalnych tradycjach religijnych;
4. Kulty, czyli signicie do orientalnych bd neopogaskich inspiracji. Uznaj
alternatywne metody leczenia, astrologi lub magi;
5. Denominacje to due grupy posiadajce ustabilizowan struktur, daleko bardziej
akceptowaln przez społeczestwo. Denominacja to tzw. mniejszo religijna.
Ponadto sekty dzielimy na:
Satanistyczne opierajce si w duej mierze na nurtach muzyki metalowej,
okultyzmie, kultach siły, krwi, buntu przeciw Bogu i kociołowi, a ostatnio nawet
przeciwko szatanowi. Inspiracj dla nich jest kilkudziesiciostronicowa broszurka
autorstwa Antona Sandora La Veja (załoyciela amerykaskiego kocioła szatana)
zwana potocznie Bibli Szatana. Na rynku satanistycznym pojawiła si w ostatnich
czasach tzw. elita polskich satanistów(ideologicznych) działajcych w internetowych
stronach o tematyce satanistycznej. S to ateici nie wierzcy ani w Boga, ani w
szatana , znacznie groniejsi jednak od tzw. grup pseudo satanistycznych. Grupy
ideologiczne - s niebezpieczne, bo zmieniajwiatopogld ludzi, przenikaj tkank
społeczn z niebezpiecznymi ideami (nie tylko La Veya, ale take Schopenhauera,
Nietzschego). Promuj kult siły, brak akceptacji dla słaboci-słowem robicy dzieciom
wod z mózgu. Satanici ideologiczni działaj mniej spektakularnie od pseudo
satanistów, std s mniej rozpoznani. ródłem wiedzy na ich temat mog by
tworzone przez członków tyche grup strony internetowe. Ich odnalezienie nie
nastrcza adnych trudnoci. Wpisanie do dowolnej wyszukiwarki internetowej słowa
1
4612466.001.png
"satanizm" powoduje wywietlenie co najmniej kilkunastu polskich stron o tematyce
satanistycznej. Dotycz one praktycznie wyłcznie satanizmu ideologicznego.
"Nastolatek nie radzcy sobie z problemami zamyka si w sobie, przestaje reagowa
na otoczenie, pogra si w bezczynnoci. Z czasem wydaje mu si, e nikt go nie
rozumie i zaczyna szuka alternatywnych ródeł akceptacji. W dobie Internatu
znalezienie bratniej duszy nie jest trudne. Cybersekty czy sieciowi wyznawcy szatana
tylko czekaj na "zagubionych, zdesperowanych i szukajcych oparcia"(Ingolf
Christiansen, niemiecki specjalista ds. satanizmu w Internacie ). Natomiast grupy
pseudo satanistyczne s efektem oddziaływania kultury masowej. - Młodzi ludzie
przyswajaj sobie wzory zachowa. Czsto nawet nie znaj Biblii szatana albo
wybieraj sobie z niej tylko to, co im si podoba. To włanie te grupy najczciej
organizuj czarne msze, podczas których składaj krwawe ofiary (ideologiczny
satanizm laveyowski całkowicie odrzuca moliwo składania ywych ofiar), oraz
dokonuj rytualnych zabójstw. Co wane, ich ofiarami s najczciej inni satanici. Z
ideologi satanistyczn spotykaj si w szkole lub w swoich grupach rówieniczych.
Pociga ich potga siły, bezkarno, moliwo odrzucenia nie tolerowanego przez
nich wiata.
Wschodnie, nawizujce do buddyzmu lub hinduizmu;
Neopogaskie, nawizujce do religii słowiaskich;
Neodeistyczne, oparte na zasadach siedemnastowiecznego deizmu (Bóg jest ale ma w
nosie wiat);
Psychoanalityczne opierajce si na parapsychologii;
Terapeutyczne;
Ekonomiczne korzystajce z technik manipulacji i wywierania wpływu w celu
osignicia korzyci majtkowych;
Edukacyjne wprowadzajce własne metody i techniki nauczania;
Polityczne majce na celu osignicie odpowiednich wpływów na sytuacj pastwa;
Alternatywne głoszce ycie radykalnie róne od istniejcych stosunków
midzyludzkich;
Uzdrowicielskie odwołujce si do irracjonalnych metod dalekich od rozwiza
naukowych;
Adwentystyczne, głoszce koniec wiata;
Pietystyczne izolujce si od wiata, skoncentrowane na wew. przeyciach
mistycznych;
Gnostyczne, uwzgldniajce wiedz, intelektualizm i izolacjonizm.
Sekta i Kociół róni si kilkoma znaczcymi szczegółami:
W Kociele człowiek si rodzi, do sekty si wstpuje,
Kociół jest zwykle duym organizmem, sekta zazwyczaj niewielk społecznoci,
Kociół uznaje kompromis ze wiatem, sekta za odrzuca wiat jako siedlisko
moralnego i duchowego zła i upadku,
W kociele istnieje podział na wiksze jednostki organizacyjne, w których wierni z
trudem przełamuj anonimowo, w sekcie członkowie poznaj si bliej,
Kociół charakteryzuje si stał hierarchi zawodow, w sekcie jej brak,
W kociele praktyka sakramentalna zwizana jest z kapłanami, w sekcie odrzuca si
sakramenty na rzecz bezporedniego obcowania ze stref sacrum,
Kociół uznaje czciowo autonomie wiata, sekta dzieli wiat na przekonania
religijne. Zatem cech nadrzdn charakteryzujc sekty jest dezaprobata wobec
wiata zewntrznego.
2
Przyczyny powstawania sekt w Polsce
a. Ustrojowe. Zmiana ustroju w 1989 r z totalitarnego na demokratyczny, otwarcie
granic, umoliwiajcy napływ nowych idei, zmiana prawa, gwarancje wolnociowe,
prawo do zrzeszania si , wolno sumienia i wyznania, łatwo uzyskiwania
rejestracji (osobowoci prawnej), brak jakiejkolwiek kontroli pastwa nad
działalnoci nowych tworów, moliwoci korzystania z rónych ulg i przywilejów,
oraz nie przygotowanie instytucji publicznych do rozwizywania problemów
wynikajcych z działalnoci sekt.
b. Społeczne. Kryzysy:
o cywilizacji(odejcie od duych instytucji takich jak partie polityczne, ruchy
społeczne, na rzecz małych wspólnot),
o rodziny, (problemy ekonomiczne),
o tradycyjnych kociołów i innych zwizków wyznaniowych,
o instytucji edukacyjno-wychowawczych (szkół),
o ekonomiczny pastwa (bezrobocie).
c. Indywidualne. Potrzeby:
o
Przynale no ci i wspólnoty,
Denia do integralnoci ycia na wszystkich jego płaszczyznach,
o
Znalezienia sensu ycia i trwałych wartoci,
o
o
Znalezienia tosamoci religijnej i kulturowej,
o
Bycia rozpoznanym i wyrónianym,
przynalenoci do elity,
o
Znalezienia transcendencji,
o
o
Duchowego kierownictwa,
o
Zaangaowania si i współuczestnictwa.
Przyczyny wst powania do sekt
Wszyscy ludzie s bardziej lub mniej podatni na techniki werbowania. Zaley to głównie od
takich czynników jak: rozwój, rodzina, czy osobowo. Najczciej z sektami wi si ludzie
młodzi, uczniowie szkół ponad podstawowych, studenci i stayci .Osoby przeywajce
yciowe powikłania, zestresowane, w ekonomicznym, duchowym bd emocjonalnym dołku.
A take ludzie z rodzin szczliwych i dysfunkcyjnych. Dzieje si to w sytuacjach gdy ludzie
nie mog ze sob wytrzyma, po mierci kogo bliskiego, podczas choroby, po wypadku, po
zawodzie miłosnym, po przeprowadzce do nowego miasta, po utracie pracy, na I roku
studiów, w chwilach szczególnej samotnoci słowem w trudnych yciowo chwilach ludzkiego
ycia.
Metody werbowania
* Gdzie mona zosta zwerbowanym? Wszdzie. Na pielgrzymce itp. zlocie religijnym, na
wycieczce, w restauracji, akademiku, we własnym domu, w szpitalu, na dyskotece, w
podróy, na uczelni i w szkole i w pracy.
* Kto moe werbowa ? Znajomy, przyjaciel, kto z rodziny, zupełnie obcy ludzie, bywa e
młodzi i sympatyczni, osoby wygldajce na bardzo szczliwe albo sprawiajce wraenie
3
4612466.002.png
silnie przekonanych o słusznoci głoszonych pogldów.
* W jaki sposób? Rozdaj ulotki, rozlepiaj plakaty, ogłaszaj si w prasie, sprzedaj ksiki,
zapraszaj "włanie ciebie" na spotkania, oferuj bezpłatn pomoc, prosz by pochopnie nie
podejmował adnych decyzji z jednoczesnym naciskiem na zdecydowane zaangaowanie w
działanie grupy, wyolbrzymiaj negatywne skutki rzeczywistoci, czsto zarzucaj zło
kociołom, daj do zrozumienia, e tylko na łonie ich grupy mona przeyycie w błogoci i
rozwiza swoje yciowe problemy, szybko próbuj uzyska osobiste informacje o tobie i
wej z butami w twoj codzienno.
Stosowane techniki wywierania wpływu to:
Poczucie winy. Przesadne interpretowanie grzechów popełnionych w dawnym trybie
ycia.
Kontrola informacji majca na celu niemono dokonywania rozsdnych ocen i
prawidłowych interpretacji.
Kontrola zachowa, czyli całkowite podporzdkowanie si regułom panujcym w
grupie.
