Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 14.03.2011 – 18.03.2011
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Sprawa każdemu bliska – ochrona środowiska.
Opracowała:
L.D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
• prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wychowania
•wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich
•współdziałanie podczas zabaw, gier
• uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych prowadzonych metodą W. Sherborne.
Obszar nr 2.
• porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw
• zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków
•pełnienie dyżurów
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
•rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np.: przelewanie płynów
•ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek
• ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem krótkich tekstów
• stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy
•formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy
Obszar nr 14.
•wyszukiwanie takich samych obrazków
•wyodrębnianie w słowach głosek w nagłosie i wygłosie
•liczenie głosek w słowach
• wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami
•rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych
•wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni
•rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
•wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
• uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą, myślenie, rozumowanie przyczynowo - skutkowe
• uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych sprzyjających koncentracji uwagi
• rozwijanie twórczego myślenia poprzez stosowanie różnych metod i technik, np. burzy mózgów
•rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek, analizowanie, syntetyzowanie, porównywanie, klasyfikowanie
•rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego
Obszar nr 13.
• poruszanie się pod dyktando n-la
•wykonywanie ćwiczeń w parach
•posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym
•samodzielne konstruowanie gier przez dzieci, wspólne ich rozgrywanie
Obszar nr 11.
•poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi
•wyrzucanie śmieci do kosza
•szanowanie wody
•poznanie sposobów dbania o środowisko
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
• słuchanie nagrań piosenek
• śpiewanie na podany temat
•uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
• dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków
Obszar nr 9.
• poznawanie słów związanych ze sztuką (pejzaż)
•tworzenie galerii prac plastycznych
• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
•tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką
Obszar nr 10
• obserwowanie różnych zjawisk fizycznych np. rozpuszczania
•wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
• przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
• dbanie o higienę poprzez zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki
Obszar nr 6.
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy
1. poniedziałek: Dbamy o środowisko.
•Porządki w kącikach – prace porządkowe w sali. Porządkowanie zabawek: segregowanie klocków, samochodzików, lalek, itp. Rozmowy indywidualne na temat komfortu pracy i zabawy w otoczeniu bez bałaganu. Nabywanie nawyków porządkowych.
•Wiatr i wietrzyk – ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne. Usprawnianie pracy narządów mowy. Dmuchanie z różnym natężeniem w skrawki bibuły i piórka. Naśladowanie odgłosów wiatru, ćwiczenia na zgłoskach: wiu, fiu.
ᴥ Naprawdę duży problem – rozmowa kierowana na temat opowiadania W. Widłaka. Rozumienie konieczności zachowania czystości w lesie, który jest domem zwierząt. Wypowiedzi na temat pożądanych zachowań w czasie wycieczek w terenie. Rozbudzanie zainteresowań najbliższym środowiskiem przyrodniczym. Wdrażanie do słuchania w skupieniu utworu literackiego.
ᴥ Kolorowe kontenery – zabawy muzyczne. Słuchanie piosenki. Budowanie wypowiedzi na temat jej tematyki. Zabawy ruchowe przy piosence. Doskonalenie szybkiej reakcji na zmiany w dynamice i tempie muzyki. Ćwiczenia słuchu muzycznego.
• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę w grupach, respektowanie potrzeb innych dzieci. Budowanie więzi w grupie.
• Segregacja – zabawa dydaktyczna. Łączenie w pary takich samych obrazków. Rozwijanie procesów spostrzegania i porównywania oraz analizy i syntezy wzrokowej.
• Worek i pojemnik – zabawy słownikowe. Nazywanie przedmiotów przydatnych podczas sprzątania najbliższego otoczenia. Wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie. Liczenie głosek. Doskonalenie analizy słuchowej. Rozwijanie słuchu fonematycznego.
• W lesie – zabawa w formie opowieści ruchowej. Ilustrowanie ruchem opowieści n-lki. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.
• Piórka na wietrze – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na umowny sygnał dźwiękowy. Rozwijanie orientacji w przestrzeni.
• Co to jest powietrze? - zabawy badawcze w ogrodzie przedszkolnym. Poznawanie właściwości powietrza podczas doświadczeń. Próby wyciągania samodzielnych wniosków.
2. wtorek: Segregujmy odpady.
• Powitaj kolegę – zabawa integracyjna. Wzbudzanie radosnej atmosfery. Zachęcanie do udziału w zabawie wszystkich dzieci. Integracja grupy.
• Odpady – zabawa dydaktyczna. Nazywanie obrazków. Określanie materiałów i substancji odpadowych: plastik, papier, metal itp. Wypowiedzi na temat postępowania z odpadami. Wykorzystanie własnych doświadczeń i obserwacji dzieci.
ᴥ Kolorowe pojemniki - zabawy matematyczne. Zapoznanie z umownymi kolorami kontenerów przeznaczonych do segregacji odpadów. Wymienianie przedmiotów, jakie mogą się znaleźć w poszczególnych kontenerach. Przeliczanie elementów zbioru. Porównywanie liczebności zbiorów przez przeliczanie i dobieranie w pary. Stosowanie określeń: więcej, mniej, tyle samo.
• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zachęcenie do komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny. Próby przekazywania informacji za pomocą mimiki, gestu. Zgodna zabawa dzieci w grupach.
• Kontenery – układanie obrazka z części. Doskonalenie spostrzegawczości. Rozwijanie logicznego myślenia, procesów analizy i syntezy. Budowanie wypowiedzi na temat przeznaczenia przedmiotów przedstawionych na obrazkach.
• Bawimy się – zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. Realizacja własnych pomysłów dzieci. Rozmowy indywidualne dotyczące tematyki zabaw, używanych zabawek. Uzasadnianie dokonanych wyborów.
• Kręgle – zabawa ruchowa z wykorzystaniem materiałów odpadowych (rolki po ręcznikach papierowych). Rozwijanie mięśni obręczy barkowej. Doskonalenie umiejętności celowania, koordynacji wzrokowo – ruchowej.
• Zabawy z kolegą – zabawa ruchowa naśladowcza w parach. Naśladowanie ruchów wykonywanych przez partnera. Ćwiczenia pamięci ruchowej. Doskonalenie swobody wykonywanych ruchów.
ᴥ Będę zdrowy – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem obręczy i woreczków. Doskonalenie zwinności, zręczności. Usprawnianie pracy mięśni. Doskonalenie ogólnej sprawności psychomotorycznej.
•Tropiciele odpadów – spacer uliczkami osiedla. Zwrócenie uwagi na stan czystości wokół domów, na podwórkach. Podawanie własnych pomysłów na temat sposobów zachowania czystości w najbliższym otoczeniu.
3. środa: Czysta...
dyrektor-1