Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 26.04.2011 – 29.04.2011
Oddział III – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Czyste powietrze wokół nas.
Opracowała:
L. D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1
• wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw
• prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania
• szukanie kompromisu w spornych sprawach
• współdecydowanie o sposobie wykonywania danej czynności
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich
• uczestniczenie we wspólnych zabawach
• organizowanie zabaw twórczych z wykorzystaniem pantomimy
• zwrócenie uwagi na niewerbalny sposób porozumiewania się
Obszar nr 2
• porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3
• słuchanie znanych osób, rozpoznawani ich po głosach
• ćwiczenia oddechowe połączone
z wypowiadaniem głosek
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć
w rozmowach z rówieśnikach
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom
• przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny.
Obszar nr 14
• wyodrębnianie w słowach głosek
• posługiwanie się różnymi rodzajami kredek
• rozwijanie sprawności całego ciała
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
• nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł)
• wyodrębnianie w słowach głosek w nagłosie
i wygłosie
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni
• wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
• wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych przedmiotów
• uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
• uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (z elementami pantomimy)
• rozwijanie twórczego myślenia poprzez stosowanie różnych technik (np. rysowanie osko matów, burza mózgów)
Obszar nr 13
• orientowanie się na kartce papieru
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych
• porównywanie wysokości, używanie określeń: wyższy, niższy od, takiej samej wysokości
Obszar nr 12
• obserwowanie zmian zachodzących
w przyrodzie
Obszar nr 11
• poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi (zatruwanie powietrza)
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8
• zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych przy muzyce
• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
Obszar nr 9
• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
Obszar nr 10
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych, budowanie z różnych rodzajów klocków
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5
• zacieśnianie kontaktów interpersonalnych
z grupą poprzez organizowanie swobodnych zabaw
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
• wykorzystywanie w zabawach niekonwencjonalnych przyborów
• przebywanie na świeżym powietrzu
Obszar nr 6
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu
1. wtorek: Czyste powietrze.
• Czyste środowisko – oglądanie ilustracji i fotografii ukazujących różne środowiska przyrodnicze oraz wielkie miasta i fabryki. Budowanie dłuższych wypowiedzi na temat ich wyglądu. Określanie dominującej kolorystyki. Wybór najpiękniejszego miejsca spośród przedstawionych. Uzasadnianie swoich wypowiedzi. Doskonalenie kompetencji językowych.
• Miasto – zabawy konstrukcyjne w zespołach. Budowanie z klocków różnego rodzaju. Ustawianie budowli na dywanie, wykorzystywanie do tworzenia miasta przedmiotów o innym przeznaczeniu, znajdujących się w sali. Wdrażanie do wspólnego planowania oraz wykonywania pracy w grupie.
ᴥ Dymy i kominy – rozmowa kierowana na temat własnych doświadczeń dzieci z wykorzystaniem ilustracji. Nabywanie wiedzy ekologicznej. Poszerzanie znajomości lokalizowania i określania przyczyn różnego rodzaju dymów. Porównywanie wysokości przedmiotów. Stosowanie określeń: wyższy, niższy, taki sam. Budowanie wypowiedzi dzieci na temat oglądanych ilustracji.
• Zabawy swobodne w sali wg pomysłów dzieci. Kształtowanie pomysłowości i inwencji w zabawie. Zachęcenie do zgodnej zabawy
w małych grupach. Doskonalenie nawyku rozwiązywania spornych kwestii na drodze kompromisu.
• Dym czy komin? – ćwiczenia percepcji słuchowej. Określanie
w słowach głosek w nagłosie i wygłosie (dym, komin, fabryka itp.). Podawanie przykładów słów rozpoczynających się taką samą głoską. Doskonalenie słuchu fonematycznego. Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej.
• Stworek z plamki – zabawy plastyczne. Ćwiczenia kreatywnego rysowania na bazie plamy z farby plakatowej. Dorysowywanie różnorodnych elementów. Rozwijanie wyobraźni, pomysłowości i twórczego myślenia.
2. środa: Szkodliwe papierosy.
• Wiosenne echo - zabawy rytmiczne. Powtarzanie przez dzieci prostego rytmu wyklaskanego przez n-la. Rozwijanie percepcji słuchowej. Doskonalenie pamięci słuchowej. Wdrażanie do różnicowania długości słyszanych dźwięków. Zapamiętywanie oraz odtwarzanie dźwięków z pamięci.
• Co dymi? – giełda pomysłów. Podawanie własnych pomysłów przez dzieci. Aktywizacja procesów myślowych. Rozwijanie myślenia twórczego. Zachęcenie do udziału wszystkich dzieci.
ᴥ Jak się czuję, kiedy dymi papieros? – zabawy improwizacyjne połączone z ćwiczeniami oddechowymi na podstawie opowieści n-la. Podawanie przykładów miłych i niemiłych zapachów. Zapoznanie ze szkodliwością dymu papierosowego. Doskonalenie inwencji twórczej poprzez improwizację ruchową. Usprawnianie pracy narządów oddechowych.
ᴥ W jakim świecie chcemy żyć? – rysowanie kredkami świecowymi, ołówkowymi i pastelami. Określanie cech charakterystycznych przedstawianego środowiska, przeważającej kolorystyki. Wdrażanie do doprowadzania pracy do końca. Doskonalenie pomysłowości i twórczej realizacji tematu poprzez posługiwanie się środkami plastycznymi.
• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zachęcenie do komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny. Próby przekazywania informacji za pomocą mimiki, gestu. Zgodna zabawa dzieci w grupach.
• Dym z komina – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie po śladzie dymów w różnych kształtach. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Rozwijanie sprawności manualnej, ruchów drobnych dłoni
i palców.
• Nasze książeczki – oglądanie książek o tematyce dziecięcej w kąciku książki. Budowanie wypowiedzi na temat ilustracji zawartych w książkach. Opisywanie kolorystyki i wyglądu obrazków. Kształtowanie nawyku właściwego obchodzenia się z książką. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
• Dymy – zabawa ruchowa metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona. Ćwiczenia ruchów naprzemiennych. Doskonalenie umiejętności koncentracji na wykonywanych zadaniach. Integracja prawej
i lewej półkuli mózgowej.
• Słońce i deszcz – zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa. Doskonalenie reakcji na sygnał umowny. Rozwijanie koncentracji uwagi i orientacji w przestrzeni. Bezpieczne poruszanie się w różnych kierunkach.
ᴥ Ruch to zdrowie – zestaw zabaw ruchowych
z wykorzystaniem niekonwencjonalnych przyborów. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Rozwijanie ogólnej sprawności psychomotorycznej.
• W poszukiwaniu dymu – spacer po najbliższej okolicy. Wyszukiwanie i obserwacja różnych rodzajów dymów. Określanie ich źródła, wyglądu. Zachęcanie do aktywności podczas wycieczki. Ukierunkowanie aktywności dzieci poprzez obserwację w środowisku. Rozwijanie zainteresowań ekologicznych..
3. czwartek: Dymy wokół nas.
• Jaki to zapach? – zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie różnych zapachów. Rozwijanie zmysłu węchu. Wykorzystywanie własnych doświadczeń i obserwacji dzieci.
• Wyganiamy dym – ćwiczenia oddechowe połączone z ćwiczeniami artykulacyjnymi. Dmuchanie w różnych kierunkach, powtarzanie zgłosek: sio, a psik. Usprawnianie narządów oddechowych oraz artykulacyjnych. Wdrażanie do wydłużania fazy wydechu.
ᴥ Kominy fabryki – zabawy...
jardor