Sztywny plan zaj powodujcy ograniczenie wolnego czasu, swobody zachowa,
oraz obowizek rozliczania si z kadej minuty.
Pozbawienie snu, tworzenie dezorganizacji i zwikszonej wraliwoci na wydłuenie
zaj fizycznych i umysłowych z równoczesnym ograniczeniem naleytej iloci snu i
odpoczynku.
Kontrola myli obejmujca posługiwanie si nowomow oraz stosowanie technik
wyciszania myli i koncentracji umysłu. Członkowie ucz si manipulowania
własnymi procesami mylowymi.
Metakomunikacja, czyli wdraanie informacji poprzez wiadomo akcentowania
niektórych słów czy wyrae w treci zagmatwanych wykładów. Presja grupy, obelgi
słowne, publiczna spowied,
Zakaz pyta i hipnoza.
Skutki przynale no ci do sekt
1. Internetowi satanici nakłonili wiele osób do popełniania zbrodni. Wirtualni satanici
działaj take w Polsce .www.satan.pl, www.homodeus.pl.
2. W 1996 r w Opolu 15.letnia wnuczka (zwizana z kultem szatana ) dokonała
zabójstwa swojej 73.letniej babci.
3. W 1996 r w Legnicy w starej kuni w której satanici odprawiali swoje czarne msze
znaleziono zwłoki 16.letniego chłopca.
4. W 1997 r doszło do popełnienia dwóch samobójstw uczniów szkół rednich w Białej
Podlasce. Przyczynmierci były praktyki satanistyczne. Za nakłanianie do
samobójstw i handel narkotykami oraz niszczenie nagrobków wskazano na 2 lata
wizienia satanistów w wieku 19 i 23.
5. W marcu 1999 r w Rudzie łskiej dwóch 19.latków dokonało rytualnego zabójstwa
na tle satanistycznym 19. Letniej dziewczyny i 17.letniego chłopaka.
6. W 1999 r w Ełku Sd Rejonowy wydał wyrok w sprawie zniewaania zwłok ludzkich
przez dwóch satanistów, skazujc ich na kar pozbawienia wolnoci. To włanie tzw.
pseudo satanici najczciej organizuj czarne msze, podczas których składaj krwawe
4
4612466.003.png
ofiary, oraz dokonuj rytualnych zabójstw. Co wane, ich ofiarami s najczciej inni
satanici.
U byłych członków sekt wystpuj:
Problemy psychiczne natury poznawczej, trudnoci w koncentracji i zapamitywaniu,
Stany depresyjne, zwłaszcza na pocztku normalnego ycia, zwizane s z poczuciem
braku nadziei na szczliw przyszło, zniechcenia, z kryzysem tosamoci, itd..
Stany desocjacyjne, utrudniajce koncentracje uwagi z powodu krótkich okresów
utraty wiadomoci. S efektem wyuczonego w sekcie mechanizmu ucieczkowego
polegajcego na wchodzeniu w odmienne stany wiadomoci, lub stany tzw. nie
mylenia.
Obciony jzyk moe sprzyja stanom odpływania. S to konsekwencje czstego
posługiwania siargonem sekty. Obciony jzyk powstrzymuje wyzwolenie si z
magicznego sposobu mylenia charakterystycznego dla sekt.
Rozpoznanie wpływu sekty
Po czym pozna, e dziecko ma kontakt z sekt? Dwa z wymienionych niej punktów
wystpujce u dziecka nie musz znaczy, e jest ono pod wpływem sekty. Ponadto,
zachowanie członków niektórych grup nie musi wykazywa wszystkich z 18 zachowa*. Jest
to jednak wyczerpujca lista któr rodzice powinni zna. U osób które wstpiły do sekt mona
dostrzec:
Nagłe zmiany osobowoci,
Sprawianie wraenia nieobecnych, czasami ów stan zbliony jest do transu,
Zamykanie si w sobie i tajemniczo,
Posługiwanie si jzykiem sekty (nowomowa), argonem wewntrznym,
Nowy sposób odzywania si,
Nowe kontakty towarzyskie,
Utrata poczucia humory,
Utrata zdolnoci krytycznego mylenie,
Przesadny krytycyzm,
Przyjmowanie agresywnej postawy obronnej,
Zmiana naturalnej mimiki twarzy,
Utrata moliwoci abstrakcyjnego mylenia, nie uywanie metafor, utrata płynnoci
wypowiedzi, zmiana dotychczasowego sposoby formułowania myli,
Ograniczenie zdolnoci do zawierania zwizków intymnych,
Brak uczu i chłód w stosunkach z rodzin i przyjaciółmi,
Zmiany fizyczne - nagły przyrost lub spadek wagi - spowodowany nieodpowiedni
diet, bezsenno, przemczenie,
Zachowania neurotyczne, psychotyczne, skłonnoci samobójcze,
Niezwykłe pobudzenie i witalno,
Fascynacje now literatur i muzyk.
5
4612466.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin