15 plan (ochrona środowiska).docx

(34 KB) Pobierz

 

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

             Termin realizacji: 14.03.201118.03.2011

 

 

             Oddział IVdzieci 5-,6- letnie

 

 

             Temat kompleksowy:  Sprawa każdemu bliska – ochrona środowiska.

 

 

 

 

 

 

                  Opracowała:

                  L.D. – S.

                 

 

 

 

 

Cele ogólne według programu

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

Obszar nr 1.

prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wychowania

wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych

przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie

dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich

współdziałanie podczas zabaw, gier

uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych prowadzonych metodą W. Sherborne.

Obszar nr 2.

porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw

zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków

pełnienie dyżurów

Ø      Aktywność językowa

Obszar nr 3.

rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np.: przelewanie płynów

ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek

ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem krótkich tekstów

stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy

formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy

Obszar nr 14.

wyszukiwanie takich samych obrazków

wyodrębnianie w słowach głosek w nagłosie i wygłosie

liczenie głosek w słowach

wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami

rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych

wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni

rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym

Ø      Aktywność poznawcza

Obszar nr 4.

uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą, myślenie, rozumowanie przyczynowo - skutkowe

uczestniczenie  w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych sprzyjających koncentracji uwagi

rozwijanie twórczego myślenia poprzez stosowanie różnych metod i technik, np. burzy mózgów

rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek, analizowanie, syntetyzowanie, porównywanie, klasyfikowanie

rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego

Obszar nr 13.

poruszanie się pod dyktando n-la

wykonywanie ćwiczeń  w parach

posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym

samodzielne konstruowanie gier przez dzieci, wspólne ich rozgrywanie

Obszar nr 11.

poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi

wyrzucanie śmieci do kosza

szanowanie wody

poznanie sposobów dbania o środowisko

Ø      Aktywność artystyczna

Obszar nr 8.

słuchanie nagrań piosenek

śpiewanie na podany temat

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce

dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków

Obszar nr 9.

poznawanie słów związanych ze sztuką (pejzaż)

tworzenie galerii prac plastycznych

odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką

Obszar nr 10

obserwowanie różnych zjawisk fizycznych np. rozpuszczania

wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków

Ø      Aktywność ruchowa i zdrowotna

Obszar nr 5.

uczestniczenie w zabawach ruchowych

uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie

przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych

dbanie o higienę poprzez zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki

Obszar nr 6.

wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy

 

1. poniedziałek: Dbamy o środowisko.

•Porządki w kącikach prace porządkowe w sali. Porządkowanie zabawek: segregowanie klocków, samochodzików, lalek, itp. Rozmowy indywidualne na temat komfortu pracy i zabawy w otoczeniu bez bałaganu. Nabywanie nawyków porządkowych.

Wiatr i wietrzyk ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne. Usprawnianie pracy narządów mowy. Dmuchanie z różnym natężeniem w skrawki bibuły i piórka. Naśladowanie odgłosów wiatru, ćwiczenia na zgłoskach: wiu, fiu.

Naprawdę duży problemrozmowa kierowana na temat opowiadania W. Widłaka. Rozumienie konieczności zachowania czystości w lesie, który jest domem zwierząt. Wypowiedzi na temat pożądanych zachowań w czasie wycieczek w terenie. Rozbudzanie zainteresowań najbliższym środowiskiem przyrodniczym. Wdrażanie do słuchania w skupieniu utworu literackiego.

Kolorowe kontenery – zabawy muzyczne. Słuchanie piosenki. Budowanie wypowiedzi na temat jej tematyki. Zabawy ruchowe przy piosence. Doskonalenie szybkiej reakcji na zmiany w dynamice i tempie muzyki. Ćwiczenia słuchu muzycznego.

• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę w grupach, respektowanie potrzeb innych dzieci. Budowanie więzi w grupie.

Segregacja zabawa dydaktyczna. Łączenie w pary takich samych obrazków. Rozwijanie procesów spostrzegania i porównywania oraz analizy i syntezy wzrokowej. 

Worek i pojemnik zabawy słownikowe. Nazywanie przedmiotów przydatnych podczas sprzątania najbliższego otoczenia. Wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie. Liczenie głosek. Doskonalenie analizy słuchowej. Rozwijanie słuchu fonematycznego.

W lesiezabawa w formie opowieści ruchowej. Ilustrowanie ruchem opowieści n-lki. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.

Piórka na wietrze – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na umowny sygnał dźwiękowy. Rozwijanie orientacji  w przestrzeni.

Co to jest powietrze? - zabawy badawcze w ogrodzie przedszkolnym. Poznawanie właściwości powietrza podczas doświadczeń. Próby wyciągania samodzielnych wniosków.

 

 

2. wtorek: Segregujmy odpady.

Powitaj kolegę zabawa integracyjna. Wzbudzanie radosnej atmosfery. Zachęcanie do udziału w zabawie wszystkich dzieci. Integracja grupy.

Odpadyzabawa dydaktyczna. Nazywanie obrazków. Określanie materiałów i substancji odpadowych: plastik, papier, metal itp. Wypowiedzi na temat postępowania z odpadami. Wykorzystanie własnych doświadczeń i obserwacji dzieci.

Kolorowe pojemniki - zabawy matematyczne. Zapoznanie z umownymi kolorami kontenerów przeznaczonych do segregacji odpadów. Wymienianie przedmiotów, jakie mogą się znaleźć w poszczególnych kontenerach. Przeliczanie elementów zbioru. Porównywanie liczebności zbiorów przez przeliczanie i dobieranie w pary. Stosowanie określeń: więcej, mniej, tyle samo.

• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zachęcenie do komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny. Próby przekazywania informacji za pomocą mimiki, gestu.  Zgodna zabawa dzieci w grupach.

Kontenery układanie obrazka z części. Doskonalenie spostrzegawczości. Rozwijanie logicznego myślenia, procesów analizy i syntezy. Budowanie wypowiedzi na temat przeznaczenia przedmiotów przedstawionych na obrazkach.

Bawimy się – zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. Realizacja własnych pomysłów dzieci. Rozmowy indywidualne dotyczące tematyki zabaw, używanych zabawek. Uzasadnianie dokonanych wyborów.

Kręgle – zabawa ruchowa z wykorzystaniem materiałów odpadowych (rolki po ręcznikach papierowych). Rozwijanie mięśni obręczy barkowej. Doskonalenie umiejętności celowania, koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Zabawy z kolegą – zabawa ruchowa naśladowcza w parach. Naśladowanie ruchów wykonywanych przez partnera. Ćwiczenia pamięci ruchowej. Doskonalenie swobody wykonywanych ruchów.

Będę zdrowy – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem obręczy i woreczków. Doskonalenie zwinności, zręczności. Usprawnianie pracy mięśni. Doskonalenie ogólnej sprawności psychomotorycznej.

Tropiciele odpadów spacer uliczkami osiedla. Zwrócenie uwagi na stan czystości wokół domów, na podwórkach. Podawanie własnych pomysłów na temat sposobów zachowania czystości w najbliższym otoczeniu.

3. środa:  Czysta...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin