18 plan (czyste powietrze).docx

(30 KB) Pobierz

 

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

             Termin realizacji: 26.04.201129.04.2011

 

 

             Oddział III – dzieci 5-,6- letnie

 

 

             Temat kompleksowy: Czyste powietrze wokół nas.

 

 

 

 

 

 

                  Opracowała:

                  L. D. – S.

                 

 

 

 

 

Cele ogólne według programu

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

Obszar nr 1

• wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw

• prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania

• szukanie kompromisu w spornych sprawach

• współdecydowanie o sposobie wykonywania danej czynności

• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich

• uczestniczenie we wspólnych zabawach

• organizowanie zabaw twórczych z wykorzystaniem pantomimy

• zwrócenie uwagi na niewerbalny sposób porozumiewania się

Obszar nr 2

• porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw

Ø      Aktywność językowa

Obszar nr 3

• słuchanie znanych osób, rozpoznawani ich po głosach

• ćwiczenia oddechowe połączone

z wypowiadaniem głosek

• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć

w rozmowach z rówieśnikach

• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom

• przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny.

Obszar nr 14

• wyodrębnianie w słowach głosek

• posługiwanie się różnymi rodzajami kredek

• rozwijanie sprawności całego ciała

• rozwijanie koordynacji  wzrokowo-ruchowej

• nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł)

• wyodrębnianie w słowach głosek w nagłosie

i wygłosie

• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni

• wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami

Ø      Aktywność poznawcza

Obszar nr 4

• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość

• wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych przedmiotów

• uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych

• uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (z elementami pantomimy)

• rozwijanie twórczego myślenia poprzez stosowanie różnych technik (np. rysowanie osko matów, burza mózgów)

Obszar nr 13

• orientowanie się na kartce papieru

• klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych

• porównywanie wysokości, używanie określeń: wyższy, niższy od, takiej samej wysokości

Obszar nr 12

• obserwowanie zmian zachodzących

w przyrodzie

Obszar nr 11

• poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi (zatruwanie powietrza)

Ø      Aktywność artystyczna

Obszar nr 8

• zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek

• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych przy muzyce

• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy  muzyce

Obszar nr 9

• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

Obszar nr 10

• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych, budowanie z różnych rodzajów klocków

Ø      Aktywność ruchowa i zdrowotna

Obszar nr 5

• zacieśnianie kontaktów interpersonalnych

z grupą poprzez organizowanie swobodnych zabaw

• uczestniczenie w zabawach ruchowych

• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie

• wykorzystywanie w zabawach niekonwencjonalnych przyborów

• przebywanie na świeżym powietrzu

Obszar nr 6

• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku

• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw

• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. wtorek: Czyste powietrze.

Czyste środowisko oglądanie ilustracji i fotografii ukazujących różne środowiska przyrodnicze oraz wielkie miasta i fabryki. Budowanie dłuższych wypowiedzi na temat ich wyglądu. Określanie dominującej kolorystyki. Wybór najpiękniejszego miejsca spośród przedstawionych. Uzasadnianie swoich wypowiedzi. Doskonalenie kompetencji językowych.

Miastozabawy konstrukcyjne w zespołach. Budowanie z klocków różnego rodzaju. Ustawianie budowli na dywanie, wykorzystywanie do tworzenia miasta przedmiotów o innym przeznaczeniu, znajdujących się w sali. Wdrażanie do wspólnego planowania oraz wykonywania pracy w grupie.

Dymy i kominyrozmowa kierowana na temat własnych doświadczeń dzieci z wykorzystaniem ilustracji. Nabywanie wiedzy ekologicznej. Poszerzanie znajomości lokalizowania i określania przyczyn różnego rodzaju dymów. Porównywanie wysokości przedmiotów. Stosowanie określeń: wyższy, niższy, taki sam. Budowanie wypowiedzi dzieci na temat oglądanych ilustracji.

• Zabawy swobodne w sali wg pomysłów dzieci. Kształtowanie pomysłowości i inwencji w zabawie. Zachęcenie do zgodnej zabawy

w małych grupach. Doskonalenie nawyku rozwiązywania spornych kwestii na drodze kompromisu.

Dym czy komin?  – ćwiczenia percepcji słuchowej. Określanie

w słowach głosek w nagłosie i wygłosie (dym, komin, fabryka itp.). Podawanie przykładów słów rozpoczynających się taką samą głoską. Doskonalenie słuchu fonematycznego. Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej.

Stworek z plamki zabawy plastyczne. Ćwiczenia kreatywnego rysowania na bazie plamy z farby plakatowej. Dorysowywanie różnorodnych elementów. Rozwijanie wyobraźni, pomysłowości i twórczego myślenia.

 

2. środa:  Szkodliwe papierosy.

Wiosenne echo - zabawy rytmiczne. Powtarzanie przez dzieci prostego rytmu wyklaskanego przez n-la. Rozwijanie percepcji słuchowej. Doskonalenie pamięci słuchowej. Wdrażanie do różnicowania długości słyszanych dźwięków. Zapamiętywanie oraz odtwarzanie dźwięków z pamięci.

Co dymi? giełda pomysłów. Podawanie własnych pomysłów przez dzieci. Aktywizacja procesów myślowych. Rozwijanie myślenia twórczego. Zachęcenie do udziału wszystkich dzieci.

Jak się czuję, kiedy dymi papieros? zabawy improwizacyjne połączone z ćwiczeniami oddechowymi na podstawie opowieści n-la.  Podawanie przykładów miłych i niemiłych zapachów. Zapoznanie ze szkodliwością dymu papierosowego. Doskonalenie inwencji twórczej poprzez improwizację ruchową. Usprawnianie pracy narządów oddechowych. 

W jakim świecie chcemy żyć? rysowanie kredkami świecowymi, ołówkowymi i pastelami. Określanie cech charakterystycznych przedstawianego środowiska, przeważającej kolorystyki. Wdrażanie do doprowadzania pracy do końca. Doskonalenie pomysłowości i twórczej realizacji tematu poprzez posługiwanie się środkami plastycznymi.

• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zachęcenie do komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny. Próby przekazywania informacji za pomocą mimiki, gestu. Zgodna zabawa dzieci w grupach.

Dym z komina – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie po śladzie dymów w różnych kształtach. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Rozwijanie sprawności manualnej, ruchów drobnych dłoni

i palców.

Nasze książeczki – oglądanie książek o tematyce dziecięcej w kąciku książki. Budowanie wypowiedzi na temat ilustracji zawartych w książkach. Opisywanie kolorystyki i wyglądu obrazków. Kształtowanie nawyku właściwego obchodzenia się z książką. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

Dymy – zabawa ruchowa metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona. Ćwiczenia ruchów naprzemiennych. Doskonalenie umiejętności koncentracji na wykonywanych zadaniach. Integracja prawej

i lewej półkuli mózgowej.

Słońce i deszcz – zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa. Doskonalenie reakcji na sygnał umowny. Rozwijanie koncentracji uwagi i orientacji w przestrzeni. Bezpieczne poruszanie się w różnych kierunkach.

Ruch to zdrowie – zestaw zabaw ruchowych

z wykorzystaniem niekonwencjonalnych przyborów. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Rozwijanie ogólnej sprawności psychomotorycznej.

W poszukiwaniu dymuspacer po najbliższej okolicy. Wyszukiwanie i obserwacja różnych rodzajów dymów.  Określanie ich źródła, wyglądu. Zachęcanie do aktywności podczas wycieczki. Ukierunkowanie aktywności dzieci poprzez obserwację w środowisku. Rozwijanie zainteresowań ekologicznych..

3. czwartek:  Dymy wokół nas.

Jaki to zapach?zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie różnych zapachów. Rozwijanie zmysłu węchu. Wykorzystywanie własnych doświadczeń i obserwacji dzieci.

Wyganiamy dym – ćwiczenia oddechowe połączone z ćwiczeniami artykulacyjnymi. Dmuchanie w różnych kierunkach, powtarzanie zgłosek: sio, a psik. Usprawnianie narządów oddechowych oraz artykulacyjnych. Wdrażanie do wydłużania fazy wydechu. 

Kominy fabryki zabawy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin