Podobieństwa i różnice między giełkotem a jąkaniem(1).pdf

(150 KB) Pobierz
58684480 UNPDF
Podobieństwa i różnice
między giełkotem a jąkaniem
             Strona główna    >  Zaburzenia mowy   >  Rozpoznanie i terapia
Giełkot jest mową bezładną , czyli mówieniem „bez ładu i składu”. Za giełkot uważa się:
l bardzo szybkie tempo mówienia (tachylalię), powodujące opuszczanie albo powtarzanie sylab lub słów;
l chaotyczny sposób językowego formułowania myśli.
Istotą giełkotu jest niewspółmierność między przeciętnymi lub wysokimi zdolnościami umysłowymi a niską sprawnością językową. Dysonans ten
zakłóca komunikację słowną: mówca rozumie siebie, ale nie jest rozumiany przez otoczenie, jego sposób mówienia jest stresem nie dla niego, lecz dla
słuchacza. Osoba z giełkotem jest najczęściej nieświadoma swojego problemu. Nic dziwnego, że rzadko z własnej inicjatywy zgłasza się do specjalisty.
Nie ma jednolitego stanowiska w sprawie symptomatyki giełkotu, co utrudnia jego rozpoznanie. Próbę zweryfikowania podstawowych informacji o tym
zaburzeniu mowy podjęli K. O. Louis, A. Hinzman i F. M. Hul (1985), którzy na podstawie literatury opracowali listę symptomów giełkotu obejmującą
aż 64 pozycje. Na podstawie badań i opinii amerykańskich logopedów autorzy opracowali następującą tabelę podstawowych i dodatkowych symptomów
giełkotu. Symptomy zostały uporządkowane według zmniejszającej się częstotliwości ich występowania:
 
Symptomy podstawowe % Symptomy dodatkowe %
Szybkie tempo mówienia
88,96 Błędna artykulacja
40,00
Niepoprawne zdania
62,99 Uszkodzenia neurologiczne
35,71
Nieregularne tempo mówienia 59,74 Opóźniony rozwój języka
30,00
Dezorganizacja myślenia
59,74 Rodzinny giełkot
33,57
Nieświadomość problemu
57,80 Zaburzenia koordynacji motorycznej 29,29
Powtarzanie słów
47,40 Brak zdolności szkolnych
24,85
Powtarzanie głosek, sylab
44,81 Nieprzystosowanie społeczne 27,14
Powtarzanie fraz
41,56 Powtarzanie fraz
27,14
Słabe rozumienie wypowiedzi 40,91 Walka z niepłynnością mówienia 27,14
Ograniczenie koncentracji uwagi 38,96 Trudności w uczeniu się
27,14
Ograniczenie koncentracji uwagi 38,96 Trudności w uczeniu się
27,14
Rewizje
33,74 Słabe rozumienie wypowiedzi 27,14
Brak zdolności szkolnych
26,69 Uboga składnia
27,14
Błędna artykulacja
25,97 Powtarzanie słów
26,43
Uboga składnia
25,32 Ograniczona koncentracja uwagi 23,57
Mowa bez treści
25,32 Powtarzanie głosek, sylab
21,43
Embołofrazje
24,68 Przedłużanie głosek
20,71
Zaburzenia koordynacji motorycznej 21,43 Niepoprawne zdania
20.71
Opóźniony rozwój języka
20,13 Trudności w pisaniu
20,00
Walka z niepłynnością m.
19,50 Napięcie podczas mowy
18,57
Uszkodzenia neurologiczne
16,89 Nieregularne tempo mówienia 17,86
Napięcie podczas mówienia 12,94 Nieświadomość problemu
17,14
Przedłużanie głosek
11,69 Mowa bez treści
16,43
58684480.028.png 58684480.029.png 58684480.030.png 58684480.031.png 58684480.001.png 58684480.002.png 58684480.003.png 58684480.004.png 58684480.005.png 58684480.006.png 58684480.007.png 58684480.008.png 58684480.009.png 58684480.010.png 58684480.011.png 58684480.012.png
Trudności w pisaniu
11,04 Rewizje
16,43
Rodzinny giełkot
9,10 Monotonne mówienie
15,71
Monotonne mówienie
7,80 Brak zdolności muzycznych
15,00
Wszystkie pozostałe
7,80 Wtórne objawy zaburzeń zachowania 15,00
Nieprzystosowanie społ.
7,14 Embołofrazje
13,57
Wtórne objawy zaburzeń zachowania 3,25 Szybkie tempo mówienia
6,43
Brak zdolności muzyczn.
1,30 Wszystkie pozostałe
3,57
 
Zdaniem K. O. Louis i A. Hinzman`a symptomatyka giełkotu stanowi kombinację najczęściej występujących następujących objawów:
l podstawowych (szybkie lub nieregularne tempo mówienia, niepoprawna budowa zdań, dezorganizacja myślenia, powtarzanie głosek, sylab,
wyrazów. fraz);
l dodatkowych (błędna artykulacja, uszkodzenia neurologiczne, rodzinny giełkot, opóźniony rozwój języka, zaburzenie koordynacji motorycznej,
brak zdolności szkolnych.
Przyczyny giełkotu nie zostały dotąd w pełni wyjaśnione. Przypuszcza się, że mogą one mieć charakter:
l dziedziczny,
l ograniczony,
l neurotyczny,
l wieloczynnikowy.
D. A. Weiss (1964) wskazuje głównie na dziedziczne podłoże giełkotu . Uważa, że takie zaburzenia mowy, jak opóźniony rozwój mowy, dyslalia,
giełkot, jąkanie, trudności w czytaniu i pisaniu oraz zakłócenia rytmu i muzykalności są ze sobą powiązane i mają wspólną patologiczną bazę, nazwaną
centralnym zaburzeniem mowy (Central Language Imbalance). Baza ta jest dziedziczna, ponieważ niemal w każdym przypadku giełkotu można
doszukać się u jednego z rodziców (najczęściej ojca) różnorodnych zaburzeń mowy, których na ogół jest on nieświadomy. W typowym giełkocie brak
jest ‐ zdaniem D. A. Weiss objawów neurologicznych, jednak jego symptomy mogą mieć „organiczny posmak”. H. Freund również twierdzi, że giełkot
jest dziedzicznie uwarunkowany przez neurotyczne dyspozycje przekazane dziecku przez ojca, matkę, obojga rodziców lub nawet przez wcześniejsze
pokolenia. B. E. Arnold (1970) zwrócił uwagę na fakt, że giełkot występuje czterokrotnie częściej wśród mężczyzn niż kobiet. Zdaniem tego autora,
można wyróżnić dwa typy wpływów dziedzicznych: specyficzny i niespecyficzny . Dziedziczenie specyficzne występuje w rodzinach, w których często
pojawiały się giełkot lub jąkanie. Dziedziczenie niespecyficzne manifestuje się w postaci niskich zdolności językowych przekazywanych z pokolenia na
pokolenie. Natomiast na organiczne podłoże giełkotu wskazali Hirsch (za: Weiss 1964), Seeman (1970) oraz Brandford (1970). Hirsch uważa,
że u podstaw giełkotu leży brak dojrzałości centralnego systemu nerwowego. Seeman zaś jest zdania, że przyczynę giełkotu stanowią minimalne
uszkodzenia zlokalizowane w okolicy podkorowej. Badania EEG wykazują, że więcej jest nieregularności w zapisie u osób z giełkotem niż u jednostek
jąkających się, które z kolei wykazują więcej cech patologicznych niż osoby mówiące normalnie.
D. A. Weiss jako pierwsza założyła, że giełkot zwykle poprzedza jąkanie i utrzymuje się w jego wczesnej fazie . Pojawia się ponownie, gdy jąkanie
zmniejsza się. Weiss nie wyjaśnia, w jaki sposób giełkot przechodzi w jąkanie, a jąkanie w giełkot. Próbę odpowiedzi na to pytanie przedstawili Z.
Tarkowski i M. Smul (1988). Przyjęli oni za S. S. Lapidiewskim (1969) rozróżnienie skurczowych (spastycznych) i nieskurczowych (niespastycznych)
zaburzeń płynności mówienia.
Jąkanie jest zaburzeniem spastycznym, ponieważ u jego podstaw leżą nadmierne skurcze mięśni narządów oddechowych, fonacyjnych
i artykulacyjnych. Natomiast giełkot jest zaburzeniem niespastycznym, gdyż nie obserwuje się w nim ciężkich objawów zaburzeń oddechu,
fonacji i współruchów . Przyjmując to rozróżnienie Tarkowski i Smul uznali, że przejście między jąkaniem a giełkotem przebiega na poziomie
fizjologicznym i psychologicznym. Z fizjologicznego punktu widzenia giełkot przekształca się w jąkanie wówczas, gdy do giełkotu dołączają się
nadmierne skurcze narządów mowy , a jeżeli skurcze te ustąpią, jąkanie cofa się do postaci giełkotu.
Rozpatrując przejście między giełkotem a jąkaniem na poziomie psychologicznym uwzględniono fakt, że  giełkot charakteryzuje się brakiem
świadomości zaburzenia , oraz to, że świadomość ta nie występuje w pierwotnym jąkaniu, a pojawia się w jąkaniu wtórnym (Van Riper, Ferenau‐
Horn). Nasuwa się więc interesujące pytanie: w jaki sposób osoba z giełkotem uświadamia sobie, że się jąka? A zatem, jak to się dzieje,
że nieświadomy giełkot staje się świadomym jąkaniem? Wydaje się, że progresja może być następująca: jeżeli do niespastycznego
i nieuświadomionego giełkotu dołączają się nadmierne skurcze narządów mowy, to powstaje spastyczne, lecz w dalszym ciągu nieuświadomione
jąkanie pierwotne, a w momencie uświadomienia sobie tego jąkania mamy już do czynienia z jąkaniem wtórnym. I na odwrót: jeżeli jąkanie wtórne
przestaje być uświadomione, to przekształca się wówczas w jąkanie pierwotne, które ‐ po ustąpieniu skurczów narządów mowy ‐ zmienia się w giełkot.
Tak więc droga od giełkotu do jąkania i od jąkania do giełkotu może prowadzić przez jąkanie pierwotne (za: Tarkowski Z.). Ścisły związek
zachodzący między jąkaniem a giełkotem sprawia, że trudno jest różnicować te zaburzenia mowy. Na podstawie publikacji D. A. Weiss, Ch. Van
Ripera, L. Kaczmarka i H. Wulffa oraz innych autorów Tarkowski Z przedstawił tabelaryczne porównanie giełkotu i jąkania.
Zależności pomiędzy giełkotem a jąkaniem
(podobieństwa i różnice)
 
Podstawa różnicowania
Giełkot
Jąkanie
Podłoże zaburzenia
centralne zaburzenie mowy (Central Ganguage
Imbalance)
dysfunkcje neurowegetatywne
Charakter zaburzenia
nieskurczowy
skurczowy
58684480.013.png 58684480.014.png 58684480.015.png 58684480.016.png 58684480.017.png 58684480.018.png 58684480.019.png
Charakter zaburzenia
nieskurczowy
skurczowy
Świadomość zaburzenia
brak
występuje
Cechy charakterystyczne:
‐ swoiste objawy
powtórzenia
przedłużenia i powtórzenia
‐ tempo mówienia
często zbyt szybkie
przeważnie normalne
‐ budowa wypowiedzi
często niepoprawna
przeważnie poprawna
‐ obawa wymawiania niektórych głosek
lub wyrazów
nie występuje
występuje
‐ koncentracja uwagi na mówieniu poprawia mówienie
pogarsza mówienie
‐ relaks, rozluźnienie
pogarsza mówienie
poprawia mówienie
‐ języki obce
poprawiają mówienie
pogarszają mówienie
‐ współruchy i grymasy
raczej nie występują
często występują
‐ zapis EEG
często rozległa dysrytmia
zwykle w normie
‐ eksperymentalnie wywołany oczopląs parametry zbliżone do normy
parametry odchylone do normy
‐ melodia wypowiedzi
mniej monotonna
bardzie monotonna
Głośne czytanie:
‐ dobrze znanego tekstu
złe
płynne
‐ tekstu nieznanego
płynne
złe
Pismo:
niedbałe, z wieloma poprawkami, skreśleniami ścieśnione
Cechy psychiczne
niefrasobliwość, kłótliwość, impulsyw‐ność,
powierzchowność
nieśmiałość, niepewność, zahamo‐ wania
aktywności, nieufność
Przebieg zaburzenia
ciągły
spontaniczne polepszenia, nawroty
Istota terapii
skoncentrowanie uwagi na mówieniu
psychoterapia oraz odwracanie uwagi od mówienia
Prognoza
uzależniona od skupienia się
uzależniona od emocjonalnej postawy
Przedstawione w tabeli porównanie stanowi podstawę współczesnej diagnozy różnicowej giełkotu i jąkania. Należy jednak podkreślić, że została ona
opracowana przede wszystkim na podstawie badań eksperymentalnych, wskazujących jedynie, iż pewna cecha wystąpiła w statystycznie istotnym
większym nasileniu w jednej grupie niż w drugiej. Nie ustalono natomiast wskaźnika pozwalającego jednoznacznie różnicować giełkot i jąkanie.
Zaburzenia te można w miarę dokładnie odróżnić dopiero na podstawie konfiguracji czynników podanych w tabeli.
Autor: Marzena Mieszkowicz ‐ neurologopeda
Literatura:
1. Chęciek M. ‐ Aktualny stan badań nad jąkaniem, „Logopedia”, 1993, nr 20.
2. Chwatcew M. E. ‐ W sprawie etiologii i symptomatyki jąkania, „Logopedia” 1962, nr 4.
3. Engiel Z. ‐ Próba opracowania systemu ćwiczeń logopedycznych w rehabilitacji jąkania, „Zagadnienia Wychowawcze a Zdrowie Psychiczne”;
1977, nr 3.
4. Głogowski K. ‐ Jąkanie w aspekcie zdezintegrowanej osobowości, „Logopedia”, 1969, nr 8‐9.
5. Grzybowska A., T a r k o w s k i Z. ‐ O płynności mówienia, „Przegląd Psychologiczny” 1987, nr 4.
6. Kaczmarek L. ‐ Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy, w: Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1981.
7. Richter E. ‐ Fizjopatologiczne podłoże jąkania, „Logopedia” 1967, nr 6.
58684480.020.png 58684480.021.png 58684480.022.png 58684480.023.png 58684480.024.png 58684480.025.png 58684480.026.png 58684480.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin