GRUPA: 5-latki
Integracja rodziców i dzieci. Wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka poprzez ruch i bliski kontakt emocjonalny z rodzicem. Rozwijanie ekspresji słownej , ruchowej, plastycznej i myślenia twórczego . Wytworzenie miłej atmosfery, zaufania do nauczyciela i przedszkola.
Na drzwiach umieszczony plakat — zaproszenie następującej treści:
Dzień wróżb i czarów oraz tajemniczych zaklęć.
Chcesz poznać swoją przyszłość? Prosimy do nas!
27 listopada o godzinie zaczyna działać czarodziejska moc.
(część wstępna)
1. Wizytówki. Rodzice wybierają wizytówki ze specjalnie przygotowanychwiszących kieszeni według napisanej instrukcji: Wybierz duszka w kolorze
twojego nastroju(żółty — ciekawość, szary — niepewność, biały — radość, fioletowy — smutek) Napisz t na nim swoje imię, i przyczep do ubrania.
2. Powitanie w kręgu — Iskierka przyjaźni. Uczestnicy stoją w kręgutrzymając się za ręce. Prowadzący opowiada o magicznej iskierce i puszcza ją
mocniej ściskając rękę osobie stojącej po prawej stronie. Wszyscy przekazują ją sobie w milczeniu, do momentu gdy wróci ona do prowadzącego.
3. Andrzejkowe puzzle. Prowadzący dokonuje podziału uczestników nacztery grupy. Uczestnicy losują z koperty puzzle w czterech kolorach( żółty,zielony, różowy niebieski) i według tego kryterium tworzą grupy. Następnieukładają z nich hasło i naklejają je na kartki z bloku technicznego formatu
A3. Potem każda grypa odczytuje swoje hasło:
• Andrzejki to dzień imienin św. Andrzeja.
• Andrzejki to magiczne wróżby.
• W wieczór andrzejkowy wszystkie panny leją wosk
• W Andrzejki za pomocą równych sztuczek dowiesz się, co cię czeka w przyszłości
( część główna)
1. Taniec „ Magiczna liczba siedem"
2. Buty. Dzieci siedzą po dwóch stronach sali(z jednej strony chłopcy, a zdrugiej dziewczynki). Zdejmują lewe buty, a następnie przekładając je naprzemian, przemierzają nimi pomieszczenie w kierunku drzwi. Osoba, którejbut pierwszy znajdzie się za drzwiami, jako pierwsza otrzymapochwałę. (Prowadząca prosi jednego rodzica o wyjaśnienie ,czegonajczęściej dotyczyła ta wróżba gdy miała kilkanaście lat).
3. Koło podróży. Materiały: koło o średnicy ok. 1 metra wycięte kartonu,Koperty z wróżbami podróży ( na kartkach naklejone są ilustracje), kolorowe spinacze,plastikowa butelka oklejona kolorowym papierem.
Koperty przypięte spinaczami do obwodu koła. Na środku koła prowadzący kładzie butelkę. Uczestnicy kręcą, butelką. Po zatrzymaniu szyjka butelki wskazuje zaczarowana kopertę. Cyganka otwiera ją i odczytuje, dokąd dana pojedzie w najbliższym czasie.
4. Taniec „Hej tam pod lasem". Taniec poprzedzony jest wspólnymŚpiewaniem piosenki z podkładem muzycznym (rodzice otrzymują teksty,dzieci znają piosenkę).Ochotnicy śpiewają, pozostali tańczą.
5. Zaczarowane pudełko, czyli kim będę w przyszłości?Materiały: pudełko, małe przedmioty symbolizujące dany zawód:Nici — krawcowa, długopis — pisarz, piłka — sportowiec, nuty — muzykMikrofon - piosenkarka, samolot — lotnik, pieniądz - bankierGrzebień - fryzjer, recepta — lekarz, strzykawka — pielęgniarka,Samochód — kierowca, statek — marynarz...
6. Cukierki z niespodzianką. Materiały: cukierki w papierkach, w którychznajduje są wróżba napisana na małej karteczce, szklana kula z otworem.Uczestnicy losują cukierki, rozwijają je, wyjmują kartkę z wróżbą i odczytują
7. Taniec „Kotki dwa".
( część końcowa )
1. Informacja zwrotna: Uczestnicy na sylwetce czarnego kota przyklejają Karteczkę w wybranym kolorze, która jest odpowiedzią na pytanie: Jak się
Bawiłeś (-łaś) na andrzejkach?
Poszczególne kolory oznaczają:
- pomarańczowy — wspaniale
- żółty - dobrze
- szary — tak sobie
- fioletowy — niezbyt dobrze
2. Pożegnanie w kręgu i puszczenie iskierki.
3. „Drzewko szczęścia". Materiały: flakon, gałązki drzew, wstążeczki, kolorowekartki z wróżbami zwinięte w harmonijkę.
Na gałązkach zawieszone kartki z wróżbami. Uczestnicy zabawy wybierają jedną z nich, zabierają do domu i wkładają pod poduszkę. Odczytują dopiero następnego dnia po przebudzeniu. W przeciwnym razie wróżba się nie spełni się.
4. Andrzejkowe smakołyki. Dzielenie się wrażeniami przy napojach iciastach przygotowanych przez rodziców.
5. Wspólne sprzątanie.
1
jardor