Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 11. 04. 2011 – 15. 04. 2011
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Sporty i zabawy to są supersprawy.
Opracowała:
L. D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
• wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw
• prezentowanie własnych wyrobów
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich
• współdziałanie podczas zabaw
Obszar nr 2.
•wiązanie obuwia
• porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw
• zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków
•pełnienie dyżurów
Obszar nr 15.
•dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
•aktywne słuchanie rozmówcy
•ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek
• ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem krótkich tekstów
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami
• stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych
•formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy
•słuchanie wierszy
Obszar nr 14.
• obserwowanie otoczenia, wymienianie elementów, porównywanie ich z tym, co znajduje się dalej
•wyodrębnianie w słowach głosek w nagłosie
•składanie obrazków w całość bez wzoru
•umiejętne odczytywanie często stosowanych symboli
•wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną
• wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami
•rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych
•wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni
•rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
•dbanie o higienę zmysłów
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
•rozpoznawanie przedmiotów za pomocą zmysłu dotyku
• uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych sprzyjających koncentracji uwagi
• rozwijanie twórczego myślenia poprzez stosowanie różnych metod i technik, np. burzy mózgów
•rozwijanie logicznego myślenia rozwiązywanie rebusów, analizowanie, syntetyzowanie, porównywanie, klasyfikowanie
•słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej
Obszar nr 13.
• poruszanie się pod dyktando n-la
•określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: daleko, blisko, między
•wykonywanie ćwiczeń w parach
•posługiwanie się liczbami w aspekcie porządkowym
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
• słuchanie nagrań piosenek z płyt kompaktowych
•uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
• improwizowanie piosenek ruchem
Obszar nr 9.
• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
•rysowanie, wycinanie, klejenie
•wykorzystanie w pracach plastycznych materiałów odpadowych
Obszar nr 10
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
• przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
• dbanie o higienę poprzez zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki
Obszar nr 6.
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy
1. poniedziałek: Ruch to zdrowie.
•Moja rodzina uprawia sport – rozmowy indywidualne na temat zachowań prozdrowotnych dzieci i członków ich rodzin. Wyjaśnienie znaczenia ruchu dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Doskonalenie mowy i myślenia.
•Bawimy się – zabawy w kącikach zainteresowań w małych grupach. Zachęcanie do zabawy wszystkich dzieci. Wdrażanie do rozwiązywania spraw spornych w drodze kompromisu. Kształtowanie pożądanych postaw interpersonalnych.
ᴥ Lubimy zabawy i sporty – rozmowa w oparciu o ilustracje. Rozumienie znaczenia ruchu dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju organizmu człowieka. Zapoznanie na podstawie ilustracji z częściami ciała odpowiedzialnymi za poruszanie się człowieka (kończyn, mięśni, kości, stawów). Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu, dbałości o kondycję i zdrowie. Budowanie dłuższych wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym. Wykorzystanie własnych doświadczeń i obserwacji.
ᴥ Dwóm tańczyć się zachciało – zabawy rytmiczne. Zabawy ruchowe przy znanych piosenkach o tematyce dziecięcej. Wspólne śpiewanie znanych piosenek. Naśladowanie ruchem ich treści. Kształtowanie umiejętności wykonywania płynnych, swobodnych ruchów w rytm muzyki. Nabywanie kompetencji muzycznych i ruchowych.
• Zabawy swobodne w kącikach z niewielkim udziałem n-la. Wdrażanie do zgodnej zabawy w małych grupach. Dostrzeganie potrzeb i oczekiwań innych dzieci, przestrzeganie ich praw.
• Zgadnij, co robię? – zabawa dydaktyczna. Odgadywanie nazw różnych zabaw i sportów na podstawie informacji podawanych przez n-lkę. Rozwijanie umiejętności kojarzenia i wiązania informacji oraz logicznego myślenia.
• Skakanka – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie po śladzie. Doskonalenie sprawności manualnych i koordynacji wzrokowo – ruchowej. Ćwiczenie mięśni dłoni i palców. Zachęcanie do rysowania linii jednym ruchem, bez odrywania dłoni od kartki.
• Zabawy – zabawa w formie opowieści ruchowej. Inscenizowanie ruchem słów opowiadania n - la. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała. Wskazywanie prawej i lewej strony.
• Marsze i biegi – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na umowny sygnał dźwiękowy. Rozwijanie orientacji w przestrzeni.
• Nasze zabawy – zabawy ruchowe na placu przedszkolnym. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw ruchowych.
2. wtorek: Na placu zabaw.
• Kto się bawi? – rozwiązywanie rebusów fonetycznych. Doskonalenie słuchu fonematycznego. Rozwijanie procesów analizy i syntezy słuchowej.
• Wietrzyk – ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie skrawki bibułki. Usprawnianie pracy narządów oddechowych. Doskonalenie umiejętności nabierania powietrza nosem i wydychania ustami. Wydłużanie fazy wydechu.
ᴥ Plac zabaw – słuchanie wiersza M. Przewoźnika. Nazywanie zabawek znajdujących się na placu zabaw. Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni na podstawie ilustracji i bezpośredniej obserwacji. Stosowanie określeń: bliżej, dalej, na prawo, na lewo. Doskonalenie procesów myślowych. Omówienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na placu przedszkolnym podczas korzystania ze sprzętu. Nabywanie nawyku dbania o własne bezpieczeństwo.
• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zapraszanie do udziału w zabawie dzieci nieśmiałych. Rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych. Integracja grupy.
• Na rowerze i hulajnodze – układanie obrazka z części bez wzoru. Doskonalenie spostrzegawczości. Rozwijanie logicznego myślenia, procesów analizy i syntezy. Budowanie wypowiedzi na temat ułożonych obrazków.
•Sześć zwrotek na temat wrotek - ...
dyrektor-1