WYKŁAD ZARZĽDZANIE STRATEGIĽ I PLANOWANIE STRATEGICZNE Funkcjonowanie biur podróży Istota i cele planowania strategicznego Przedsiębiorstwo, żeby przetrwać w długim okresie oraz realizować okrelone cele, musi cišgle doskonalić procesy zarzšdcze nakierowane na rozwój i wzrost. Zmienne warunki rynkowe i zmiany wewnętrznych zasobów przedsiębiorstwa powodujš, iż konieczne sš działania dostosowujšce organizację do nowych warunków. Te działania dostosowawcze powinny być skoordynowane tak, aby poszczególne czynnoci odcinkowe nie były ze sobš sprzeczne. Metodš ujednolicenia kierunków działania organizacji jest stworzenie jej strategii. 2010-05-13 Istota i cele planowania strategicznego Pojęcie strategii nie jest w teorii i praktyce zarzšdzania jednoznacznie zdefiniowane. Najczęciej strategia organizacji oznacza: kompleksowy plan osišgania celów organizacji, przyjętš przez jej kierownictwo spójnš koncepcję działania, której wdrożenie ma zapewnić osišgnięcie fundamentalnych celów długookresowych w ramach wybranej domeny działania. Istota i cele planowania strategicznego We współczesnych przedsiębiorstwach strategia najczęciej jest zapisana w osobnym dokumencie lub planie strategicznym, ale można realizować spójny i konsekwentny sposób działania i rozwoju bez takiego dokumentu. Dotyczy to zwłaszcza małych przedsiębiorstw rodzinnych. Możliwa jest też sytuacja odwrotna: organizacja posiada dokument o nazwie strategia", ale niewiele z niego wynika, a zalecenia w nim zawarte sš wewnętrznie sprzeczne. W takim przypadku nie można mówić o istnieniu strategii jako narzędzia zarzšdzania. 2010-05-13 Istota i cele planowania strategicznego Strategia działania jest punktem wyjcia do stworzenia planów strategicznych. Plan strategiczny to zbiór decyzji okrelajšcy cele podmiotu planowania i ich zmiany wynikajšce z koniecznoci przystosowania się do zmian w otoczeniu, zasoby niezbędne do osišgnięcia założonych celów oraz sposoby ich pozyskania, rozmieszczenia i użytkowania. Istota i cele planowania strategicznego Plany strategiczne wyznaczajš ogólny kierunek działalnoci przedsiębiorstw i nie zawierajš konkretnych dyrektyw działania. Na ich podstawie nie rezerwuje się miejsc w samolotach ani nie zatrudnia pracowników, a jedynie sporzšdza plany operacyjne, będšce podstawš takich działań. 2010-05-13 Istota i cele planowania strategicznego W zarzšdzaniu można mówić o premiach: pierwszeństwa i zacofania. Premia pierwszeństwa to zyski, jakie przedsiębiorstwo osišga, gdy oferuje swój produkt jako pierwsze na rynku. Mieszczš się w niej zarówno korzyci łatwo mierzalne (np. wysokie ceny, pełne wykorzystanie zdolnoci usługowych), jak i trudne do oszacowania (postrzeganie i zapamiętanie przedsiębiorstwa przez klientów). Premia zacofania to korzyci, jakie uzyskuje przedsiębiorstwo oferujšc produkty sprawdzone już na rynku przez konkurencję. Unika się wówczas zbędnych wydatków i minimalizuje ryzyko. Premia pierwszeństwa na ogół jest wyższa od premii zacofania, chociaż wišże się ze znacznie większym ryzykiem. Istota i cele planowania strategicznego W sektorze turystycznym znaczenie trafnego prognozowania i podejmowania decyzji strategicznych ukierunkowanych na zmiany popytu jest większe niż w innych branżach. Dzieje się tak z kilku przyczyn, z których obecnie najważniejsze wydajš się dwie: wysoka elastycznoć dochodowa popytu na usługi turystyczne, globalizacja. Wydatki turystyczne stanowiš jednš z najbardziej elastycznych pozycji zarówno w gospodarstwach domowych, jak i przedsiębiorstwach. 2010-05-13 Misja, wizja i przewaga strategiczna Zarzšdzanie strategiczne stanowi podstawę okrelonej filozofii przedsiębiorstwa, dotyczšcej jego rozwoju, a majšcej swoje odbicie w procesie formułowania, wyboru oraz realizacji misji i wizji funkcjonowania przedsiębiorstwa. Misja organizacji to: deklaracja ukazujšca cel organizacji, lub też szerzej zestaw względnie trwałych, dšżeń, celów, na które zorientowane sš lub powinny być działania podejmowane przez jej uczestników, czyli samookrelenie się organizacji poprzez odpowied na pytania; po co organizacja istnieje? do czego dšży? czyje i jakie potrzeby zaspokaja? jakie jest jej społeczne posłannictwo? Misja, wizja i przewaga strategiczna Przy formułowaniu misji przedsiębiorstwa najczęciej brane sš pod uwagę następujšce elementy: okazje, czyli przyszłe potrzeby otoczenia, które przedsiębiorstwo może zaspokoić; kompetencje, czyli umiejętnoci zaspokajania potrzeb otoczenia; zaangażowanie, czyli chęci realizowania misji przez członków organizacji. 2010-05-13 Misja LOT-u 1. Jestemy narodowym przewonikiem łšczšcym długoletniš tradycję z nowoczesnš technologiš i organizacjš. 2. Oferujemy usługi odpowiadajšce potrzebom klientów i umacniamy pozycję wiodšcej linii lotniczej na trasach do/z i przez Polskę. 3. Rozwijamy siatkę własnych połšczeń krajowych, europejskich i międzykontynentalnych, a w ramach aliansu zapewniamy globalnš sieć połšczeń. 4. Działajšc na jednym z największych i najszybciej rozwijajšcych się rynków europejskich, osišgamy opłacalny wzrost i właciwy zwrot kapitału. 5. Zapewniamy pracownikom, w zamian za efektywnš pracę, atrakcyjne warunki zatrudnienia i możliwoć zawodowego rozwoju. Rodzaje strategii działania Strategia działania musi być dostosowana do sytuacji rynkowej i kompetencji przedsiębiorstwa. Indywidualne strategie poszczególnych przedsiębiorstw sš różne, ale można je klasyfikować ze względu na wiele kryteriów, z których najważniejszymi wydajš się: sposób osišgania przewagi strategicznej, plany dalszego funkcjonowania. Z punktu widzenia sposobu uzyskania przewagi strategicznej, strategie można podzielić na dwie wielkie grupy: pierwszš - wiodšcš pod względem kosztów, i drugš -specjalizacji w zaspokajaniu specyficznych potrzeb klientów. Z punktu widzenia rozmiarów działalnoci strategie można podzielić na strategie rozwoju, utrzymania rozmiarów działalnoci i redukcji. 2010-05-13 Rodzaje strategii działania Szansš dla przedsiębiorstw mniejszych może być tzw. strategia zróżnicowania", polegajšca na zaoferowaniu produktów unikalnych. Strategia specjalizacji może być adresowana do segmentu rynku, niszy rynkowej lub wręcz klientów indywidualnych. Generalnie tendencjom globalizacji towarzyszy tendencja do podziału rynku na coraz węższe najpierw segmenty, potem nisze i coraz częciej zaspokajanie potrzeb indywidualnych. Strategia zróżnicowania pozwala na osišgnięcie zysków większych niż przeciętnie w branży, zwłaszcza jeli adresowana jest do klientów o dochodach wyższych od przeciętnych. Liczba takich klientów jest ograniczona, co stanowi naturalnš barierę rozwoju przedsiębiorstw stosujšcych strategię zróżnicowania. Rodzaje strategii działania Przewaga strategiczna w strategiach specjalizacji polega na lepszej znajomoci rynku i potrzeb klientów, a dalej znajomoci sposobu zaspokajania ich potrzeb, w tym dostępu do ródeł zaopatrzenia, organizacji pracy, stosowanych technologii itd. W turystyce bardzo często funkcjonowanie w niszy rynkowej oznacza rzeczy tak specyficzne, jak wystrój wnętrz i możliwoć spotkania przez turystę ludzi dla niego atrakcyjnych (którzy dla innych mogš być odrażajšcy), również korzystajšcych z tego samego przedsiębiorstwa. 2010-05-13 Rodzaje strategii działania Najsilniejszymi zagrożeniami dla przedsiębiorstw wykorzystujšcych strategię zaspokajania specyficznych potrzeb, jest zmiana zainteresowań klientów i stopniowe wprowadzanie elementów zróżnicowania do oferty liderów branży. Stosowanie tej strategii, nie zwalnia przedsiębiorstwa z kalkulowania kosztów i utrzymywania dyscypliny wydatków, bo przy zbyt dużej różnicy cen klienci mogš wrócić do liderów cenowych rynku masowego. Przedsiębiorstwo jest najlepiej chronione przed konkurencjš, gdy cechy oferty sš trudne do naladowania, i w mniejszym stopniu -gdy występuje kilka cech różnicujšcych produkty. Rodzaje strategii działania W turystyce szczególnie często wykorzystywane sš strategie naladowcze, czyli wzorowanie się na przedsiębiorstwach, które wczeniej osišgnęły sukces na podobnym rynku. Małe przedsiębiorstwa, których nie stać na własne badania i specjalistów z zakresu marketingu, powszechnie naladujš zarówno rozwišzania całociowe przedsiębiorstw, które odniosły sukces, jak i odcinkowe pomysły, akceptowane przez turystów. Metoda naladownictwa jest stopniowalna. Doprowadzenie przedsiębiorstwa lub produktu do postaci identycznej z wzorcem nosi nazwę klonu. Można je uzyskać za pomocš benchmarkingu lub skorzystać z franchisingu. 2010-05-13 Rodzaje strategii działania Franchising polega na zawarciu formalnej umowy między dwoma niezależnymi przedsiębiorstwami: franczyzodawcš i franczyzobiorcš. Franczyzodawca udostępnia know-how, czyli informację o sposobie prowadzenia działalnoci operacyjnej, upoważnia do używania przez franczyzobiorcę znaków firmowych i towarowych, wskazuje lub udostępnia ródła zaopatrzenia itd., w zamian otrzymujšc odpowiednie wiadczenia i prawo do kontroli sposobu działania franczyzobiorcy. Rodzaje strategii działania Turystyka jest branżš, w której franchising jest najszerzej stosowany. Mamy w niej do czynienia z franchisingiem pionowym i poziomym. Franchising pionowy polega na udzieleniu prawa do posługiwania się znakami handlowymi i technikami sprzedaży przez franczyzobiorcę, nie będšcego jednak wytwórcš produktu. Ten rodzaj franchisingu jest...
pabl0s90