DZIEDZICZENIE CECH, GENOM, KRZYŻÓWKI GEN.doc

(335 KB) Pobierz
DZIEDZICZENIE CECH

DZIEDZICZENIE CECH

ZADANIE 3

   Zdefiniuj pojęcie genu dominującego i recesywnego.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

ZADANIE 4

   Poniższe informacje posegreguj na te, które dotyczą dziedziczenia klasycznego (I), i na te, które dotyczą dziedziczenia mitochondrialnego (II).

a.        jest ono warunkowane materiałem genetycznym zawartym w jądrze komórkowym.

b.       jest ono warunkowane materiałem znajdującym się w mitochondriach.

c.        materiał genetyczny jest w nim przekazywany potomstwu przez oboje rodziców.

d.       materiał genetyczny jest w nim przekazywany potomstwu tylko przez matkę.

e.        w tym typie dziedziczenia kierunek krzyżówki nie odgrywa istotnej roli.

f.        w tym typie dziedziczenia kierunek krzyżówki jest istotny.

                  I – ……………………….,      II – ………………………….

 

ZADANIE 7

   Wybierz trzy informacje, które są przykładowymi wynikami badań Tomasza Morgana.

a.        w każdej gamecie jest tylko jedna kopia genu.

b.       geny znajdują się w chromosomach.

c.        allele jednej pary genów wchodzą do gamet niezależnie od alleli innych par.

d.       istnieją geny sprzężone z płcią.

e.        geny są ułożone liniowo jeden za drugim.

 

ZADANIE 8

   Istnieją sytuacje, w których prawa Mendla nie są prawdziwe.

   Wyjaśnij, na czym polega odstępstwo od praw Mendla w przypadku tzw. genów sprzężonych.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

ZADANIE 9

   Podaj definicję pojęcia „linia czysta” oraz przykład wykorzystania czystych linii organizmów.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

ZADANIE 10

   Określ związek między genotypem i fenotypem, podając odpowiedni przykład.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ZADANIE 11

   Podaj przykład dziedziczenia, w którym jeden gen ma więcej niż dwa allele.

…………………………………………………………………………………………….

 

ZADANIE 12

   Wybierz błędne zdanie dotyczące procesu crossing – over. Wybór uzasadnij.

a.        rekombinacja DNA zachodzi podczas każdego podziału komórkowego.

b.       w profazie I mejozy dochodzi do wymiany materiału genetycznego pomiędzy chromosomami homologicznymi.

c.        w wyniku procesów rekombinacyjnych dochodzi do powstania nowych, nieistniejących u rodziców układów alleli.

d.       po procesie crossing – over  każdy z pary chromosomów homologicznych zawiera fragment pochodzący z drugiego chromosomu homologicznego.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

ZADANIE 13

   Badania genetyczne zarówno organizmów roślinnych, jak i zwierzęcych wykazały,           że nie wszystkie cechy determinowane są przez materiał zawarty w jądrze.

   Podaj przykład dziedziczenia pozajądrowego (cytoplazmatycznego).

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

ZADANIE 15

   Determinacja płci u człowieka związana jest z chromosomami X i Y zwanymi chromosomami płci. Występowanie w kariotypie pary XX określa płeć żeńską, a XY – płeć męską. Wyjaśnij, czym różni się sposób dziedziczenia płci u człowieka, muszki owocowej i kury.

a.        człowiek – .……………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………...…..……………………………………………..…………….………………………………………….

b.       muszka owocowa – ……………………………………………………………….

…………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………….

c.        kura – ……………………………………………………………………………..

……………………………………………….………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

 

 

 

ZADANIE 16

   Wykonano krzyżówkę roślin różniących się dwiema cechami determinowanymi przez geny leżące w tym samym chromosomie.

Wyniki krzyżówki AD / ad   x ad /  ad były następujące:

                          AD / ad   x   ad / ad

   AD / ad

    ad / ad

 

         ad (100 %)

              AD (40 %)

          AD / ad

              Ad (10 %)

           Ad / ad

              aD (10 %)

           aD / ad

              ad (40 %)

           ad / ad

 

a.        wyjaśnij, o czym świadczy takie zróżnicowanie potomstwa. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

b.       wypisz z tabeli organizmy potomne, które są rekombinantami. Podaj ich genotypy.       …………………………………………………………………….

c.        oblicz odległość między genami A – D.    ……………………………………….

 

ZADANIE 17

   Podstawowym założeniem genetyki mendlowskiej jest genetyczna równowartościowość osobników męskich i żeńskich. Przeanalizuj tabelę i sformułuj wnioski.

    roślina ojcowska

      roślina matczyna

     F1 (potomstwo)

 

                                          kolor liści podkwiatostanowych

              białe

              białe

             zielone

              białe

             zielone

           zielone

              białe

            zielone

              białe

            zielone

           plamiste

             białe          

            zielone

              białe

             zielone

 

………………………………………………………………………………………………

 

ZADANIE 18

   „Reguły Mendla są uniwersalne i mają zastosowanie do wszystkich organizmów, również do człowieka”. Uzasadnij powyższe stwierdzenie jednym argumentem.

……………………………………………………………..……….……………………….

………………………………………………………………….……..…………………….

 

 

 

ZADANIE 20

   Przeanalizuj schemat i odpowiedz na pytania.

a.       

ten typ wpływania pojedynczego genu na wiele właściwości fenotypu nazywamy:        ………………………….………….

b.       podaj przykład takiej zależności …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

ZADANIE 21



   Określ, jakie gamety może utworzyć osobnik o parze chromosomów przedstawionych na schemacie.

 

              ………………………………………………….

 

 

 

 

ZADANIE 22

    Wyjaśnij, jaka jest zależność między częstością występowania crossing – over                   a odległością genów na chromosomie.

……………………………………………………………………………………………..

 

ZADANIE 23

   Podaj, kiedy następuje dwukrotne mieszanie informacji genetycznej w tworzących się komórkach rozrodczych.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 

 

 

 

 

 

ZADANIE 24

   Przyporządkuj nazwom oznaczonym literami z kolumny A określenia oznaczone cyframi z kolumny B.

            A

                               B

a.        allel

b.       genotyp

c.        locus

d.       fenotyp

e.        heterozygota

f.        cecha recesywna

1.        zestaw wszystkich alleli zawartych w DNA organizmu.

2.       podstawowa jednostka dziedziczenia

                     3.     występowanie różnych alleli w takich samych miejscach             miejscach homologicznych chromosomów

4.     zestaw cech organizmu

5.      alternatywna postać genu, zajmująca to samo   

         miejsce w chromosomie homologicznym

6.      miejsce zajmowane przez konkretny gen               

         w chromosomie

7.      określenie cechy lub warunkującego ją allelu,  

         którego działanie uwidacznia się w stanie

         homozygotycznym

 

               a.  ……,     b.   ……,      c.   …..,     d.   …..,     e.   ……,     f.   …….

 

ZADANIE 26

   Podaj różnicę między allelami i genami sprzężonymi.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

ZADANIE 27

   Pary alleli różnych genów dziedziczą się niezależnie od siebie.

   Napisz, kiedy przedstawiona hipoteza jest słuszna.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

ZADANIE 28

   Na schemacie zilustrowano dwa chromosomy homologiczne z zaznaczonymi loci dwóch genów.

 



 

 

a.              podaj pary genów sprzężonych, widoczne na schemacie.  …………………………..………………

b.             narysuj te dwa chromosomy z układem genów po crossing – over, które rozdzieliło geny sprzężone.

 

ZADANIE 30

   Mapowano chromosom X Drosophila melanogaster pod względem genów s, p, l, o. Wyznaczono następujące odległości międzygenowe.

   s – o = 3   jednostki mapowe (j. m.)

   s – p = 21 j. m.

   p – l = 45  j. m.

   l – o = 27 j. m.

   Podaj rozmieszczenie genów na chromosomie.  ………………………………………

 

ZADANIE 31

   Czy heterozygota jest podobna fenotypowo do homozygoty recesywnej, czy dominującej.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

ZADANIE 32

   Oblicz liczbę rodzajów gamet wytworzonych przez osobniki o następujących genotypach:

a.        AaBbCcDd     ………………………………….

b.       AABbCcDD   ………………………………….

 

ZADANIE 34

   Wyjaśnij, jakie geny nazywamy kumulatywnymi. Podaj odpowiedni przykład.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

ZADANIE 35

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin